Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:72 Focke-wulf Ta 152H
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Focke-wulf Ta 152H

De Focke-wulf T 152H was een Duitse onderscheppingsjager die aan het einde van de tweede wereldoorlog werd ontwikkeld uit de succesvolle Fw 190. De Ta 152H was speciaal ontwikkeld om op grote hoogte Amerikaanse bommenwerpers te onderscheppen. De Ta 152H kreeg langere vleugels, een langere romp en stikstofoxide('lachgas')injectie in de motor voor extra vermogen. Uiteraard was de oorlog op dat moment al bijna voorbij. Er zijn maar 40 exemplaren gebouwd. Verder zorgde de gehaaste ontwikkeling ervoor dat de motor onbetrouwbaar was en dat de cockpit niet altijd luchtdicht was (vervelend i.v.m. de drukcockpit). Uiteindelijk was Jagdgeschwader 301 het enige squadron dat is uitgerust met de Ta 152H. Er zijn twaalf vijandelijke vliegtuigen neergehaald met de Ta 152H, tegenover vier eigen verliezen.

Afbeelding
Focke-Wulf Ta 152, Wikipedia.org

De kit

De kit is zeker niet bijzonder of gedetailleerd. Volgens mijn informatie is dit de zoveelste rebox van een oude Frog kit, die een slordige dertig jaar ouder is dan ik. Ik heb deze kit gekocht in een klein zaakje, omdat ik het lullig vond om weg te gaan zonder iets te kopen (aan vijf euro kun je je geen buil vallen).
photo 553767

In de kit vinden wij de goede oude zwartwit bouwbeschrijving van Revell en een mooi decalsheetje.
photo 553766

photo 553764

De kit zelf bestaat uit vier sprues vrij eenvoudige onderdelen. Weinig detail. Opliggende panellines, geen cockpitdetails, geen dashboard, geen wielbakdetail.
photo 553765

photo 553763


Waarom maak ik dan een bouwverslag van deze kit? Nou ten eerste omdat ik wil oefenen met mottling airbrushen voor een volgend project. En ten tweede omdat ik het een en ander aan detail wil gaan toevoegen. En daar kan ik alle hulp bij gebruiken.

Tips en trucs zijn altijd welkom!

Erik


Laatst bijgewerkt door Erik1404 op za 26 feb, 2022 11:49 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
1e tip, probeer (zelf) goede referentiefoto's te vinden. Iets nabouwen is makkelijker dan zelf bedenken.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 feb, 2022 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Grappig klein kitje. Gewoon lekker bouwen zou ik zeggen. En die decals, printed in Italy, zijn stiekem Cartograf decals vermoed ik. Prima decals. Je kunt veel van Revell zeggen maar hun decals zijn eigenlijk altijd van de beste kwaliteit, dus daar kun je je ook al geen buil vallen. ;)

Veel plezier :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 feb, 2022 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Leuk project,

Veel plezier met de bouw. :brouw: :wink:


tsjopper bob schreef:
1e tip, probeer (zelf) goede referentiefoto's te vinden. Iets nabouwen is makkelijker dan zelf bedenken.


Wel een punt. Link werkt nl niet. :| :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
Wel een punt. Link werkt nl niet. :| :wink:


Oeps, was een link naar een foto. Die heb ik er maar even gewoon ingezet.

Anyway...

Ik ben begonnen met het zoeken naar een soort blauwdruk of tekening van de Focke-wulf. Zodat ik de panellines dadelijk terug kan scriben op de goede plek.

photo 553862

Daarna de grote onderdelen even in elkaar getapet om te kijken hoe het met de pasvorm staat.

photo 553868

Op het eerste gezicht best goed:
photo 553864

De onderkant van de vleugel heeft nog wel wat aandacht nodig:

photo 553867

Net als de aansluiting van de vleugeldelen zelf:
photo 553860
photo 553863

Ik vermoed dat deze uitstootrondjes aan de binnenkant de boosdoeners zijn:
photo 553865

Ik ben ook alvast gaan zoeken in de sparebox naar onderdelen die ik kan gebruiken om de cockpit wat op te leuken. Deze stoel uit een airfix Ju-87 is al een stuk mooier dan het kitonderdeel:
photo 553866

Ik wil dus ook de opliggende panellines wegschuren en vervangen door ingegraveerde panellines. Zoals bijvoorbeeld deze bijzondere rondjes op de vleugel. Op de blauwdruk staan ze ook, dus het zal wel kloppen. Alleen zijn het er in de kit wel twee te veel. En ze liggen niet allemaal op één lijn. Op de tekening doen ze dat wel.
photo 553861

Dit was vooral een update met voorbereidend werk. Een volgende keer kan ik hopelijk wat bouwprogressie laten zien.

Tips en trucs zijn altijd welkom!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2022 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Tijd voor weer een update:
Ik had dus al een stoeltje gevonden die ik kon gebruiken. Een 1:72 ballturret van een Russische tank kan best dienst doen als stuurknuppel. Meteen ook maar in kleur gespoten:
photo 554481

In de beide romphelften ook wat details aangebracht. Aan de ene kant iets van meters of trimwielen en aan de andere kant iets van een gashendel of andere bediening. Ook de cockpit in kleur gezet:
photo 554477
photo 554480

Als laatste van een stukje plastic een dashboard gemaakt, van tape wat gordeltjes en de details in de cockpit wat opvallender gemaakt met een ander kleurtje:
photo 554479

photo 554478

Ben benieuwd wat er nog van te zien is als de romp dichtzit en de (toch wel dikke) canopy op zijn plek zit.

Tips en trucs zijn altijd welkom!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2022 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Leuk simpel kitje, ik heb deze ook nog ergens liggen. Had ook al bedacht om de paneellijnen te gaan rescriben aangezien de opliggende lijnen wel erg aanwezig zijn. Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2022 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Die eenvoudige oudere kitjes zijn altijd leuk om liggen te hebben, om als tussendoorprojectje te dienen.
Of, zoals bij jou, om het een af ander op uit te proberen, veel plezier ermee, :brouw:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2022 22:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Erik, wat leuk dat je deze oude kit oppakt. Ik heb 'm ook liggen en wil hem alleen maat bouwen om een serie Fw 190's maken. Ik zie nu dat er veel aan gebeuren moet, terwijl ik dacht dat het een "snel" kitje was. Is dit trouwens de enige kit van dit vliegtuig in 1:72?
Ik ga kijken hoe je e.e.a. aanpakt zodat ik t.z.t. beslagen ten ijs kom. Succes!

Jan

P.S.: kwam hem onlangs tegen in dit stripboek. Wat een beauty:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2022 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bedankt mannen, leuk om toch nog wat reacties te krijgen.

Trajanus schreef:
Is dit trouwens de enige kit van dit vliegtuig in 1:72?

Geen idee, volgens scalemates.com wel. Maar heb ik geen idee of die nog ergens te krijgen zijn. Ik zei al, ik heb deze gewoon uit de winkel gepakt omdat ik het lullig vond om weg te gaan zonder iets te kopen.

Na de laatste update heb ik de fuselage dichtgeplakt en geprobeerd de lijmnaad daar weg te werken. Dat is aardig gelukt:

photo 555694

Daarna de vleugels bevestigd. Ik had wat pasprobleempjes bij de aansluiting van de vleugel op de romp, maar daar is niets meer van te zien nu:

photo 555693

Op de bovenstaande foto's is ook te zien dat ik stiekem alvast was begonnen met de pre-shade van de panellines. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om alleen de panellines op de vleugel terug te scriben, want die zijn mooi recht :wink:. Op de romp zijn ze allemaal rond en met alleen een goedkope scriber kreeg ik dat niet netjes voor elkaar. Daar laat ik de panellines dus opliggend.

Na de pre-shade de eerste kleur aangebracht. Gestart met het lichtblauwe op de onderkant en een flink deel van de romp. De truc is dan natuurlijk om op het juiste moment te stoppen met dunne laagjes, zodat de pre-shade nog zichtbaar is. Ik vind het redelijk gelukt dit keer (al is het op de foto's niet zo goed te zien):

photo 555696

photo 555695

photo 555698

photo 555697

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Tips en trucs zijn altijd welkom.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement