Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 19:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedenavond iedereen!


Zoals recent aangegeven wil ik nog een model maken in deze groepsbouw, wederom een helikopter, de Sikorsky S-55 / H-19. De heli zelf is niet van Franse makelij ditmaal maar is wel gebruikt door het Franse leger en de Marine. Zelf ben ik van plan een heli te bouwen zoals ingezet boven Algerije door de ALAT ''Aviation légère de l’armée de Terre'', de lichte luchtvaart afdeling van de Franse landmacht. De helikopter is ook ingezet door de Fransen in Frans Indochina (Vietnam en omliggende landen). Tijdens de inzet aldaar kreeg de heli de naam "éléphant joyeux" vanwege zijn wat lompe bolle uiterlijk. De heli is ingezet voor veel doeleinden maar vooral voor het transport van troepen, goederen en medische evacuatie vluchten. In Franse dienst werd hij vervangen door de Puma (De Cougar is de grotere versie van dien.)

Onderstaand een serie foto's van de heli in dienst van de ALAT in Algerije:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



In eerste instantie wist ik niet dat het driekleurige schema bestond, en was ik van plan de heli te bouwen in de simpele groene kleurstelling die met de kit wordt meegeleverd. De camouflage is echter dusdanig interessant dat ik daar nog eens goed over na ga denken. Het idee van deze bouw is echter om het simpel te houden dus ik wil niet al te veel dingen zelf moeten maken. De kit van Italeri is goed en heeft voldoende detail om zonder al te veel extra's een mooie heli te kunnen bouwen. De kit:



Afbeelding



De bouw verloopt tot nu toe voorspoedig, de kit is redelijk modern en kent geen grote gebreken. Het detailniveau is prima en de onderdelen passen redelijk goed. Dry-fit:


Afbeelding


Afbeelding


Wat basiskleurtjes: op basis van wat ik kan vinden aan kleurenfoto's van museumstukken lijk dit aardig te kloppen, perfect wordt het toch nooit zonder een bak scratchwerk. :mrgreen:


Afbeelding


Afbeelding


Nog wat geklieder met wash: goed zichtbaar is de in tape gewikkelde voorraad lood in de neus.


Afbeelding





Prima begin zo, inmiddels heb ik de romphelften dicht gelijmd en bouw ik de komende dagen/tijd verder aan het exterieur.





D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 20 jan, 2023 15:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Heeft deze box ook de genikte staart ? Weet dat de boxart nog wel eens verschilde met wat er werkelijk in de doos zat bij deze firma.
De Camo patronen zijn erg divers, leuk project lijkt me....... ben benieuwd, heb ook nog een aantal liggen......
Volgens mij heb ik daar ook nog een decal velletje van met schema.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 23:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
SNAFU schreef:
Heeft deze box ook de genikte staart ? Weet dat de boxart nog wel eens verschilde met wat er werkelijk in de doos zat bij deze firma.

Goed dat je het zegt, het was mij nog niet opgevallen maar deze staart is inderdaad afwijkend. Dan maak ik maar gewoon de versie die in de doos zit met rechte staart. De Fransen hebben wel met die versie gevlogen namelijk:

Het valt me ook op dat het achterste deel van de staart afwijkt van de staart met de knik er in.


Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Ja dat dacht ik al, heb ook even een snel rondje door mijn foto's gedaan,
maar beide types werden gebruikt, ik heb eventueel wel een setje met
verschillende Franse decals voor je incl. schema. (kopie)
Ik ga deze toch niet gebruiken.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
De schema's, heb alleen de rode kruizen gebruikt voor wat anders, deze zijn voor een Indochina schema.

Gerhard

photo 573217
photo 573218


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 2:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hey Gerhard, echt super dat je dit aanbiedt! Ik heb er echter voor gekozen de heli de groene kleur te geven. Van het oude model S-55 ( A t/m B ) zonder de geknikte staart heb ik maar weinig kleurenfoto's gevonden. De foto's die ik wel vond waren vrijwel uitsluitend van groene helikopters.

Een groene: ik heb tal van deze foto's.

Afbeelding


En een groen met bruine: ik vermoed dat men in het veld de bruine camouflage heeft aangebracht, op zwart wit foto's is te zien dat andere heli's met vergelijkbare registraties ook dit schema hadden:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Uiteindelijk heb ik het besluit genomen de heli eerst groen te spuiten om te kijken hoe ik dat vond staan, met het idee dat ik altijd nog de bruine camouflage vlekken toe zou kunnen voegen. Voordat het zover was moest er uiteraard nog wel wat gedaan worden aan de helikopter. In de openingspost van dit topic liet ik het interieur zien in voltooide toestand. Vlot na het afronden van het interieur heb ik de raampjes in de romp gelijmd en vervolgens deze gesloten. De passing van de romphelften is goed maar de bodemplaat van het interieur is te smal waardoor er een kier van iets meer dan een millimeter zat tussen de vloer en de schuifdeur. Deze heb ik opgevuld met wat styreen en plamuur. Verders was er eigenlijk niet zo veel wat aandacht vroeg. Ik heb een takel-oogje op de rotorkop gezet en een stukje gaas gelijmd in het bovenste rooster op wat ik maar even de motorkap noem. Het idee was om de bouw eenvoudig te houden en deze helikopter als een tussendoortje te bouwen, de kit leent zich daar vooralsnog goed voor.


Afbeelding


Afbeelding


Had ik al gezegd dat dit helemaal niet zo'n grote helikopter is als dat ik dacht? Hij is vooral redelijk hoog maar verders vrij behendig, ik vind het oprecht een leuk ding moet ik zeggen. :lol:


Afbeelding


Voorafgaand aan het spuiten de raampjes afplakken:


Afbeelding


En toen was hij klaar voor de eerste laag groen. Mijn standaard kleur is Revell Aqua brons groen (65): deze kleur is vrij donker en geeft een mooie basis voor high-lights:


Afbeelding


Om het groen iets levendiger te maken heb ik de basiskleur gemengd met een beetje Revell varen groen en dit mengsel willekeurig op het model aangebracht: lastig te zien maar goed. :mrgreen:


Afbeelding


Daarna volgden de high-lights, het mengsel van de vorige afbeelding werd gemengd met wat geel om tot het onderstaande resultaat te komen:


Afbeelding


Na het afronden van het groene spuitwerk kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat ik in dit geval 'minder meer vind'. De opzichtige felgekleurde roundels voegen al zat kleur toe samen met de witte registratieletters. De hoofd- en staart-rotor heb ik tot slot nog voorzien van wat basiskleuren, in dit geval zwart aangezien dit het meeste lijkt voor te komen op de groene helikopters die ik op mijn afbeeldingen zie en dit ook is wat Italeri instrueert, ook al heb ik mijn twijfels over of Italeri wel goed zijn huiswerk heeft gedaan.


Afbeelding



De heli zelf staat inmiddels in de glanzende lak te wachten op wat decals. :)



T.G.V.-modus is aan.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 7:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Geen probleem hoor, misschien zijn er nog andere liefhebbers, maar heb nog wel een opmerking
over de pod op de cockpit, ik denk dat ie andersom moet als ik dat zo kijk op de foto's.
Voor de rest ziet het er prima uit...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 19:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
SNAFU schreef:
..., maar heb nog wel een opmerking
over de pod op de cockpit, ik denk dat ie andersom moet als ik dat zo kijk op de foto's.

Scherp opgemerkt! Dit ga ik aanpassen. :)


________________________________________________________________


Update


Vandaag even de decals geplaatst op de heli, ze zijn iets oversized maar verders prima, het staat in ieder geval al mooi zo met het groen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ho, ho, ho, rustig aan DJ! Ik ben nog niet bijgelezen of hij is al drie updates verder, en het model al bijna af! :shock:

Ten eerste: mooi heli. Ik vindt die oude Sikorsky types met in de neus geplaatste motoren erg fraai en heerlijk archaïsch.
En verder weer knap en net bouw- en spuitwerk van je. Eenvoudig maar vakkundig en effectief. Net als bij Puma, vind ik je post-shade wat aan de overdreven kant, maar dat is ook kwestie van stijl en smaak.
Gerhard bood je nog wat kleurige opties aan. Ook mooi. Maar ik vind je keuze voor effen groen ook een heel goede.
Gaat zo verder!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 7:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk nieuw project! Ik vind deze helikopter altijd een beetje op een sprinkhaan lijken met die bolle kop en die kleine cockpit daar bovenop. Nu kan ik mij herinneren dat de turbinemotor zichtbaar is vanaf de onderkant, omdat daar geen beplating in de neus zit, maar nu ik foto's zoek lijkt dat op sommige heli's ook gewoon dicht te zijn. Levert Italeri er niks voor mee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement