Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Na drie afgemaakte modellen en nog maar twee op de plank (waarvan eentje in een vergevorderd stadium) wordt het tijd om weer eens een start te maken met iets nieuws. Deze keer wordt het weer een Vintage Jet, namelijk de De Havilland DH-106 Comet 4C van Authentic Airliners in de kleuren van Mexicana. Ik heb vroeger ooit eens de Comet 4B van Airfix gemaakt, maar die kit heeft veel fouten en toen ik hoorde dat Authentic Airliners met een kit voor de 4C kwam, kon ik die niet laten liggen.

Ach, de arme befaamde Comet 1....welke civiele luchtvaart liefhebber kent het tragische verhaal niet? 's Werelds eerste commercieel geproduceerde passagiersvliegtuig met straalmotoren met de bekende door metaalmoeheid in de hoeken van de ramen veroorzaakte crashes in de jaren 50. De Comet had een echt succesverhaal kunnen worden, maar Boeing en Douglas leerde onder andere van de fouten van De Havilland en gingen er met de buit vandoor (daarnaast waren de 707 en DC-8 trouwens ook sneller, groter en kosteneffectiever). Tegen de tijd dat De Havilland met een verbeterde versie in de vorm van de Comet 4 kwam, was de Comet zijn rol al uitgespeeld (hoewel de Comet 4 verder een prima capabel vliegtuig was).

De Comet 4C welke ik ga maken is een verlengde versie van de Comet 4 sans suffix. Met name de brandstoftanks aan de vleugels van de Comet 4 vind ik erg typerend.

Goed, dit gaat hem dus worden:
photo 549616Bron: Wikimedia Commons

Zij het dan in dit kleurenschema:
photo 549615Bron: Wikimedia Commons

De buik en vleugels ga ik weer proberen te laten glimmen, ik vind dat bij de Comet het mooiste staan: https://www.airliners.net/photo/Mexicana/De-Havilland-DH-106-Comet-4C/73205/L

De onderdelen:
photo 549619

De decals zijn van Vintage Flyer decals
photo 549618

De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliner decals
photo 549620

Echt een heel spannende bouw wordt het denk ik niet, maar dat is ook wel eens lekker. Allereerst de verticale stabilo gelijmd, na het verwijderen van het overtollige Resin. Zou er plamuur nodig zijn denk je? :lol:
photo 549621

In de plamuur er mee!
photo 549617

Het resultaat na het schuren....
photo 549623

...maar oei, Martijntje wat heb je nu weer gedaan? Tja, dat krijg je ervan als je te hard drukt en het geheel niet goed vastlijmt. Ach, ik ben inmiddels wel wat gewend en het is zo opgelost.
photo 549624

En dit is de status op het moment.
photo 549622

Enfin, wordt vervolgd. Ik zal binnenkort ook eens een draadje openen voor de Il-62 Aeroflot/KLM. Wordt zo onderhand ook wel eens tijd.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op vr 27 mei, 2022 15:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2021 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Oh, gaaf! Helaas zitten er geen hartjes bij de smilies. De oer-jet. Heel mooi onderwerp.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2021 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Tegen de tijd dat De Havilland met een verbeterde versie in de vorm van de Comet 4 kwam, was de Comet zijn rol al uitgespeeld (hoewel de Comet 4 verder een prima capabel vliegtuig was).

Mag ik hem aanvullen? Want je hebt gelijk; de Comet was zijn tijd vooruit en uiteindelijk ging de gedeelde eerste plaats naar de Boeing 707 en de DC-8. Maar de rol van Comet in de jaren die volgde is toch indrukwekkend te noemen. Zeker als je de militaire varianten meeneemt heb je het toch over 60 jaar operationele dienst! De laatste Nimrod ging 'pas' in 2011 met pensioen. De laatste Comet 4 vloog in 1997 na jaar 34 operationele dienst. Het toestel is actueel in vliegwaardige staat bewaard gebleven en er worden geregeld taxi runs mee uitgevoerd. En de laatste commerciële Comet vloog tot en met 1981. Al met al toch een zeer verdienstelijke prestatie.

En de legacy gaat verder: De Caravelle was er nooit gekomen als Sud Aviation niet eenvoudigweg het cockpit en avionics design van de Comet had overgenomen. Die goede samenwerking zou weer leiden tot de Concorde en zowel de Caravelle als de Concorde kunnen gezien worden als startpunt voor het Memorandum of Understanding uit 1967, tussen de Britse, Franse en West-Duitse regeringen; het officiële startpunt voor de ontwikkeling van Airbus. Groot-Brittannië en Frankrijk zouden elk een aandeel van 37,5 procent krijgen (Duitsland het restant) met Sud Aviation als projectleider en Hawker Siddeley als het Britse partnerbedrijf. Het benoemen van de verschillende hydraulische systemen middels kleuren (Green, Yellow & Blue), zoals heden ten dage toegepast in elke moderne Airbus komt via de Caravelle en Concorde van de oorspronkelijke Comet cockpit. Alleen had de Comet ook een vierde 'red' system, dat in latere ontwerpen niet meer werd toegepast. Boeing gebruikt sinds jaar en dag een alpha numerieke aanduiding.

Allemaal een mooi 2022!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2022 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Interessant project weer Malair. Comets kom je hier niet vaak tegen. AA kits kennende zal het vast een realistisch model opleveren. Succes met de bouw.

Bedankt voor de extra info VJ. Ik vond de neuzen al zo op elkaar lijken, maar snap nu waarom. Weet jij overigens wat het voordeel van de motoren apart op/onder de vleugels of romp is? Heeft het met onderhoud te maken? De geïntegreerde motoren geven het vliegtuig wat mij betreft wel een strak uiterlijk en het lijkt me dat de "buitenboordmotoren" meer luchtweerstand opleveren.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2022 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Interessant project weer Malair. Comets kom je hier niet vaak tegen. AA kits kennende zal het vast een realistisch model opleveren. Succes met de bouw.

Bedankt voor de extra info VJ. Ik vond de neuzen al zo op elkaar lijken, maar snap nu waarom. Weet jij overigens wat het voordeel van de motoren apart op/onder de vleugels of romp is? Heeft het met onderhoud te maken? De geïntegreerde motoren geven het vliegtuig wat mij betreft wel een strak uiterlijk en het lijkt me dat de "buitenboordmotoren" meer luchtweerstand opleveren.

He Ingmar,

'Buried engines' hebben inderdaad als voordeel dat het meer aerodynamisch is en daarom dat het in het begin van de jet-age werd toegepast op een aantal toestellen, waaronder ook de Comet copy-cat Tu-104. Een ander voordeel is dat de stuwkracht dicht bij het zwaartepunt aangrijpt, waardoor het side slip effect bij een motorstoring zeer gering is. Door de hoge plaatsing in de romp neemt het gevaar van het opzuigen van rommel op de baan af (FOD of foreign object damage). Beide laatst genoemde voordelen hebben motoren die aan de staart zijn bevestigd ook.

Echter, 'podded, wing mounted engines' hebben meer voordelen:
- Een minder groot risico mee op het aantasten van de kritieken delen van de drukcabine en vleugelcontrsuctie bij motorbrand of 'uncontained engine failure' (als de stukken je om te oren vliegen). Sterker nog: de ophangpunten zijn zodanig ontworpen dat in het (zeer zeldzame) geval van een te grote kracht de motor kan afbreken om verdere schade aan het vliegtuig te voorkomen.
- Hoe verder de motoren van de romp verwijderd zijn, des te groter is de buigontlasting van de vleugel. Vleugels wekken de draagkracht op, maar dragen het eigen gewicht (met tonnen brandstof) én dat van de romp. Des te zwaarder de romp, des te groter het buigmoment naar beneden bij de aanhechting met de vleugel, terwijl de vleugels aan de tips juist omhoog buigen door de lift kracht. Door het gewicht van de motoren rechtstreeks aan de vleugel te hangen wordt het buigmoment beperkt en kan de vleugelconstructie lichter worden uitgevoerd. De Comet had bijvoorbeeld een behoorlijk stevige vleugel nodig om voldoende stijfheid te garanderen.
- Ook het voor de leading edge van de vleugel laten uitsteken van de motoren draagt bij in het tegengaan van aerodynamische 'flutter'. Deze argumenten waren aanleiding om in latere versies van de Comet extra brandstoftanks als pods op 2/3 van de vleugel op de nemen en deze sterk naar voren te laten uitsteken ("Pinion" of "Slipper" tanks).
- De geluidsbelasting van de eerste generatie straalmotoren was enorm. De motoren in de romp maakte dat de Comet een lawaaierige cabine had. Door de motoren verder van de romp te plaatsen, met voldoende isolatie in de romp, werd de geluidsbelasting in de cabine beperkt. Ook dat is een reden geweest om ze bij de Caravelle achter tegen de romp te plaatsen.
- Daarnaast zijn motoren onder de vleugel veel toegankelijker voor onderhoud, wat grondtijd verkort en dus bijdraagt aan het economische rendement. En daar heb je het belangrijkste argument: its all about the money... ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 feb, 2022 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de uitleg VJ! Leuk dat jullie het een leuk project vinden.

De staart is verder geschuurd. Na de primer nog een paar plekjes zichtbaar, dus opnieuw wat primer aangebracht.
photo 553340

En het resultaat na het schuren. Hier ben ik best tevreden over.
photo 553338

Bij de vleugels heb ik de exhaust gelijmd. Dit is best een gedoe, want de fit is niet zo goed en rond schuren is best wel lastig. Ik heb in ieder geval tape aangebracht zodat ik de details niet te veel beschadig en zodat er ook geen plamuur op de details komt.
photo 553342

Zo ziet het er uit na een heel voorzichtige schuursessie. Hier viel me eigenlijk nog mee hoe lastig het was.
photo 553341

De vleugels kunnen in ieder geval bevestigd worden aan de romp. De fit is best wel goed, maar toch is nog wat plamuur nodig. Ook hier wordt het voorzichtig schuren om de details niet te veel te beschadigen.
photo 553339

photo 553343

Na het schuren kan het grootste gedeelte in de primer (op de foto nog nat).
photo 553344

Er zijn nog maar een paar plekjes over, dus na een korte plamuur en schuursessie kan het afplakken voor het spuiten al beginnen. Het model bouwt lekker snel weg, maar ja deze is dan natuurlijk ook niet heel spannend om te maken.

Word vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 feb, 2022 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Knap plamuur en schuurwerk. Dit ziet er onder de primer al goed uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 feb, 2022 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Daar ligt al een mooie Comet hoor. Veel plamuur toch wel. Is dat "normaal" voor AA-modellen?
Ikzelf heb de airfix Nimrod nog liggen, met Alley-cat aftermarket. Ben benieuwd of ik ook moet plamuren :wink:
Succes ermee. Ziet er al goed uit :brouw:

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2022 18:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
@subbuster

De aansluiting van staartkegel met romp heeft gewoonlijk redelijk veel plamuur nodig.
Vergt wel even wat.

Ik gebruik voor meestal Milliput hiervoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooi resultaat al tot nu toe. Welke primer gebruik jij ook al weer over resin? Ik zit nu met twee resin wieltjes (voor de DC-2) die eerst in de dreft zijn gegaan en daarna black gloss base van Alclad. Maar helaas schraap je dat er zo weer af met een cocktailprikkertje. Ook Tamiya surface primer komt er zo weer af.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement