Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 feb, 2022 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De openingen die je gemaakt hebt zien er goed uit. Dat was best een lastig klusje denk ik. De rest van de vorderingen ziet er goed uit, het begint al een leuk geheel te worden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 feb, 2022 18:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt Ferry! Het was even een werkje, maar 't was niet echt moeilijk gelukkig, zelfs met m'n zelf gefabriekte koffielepel vijl. :P Ik kan bij een volgende kit wel proberen het wat voorzichtiger te doen, maar daar heb ik nog een Eduard Type 24 voor liggen.

Ik was lekker bezig met de cockpit, en toen bedacht ik me dat ik nog geen riempjes had voor deze kit. bij het zoeken kwam ik een Quinta Studio set tegen met 3D 'decals' en besloot dat eens te proberen..
photo 552986
Ik weet niet in hoeverre de term 'decal' toepasselijk is, maar mooi is het wel!
photo 552985
photo 552987
photo 552988
photo 552990
De stukjes zijn van vinyl en zijn flexibel genoeg om geplooid te worden. Verder zijn ze te verlijmen met CA en PVA lijm (houtlijm).

Als eerste maar de riempjes gebruikt..
photo 552989
photo 552991
Gevolgd door de diverse hendels en dergelijk grut.
photo 552992
photo 552993

Het instrumentenpaneel van Quinta was wat kleiner dan het paneel van ICM, dus ik heb het ICM paneel maar een donker kleurtje gegeven zodat 'ie zo min mogelijk opvalt als de boel dicht zit.
photo 552994
photo 552995

Als laatste ging het brandschot erin en kon de romp dicht.
photo 552996
photo 552997
photo 552998
photo 552999
photo 553000

In de volgende update zullen de vleugels en stuurvlakken worden aangebracht en zal ik waarschijnlijk wat kleurtjes op de motor gaan aanbrengen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 feb, 2022 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi spul is dat van Quinta Studio.
Lijkt me prettiger werken dan PE.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2022 18:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Dave, dat is het ook. Je hoeft niet meer te klooien met kleine hendeltjes die uit je pincet schieten, en de details zijn minimaal net zo mooi als bij PE, soms zelfs nog mooier!


Intussen zit de plofkarper nagenoeg helemaal in elkaar, en dat is zonder veel problemen gegaan. Wel heb ik zelf nog een aanpassing gedaan, maar daar komen we zo op.

Als eerste had ik de motor van wat kleurtjes voorzien, en nu weet ik dat je er weinig van terug gaat zien, maar zo ben ik nou eenmaal... :roll:
photo 554289
photo 554288

Toen eerst maar de vleugels en stabilo vastgeplakt.
photo 554268
De hoogteroeren moeten tussen het stabilo gesandwiched worden, met het idee dat deze beweegbaar blijven. Een grappig idee, en ik snap wel waarom men hiervoor heeft gekozen, maar dit had wat simpeler gekund. Want als je het hoogteroer vergeet is de kans heel groot dat je stukjes gaat beschadigen als je die achteraf wilt monteren. Oh, en let ook goed op dat je niet alvast de staartconus vast plakt, want daar moet de centrale as van het hoogteroer doorheen. In dit geval is het belangrijk de volgorde van de handleiding te volgen!

Nadat de verf op de motor goed droog was zijn we het één en ander gaan droogpassen.
photo 554271
photo 554266
photo 554267
photo 554269
photo 554270
photo 554272
Ziet er al goed uit!

In mijn enthousiasme had ik de motor al snel vast geplakt en heb ik dus de fout gemaakt waar ik net voor had gewaarschuwd. ICM heeft een compleet uitlaatsysteem gemaakt, dus elke uitlaat begint bij één van de cilinders en loopt naar de correcte opening in de motorbeplating. Vier van de uitlaten komen aan de onderkant uit, en nu zullen jullie wel in de gaten hebben dat dat intussen een uitdaging was geworden. Met geluk kon ik de motor weer los pulken zonder de motorbok de slopen en kon ik de 4 uitlaten die aan de onderkant uit kwamen vast plakken.

photo 554300
Alle uitlaten op hun plek.
Even kijken hoe dat eruit zou zien met alle panelen erop.
photo 554273
photo 554274
photo 554275
Tjah, ik was niet heel erg overtuigd om eerlijk te zijn..
Nu had ik de uitlaten kunnen uitboren, maar ik had een idee wat er waarschijnlijk beter uit zou gaan zien..
Ik pakte wat messing buismateriaal van 1,4mm dik (1,2mm binnendiameter), sneed daar 9 korte stukjes van af en vijlde deze vervolgens schuin af.
Vervolgens heb ik de plastic uitlaat een klein stukje ingekort en daar een messing buisje een stukje overheen geschoven.
photo 554281
photo 554282
photo 554283
Op bovenstaande foto moest ik de linkerkant (rechts op de foto) nog doen. :wink:

Toen ik tevreden was met de uitlaten wilde ik ze maar een kleurtje geven, in ieder geval de delen waar ik niet meer bij zou kunnen als alle beplating vastgeplakt zou zijn. Mijn voorkeur was een verf die ik kon schilderen. Ik had niet echt een goede kleur kant en klaar, dus heb ik zelf maar wat in elkaar gegooid door van onderstaande kleuren elk 1 druppel te gebruiken (zie de klodder op het stuk tape).
photo 554298
Leek me een aardig kleurtje, en zo hadden we de uitlaten geschilderd.
photo 554299
photo 554284
photo 554285

Als de camo erop zit zal ik de uitlaten opnieuw gaan schilderen, en zullen er ook uitlaatsporen bij komen, maar ik vind de kleur wel mooi.
Op het moment ben ik alle kiertjes en naden aan het nalopen, en als dat klaar is kan de camo erop. De volgende update zal ook voornamelijk over de camo en de decals gaan, en misschien hebben we zelfs al de boel verweerd.

Tot dan!

Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2022 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie oplossing voor de uitlaten. Dit is stukken beter dan de plastic uitlaten uitboren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2022 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie uitlaatjes, Danny.
Overtreed ie nu niet het maximaal toegestane aantal decibel?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 maart, 2022 21:08 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt jongens!
@Huib, ik wilde nog de grap maken dat m'n Plofkarper nu een set custom Akropovic uitlaten had, maar dat is geen Russisch merk, dus heb ik 'm maar niet gemaakt. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 3:36 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, intussen zijn we weer een half jaar verder, je zou kunnen zeggen dat ik het een pietsje druk heb gehad, maar ik heb intussen weer wat om te laten zien.

In de vorige update had ik aangegeven dat bij deze update de boel waarschijnlijk al in de verf zou staan en misschien ook al verweerd zou zijn. In werkelijkheid zijn we al iets verder, maar dat zullen jullie zo zien.

De verfjes die ik heb gebruikt komen uit de reeks van MRP. Te weten de nummers MRP-016, -017 en -018; respectievelijk AMT4 Camouflage Green, AMT6 Black en AMT7 Blue Grey.
Ik had ook deze set van AK Interactive...
Afbeelding
...en die had ik voor het eerst geprobeerd op een 1/48 MiG-3:
photo 566598
photo 566599
photo 566600
photo 566601
De kleuren zagen er wel goed uit, maar ik was niet heel erg tevreden over de hechting en de dekking van de verf.. Ik moest 5 lagen aanbrengen voordat het groen eindelijk een keer begon te dekken..
Vandaar dat ik dus deze ronde voor MRP heb gekozen.
photo 566595
photo 566596
En de decals:
photo 566597
Na de decals konden we gaan afbouwen en verweren. Zoals in m'n openingspost aangegeven had ik een resin gunsight van Reskit, en hier zaten een aantal heule kleine PE onderdelen bij wat even de nodige tijd heeft gekost. Later kwam ik er ook achter dat door één van de 3d-decals (namelijk nummer 1, zie onderstaande foto) de deurtjes van de cockpit niet meer pasten in de gesloten positie..
Afbeelding
...Die moesten dan maar in de open positie geplaatst worden, lekker boeie!
photo 566589
En dan schiet het al aardig op! Ik ben trouwens nog steeds heel blij met de messing uitlaatjes, die zijn echt een must gebleken!

En ja, even later was 'ie weer af.
photo 566588
photo 566590
photo 566591
photo 566592
photo 566593
photo 566594
Oh ja... Over messing buisjes gesproken. Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan bij de propeller. Aangezien dit specifieke toestel kennelijk zonder spinner heeft rondgevlogen heb ik de propellernaaf een beetje aangepast en een poging gewaagd om een impressie van een z.g.n. "Starter Dog" in de naaf te maken.
Mijn poging:
photo 566602
Voorbeeld op een Ki-43 Oscar:
Afbeelding
Bron; https://ipms.nl/walkarounds/walkaround- ... akajima-43
Vergeet niet dat dat buisje op de prop van m'n I-16 maar 1mm in diameter is! :lol:

Maar goed, de I-16 is ook weer af. Nu de rest nog... :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Gave Poli geworden met die groen-zwart stelling. Die ster decal op de staart is ook heel cool.
(vergeet niet de loopjes nog uit te boren :wink: )

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind hem erg leuk geworden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement