Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vacuvormen
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Ik wist niet, dat ik school ooit nog leuk zou vinden! :D

Ik zit momenteel in VWO 6, en dat betekend dat je een profielwerkstuk moet maken. Dat wil zeggen dat je een verslag/onderzoek/experiment moet maken dat met je keuzeprofiel te maken heeft. En dit kan je heeeeel ruim nemen... Ikzelf heb het profiel Natuur & techniek, en het ligt dan ook voor de hand dat ik iets technisch wilde doen (is weer wat anders dan een doorsnee ondernemingsplan). Natuurlijk moet je een onderwerp vinden wat je leuk lijkt. En ja, wat vind ik leuk? Modelbouwen natuurlijk! Modelbouwen en school gaat dus heel goed samen. :P Hier is het resultaat van mijn profielwerkstuk (overigens afgesloten met een 'G' van goed, de hoogste beoordeling. :D ), de vacuvormer (vacuüm-vormer)!

Afbeelding

En wat doet dit apparaat nu eigenlijk? Het principe is dat je een stuk plastic plaat neemt en deze verwarmt. Zodra het zijn glastemperatuur (glastemperatuur is de temperatuur waarop een vast onvormbaar materiaal vormbaar wordt, dit punt is als het ware een voorstadium van smelten, voor polystyreen is dit 90 graden Celcius) bereikt kan je het vormen. Dit doe je door het plastic over een mal te laten zakken en onder de mal de lucht aan te zuigen. Het plastic zal zich nu om de mal heen trekken, en een exacte kopie worden van de mal.

Afbeelding

Om het plastic te verwarmen gebruik ik een elektrische grill. Deze is snel op temperatuur en veilig.

Afbeelding

Dit is de vacukamer. Zoals je kunt zien zitten er allemaal kleine gaatjes in het plafond, deze zullen lucht aanzuigen en het plastic om de mal trekken. In het gat in de zijkant zit een stofzuiger voor de zuigkracht. (met een beetje tape eromheen omdat het gat groter was dan de stofzuigerslang; het gat was oorspronkelijk voor een andere stofzuiger)

Afbeelding

De houder. Hier is een stuk polystyreen in geklemt van 20 bij 30 cm. Het heeft een dikte van 0,5 mm. Door de bouten en moeren wordt het stevig in de houder geklemt. Als het niet goed vast zit, gaat het tijdens het verwarmen loszitten en naar binnen trekken. Als dat het geval is dan worden niet alle gaatjes bedekt door het plastic en wordt je zuigkracht om de mal teniet gedaan.

De magneetjes zijn om het geheel aan de grill vast te houden tijdens het verwarmen.

Afbeelding

Op deze manier dus.

Wanneer de houder geladen is en aan de grill hangt kan je een mal neerleggen op de vacukamer. In dit geval de onderkant (vleugels en een stukje romp) van een F6F-5 Hellcat (hasegawa). De wielbakken zijn dichtgeplakt met tape. Wanneer je dit niet doet dan kan het plastic 'ploppen'. Hiermee bedoel ik dat het zo hard aangezogen wordt dat het plastic breekt, en dat hierdoor de zuigkracht heel klein wordt. Er zit immers een gat in het plastic dus lucht kan onbeperkt aangezogen worden(het vacuumeffect is kwijt).

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan de grill aan. Je ziet hem hier al roodgloeiend. Na een minuutje zal wordt het plastic echt zacht en gaat het naar beneden hangen.

Afbeelding

Dan kan de houder naar beneden gelaten worden (Niet vergeten de stofzuiger aan te zetten. :P ), en krijg je dit als resultaat.

De plastic plaat kan na eventjes afkoelen eruit geschroefd worden.

Afbeelding
Draai je de plastic plaat om dan zie je dit. Het onderdeel zit er nu ingeklemd, maar is nog makkelijk te verwijderen.

En zie hier: een kopie van het onderdeel!

Afbeelding

Op dezelfde manier heb ik ook de rompdelen en de rest van de vleugels gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

De details van de hoogteroeren zitten er mooi in.

Afbeelding

De bovenste van de rompdelen was 'geplopt' zoals hierboven beschreven. Daarom had ik deze nog overnieuw gedaan.

Afbeelding
en deze is beter... :D

Afbeelding

Deze ondervleugel was niet zo goed gelukt, maar de neus daarentegen wel.

Ook heb ik al geprobeerd 1/24 autovelgen te vormen. Helaas heb ik hier geen foto's van (Arjan jij misschien??), maar deze waren ook erg goed gelukt.

Het nadeel van deze techniek is dat de gevormde onderdelen een fractie groter worden dan het origineel. Een ander nadeel is dat details soms verdwijnen (paneellijnen worden ondieper). Maar deze kit vormen was nog maar een oefenobject. Mijn uiteindelijke doel is om zelf mallen te maken van een vliegtuig, dit te vormen en zo een volledig scratch vliegtuig te maken. Dan kan je natuurlijk heel goed rekening houden met de details, door bijvoorbeeld de paneellijnen wat dieper in de mal te maken.

In het vliegtuigen topic zal ik binnenkort laten zien of het lukt om met deze gevormde delen een vliegtuig in elkaar te zetten.

En over een tijdje zal ik wellicht vorderingen laten zien van de mallen die ik ga maken. Maar dat is voor later...

School is dus heel goed met modelbouwen te combineren, en zo wordt school nog leuk ook!

:D

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Echt heel erg gaaf Robin!! Je kunt wel een massaproductielijn gaan beginnen als je een zelfgemaakte mal hebt :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
erg leuk om dat zo te zien, mooi verslag.
Nu nog een resin ster motor en wit metalen wielpootjes en de kit is klaar voor assemblage (na het schuren dan)

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 9:07 am
Berichten: 860
Woonplaats: Castricum
Hey Robin!
Ik had deze al in het echt gezien en ik zal even foto's maken van de velgen. Ik denk dat ze er na het eten op staan :wink:
Groeten Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 18:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
Kijk!... da's nog eens een mooi apparaat.. Zo maak je ook eenvoudig Canopy's en dergelijke... zelf moet ik ook nog eens zo'n ding bouwen, als ik ooit automodellen wil gaan maken, dan moet ik ook de ramen op die manier gaan maken..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 dec, 2005 10:31 am
Berichten: 1017
Woonplaats: Bissegem - België
:shock: :shock: :shock: KNAP JONG!!!!!!!!!!! :shock: :shock:

_________________
Mijn huidig project.
viewtopic.php?f=31&t=28784
en recent afgewerkt.
viewtopic.php?f=31&t=8431
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 9:07 am
Berichten: 860
Woonplaats: Castricum
Oke hier zijn de foto's van de velgen:
Afbeelding
De bronze M5's zijn gebruikt als mal.
Afbeelding
Dan krijg je met het plastic eroverheen dit.
Daarna eventjes wat met een mesje en een hete naald aanpassen, ik heb de kleine openingen dichgelaten omdat het anders te breekbaar werd. Het is namelijk maar plastic van 0,5 mm dikte.
Afbeelding
Het eigenlijke plan was om de velg met band en al in de vacuvormer te stoppen maar we wisten niet of de band wel tegen de warmte kon. Daarom moest ik de velgen eventjes wat groter maken om ze om een andere band heen te kunnen doen.
Afbeelding
Hij moet zoals jullie kunnen zien nog flink aangepast worden, want hij is nu nog niet eens helemaal rond.
Als hij helemaal goed is ga ik hem spuiten in Alclad Chrome.
Bedankt Robin voor deze mooie velgen :wink:
Groeten Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 okt, 2005 17:32 pm
Berichten: 447
Robin,

Op mijn lijstje staat al een tijdje vac-form, en wat ziet mijn oog hier een perfecte, simpele goed doordachte manier. Petje af Robin!!
Het is een inspiratie!!

_________________
op de werkbank : Blower Bentley 1:12 http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... php?t=6522 en een hoop ideeen
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 dec, 2006 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Zo maak je ook eenvoudig Canopy's en dergelijke...


Inderdaad, transparant plastic is al onderweg vanuit de brouwersshop en daar zal ik dus ook mee gaan oefenen!

Citaat:
KNAP JONG!!!!!!!!!!!


tnx! :wink:

Mooie foto's arjan!

Ik denk dat als we dunner plastic gebruiken dat de details nog mooier doorkomen!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2007 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Citaat:
Op mijn lijstje staat al een tijdje vac-form


Gewoon doen! Op zich is het helemaal niet moeilijk om zo'n ding te bouwen. Je moet er alleen even wat tijd in steken. En als je vragen hebt kan je die altijd stellen!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement