Beste brouwers,
Tevoren had ik mij 'ingeschreven' op deze buddy-build met een duo Zvezda 737-700 en -800. Aangezien dit model al twee keer in deze buddy build staat besloot ik om een andere bijdrage te leveren: de 787 Dreamliner. (De 737's komen er ook nog wel, die zijn reeds in huis).
De diversiteit op de luchthavens is nogal verdwenen en we kunnen ons niet langer vergapen aan MD-11's, 747's en andere iconen. Maar de 787 vind ik wel echt een mooi toestel wat eruit springt. Goed, het is geen DC-10, maar ik vind hem mooier dan de A350 om maar eens wat te noemen. En ofschoon ik ben geen fan van de nieuwste KLM livery, vind ik de 787 het enige toestel waarbij hij werkelijk goed uit de verf komt.
Even twee van mijn eigen foto's, dus geen copyright issues hier:
Dat moet hem dus worden. Mijn registratie wordt PH-BHH. Ik had in deze niet echt een voorkeur, maar ik ontdekte dat dit toestel dezelfde naam als een nichtje van mij heeft, dus heb ik daarvoor gekozen. Ik heb er nog nooit in gevlogen overigens.
De kit is van Zvezda. Revell heeft er ook een, maar mijn (nog te bouwen) 737-duo is ook van Zvezda en ik was onder de indruk van de kwaliteit, dus ik heb weer voor Zvezda gekozen. Ik heb even op het forum rondgeneusd, er zijn redelijk wat mensen die mij al voorgingen met een 787 maar bijna allemaal van Revell.
Er staat wel een recent brouwverslag van een Air New Zealand 787, maar die is volgens mij niet afgekomen.
Er is overigens een issue met deze kit: de wing fairing klopt niet. Ik heb er een poosje op gestudeerd, zie
https://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&p=62282#62282 voor een uitleg van het probleem. BraZ verkoopt een kit om dit te herstellen. Ik heb na wikken en wegen besloten dit niet te doen, omdat:
A) De kit 17 euro kost, de BraZ fairing richting de 30 euro
B) Het de vraag is in hoeverre je het echt weer strak krijgt. De BraZ unit is van Resin en dat kan vervormen bij het afkoelen. Het is de vraag hoe goed de aansluiting op de fuselage van de kit zelf dan nog is.
C) Het verschil is bijna niet te zien (laat staan voor een leek, maargoed daar bouw ik natuurlijk niet voor)
De decals zijn van 26 decals. Zij hadden namelijk ook de KLM 787 in '100 years' livery. De decals zijn screen printed, dat is dan wel weer makkelijk voor de verandering. Ik heb ook weer AA raamdecals besteld, maar die kon ik voor het maken van onderstaande foto even niet vinden dus die houden jullie nog tegoed.
Enfin, genoeg tekst, hier maar eens wat plaatjes:
Een klein beetje pech; een van de turbinedelen had verbogen fanbladen. Net als in het echt? Ik herinner me dat er problemen waren met metaalmoeheid bij de Rolls Royce motoren van de 787? Hoe dan ook kon deze schade makkelijk worden hersteld.
Nog meer pech: vertical stabilizer staat op beide romphelften harstikke scheef. Ik heb dit gefixt door deze in heet water te houden en voorzichtig terug te buigen.
Forward wheel well. Het balanceergewichtje heb ik dit keer gewoon met het lijmpistool gedaan. Het plastic was dik genoeg om niet meteen te vervormen; de lijm was snel genoeg afgekoeld. Het scheelde veel tijd om het zo te doen (eerder gebruikte ik 2-componenten lijm).
De fit van de vleugels was niet optimaal:
Door de randen wat in te zagen kreeg ik dit wel passend.
De wielbakken onder de vleugels zijn aan beide kanten open. Daarom kijk je er doorheen. Dat leek mij niet realistisch, dus ik heb op de romp een plaatje gelijmd en zwart geverfd om de zichtlijn te onderbreken.
Ik heb het dit keer aangedurfd de naad tussen de romphelften niet af te plamuren. Volgens mij is dit namelijk niet nodig; de fit is zeer goed. Zo goed heb ik het nog nooit gezien in ieder geval. Als het model in de primer zit zal uitwijzen of ik gelijk heb.
Betekent niet dat er helemaal geen plamuur nodig was. Vooral het cockpitraam vergde het nodige bijwerken want dit paste niet echt lekker.
En nog even een foto van hoe ze er nu bijligt:
Of naast een Boeing 717
Tot zover! Ik heb erg veel projecten parallel lopen op dit moment, en zit nog steeds in verbouwing (door Corona hopeloos uitgelopen), dus heel snel zal het mogelijk niet gaan. Maar aangezien 2020 toch al voorbij is, geen haast met deze brouw
Tot de volgende update!
-Bas