Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Als ik het zou mogen zeggen zou ik voor de metalen uitvoering gaan! Mooie metaalkleuren maken is echt een kunst en ik kijk deze graag bij anderen af :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Moeilijke keuze tussen bare metal en die camo, want beide zien er hartstikke tof uit.
Succes met de keuze en met de bouw!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 3:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Ik heb ook de eerste stappen genomen met deze Mirage.

Eerste punt van aandacht zijn de intakes waar een aantal pinmarks in zitten die ik heb opgevuld met zwarte secondenlijm van AK en daarna vlak heb geschuurd. Verder geeft Hobbyboss je alleen de voorkant van de intakes wat betekent dat als je een lampje bij de intakes naar binnen zou schijnen je een zwart gat in kijkt, dit stoort mij niet zo heel erg want ik ben niet per se geneigd om een zaklampje die intake in te douwen en het is voor de rest echt een hele nauwe opening dus je merkt er onder normale omstandigheden niet zo veel van :lol:
photo 564271

Ik zat eerder te dubben tussen de bare metal of de camo versie maar ik heb nu de knoop doorgehakt en ik ga proberen de bare metal variant te doen.
Omdat bare metal vliegtuigen vaak (tenzij ze opgepoetst zijn) niet even shiny zijn overal heb ik zitten spelen met wat ideeën om dit na te bootsen en die heb ik uitgeprobeerd op de intakes en de shock cones.
Plan A was om de intakes e.d. te primen dan de primer op poetsen zodat die een beetje glans krijgt en dan met een spons maskeervloeistof in een willekeurig patroon erop sponsen. Daar over heen komt dan weer een andere niet glanzende kleur en na het verwijderen van de maskeervloeistof blijft er dan hopelijk een onregelmatig patroon over die wisselt in zowel glans als kleur.
Zoiets dus.
photo 564261

Mijn idee was dan om daar dan weer de metaalkleur over heen te spuiten want die zijn gevoelig voor variaties in glans en kleur en zo subtiele variaties in het oppervlak te krijgen.... ja dat werd niks :lol:
Metallic zijn niet alleen gevoelig voor variaties in glans en kleur maar ook voor hele kleine oneffenheden en wat zit er nou op de rand tussen de beide kleuren? Allemaal randjes die je dus super goed ziet als je er een metallic over heen spuit :lol: :oops:
Anyways snel maar terug gebracht naar primer en ze gewoon zo gespoten met Mr. Color Super Chrome 2
photo 564263

Toen ik iets anders aan het primen was had ik een heldere ingeving en herinnerde ik mij dat ik een keer had gezien dat iemand de bovenkant van een schuursponsje uit elkaar had gehaald om daar doorheen te spuiten om zo snel random mottling voor black basing en dergelijke te creëren. Aangezien je bij het spuiten niet zo snel harde overgangen krijgt en je met zo'n sponsje sneller kleine random mottles krijgt dan ik met mijn airbrush kan leek dit mij wel een probeersel waard.
Dus schuursponsje uit het keukenkastje gejat en uit elkaar geknutseld en een mottle van Mr. Surfacer Black (dat zat nog in de airbrush :lol: ) op de shock cones en de intakes gespoten door de vezels van het schuursponsje.
photo 564264

Vervolgens daar weer over heen gegaan met een dun laagje MRP Super Silver en dan krijg je dit.
Het eindresultaat laat zich een beetje moeilijk fotograferen direct onder een lamp maar ik ben geheel niet ontevreden, dit heeft wel potentie.
photo 564267

Verder nog een rood lijntje gespoten die wellicht overbodig is, ik heb toch nog een keer mijn referenties gecheckt en het lijkt erop dat de rode lijn aan de binnenkant alleen zat op Mirages toen de Fransen ze blauw hadden geverfd dus dat moet nog gefixt worden.
photo 564266

En als laatste heb ik de romp achter de shock cones gespoten en de shock cones op de romp gemonteerd. Deze foto is ook iets anders genomen (zelfde lamp maar nu op het plafond gericht ipv op het model) en naar mijn mening komt de variatie in het oppervlakte beter tot zijn recht hier.
photo 564265

Ander aandachtspuntje is de cockpit. Hobbyboss geeft je wel wat detail maar het is niet super inspirerend.
photo 564260

Dus heb ik dat maar eraf gesloopt :lol:
photo 564258

Het idee was om er zelf wat leukers te fabriceren van styreen en draadjes maar dat was geen succes, zulke kleine knopjes met de hand fabriceren blijkt toch net een tikkie te hoog gegrepen voor mij :lol:
Dus heb ik maar de computer er bij gepakt en ben ik begonnen met iets tekenen wat uiteindelijk geprint kan worden, de rechter kant is praktisch af maar aan de linker kant moet nog wel het een en ander gebeuren.
photo 564269
photo 564270

Zoals ik eerder al schreef is de bijgeleverde kachelbuis niet heel veel soeps, geen detail, pinmarks en naden.
photo 563417

Aangezien ik toch bezig was met de cockpit heb ik ook maar een nieuwe straalpijp en uitlaat getekend
photo 564268

Waarschijnlijk is de uitlaat een zoals ie nu is een tikkie overkill want net zoals bij de intakes is de uitlaat lastig om te zien maar goed het is leuk om te doen :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 8:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Heb je ook al een 3D printer dan tegenwoordig Pieter? En lukt dat een beetje?

Mooi werk met het bare metal. Het had wat voeten in de aarde om het gewenste effect te behalen. Maar uiteindelijk is het gelukt volgens mij. Maar om op die manier het toestel te doen, wordt dat geen overkill?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk met die bare metal. Ooit gezien van iemand die de tamponneermethode gebruikte, maar dan in zijn vernislaag. Eerst de vernis spuiten over het metal en dan daarin stempelen dacht ik. Ik zoek deze namiddag eens achter het verslag.
Mooi tekenwerk ook. De vroege motor met thrust reverser. De latere hadden klepjes rondom.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Pieter gaat weer tot het gaatje! Mooi bezig met experimenteren, man. Dit is echt leuk en inspirerend om te volgen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2022 1:14 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
reteip9 schreef:
Ander aandachtspuntje is de cockpit. Hobbyboss geeft je wel wat detail maar het is niet super inspirerend.

Dat gevoel ken ik ja. :lol:

Ik vind die techniek met het schuursponsje trouwens wel inspirerend en ook niet eens alleen voor metalen oppervlakten.

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Inderdaad erg inspirerend wat je met het metal hebt gedaan!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik heb dat topic gevonden... zat ergens in de krochten van het web...

https://www.modelbouwen.be/threads/edua ... ost-286786

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 3:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
markie schreef:
Heb je ook al een 3D printer dan tegenwoordig Pieter? En lukt dat een beetje?



Ja heb ik al een tijdje hoor maar tot nu toe niet echt van toepassing geweest voor projecten waar ik een verslag bij heb :oops:
En het werkt best wel goed, is wel wat geklieder en je moet natuurlijk wel wat hebben om te printen maar als je dat voor elkaar hebt dan is het naar mijn mening een geniaal apparaat :mrgreen:

markie schreef:
Mooi werk met het bare metal. Het had wat voeten in de aarde om het gewenste effect te behalen. Maar uiteindelijk is het gelukt volgens mij. Maar om op die manier het toestel te doen, wordt dat geen overkill?

Uhh.. ja.. misschien? :lol:
We gaan het meemaken, op zich denk ik het dat het wel redelijk te fine tunen is door andere kleuren te gebruiken of meer metallic te spuiten zodat het subtieler is. Daarbij zorgen de insignia en andere markeringen er vaak voor dat de marbling er wat genuanceerder uit gaat zien maar dat gaan we meemaken :D

Silenoz schreef:
ik heb dat topic gevonden... zat ergens in de krochten van het web...

https://www.modelbouwen.be/threads/edua ... ost-286786

Dank je wel! Interessante methode en effect. Hij gebruikt Dullcote wat ik niet heb, ik heb wel Gunze GX113 wat vergelijkbaar zou moeten zijn maar dat is net als Dullcote een lacquer en alle metallics die ik gebruik zijn ook lacquers en om lacquers op lacquers te gaan sponsen klinkt voor mij als een ramp in wording :S
Ik heb wel wat AK Ultra Matte waar ik verder niks mee doe dus daar zou ik misschien wel mee kunnen spelen en dat spul is dusdanig zwak dat als het mij niet bevalt dat ik het er met wat water zo af zou kunnen poetsen :lol:
Ik zag laatst ook iemand op Facebook die gebruikte ook iets van Dullcote maar die spoot het heel erg verdund door een sjabloontje en dat gaf ook wel een geinig effect.

Inmiddels ben ik klaar met tekenen en ben ik ook begonnen met printen, de cockpit onderdelen printte wel mooi maar waren onmogelijk om een beetje fatsoenlijk van de supports af te halen dus die moeten overnieuw maar dan met een iets handigere oriëntatie :oops:
De uitlaat daarentegen is wel gelukt :mrgreen:
photo 565134

En hij past ook nog eens mooi op de onderdelen van de kit
photo 565133
photo 565132

En het past ook nog eens in het vliegtuig zelf. Het 'ooglid' is een apart onderdeel die ik na het verven er zo op kan zetten en zo kan ik ook mooi bij die naden aan de binnenkant van de romp.
photo 565135

Silenoz schreef:
De vroege motor met thrust reverser. De latere hadden klepjes rondom.

Als ik mij niet vergis is dat de Atar 09c, die was standaard op de Mirage IIIE en werd ook door Israël geplaatst in een aantal van hun Mirage IIICJ's maar de overige IIICs vlogen met de Atar 09b

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement