Na drie afgemaakte modellen en nog maar twee op de plank (waarvan eentje in een vergevorderd stadium) wordt het tijd om weer eens een start te maken met iets nieuws. Deze keer wordt het weer een Vintage Jet, namelijk de De Havilland DH-106 Comet 4C van Authentic Airliners in de kleuren van Mexicana. Ik heb vroeger ooit eens de Comet 4B van Airfix gemaakt, maar die kit heeft veel fouten en toen ik hoorde dat Authentic Airliners met een kit voor de 4C kwam, kon ik die niet laten liggen.
Ach, de arme befaamde Comet 1....welke civiele luchtvaart liefhebber kent het tragische verhaal niet? 's Werelds eerste commercieel geproduceerde passagiersvliegtuig met straalmotoren met de bekende door metaalmoeheid in de hoeken van de ramen veroorzaakte crashes in de jaren 50. De Comet had een echt succesverhaal kunnen worden, maar Boeing en Douglas leerde onder andere van de fouten van De Havilland en gingen er met de buit vandoor (daarnaast waren de 707 en DC-8 trouwens ook sneller, groter en kosteneffectiever). Tegen de tijd dat De Havilland met een verbeterde versie in de vorm van de Comet 4 kwam, was de Comet zijn rol al uitgespeeld (hoewel de Comet 4 verder een prima capabel vliegtuig was).
De Comet 4C welke ik ga maken is een verlengde versie van de Comet 4 sans suffix. Met name de brandstoftanks aan de vleugels van de Comet 4 vind ik erg typerend.
Goed, dit gaat hem dus worden:
Bron: Wikimedia CommonsZij het dan in dit kleurenschema:
Bron: Wikimedia CommonsDe buik en vleugels ga ik weer proberen te laten glimmen, ik vind dat bij de Comet het mooiste staan:
https://www.airliners.net/photo/Mexicana/De-Havilland-DH-106-Comet-4C/73205/LDe onderdelen:
De decals zijn van Vintage Flyer decals
De cockpit en raamdecals zijn van Authentic Airliner decals
Echt een heel spannende bouw wordt het denk ik niet, maar dat is ook wel eens lekker. Allereerst de verticale stabilo gelijmd, na het verwijderen van het overtollige Resin. Zou er plamuur nodig zijn denk je?
In de plamuur er mee!
Het resultaat na het schuren....
...maar oei, Martijntje wat heb je nu weer gedaan? Tja, dat krijg je ervan als je te hard drukt en het geheel niet goed vastlijmt. Ach, ik ben inmiddels wel wat gewend en het is zo opgelost.
En dit is de status op het moment.
Enfin, wordt vervolgd. Ik zal binnenkort ook eens een draadje openen voor de Il-62 Aeroflot/KLM. Wordt zo onderhand ook wel eens tijd.