Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een interessant verhaal + kit.

De associaties met Amodel en Mach2 had ik ook toen ik de kwaliteit van de gietbomen zag..
Desondanks is hier vast een prachtige Airliner van te maken. Good luck!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat een hoop leuke aanmoedigingen, nu al! Fijn om te zien dat ook civiele luchtvaart op interesse kan rekenen buiten het speciale hoekje daarvoor op het forum :brouw:

Matti schreef:
En al heb je dan misschien veel minder keuze op dit gebied


Het aanbod in dit onderwerp is soms inderdaad erg klein, maar toch is er meer op de markt dan veel mensen denken. De laatste tien jaar is er een kleine inhaalslag gemaakt door kitfabrikanten als Zvezda en Eastern Express. Van de meeste burgerluchtvaarttoestellen is inmiddels wel een kit verkrijgbaar in de één of andere vorm, ook vaak resin (Authentic Airliners, PAS Models). Wat wel echt anders is vergeleken met de militaire luchtvaart is de concurrentiestrijd tussen de uitgevers. Het lijkt erop dat zij elkaar continu proberen af te troeven door om de paar jaar een nieuwe Spitfire, Bf-109 of F-35 uit te brengen, steeds weer een stukje mooier en beter dan wat tot dan toe beschikbaar was. Niks mis mee natuurlijk, maar als je écht wilt leren modelbouwen zul je toch echt bij de civiele luchtvaart moeten zijn... :mrgreen: :wink:

On y Va!
Het is 1 september, en ondanks dat de zomervakantie voorbij is ben ik meteen aan de slag gegaan.
Bij het opschonen van de onderdelen kon ik maar tot één conclusie komen: dit is met recht de slechtst gegoten plastic kit die ik ooit heb gezien. Ik had graag gewild dat ik positiever kon zijn, en misschien ben ik gewoon erg laat met mijn aankoop en zijn de mallen in de tussentijd flink versleten geraakt. Ik blijk wat onderdeeltjes te missen, zoals een voorwieltje, en het oppervlak van de onderdelen ziet eruit alsof er vuil en hier en daar een haar in de matrijzen hebben gezeten. Geen idee of het zo werkt, maar er zijn veel onregelmatigheden te zien. De flash is hier en daar net zo dik als de onderdelen zelf waardoor het lastig te zien is tot waar het onderdeel moet worden bijgewerkt met een mesje.

Voor de meeste 1:144 airliners zijn PE-setjes verkrijgbaar van bijvoorbeeld Xtra Tech (tegenwoordig onderdeel van decalmaker BOA) uit Tsjechië. Vaak zie ik de meerwaarde hier niet helemaal van in, en daarbij ben ik ook gewoon niet zo goed in de vaak extreem kleine priegelige details, maar voor deze kit is het wel een noodzaak:
photo 563992

Met name de wieldeuren en de velgen zijn bruikbaar. Ook heb ik een extra decalvel aangeschaft.
photo 563994

Ga ik nu toch ineens voor een Roemeense uitvoering? Nee hoor. Deze decals, eveneens van BOA, zijn altijd heel mooi ontworpen en relatief goedkoop. Op dit vel staan veel kleine details en looplijnen voor op de vleugels die het model straks een gedetailleerder aanblik moeten gaan geven.

Met de toevoeging van de geëtste onderdelen zat er wel ineens meer werk aan het dichtlijmen van de romp. De wielbak moest er immers ook nog tussen...
photo 563993

Al snel kwam ik tot de conclusie dat het makkelijker was om de romp alsnog te sluiten en dan pas de wielbak te plaatsen. De PE-onderdelen zijn ontworpen voor de Italeri-kit, en passen dus niet zomaar in dit F-RSIN model. Het plastic is een stuk dikker dan bij Italeri en de indeling van de onderdelen is ook anders.

Eerst wat ander voorbereidingswerk... de neuswielbak is straks vrijwel niet meer zichtbaar omdat de luiken daarvan alleen open staan als het landingsgestel aan het in- of uitklappen is. Ook het neusgewicht moet niet worden vergeten.
photo 563988


Na wat schuurwerk is de passing van de romp redelijk, maar er is flink wat tape nodig om ervoor te zorgen dat alle lijmranden goed contact maken.
photo 563995

Nu de romp gesloten is, is het een stuk makkelijker om de wielbak mooi in het midden van de romp te krijgen. Hiervoor moest ik veel plastic wegschrapen. Bij de ATR is het landingsgestel zo uitgevoerd dat de buitenste wielen meteen fungeren als deur. De wieldoppen zijn daarom gestroomlijnde schotels, waar de wielen aan de binnenkant een blootliggende velg hebben. Hierdoor is de wielbak goed zichtbaar als het landingsgestel is uitgeklapt. Dit systeem zien we op meer kleine verkeersvliegtuigen, zoals de Bombardier CRJ, Embraers en de Boeing 737. Rechts naast het model ligt de oorspronkelijke wielbak uit de kit. Ik heb met Evergreen-stripjes alvast wat bevestigingspunten gemaakt voor de wielpoten.
photo 563987

Nu de wielbak geplaatst is kan het romppaneel met de ronde uitsparingen voor de wielen erop worden gezet.
photo 563989

Er blijven flinke kieren over, die ik dicht had kunnen plamuren. Ik probeer echter altijd zoveel mogelijk gaten te dichten met plastic, zacht geworden door modelbouwlijm, om pas het laatste egaliseringswerk met plamuur te doen. Er moeten wat nieuwe paneellijnen worden ingekerfd, en dat gaat erg lastig als je dat deels door grote stukken plamuur moet doen dat toch zachter en brokkeliger is dan het omringende plastic.
De hoeveelheid plamuur op de foto strookt niet helemaal met dit verhaal, maar als het straks is vlakgeschuurd zal de hoeveelheid minimaal zijn.
photo 563990

Als ook de vleugelhelften na flink wat schuren op elkaar zitten, en zijn voorzien van de motorgondels, lukt het zowaar om een dry-fit te doen. De passing van de grote onderdelen van deze kit is helemaal niet zo slecht, en het gaat zelfs lukken om de staartvleugeltjes pas na het spuit- en decalwerk te monteren zonder kieren. Fijn, want dat scheelt een hoop gedoe met de grote mooie decal voor op de staart!
photo 563991

In de openingspost liet ik deze foto zien:
photo 563555

...en na wat opschoningswerk ziet het er al een stuk strakker uit. Het rijtje vortex generators heb ik wel weggehaald. Ik vond ze wat grof uitgevoerd, en ik was bang dat ze niet mooi onder de decal wilden gaan liggen. Het vinnetje heb ik laten zitten, maar wel dunner geschuurd. Deze zal met voorzichtig insnijden van de decal wel goed moeten komen. Maar dat is allemaal voor later.
photo 564002

In de volgende update gaan we het hebben over de propellers! Nu eerst de Formule 1 kijken...

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Wat word ik altijd blij van dit soort kitjes... veel flash en op de sprue ziet het er niet uit, maar als je dan eenmaal bezig gaat, zie je het groeien onder je handen. Je maakt al lekkere vorderingen.

Als ik je één tip mag geven, ik gebruik tegenwoordig vooral Dissolved Putty van Gunze: https://www.airbrush-services-almere.nl/mr-dissolved-putty. Dat is vloeibare plamuur die je met een kwastje aanbrengt. Dan hoef je niet meer je hele toestel te stucen :lol:

Ik gebruik het nu zo'n half jaar, maar ik wou dat ik het jaren geleden had ontdekt. Ik wil nooit meer anders. Werkt niet op echt hele grote kieren en gaten (daar is het net iets te dun voor of je moet meerdere lagen aanbrengen), maar romphelften, naden, gelijmde delen e.d. is het echt fantastisch.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi onderwerp, en wat een klus! :shock:

Het past in elk geval goed in het thema, zo'n model gegoten van Fromage!

Succes! (ik zou voor de grotere kieren secondelijk met talkpoeder of AK Black Widow secondelijm aanbeven)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 21:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mooie vorderingen al! Je snapt dat ik voor mijn in de toekomst liggende ATR nu natuurlijk ook een PE-setje en decals ga halen :lol:. Ik heb nog niet eerder gezien dat iemand tape gebruik om romphelften tegen elkaar te lijmen. Werkt dat goed bij ieder model?

Peter schreef:
Als ik je één tip mag geven, ik gebruik tegenwoordig vooral Dissolved Putty van Gunze
Nu je het zegt heb ik ook dat vroeger ook gebruikt. Ik weet eigenlijk niet meer waar mijn potje gebleven is (bij de verhuis verdwenen). Dat spul werkte inderdaad best wel goed (stonk wel heel erg.), alleen slinkte het wel bij het opdrogen had ik het idee, dus voor grote kieren werkte het inderdaad niet. Maar het werkte prima voor bijvoorbeeld pylon/vleugel kieren. Ik ga maar weer eens een nieuw potje aanschaffen).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed Jelle. Je gaat weer als vanouds grondig te werk. Heeft Authentic Decals geen vortex generator 3D decal setje? En nu wil ik je niet met nog meer werk op zadelen, maar ik ga het toch vragen. Je gaat toch hopelijk het “kont-lichtje” wel van transparant plastic maken? Succes verder.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Peter schreef:
Als ik je één tip mag geven, ik gebruik tegenwoordig vooral Dissolved Putty van Gunze

Bedankt voor de tip! Ik kom er verderop in deze update op terug.

jeroen_R90S schreef:
=ik zou voor de grotere kieren secondelijk met talkpoeder of AK Black Widow secondelijm aanbeven

Idem :brouw:

malair schreef:
Ik heb nog niet eerder gezien dat iemand tape gebruik om romphelften tegen elkaar te lijmen.

Eerlijk gezegd verbaast het mij dan weer dat het jou verbaast :shock: Ik gebruik al zolang ik me kan herinneren tape om verlijmde onderdelen bij elkaar te houden, vooral op romphelften vind ik het een stuk praktischer dan lijmklemmen o.i.d. Het is natuurlijk niet de bedoeling om onderdelen echt onder spanning te verlijmen, maar een beetje dwang is vaak wel nodig om te voorkomen dat je kiertjes krijgt. Wat is jouw tactiek dan?

FokkerFan schreef:
Dat ziet er goed Jelle. Je gaat weer als vanouds grondig te werk. Heeft Authentic Decals geen vortex generator 3D decal setje? En nu wil ik je niet met nog meer werk op zadelen, maar ik ga het toch vragen. Je gaat toch hopelijk het “kont-lichtje” wel van transparant plastic maken? Succes verder.

AA heeft dat inderdaad, maar ik denk dat ik het zonde vind van het ontwerp op de staart om overheen te plakken. Met dat reetlampje ga ik zeker aan de slag :mrgreen:


Goed, waar gingen we het ook alweer over hebben? Oh ja… propellers!
We gaan eerst even een heel stuk terug in de tijd; ruim honderd jaar. De eerste gemotoriseerde vliegtuigen gaan begin 20ste eeuw de lucht in, en ook de Fransman Louis Blériot kan er wat van. De vorm van aandrijving is meestal hetzelfde: een door een zuigermotor aangedreven tweebladige houten propeller.
photo 564189
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

Een prima systeem voor die tijd… zo lang de motor het doet! Echter, een propeller die vastzit aan een weigerende motor was een nachtmerrie voor die dappere eerste vliegers. De enorme luchtweerstand van een niet-aangedreven propeller maakte dat een vliegtuig met motorpech het zweefvermogen had van een struisvogel. De oplossing voor dit probleem werd al snel gevonden in propellers met een variabele spoed, wat wil zeggen dat de propellerbladen kunnen kantelen om zo de hoek te veranderen. Wanneer een motor stilvalt, worden de bladen in de zogenaamde ‘vaanstand’ gezet. De propellerbladen staan dan met de scherpe zijde in de luchtstroom, in plaats van frontaal, waardoor de luchtweerstand zo klein mogelijk wordt. Een ander voordeel van stelbare propellerbladen is dat de trekkracht van de propeller kan worden geregeld door de bladen te stellen, in plaats van het motortoerental te veranderen. Motoren kunnen hiermee vaker met constante snelheid draaien, wat het brandstofgebruik ten goede komt.
photo 564188
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gingen de strijdende grootmachten snel op zoek naar snellere en efficiëntere manieren om vliegtuigen voort te stuwen, en ongeveer gelijktijdig komen zowel Nazi-Duitsland als Groot-Brittannië op een bruikbare versie van de straalmotor.
De keuze tussen een zuigermotor met propeller enerzijds of een straalmotor anderzijds was maar een paar jaar zo zwart-wit: in 1948 maakt de Britse Vickers Viscount haar eerste vlucht. Als je snel kijkt zijn de vier motoren niet zo radicaal anders als de zuiger-stermotoren van de grote Douglas- en Lockheed passagiersvliegtuigen van die tijd, maar schijn bedriegt. De Viscount was het eerste productievliegtuig dat werd aangedreven door de turboprop!
photo 564190
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

Een turboprop is eigenlijk niets anders dan een straalmotor waar aan de voorkant een propeller op is gemonteerd. Straalmotoren zijn zuiniger en onderhoudsarmer dan zuigermotoren, maar maken in hun meest basale vorm een stuk meer herrie en zijn ook niet per definitie efficiënt. Door de straalmotor de combineren met een propeller wordt het beste van de twee concepten gecombineerd. De hete uitlaatgassen dragen in deze opstelling nauwelijks nog bij aan de voortstuwing.
photo 564191
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

Overigens zijn de moderne turbofans zoals op vrijwel alle Boeings en Airbussen ook een soort turboprop, waarbij de propeller zit ingesloten in een mantel. Door gebruik te maken van vele bladen kan de diameter kleiner worden gehouden, en daarmee hogere toerentallen worden bereikt.
photo 564192
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

Terug naar ATR's! Tot nu toe heb ik het alleen gehad over het onderscheid tussen de korte ATR-42 en de langere ATR-72. Er zijn echter nog wat subvarianten. De ATR-42-300 en ATR-72-300 zijn de eerste uitvoeringen, en zijn te herkennen aan de vierbladige propellers.
photo 564199
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

De ATR-42-500 en ATR-72-500 hebben een verbeterde versie van de PW Canada-motoren gekregen, voorzien van volledig nieuwe zesbladige propellers. Air Littoral vloog met deze -500 variant van de ATR-42.

Bij vrijwel alle turboprop-motoren staan de propellerbladen in vaanstand als de motor is uitgeschakeld. Er is oliedruk voor nodig om de propellerbladen 'recht te zetten'. Zo is het vrijwel onmogelijk om bij een motorstoring met een propeller te kampen die weigert in vaanstand te gaan, wat gevaarlijke situaties op kan leveren.
photo 564200
Bron: Wikimedia Commons (rechtenvrij)

In de bouwdoos van F-RSIN zijn beide propellertypen meegegeven. Aan de motorbehuizing is het verschil tussen de -300 en -500 verder niet te zien. Echter... alle propellerbladen zijn losse onderdelen in een badje van flash. De naaf met de spinner-kegel bestaat voor de helft uit een krimpdeuk. Als er dan ook nog een blad breekt bij het (voorzichtig!) loshalen van de sprue...
photo 564195

...dan ga ik al snel op zoek naar andere oplossingen.
In mijn stapel ligt nog een Welsh Models Fokker 50. Hier zitten propellers van witmetaal bij die voor zowel de F50 als ATR veel te groot zijn. De diameter van de propellers is in het echt 3,93 meter, wat in 1:144 neerkomt op 27,3 mm. Deze metalen propellers zijn dus bijna een centimeter te groot! Daarnaast staan ze in aandrijfstand, in plaats van de vaanstand die je altijd ziet bij een toestel in rust.
photo 564197

Een ritje naar de Luchtvaart Hobbyshop leverde het volgende op:
photo 564193

Helaas kon ik de Gunze dissolved putty niet vinden, hoewel het volgens de site wel op voorraad had moeten zijn. Wel heb ik zwarte secondelijm gevonden en een spulletje van Tamiya dat vast ook van pas zal komen. Verder een potje Sabena-blauw, waarvan we later gaan uitzoeken of het de juiste kleur is, en... propellers!

Deze propellers, uitgebracht door ons eigen forumlid Rob Hamann (robh), zijn bedoeld voor de Fokker 50. Volgens de verpakking zijn ze ook geschikt voor de ATR. Hoewel beide toestellen zesbladige propellers hebben, is deze bewering toch niet het geval. De propellerbladen van de ATR zijn opvallend gewelfd, waar de bladen van de F50 een stuk rechter zijn.
photo 564204
Bron: Fokker Services

Ook de diameter is niet perfect, maar dan hebben we het over een millimeter. Acceptabel, wat mij betreft.
photo 564196

Als eerste heb ik de propellerbladen wat bijgevijld om ze puntiger te maken. De vorm is nog steeds niet echt juist, maar heel veel meer resin durfde ik er niet af te halen gezien de kwetsbaarheid.
photo 564198

Vervolgens heb ik de propellers een warm badje gegeven in mijn favoriete koffiekopje:
photo 564201

Resin laat zich makkelijk vervormen als het warm wordt, zeker als het zo dun is zoals op deze propellers. Op deze manier heb ik de bladen voorzichtig gewelfd. Het resultaat is best mooi, vind ik, al ben ik nog niet 100% tevreden.
photo 564202
photo 564203

De volgende stap is het klaarmaken voor de grondverf! Daar ga ik nog wel wat avondjes zoet mee zijn, denk ik. Bedankt voor het lezen!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jelle, heel erg bedankt voor de uitleg over de turboprop, heb me er nooit in verdiept. Dacht altijd dat het gewoon een normale zuigermotor was met een dikke turbo erop.
Maar niet dus, het is heel wat anders, bedankt :D

Mooi resultaat trouwens met de door Rob gemaakte props. Je gaat als de brandweer zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 sep, 2022 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Flinke rotoren ( 8) ) voor zo'n relatief klein toestel.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2022 2:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak en fijn werk. Mooi opgelost met die propellors, en interessante uitleg over de motoren zelf.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement