Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Tevoren had ik mij 'ingeschreven' op deze buddy-build met een duo Zvezda 737-700 en -800. Aangezien dit model al twee keer in deze buddy build staat besloot ik om een andere bijdrage te leveren: de 787 Dreamliner. (De 737's komen er ook nog wel, die zijn reeds in huis).

De diversiteit op de luchthavens is nogal verdwenen en we kunnen ons niet langer vergapen aan MD-11's, 747's en andere iconen. Maar de 787 vind ik wel echt een mooi toestel wat eruit springt. Goed, het is geen DC-10, maar ik vind hem mooier dan de A350 om maar eens wat te noemen. En ofschoon ik ben geen fan van de nieuwste KLM livery, vind ik de 787 het enige toestel waarbij hij werkelijk goed uit de verf komt.

Even twee van mijn eigen foto's, dus geen copyright issues hier:
Afbeelding
Afbeelding

Dat moet hem dus worden. Mijn registratie wordt PH-BHH. Ik had in deze niet echt een voorkeur, maar ik ontdekte dat dit toestel dezelfde naam als een nichtje van mij heeft, dus heb ik daarvoor gekozen. Ik heb er nog nooit in gevlogen overigens.

De kit is van Zvezda. Revell heeft er ook een, maar mijn (nog te bouwen) 737-duo is ook van Zvezda en ik was onder de indruk van de kwaliteit, dus ik heb weer voor Zvezda gekozen. Ik heb even op het forum rondgeneusd, er zijn redelijk wat mensen die mij al voorgingen met een 787 maar bijna allemaal van Revell. Er staat wel een recent brouwverslag van een Air New Zealand 787, maar die is volgens mij niet afgekomen.

Er is overigens een issue met deze kit: de wing fairing klopt niet. Ik heb er een poosje op gestudeerd, zie https://www.airlinercafe.com/forums.php?m=posts&p=62282#62282 voor een uitleg van het probleem. BraZ verkoopt een kit om dit te herstellen. Ik heb na wikken en wegen besloten dit niet te doen, omdat:
A) De kit 17 euro kost, de BraZ fairing richting de 30 euro
B) Het de vraag is in hoeverre je het echt weer strak krijgt. De BraZ unit is van Resin en dat kan vervormen bij het afkoelen. Het is de vraag hoe goed de aansluiting op de fuselage van de kit zelf dan nog is.
C) Het verschil is bijna niet te zien (laat staan voor een leek, maargoed daar bouw ik natuurlijk niet voor)

De decals zijn van 26 decals. Zij hadden namelijk ook de KLM 787 in '100 years' livery. De decals zijn screen printed, dat is dan wel weer makkelijk voor de verandering. Ik heb ook weer AA raamdecals besteld, maar die kon ik voor het maken van onderstaande foto even niet vinden dus die houden jullie nog tegoed.
Afbeelding

Enfin, genoeg tekst, hier maar eens wat plaatjes:

Afbeelding

Een klein beetje pech; een van de turbinedelen had verbogen fanbladen. Net als in het echt? Ik herinner me dat er problemen waren met metaalmoeheid bij de Rolls Royce motoren van de 787? Hoe dan ook kon deze schade makkelijk worden hersteld.
Afbeelding

Nog meer pech: vertical stabilizer staat op beide romphelften harstikke scheef. Ik heb dit gefixt door deze in heet water te houden en voorzichtig terug te buigen.
Afbeelding

Forward wheel well. Het balanceergewichtje heb ik dit keer gewoon met het lijmpistool gedaan. Het plastic was dik genoeg om niet meteen te vervormen; de lijm was snel genoeg afgekoeld. Het scheelde veel tijd om het zo te doen (eerder gebruikte ik 2-componenten lijm).
Afbeelding

De fit van de vleugels was niet optimaal:
Afbeelding

Door de randen wat in te zagen kreeg ik dit wel passend.
Afbeelding

De wielbakken onder de vleugels zijn aan beide kanten open. Daarom kijk je er doorheen. Dat leek mij niet realistisch, dus ik heb op de romp een plaatje gelijmd en zwart geverfd om de zichtlijn te onderbreken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het dit keer aangedurfd de naad tussen de romphelften niet af te plamuren. Volgens mij is dit namelijk niet nodig; de fit is zeer goed. Zo goed heb ik het nog nooit gezien in ieder geval. Als het model in de primer zit zal uitwijzen of ik gelijk heb.

Betekent niet dat er helemaal geen plamuur nodig was. Vooral het cockpitraam vergde het nodige bijwerken want dit paste niet echt lekker.
Afbeelding
Afbeelding

En nog even een foto van hoe ze er nu bijligt:
Afbeelding

Of naast een Boeing 717 :)
Afbeelding

Tot zover! Ik heb erg veel projecten parallel lopen op dit moment, en zit nog steeds in verbouwing (door Corona hopeloos uitgelopen), dus heel snel zal het mogelijk niet gaan. Maar aangezien 2020 toch al voorbij is, geen haast met deze brouw :lol:

Tot de volgende update!

-Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Die wil ik ook nog een keer bouwen.
De Revell 787-8 is trouwens gewoon Zvezda, maar dan in wit plastic en, in mijn ervaring, zonder verbogen staart. Alle Zvezda kits die ik in handen heb gehad hadden hetzelfde probleem. Bij Revell krijg je er ook nog eens een grote berg bruikbare detail-decals bij, maar de 787-9 hebben ze helaas (nog) niet van Zvezda geleend.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Goed kijken of je romp geen sinaasappelhuid heeft...daar heeft mijn Zvezda 787 enorm last van...gaat veel schuur en plamuurwerk geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je gewoon doorgaat Bas. En inderdaad is dit het toestel waar het nieuwe kleurenschema het beste op past. De Embraers ook wel overigens, in ieder geval beter dan het oude schema. Bij de 737's, 747's en A330's vind ik zelf dit kleurenschema erg slecht uitkomen.

De twee belangrijkste minpunten van Zvezda kits zijn al genoemd, verbogen vleugels en een ruw oppervlak. Dit zal vast aan het soort plastic liggen aangezien de Revell kits die uit de zelfde mallen komen hier geen last van hebben. Maar qua pasvorm zijn ze goed te bouwen, beter dan de Revell kits in mijn optiek. Je model ziet er nu al goed uit. Vergeet de antennekoepels op de rug niet na te maken.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 aug, 2021 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Ik ben een poosje afwezig geweest. Ik ben nog altijd druk met verbouwen, onderhand heb ik 75% van het huis onder handen genomen. Komend najaar staan de laatste ruimtes op het programma. Om mijzelf wat rust te gunnen heb ik besloten in de maand augustus niet te verbouwen. Daarom heb ik momenteel meer tijd voor gezin & hobby, en kan ik weer enige vorderingen melden :)

Ik was gebleven bij de romp. Deze heb ik in de (Tamiya) primer gezet. Toen bleek dat ik toch wat te optimistisch was geweest over de hoeveelheid plamuur.
Bas_ schreef:
k heb het dit keer aangedurfd de naad tussen de romphelften niet af te plamuren. Volgens mij is dit namelijk niet nodig; de fit is zeer goed. Zo goed heb ik het nog nooit gezien in ieder geval. Als het model in de primer zit zal uitwijzen of ik gelijk heb.

Dat bleek wel te kloppen, maar de raampjes had ik me toch op verkeken.
Afbeelding
Afbeelding

Daar was dus een extra plamuurronde nodig. Daarna heb ik het model opnieuw geprimed. Ik schuur de primerlagen altijd heel licht op met 1200 of 2000. Dat haalt net het korrelige eraf.
Afbeelding

Daarna kon ik beginnen met afplakken. Mijn plan was:
1. Staart (wit)
2. Top romp (blauw)
3. Vleugels en bodem romp (lichtgrijs)

Ik ben begonnen met het bepalen van de cheatline. Dat was best lastig omdat je vooraan geen referentie hebt. Met een 1:1 kopie van de decalsheet heb ik de goede plek uitgezocht. Toen het eenmaal zat, bleek dit deel niet aan te sluiten op het rechte stuk in het midden. Overnieuw maar weer!
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik de top nog afgeplakt en de staart maar eens wit gespoten. Dat vind ik altijd lastig op witte primer.
Afbeelding

Daarna maar eens wat leven in het model gebracht met blauw. Ik heb dit keer voor het eerst Xtracolor X312 KLM light blue gebruikt. Er waren drie lagen nodig om het goed te krijgen, maar ik heb achteraf gezien de eerste twee lagen wat teveel verdund. Ik was aanvankelijk voor een 60-40 verdunning gegaan, maar 75-25 bleek uiteindelijk beter te werken.
Afbeelding

Noot: Deze foto is na laag 1 of 2 gemaakt, dit is niet de eindlaag in ieder geval

En daarna de bodem. Hiervoor heb ik ook XtraColor gebruikt X260 light grey. Ik ben er niet helemaal uit of ik deze niet toch te donker vind...
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil het eens vergelijken met mijn eerdere MD-11 en A330. Die waren gemaakt uit Revell 04 wit 50% met Revell 371 50%. Ik vond die zelf qua kleur redelijk gelukt. Maar die modellen zitten nog ergens in een verhuisdoos, dus die ga ik de komende dagen eens opsnorren.

Tot zover, in de volgende aflevering wat meer over de motoren.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 aug, 2021 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Als je nu al twijfelt over de donkerte van de buik, zou ik jezelf een plezier doen en er een lichtere laag overheen spuiten. Zeker op airliners geven te donkere kleuren het model al snel een veel te donkere aanblik. In elk geval denk ik ook dat het nog wel een stukje richting wit mag. Ik zou ook nog even heel goed uitzoeken of de vleugels niet gewoon wit horen te zijn; dit is op voor zover ik weet op alle Dreamliners wel het geval (iets met speciale reflecterende verf om het composiet te beschermen). Strak spuitwerk wel! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
TheFlyingDutchman schreef:
zou ik jezelf een plezier doen en er een lichtere laag overheen spuiten

Bedankt voor je tips! In de volgende post kom ik erop terug.

Nu eerst de motoren. De Zvezda motoren zijn best prima, maar het was een beetje puzzelen met de volgorde van spuiten en assembleren. In de regel doe ik de metallics het liefst als laatst; deze zijn het meest kwetsbaar. Maar dat ging bij deze assembly niet omdat er sommige delen diep in de motorgondel verdwenen.

Ik ben begonnen met de turbinebladen. De 787 bladen zijn zwart/antraciet met een bare aluminium leading edge. Ik heb eerst de bladen geheel aluminium gespoten (met eerst Tamiya primer en daarna een glanzende zwarte primer vooraf uiteraard). Daarna heb ik met de hand de bladen zwart gemaakt.

Afbeelding
[Bron: Wikipedia, By Olivier Cleynen - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17418316]

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een klein beetje viezigheid op het aluminium is het gevolg van wat knoeiwerk, en dat weer wegvegen. Op de foto valt het meer op dan met het blote oog, dat laat ik verder zo. Het geheel is namelijk vrij kwetsbaar (heb ik 1 blad afgebroken, ik denk het blad wat in de sprue al vervormd was), dus al te gekke dingen kun je er niet mee doen.

Daarna heb ik de exhausts gedaan. Deze heb ik deels mat en deels glanzend geprimerd. Dat heb ik hier op het forum al diverse keren voorbij zien komen maar had ik zelf nog niet gedaan. Daarna heb ik er airframe aluminium overheen gespoten.

Afbeelding
Afbeelding

De 'pionnetjes' of exhausts of hoe die dingen ook heten, heb ik zwart gespoten met daarna een mist van Alclad aluminium. Daarin was ik toch te ruw, want het geheel werd me te glanzend. Dus daarna heb ik er nogmaals een mist van zwart overheen gespoten en het geheel afgedekt met een matte vernislaag. Op onderstaande foto is het linker exemplaar al van zwarte mist voorzien, de rechter nog niet.

Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

Daarna kon het geheel in elkaar. Onderstaand alle onderdelen. De binnenkant heb ik mat zwart gespoten.
Afbeelding

De turbine zelf heb ik afgeplakt voor het assembleren. De tape zal eraf gaan als de motoren helemaal af zijn.
Afbeelding

Daarna kon de hele gondel in elkaar. Ik was bijna vergeten de metallic delen van de pylon te spuiten! Gelukkig bedacht ik me dat net op tijd.
Afbeelding

En de totale gondel met achterkant:
Afbeelding

Toen bleef er nog 1 puntje open staan. De voorkant van de gondel is bij Zvezda helemaal rond en schuif je over het midden stuk heen. Dat levert aan de binnenkant een opstaand randje op. Dat was een flink gepriegel om dat eruit te schuren. Eerst met een vijl, daarna nog schuren om de krassen van de vijl eruit te polijsten. Dat stuk wordt straks namelijk met metallics gespoten en daar zie je ieder krasje/randje. Op de foto zie je bij de voorste motor het opstaande randje, bij de achterste is dat weggeschuurd.
Afbeelding

Daarna heb ik de randjes dichtgeplamuurd en geprimerd. Dit keer met Vallejo primer. De Tamiya primer is erg agressief zoals jullie weten en ik ben bang dat dan de afgeplakte verf alsnog wordt aangetast. Maarrrrrrrr Vallejo werkt dus niet zo fijn als Tamiya. Normaal is het geen punt om de Tamiya primer te schuren, opnieuw te plamuren, en dan nogmaals te primeren. Vallejo schuurde ik echter in z'n geheel eraf. Met als gevolg kleine opstaande randjes in de verf die je na het spuiten van de enamel verf nog ziet. En dit is precies bovenop bij de leading edge; die wordt straks metallic en ik ben bang dat je dat blijft zien.
Afbeelding

Ik moet er even over denken hoe ik dit aanpak. Geheel de verf verwijderen durf ik ook niet, vanwege de delen onder de tape die al af zijn...

Wordt vervolgd!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Die motoren heb je heel erg mooi in de verf gekregen. Knap werk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi hoe je die turbinebladen hebt gekregen. Krijgt de motor meteen diepte van :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 13:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuke project Bas! De Dreamliner is inderdaad een mooie kist (in ieder geval veel mooier dan de A350 naar mijn mening). Ik vind ook dat de nieuwe KLM livery hier het beste tot zijn recht komt, maar ja deze is dan ook speciaal met de 787 in gedachte ontworpen.

Je hebt gelijk dat je de WBF niet gaat aanpassen. Inmiddels is de correctie van Bra.Z zelfs €40,-. Dat is wel heel gortig (en veel werk!) voor iets dat nauwelijks te zien is.

Ik zou trouwens ook zeker de romp en motoren een lichtere kleur geven. Ikzelf gebruik Tamiya wit en echt een heel klein drupje Tamiya zwart. Het kan er naar mijn menig beter iets te licht dan iets te donker uitzien.

Je motoren zijn overigens ook echt goed gelukt! Ik vind de metaalkleuren erg mooi. Ik denk overigens dat de opstaande randje van de verf wel zal meevallen.

Succes met de verdere bouw! Ben nu al erg benieuwd naar het eindresultaat!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement