Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wat vinden jullie van Revell?
Het topmerk bij uitstek 6%  6%  [ 4 ]
Eén van de betere merken 36%  36%  [ 23 ]
Middenklasse 50%  50%  [ 32 ]
Niet zo goed 5%  5%  [ 3 ]
Slechtste keuze ooit! 3%  3%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 64
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Decals aanbrengen
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 aug, 2006 13:51 pm
Berichten: 62
Hallo,

ik heb enorm veel moeite met het aanbrengen van de Revell decals.

Ik snij ze uit, leg ze in warm water voor een poosje en plaats ze dan op m'n vliegtuigje. Ze zeggen dat ik het water met het stukje vloeipapier moet opnemen maar dat vloeipapier werkt niet zo goed.

De problemen die ik heb is dat de decal van het papier valt terwijl het in het water ligt, dat de decal niet goed is gehecht, dat er vlekken rond de decal zijn en dat de decal tijdens het drogen uitermate gevoelig is voor verschuivingen.

Ik verf met Revell verf die je gewoon in de winkel vind. Ik heb géén glanslak aangebracht, is dit nodig want na rondneuzen op de site heb ik dit zo een beetje opgevangen.

Wie heeft voor mij reuze goeie tips om decals van Revell op een deftige mooie manier an te brengen?

Ik dank jullie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
glansverf is inderdaad een optie als je een net resultaat wil, maar dat verschilt wel per merk. zo is bij italeri geen merkbaar verschil.
ikzelf gebruik wattentipjes om de decals op hun plaats te krijgen

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 16:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Als de decal in het water al van het papier afgaat, ligt ie er te lang in.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 aug, 2005 22:03 pm
Berichten: 10411
Woonplaats: Bakhuuz'n (Frl)
de truc met Decals, in water dompelen, het achterpapier zuigt water op, dat lost de lijm een beetje op, en na een minuutje ofzo, kun je ze zo op je model schuiven... Nooit moeite gehad met Decals eigenlijk..

_________________
Ben je dom ofzo?..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 16 jul, 2006 11:33 am
Berichten: 1099
ik eigenlijk ook niet met revell.... mijn enige nare ervaring was dat ik na een half uur tape over een decal deed en volgens aan de tape bleef hangen (t is nooit meer goed gekomen) maarja... de decal zat toch achter een deurtje dus je zag het nauwelijks


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 21:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Nemmy schreef:
Als de decal in het water al van het papier afgaat, ligt ie er te lang in.


Op zich hoeft een decal niet zo lang te weken. Ik vraag me wel eens af of de temperatuur van het water belangrijk hierbij is?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 aug, 2006 22:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Eerlijk gezegd,neem ik nooit warm water.
Ik week ze gewoon los in koud water,dus vanaf de kraan.

Verder is het zo,dat de weektijd erg verschillend is,en dit verschilt per fabrikant.Soms kun je al voorspellen dat ze langer nodig hebben om los te weken,door aan het papier te voelen.Dikker papier zal langer nodig hebben.

En tot slot,ikzelf leg altijd de decals in een schoteltje water,en neem ze na een seconde of 15-20 eruit,ongeacht of ze los zijn of niet.
En dan leg ik ze op het randje van de schotel.Daar kunnen ze dan nog naweken,zonder dat het gevaar bestaat dat ze gaan drijven aan of onder de wateroppervlakte.Veilig.

Verder breng ik altijd decals aan op een gladde oppervlakte,dus liefst geseald met balnke vernis(al dan niet glans of mat,zijdemat).
Zo kun je voorkomen dat er lucht onder de decal sluipt(silfering),maar dit voorkomt niet altijd dat er luchtbelletjes onder verschijnen.En je kunt de decals makkelijker verschuiven,om ze op de juiste plaatst aan te brengen.

En dan breng ik er uiteindelijk nog een seallaag(vernis)overheen,nadat alle decals erop zitten,en over het hele model.
Zo kun je voorkomen dat de decals later eventueel eraf kunnen vallen(ze zitten dan onder de vernislaag)en ze zijn wat beschermd tegen krassen en stoten.En het kan ook nog voorkomen dat ze later wat gaan vergelen van kleur.

Dus laat je decals niet in het water liggen totdat ze los gaan,dan ben je al te laat,ook kan hierdoor de lijm aan de onderkant van je decal al zijn weggespoeld/opgelost in het water.Beter is het om ze gewoon even water te laten opnemen(de papieren achterkant),en ze dan op het randje van je schoteltje verder te laten weken.

Na het aanbrengen,trouwens,dep ik ze voorzichtig droog met gewone keukenrolpapier.Dit zuigt goed het overtollige water op.Doe dit met alleen maar deppen,dus niet met wrijven,want dan verschuif je je decal ook mee.

Wat ook goed werkt,is om op de plek waar de decal moet komen,er blanke vernis aan te brengen,dan plak je je decal meteen goed vast,in het nog natte vernisgedeelte.Uiteraard na het losweken.
Maar pas hierbij op,dat je niet een te grote plek met vernis maakt,want als je dan gaat droogdeppen,dep je meteen papier mee in de natte vernis,en dat wil je beslist niet..

Veel succes..

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2006 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 aug, 2006 13:51 pm
Berichten: 62
Bedankt allen voor jullie hulpvolle reacties!

Wel nog 1 vraagje. In verband met die glanslak boven de verf en decals. Moet ik voor het aanbrengen van de decals het hele vliegtuig in glanslak aanbrengen? (En is dit nummer 1 in de Revellpotjes?) en na het aanbrengen van de decals, moet ik dan terug heel het vliegtuigje in glanslak aanbrengen? Of is het maar gedeeltelijk?

Ik dank u :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2006 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
als 1e een hoogglans lak laag, dan de decals er op.
Goed laten drogen eventueel na enkele dagen heel voorzichtig achtergebleven decal lijm restjes weg poetsen en dan, ofwel een matlaklaag of hoogglans lak laag.
Revell heeft van die glazen flesjes met blanke lak. zowel in matt als hoogglans.
Wat ik meestal doe is dat ik een potje lak half leeg giet en dan weer tot vol bij vullen met TERPENTINE, en dan is het prima verdunt om te spuiten.

uiteraard is het beste dat je het gehele model meepakt in de lak laag.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2006 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 feb, 2006 1:34 am
Berichten: 217
Woonplaats: Aalst (België)
Ik breng een stuk of 2-3 laagjes Sols Plus aan op de plaats waar mijn decals moeten komen, dan heb je een excellente glanslaag die niet zo dik is als blanke lak.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement