Door de jaren heen vloog KLM met 25 DC-9's van verschillende versies. De kleinste versie, de DC-9-15, kon tachtig passagiers vervoeren. De langere DC-9-32 en -33 boden plaats aan 105 passagiers.
In 1989 eindigde na 23 jaar het DC-9-tijdperk bij KLM. In plaats van de MD-80 - de directe opvolger van de DC-9 - koos KLM de Boeing 737-300 (vanaf 1986) en de Fokker 100 (vanaf 1989) als vervangers. (Bron: Luchtvaartnieuws.nl)
De oudere bouwers hebben deze kist waarschijnlijk nog wel in hun geheugen. Op de “B” pier (huidige “D” pier) op Schiphol stonden ze zijwaarts aan de gate.
Ze werden intensief gebruikt. Als je in die tijd als spotter een dagje langs de baan ging staan had je in één dag bijna alle KLM 9’s te pakken.
Dan nu de Kit:
Een vriend wist deze doos ergens op de kop te tikken en vroeg mij deze te bouwen.
Hoewel ik in een heel ver verleden deze kit wel eens gehad heb, was het toch wel weer even schrikken over de details.
Dit trof ik aan:
Alles los in de doos en 3 setjes decals waarvan 2 in verre gaande staat van ontbinding waar ook al uit geknipt is. Het beste velletje heeft ook wel wat mankementen. De Nederlandse vlag bijvoorbeeld is ronduit beroerd.
Ook het lettertype van de registratie is ook niet “RLD” Ik zal dus moeten kijken of ik de donkerblauwe lijn zal spuiten, óf de decals zelf moeten maken. Maar dat is voor latere zorg.
Het model is al redelijk op leeftijd dus heeft het opliggende lijnen. De tankluiken onder de vleugels bijvoorbeeld steken zo’n 0,3mm uit. Doorrekenen in schaal 1/120 zouden ze ongeveer dan 3,5cm uitsteken.
Nu heb ik nooit een DC-9 van heel dichtbij gezien, maar dat lijkt me toch een tikkie overdreven.
De eigenaar van dit model wil dat ik er niet een al te grote show van ga maken dus laat ik het maar zo. (tenzij iemand nog tips en tricks heeft)