Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2022 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Dapper ging ik op een missie om de boot eerder geverfd en van naam voorzien te hebben dan ik het badje in de tuin op zou zetten. Ik zou nog even wat epoxy gebruiken om de laatste lekkages op te lossen, laatste paar details op de romp en verven maar! Dus ik de epoxy gepakt, netjes aangemaakt en aangebracht. Uiteindelijk besloten dat de hoeveelheid natuurlijk weer veel te veel was dus de hele romp maar van een laagje voorzien. What could possibly go wrong? Eh, druipers misschien? Ik was dus weer terug bij af. Na uitharden de schuurmachine er maar weer bij gepakt om te proberen de schade te herstellen maar helaas. Tijdens het schuren heb ik nog meer stukken hout kaal geschuurd (geen epoxy meer om het geheel waterdicht te maken) en dus kon ik niet meer anders dan wachten totdat een nieuwe lading epoxy inclusief 80grams mat en polyesterplamuur binnen waren. Vervolgens raakte mijn vrouw ook nog betrokken bij een kettingbotsing terwijl ze stond te wachten op iemand die af wilde slaan, bestuurder van de auto die bij haar achterop werd gedrukt heeft het niet na kunnen vertellen... Je begrijpt, ik heb een tijdje geen tijd gehad voor modelbouw. Inmiddels is de grote klap van de aanrijding en het meeste regelwerk achter de rug en ben ik rustig aan het modelbouwen weer wat aan het oppakken. Het badje is nog gevuld (niet meer helemaal maar vol zat voor de Well Enhancer) dus het kan nog met het bijzonder warme weer van de afgelopen tijd!

Afbeelding
Na de epoxy nu maar geprobeerd om het plamuren deze keer een stuk beter op te pakken dan de vorige keer. Noot aan zelf: wat minder plamuur tegelijk aanmaken, anders heb je geen tijd om het fatsoenlijk uit te smeren. Beter in kleine stukjes tegelijk en mooi strak aangebracht dan uren schuren door het "kleien" met plamuur. Hier ben ik inmiddels aan het schuren geslagen, de boeg is nu weer behoorlijk strak op enkele details na.
Afbeelding
Wat is dat zwarte? Dat is weer een leermoment. Ik had de boot op een zijkant gelegd met de bedoeling een lading epoxy per kant te gebruiken om de glasmat goed in te pakken. Leuk bedacht, maar is het wel handig om de zijkant waar je niet bij kunt op andere verhogers dan krantpapier te leggen voor het geval je teveel epoxy hebt aangebracht waardoor het over de bodem naar de onderbereikbare kant en dus het krantpapier loopt. Het zwarte is het vol epoxy gezogen en definitief aan de romp verlijmde krantpapier. Zucht... Overigens is er meer bewijs in deze foto van wat er gebeurt is, kijk maar naar die enorme druipers. Ik heb deze foto's bewust genomen voordat de stofdoek eroverheen ging omdat ik dit stukje leerproces nogal eens mis op internet terwijl dit toch zeer nuttige informatie is en zo zie je duidelijk wat er gebeurt is. Alles wat dof van kleur is is inmiddels geschuurd, alles daar tussenin is dus lager dan het doffe. Dat betekend dat op die plekken er of (meer) plamuur nodig is, of nog meer geschuurd moet worden. Aangezien ik hier al wat patroon van de glasmat meen te herkennen ga ik voor de plamuur optie om te zorgen dat ik niet weer de epoxy laag volledig weg kan schuren.
Afbeelding
Dit is hoe het eruit moet gaan zien na het plamuren en schuren. Vooraan de boeg tenminste, achteraan het bewijs dat ik teveel plamuur heb gemaakt. Heb maar wel gelijk van mijn fout geleerd en zoveel mogelijk restmateriaal als zodanig op de krant gelegd zodat ik mezelf niet nog meer werk geef. Overigens kun je het beste meteen daarna de plamuurmessen gebruiken om alle restmaterialen van het andere plamuurmes te verwijderen. Gewoon over het blad van het mes schrapen met het andere mes.
Afbeelding
Hier moet ik nog beginnen met schuren.
Afbeelding
Hoe maak je het makkelijkste een boot schoon? Gooi 'm gewoon in de plomp! Geintje, even testen of alles nu wel waterdicht is en tot op heden is dat inderdaad het geval. Op het moment van schrijven ligt de boot nog in het water voor een langdurigere drijftest.
Afbeelding
Deze kant is er nog niet echt mooier op geworden. Wordt aan gewerkt.
Afbeelding
Zo ziet ze er behoorlijk imposant uit! Lang leve de live view met kantelbaar scherm op de camera!

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 11:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Welo, das mooi kl*te zo'n aanrijding en de geestelijke impact, dan is het begrijpelijk dat je hoofd effe niet naar plamuren staat. Daarover gesproken, grote leerstappen dus weer mogen ondergaan, ach, zo leer je dingen het snelst en dan is het knap dat je zelf al snel de oplossing of verbetering weet aan te geven, al zou de volgorde beter andersom kunnen zijn, beginnen met de verbetering en dan aan kunnen geven waar het mis had kunnen gaan.
Ach in dit tempo kunnen je kleinkinderen echt wel eens de eerste echte vaart mee beleven :) :) :) :0

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Het mooiste zou inderdaad zijn om de leerpunten te zien voor je de mist in gaat, maar ik denk dat dat juist de clue is. Doordat je de mist in gaat zie je niet duidelijk wat er komen gaat :roll: :lol:
Ik hoop toch wel wat eerder te kunnen varen hoor! Trouwens, dat zal vast wel lukken, nog even doorzetten en dan moet de romp aan de buitenkant helemaal geverfd toch zeker wel lukken komend voorjaar. Onder de epoxy zit nu immers wel een strakke basis dus met het juiste doorzettingsvermogen moet dat toch wel lukken. Qua programmering is er ook al een degelijke basis, die moet alleen nog wat verder uitgebreid worden om te kunnen zenden en ontvangen. Met een jaar varen zou dus heel haalbaar moeten kunnen zijn, moet ik alleen wel met enige regelmaat blijven hobby-en. Aan motivatie geen gebrek dus dat moet wel goed komen. Alleen dan niet weer niet gaan haasten ten kosten van het resultaat.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 nov, 2022 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

HET IS GELUKT!!! Nou ja, bijna, toch nog een kleine tegenslag in de vorm wat nog op te vullen stukken in de romp bovenaan bij het dek waar de nieuwe verschansing aangesloten moet gaan worden. Dat wil ik eerst op gaan vullen met giethars voordat de nieuwe verschansing erop gaat dus dat gaat voor nu even op de lange baan. Maar, met de verse verflaag ziet de boot er ineens veel beter uit en dat voelt na de overdaad aan tegenslagen van het afgelopen jaar toch wel als een behoorlijke overwinning!
Afbeelding
Airbrush blijkt een hele fijne toevoeging aan mijn gereedschapskist te zijn! Alleen gisteren snel een nieuw pistool erbij gekocht omdat ik een nozzle afgebroken had waardoor ik dacht dat ik het hele pistool niet meer kon gebruiken. Dat blijkt toch mee te vallen na contact met de fabrikant maar het nieuwe Fengda pistool maakt het werk wel veeeel makkelijker met deze enorme romp. Al met al goed besteed geld dus.
Afbeelding
Bemanning voor de gelegenheid ook maar even van stal gehaald. Eh uit hun hut gehaald, het zijn geen paarden :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf nu gaat de focus naar de zender en de programmering van zowel de boot als de zender, al zal met name de hoofdopbouw en de hijskraan achterop achter de schermen op de PC ook wel vorm gaan krijgen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2022 11:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Mooi, feestejs mogen gevierd worden, das algemeen bekend, ach, het weer wordt toch minder dus lekker aan het codeschrijven en op proeftafeltjes de diverse handelingen uittesten

noem maar even wat...........kraantje op tafel en dan middels de code hapje pinda's vanuit de schaal in je hand laten droppen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2022 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Dat is een goed idee!!! Ook een mooie manier om dan weer het volgende feestje te vieren want de kranen worden ook nog wel een uitdaging denk ik zo :lol:

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

Helaas heb ik wederom te kampen gehad met ziekte, waardoor ik wederom een tijdje niks aan de boot heb kunnen doen. Aan de planning kant is wel een hoop voortgang geboekt, ik heb nu een To-Do-List met verwachtte aantal uren en waarin ik ook bij hou hoeveel tijd ik werkelijk kwijt ben per klus en ik heb de lijst met functies uitgebreid zodat ik bij kan houden in hoeverre de functies gemaakt en geprogrammeerd is.

Afbeelding
Het voorzetdeel van de zender is nu volledig bedraad, al moeten de potmeters voor de gasregeling nog aangesloten worden. De stekker moet ook nog een definitieve plek gaan krijgen. Het is een behoorlijke wirwar geworden. Dat heeft ermee te maken dat elke knop naar 3 printjes gaat, 1 keer naar de Set pin van de bijbehorende relay, dan ook nog naar de dubbele relay en de Unset pin van de andere Latching relay. Dit uiteraard voorzien van diodes om afwijkende resultaten tegen te gaan (2 pinnen vanaf dezelfde knop aangesloten). De bedoeling is immers dat op 1 van de knoppen drukken betekent dat de dichts bijzijnde joystick de boot bediend (dus met beide joysticks voor de middelste knop).

Afbeelding
De laatste 2 verschillende printplaten zijn binnen, hier is de achterste definitief geplaatst. Deze heb ik verder naar voren geplaatst met het oog op de beschikbare ruimte en de meeste functies die hier vandaan aangestuurd worden komen toch meer in dit gebied.

Afbeelding
De achterkant komt alsnog behoorlijk vol met elektronica en techniek. Voor de toerentellers wil ik experimenteren met Hall effect sensoren, dit vooral op de boegschroeven omdat ik hier niet echt mogelijkheden heb om iets extern te monteren op de as. Hier komt de sensor daarom ook op de motorbehuizing (ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk een gewenst resultaat zal geven).

Afbeelding
Wederom vanwege beschikbare ruimte heb ik besloten om de centrale computer en elektronica voor de boeg samen te voegen net achter de boeg, hier het 2de exemplaar van de romp printplaat.

Afbeelding
Dit gaat ook een stuk beter passen dan oorspronkelijk bedacht.

Afbeelding
Hier zijn ook de opbouw printplaten te zien. Deze ga ik echter vervangen door een versie waar ik een fout heb verwijderd (ontwerp is gereed, alleen nog de nieuwe platen bestellen). Hier zijn de aansluitingen voor de LED's namelijk te krap op elkaar gekomen waardoor die niet meer verantwoord aangesloten kunnen worden. Bovendien wordt het aansluiten van de glasvezels daarmee ook erg lastig.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 19:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben benieuwd hoe je de printplaatjes gaat beschermen tegen vocht en warmte. Het zou zonde zijn als de prnts eroderen door vocht en je heel lang moet zoeken als er storingen optreden

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Daar had ik nog niet over nagedacht eigenlijk. Tegen de warmte beschermen gaat niet lukken tijdens het varen op warme zomerdagen met de zon er vol op. Vocht ga ik in de gaten houden op vaardagen, normaal gesproken staat de boot thuis op zolder en mijn huis wordt door mechanische ventilatie aardig droog gehouden. Vocht zal daardoor waarschijnlijk weinig kans krijgen. Als het op vaardagen wel erg vochtig wordt in de boot zou ik wellicht wat vochtvreters in de boot plaatsen.

Sinds eergisteren heb ik een nieuwe 3D printer, die is momenteel druk bezig om de definitieve zender af te drukken. Alleen moet ik het achterste stuk verder uitwerken zodat alle elektronica gelijk een plekje kan krijgen. Ik gebruik messing inserts die ik met een soldeerbout in het plastic smelt. Mijn eerste ervaring met alleen een puntje gemaakt met een centerpons is dat dat niet erg nauwkeurig werkt. Met de nieuwe stukken heb ik de gaten een halve millimeter kleiner voorbereid dan de insert is in de hoop dat deze zo beter gecentreerd op de juiste plek komen. De te gebruiken inserts hebben M2 schroefdraad zodat de printplaten hier mooi aan vastgeschroefd kunnen worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Recentelijk ben ik er achter gekomen dat er meer mankeerde aan de laatste 2 printplaten die ik besteld heb. Om te beginnen zit bij beiden de + van MCP23018 port expander op de ground aangesloten waardoor de chips 2 keer - hebben en dus niks doen. Voor testwerk zonder de functies die ze aan moeten gaan sturen geen probleem maar vraagt wel om een nieuwe versie van beide. Gisteren verraadde een rookwolkje en oranje gloed dat de printplaten in de opbouw de + van de chip niet alleen aan de - van de I2C communicatie verbonden heeft, maar ook aan de 3,3V uitgang van een voltage regulator. Deze ga ik gebruiken om de Pi te ontlasten aangezien er blijkbaar teveel stroom gevraagd wordt met alles aangesloten om de Pi op te kunnen laten starten, zelfs via een USB kabel uit het lichtnet. Inmiddels ben ik wel zo ver dat alle reeds aanwezige elektronica aangesloten is via de I2C en het meeste een plekje heeft gekregen. Voor de centrale computer (nu nog een houten bak direct voor de accu) ben ik opnieuw aan het ontwerpen zodat ik deze straks 3D kan printen. Het idee van dit ontwerp is dat alles zo compact mogelijk verticaal geplaatst gaat worden met de zekeringenkast op een kantelbare plaat. Zodoende hangen de zekeringen lekker uit de weg maar kan ik er toch goed bij om eventueel een zekering te kunnen vervangen.

Afbeelding
Voor de oplettende kijker valt het wellicht op dat de ribbon cable van de printplaten in de opbouw maar 3 aders telt. Dat heeft alles te maken met het stroomtekort op de Pi en de onboard 3,3V regulator (in het inmiddels aangepaste ontwerp zit ook een 5V regulator) die ik op deze boards gebruik om de + ader van de I2C lijn overbodig te maken. Dat kan overigens alleen zolang het voltage over de alle apparaten binnen de 0,7V verschil blijft. Dat is uiteraard geen uitdaging met 3,3V regulators.
Afbeelding

Afbeelding
A.s. woensdag hoop ik een eerste test te kunnen doen om te zien of de Adafruit Motorhat (die zit hier helemaal los) krachtig genoeg is om beide hoofdmotoren aan te kunnen sturen. Zo niet zal ik nieuwe vaartregelaars moeten kopen. Overigens heeft de achterste positiesensor (9-DOF sensor, registreert op 3 manieren over 3 assen verplaatsing of rotatie) inmiddels ook z'n definitieve plekje gekregen.
Afbeelding
Wellicht ga ik hier nog een mooie bevestiging voor 3D printen maar dit begint iig ergens op te lijken.
Afbeelding
Deze printplaat had ik eigenlijk liever verder naar achteren willen hebben maar daar is geen ruimte. Hier komt de plaat ook mooi tot zijn recht en toch nog redelijk centraal in het achterschip.
Afbeelding
De definitieve versie van de zender begint ook vorm te krijgen. Het zwarte filament was opgeraakt, ben uiteindelijk toch doorgegaan met blauw omdat er teveel oneffenheden zijn waardoor ik toch zal moeten schuren en plamuren en daardoor dus ook verven. Dan maakt de onderliggende kleur ook niet meer uit.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement