Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 17:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedemiddag iedereen,


Dit jaar heb ik voor mijn verjaardag het onderstaande model gekregen van mijn vriendin:


Afbeelding


Het is een prachtig model, ik kan er weinig op aanmerken behalve dat de rubberen bandjes die bij de kit zitten niet echt mooi zijn. Om die reden heb ik (iets te dure) aftermarket wieltjes gekocht die met een 3D-printer zijn vervaardigd:


Afbeelding



Voor wie dit voertuig niet kent: het is een doorontwikkeling van de bekendere M1126 Stryker. De standaard troepentransport versie van Stryker is uitgerust met een .50 mitrailleur of een 40mm granaatwerper. Dit zijn goede ondersteuningswapens voor gebruik tegen infanterie, lichte voertuigen enzovoorts maar tegen wat zwaarder gepantserde voertuigen maken dergelijke wapensystemen geen schijn van kans.


M1126 stryker:


Afbeelding


Om de eenheden die met de Stryker werken in het Amerikaanse leger meer vuurkracht te geven is de M1296 Dragoon ontwikkelt. Dit voertuig is uitgerust met een onbemande toren met een remote operated 30 mm snelvuur kanon. Dit kanon geeft de Stryker-eenheden de vuurkracht om voertuigen als de BMP-2 en BMP-3 effectief te bestrijden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het interieur heeft, net als de originele Stryker, ruimte voor de infanteristen:


Afbeelding

Afbeelding



De bouw verliep soepel, op wat handgrepen die ik zelf heb gemaakt na waren er geen noemenswaardige aanpassingen nodig:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De Stryker heeft alleen een basis groene kleur, dit maakt het airbrushen een eenvoudig te klaren karwei:


Eerst een laag bronsgroen: (Revell)


Afbeelding

Afbeelding


Hierna heb ik het voertuig voorzien van high lights, Revell bronsgroen met geel en vaarngroen gemengd:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Op naar de decals en verwering. :)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 11 nov, 2022 13:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Dit begint alweer goed. :brouw:

Je gaat er wel snel doorheen. :mrgreen:
Misschien is dat bij 1/72 anders dan bij 1/35, maar had graag wat foto’s van de opbouw van de verschillende onderdelen gezien.
Vind dat één van de leuke aspecten van bouwverslagen doornemen: zien hoe de inhoud van een kit is.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Goeie vriendin heb jij! :wink:
Mooi voertuig en een rappe start.
Het valt me op dat de toren zo groot is voor een onbemand type.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 23:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties heren!
no leaf clover schreef:
isschien is dat bij 1/72 anders dan bij 1/35, maar had graag wat foto’s van de opbouw van de verschillende onderdelen gezien.
Vind dat één van de leuke aspecten van bouwverslagen doornemen: zien hoe de inhoud van een kit is.

Snap ik, ik ben daarin wat lui geworden over de jaren. Vroeger maakte ik een foto van iedere sprue. Het is overigens ook wel zo dat ik meer houd van het schilderen dan van het bouwen, daar kan ik mijn artistieke kant wat meer in kwijt.
Huib2 schreef:
Goeie vriendin heb jij! :wink:

Absoluut. :)
Huib2 schreef:
Het valt me op dat de toren zo groot is voor een onbemand type.

Ja klopt inderdaad. Echter, wanneer je je bedenkt dat een 30mm kanon een behoorlijk achterstuk heeft met een dual-feed systeem dan snap ik wel dat die koepel al snel groot wordt. Er moet ook nog ruimte zijn voor de munitie en elektronica.

Afbeelding

Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook weer lekker bezig zie ik. De tafels in Hurdegaryp worden op 5-11 weer goed gevuld.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2022 9:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dan nog maar een gelukkige verjaardag, ik keek van de week in de winkel maar een Bongobon voor modelbouw was er nog niet, dus dit moet een leuke verrassing geweest zijn. Mooie intro van het topic, mits de tips van No Leaf Clover kunnen we hier steeds het nieuwste op 1/72 bewonderen. De kleur zit er al goed op. Zit er in de kit ook de towing bar die je op een van de foto's ziet?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2022 20:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
tsjopper bob schreef:
Ook weer lekker bezig zie ik. De tafels in Hurdegaryp worden op 5-11 weer goed gevuld.

Absoluut, ik ga in ieder geval mijn best weer doen. :)
StevenVD schreef:
Zit er in de kit ook de towing bar die je op een van de foto's ziet?

Nee dat niet helaas, ook al zou dat iets zijn wat redelijk eenvoudig zelf te maken is.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 14:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Update


Na het afronden van de Cougar heb ik de keuze gemaakt om verder te gaan met dit model. Eén van de grote uitdagingen bij modellen als deze is bepakking maken. Over het algemeen worden deze voertuigen helemaal beladen met rugzakken en noem maar op door de crew en de infanteristen die meerijden.


Afbeelding

Afbeelding


Bepakking wordt zelden met een kit meegeleverd dus dan moet het zelf worden gemaakt of uit aftermarket setjes komen. Ik had nog wat resin rugzakjes liggen, een papieren doosje die ik jaren geleden heb gemaakt en dat heb ik bij elkaar gevoegd. Met miliput heb ik vervolgens een aantal camouflage netten gesculpt:


Afbeelding


Afbeelding


Wat erg belangrijk is bij het plaatsen van bepakking op een model is dat het er natuurlijk uit ziet, het bepakkingsstuk moet geïntegreerd worden met het model. Zeker achterop heeft het camouflagenet mij daarbij erg geholpen. Een aan ander belangrijk iets is om de riemen/touwen waarmee de bepakking vast zit aan het voertuig te maken:


Afbeelding


De rugzakjes heb ik geprobeerd te schilderen in het OCP-patroon van de US Army, een versie van het bekendere Multicam camouflagepatroon.



Afbeelding



Afbeelding


Het is niet fantastisch goed gelukt maar het is dan ook wel erg lastig om dit camouflagepatroon te schilderen op een oppervlakte met zoveel plooien. Ik ga ook nog een figuurtje maken en schilderen, dus ik krijg nog een kans om het goed te doen. :lol:


Daarna heb ik alles vast gelijmd zodat dit nu de tussenstand is:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Nu verder met de andere details schilderen en het figuurtje, daarna kan ik beginnen met verwering etc.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Oeh....supercool, en zo klein....nice :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Komt er nog meer op/aan?

Zo niet, dan zou ik 1 rugzak er bovenop leggen ipv aan beide kanten 2, dat lijkt net wat speelser.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement