Goedenavond iedereen,
Na het bouwen van de Stryker Dragoon en de LAV-III vorig jaar had ik al verklapt meer voertuigen uit deze familie in mijn stash te hebben liggen. Voortbordurend op die vorige twee builds ga ik nu verder met de LAV-25, zie onderstaande links. Dit voertuig wordt door de Amerikaanse mariniers gebruikt voor amfibische landingen en is uitgerust met een 25mm snelvuurkanon ter ondersteuning van de mariniers zodra deze aan wal zijn. Het voertuig dat ik ga bouwen wordt er één zoals ingezet tijdens de invasie van Irak in 2003: Operation Iraqi Freedom.
LAV III KodiakM1296 DragoonQua looks ga ik voor een LAV met NAVO 3-kleurig schema met veel zand/stof:
De kit is van trumpeter
Jaren geleden heb ik dit voertuig al eens gebouwd, toen met onderstaand resultaat. (Dit was in 2011, 12 jaar geleden
) Tijdens het bouwen van deze kon ik me nog best veel herinneren van de vorige poging, met name over hoe het schild rond het 25mm kanon niet een groot genoeg gat had voor het kanon. Dit gat heb ik deze keer dus met veel geduld vergroot zodat het kanon er vrij net in past nu.
De bouw, vrij recht toe, recht aan:
Wat extra detail:
Ik wil zo veel mogelijk van mijn voertuigen voorzien van tenminste één figuurtje, dit doet altijd erg veel met een model. De trumpeter kit heeft die mogelijkheid echter niet dus heb ik het luik er uit gehakt en een nieuwe gemaakt:
de steun voor de Mag mitrailleur (m240 in amerikaanse dienst) gemaakt:
De kleine roeren gescratcht en de propellors toegevoegd:
Wieltjes even droog passen voor het idee: (ik ben me bewust van de orientatie van het bandenprofiel, daar heb ik voor deze foto niet op gelet maar ik heb een setje van 4 rechter, en een setje van 4 linker wielen.)
Zoals is te zien heb ik de nodige handgrepen van koperdraad gemaakt, op de kit zijn dit massieve stripjes dus dit lijkt een stuk beter:
Hierna ben ik aan de slag gegaan met wat putty en black dog accessoires, voorop een camouflage net en het torenmandje vol met meuk:
Uiteindelijk komt er meer bepakking op het voertuig maar die delen worden niet mee gespoten. Alles wat met putty te maken heeft breng ik liever voor het aanbrengen van de verf aan. Het spuitwerk dat volgde was niet zo spannend, gewoon revell bronsgroen met wat snelle high lights net als bij de andere twee ''familieleden''
Hierna zou ik normaalgesproken de camouflage ook met de airbrush hebben gedaan maar gezien dit voertuig nogal wat zandeffecten gaat krijgen vond ik een camouflagepatroon zonder shading goed genoeg. Soms heeft het penseel voordelen ten opzichte van de luchtkwast, zeker wanneer het gaat om camouflage op kleine voertuigen!
Om het met de hand geschilderde te verenigen met het gespoten oppervlak heb ik alles een laag zijdeglans gegeven:
De vervolgstap is nu om de nodige details te schilderen en te beginnen met washes en dergelijke.
D.J.