Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2021 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Afgelopen januari heb ik mijn modelbouw schip Le Glorieux van Heller afgemaakt.
In juni heb ik mijn hobby weer opgepakt en een Napoleontisch kanon van Mantua in elkaar gezet. Dit prachtstuk staat nu klaar in mijn kast om bewonderd te worden.

Afbeelding

Nu ga ik eens beginnen aan de BR 18 Bavarian Dream van de Spaanse fabrikant OcCre. Naast zeilschepen heb ik ook altijd een zwak gehad voor locomotieven.
Heerlijke machines zijn het! De BR 18 was een Beierse locomotief die tussen 1908 en 1931 werd gemaakt. Niet alleen was dat destijds de grootste locomotief ooit voor de fabrikant,
maar wordt hij ook als de mooiste locomotief van de Duitse spoorwegen beschouwd. Er zijn er maar liefst 159 stuks van gemaakt, ongekend!
Hij rijdt nog steeds, check deze uit 1918 filmpje.

Schaal 1:32
Lengte 720 mm
Hoogte 53 mm
Breedte 100 mm
Modelspoor schaal 1 (geschikt voor LGB, 45mm spoor)
Hout / metaal

Je ziet dat het met 720 mm een behoorlijk grote locomotief is!! Deze schaal wordt voornamelijk gebruikt voor de tuin. Sommigen leggen daar rails aan als hobby.
Ik weet niet of ik rails ga maken, dat moet ik nog beslissen. Misschien 1 lange ofzo ipv een circuit. Wel ga ik een sokkel maken met daarop 2mm grind en weer daarop rails.
Hier komt dan de locomotief op te staan. Met elektronica wil de wielen laten draaien, dus die wielen moeten niet de rails raken.

Verder wil ik gebruik maken van Arduino. Ik heb er de afgelopen tijd mee geëxperimenteerd. Prachtig spul hoor. Arduino is een verzamelnaam voor allerlei elektronica. Computerboards die je kunt programmeren op de pc via een usb kabel. Hierop sluit je weer een motor shield aan, zodat je motoren kunt aansturen.

Ik wil de JGY-370 DC 12 V motor, Massoth 8310101 rookgenerator 5 V, LED verlichting en geluid inbouwen. Dit is al eerder gedaan door iemand uit Italië. Hij is mijn voorbeeld voor dit project.

Ik ben er al in geslaagd om een Arduino robot wagentje rond te laten rijden met een zelfgemaakte app. Geluid werkt ook (heb al wat locomotief sounds gedownload en afgespeeld).
Het wordt wel tricky om die elektronica weg te werken in de locomotief. Voor de 12 V motor zal ik een loodaccu nodig hebben die in de tender (=kolenwagen) kan.
Die Italiaanse gozer wilde een rookgenerator inbouwen, maar moest daarvoor de voorkant van de boiler openmaken... achteraf.
Dat wil dus voorkomen. Hopelijk kom ik er doorheen met een gatzaag. Niet alleen wil ik rook hebben, maar wil ik ook pulserende rook hebben. Daarvoor moet ik iets verzinnen waar een klep, buis en een servo motor bij komt kijken.

De gebruikte verf zal acryl van OcCre zijn, houtlijm van Mantua, superlijm control van Bison.
Primer haal ik wel bij de action. Heb helaas geen airbrush, dus ik gebruik penselen. Eerste keer met acryl ipv enamel, dus ik hoop dat het een beetje gaat.

Hier is mijn huidige setup:

Afbeelding

Afbeelding"

Genoeg uitdagingen in het verschiet! Wens me maar succes. Ik houd je op de hoogte.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een mooie loc. Ik ga je zeker volgen want locomotieven vind ik wel mooi. Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2021 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Update

Hierbij een update. Ik heb eerst eens het frame van de tender in elkaar gezet om te kijken of alles past.
Er is ook een gat geboord om een speaker te plaatsen. Deze gaat precies tussen de wielen, dus ruimte genoeg voor geluid.

Afbeelding

Met speaker en Arduino nano microcontroller, dat past gelukkig:

Afbeelding

De motor kan 12 V hebben, dus ik heb een batterijhouder voor 8 batterijtjes gekocht. Ik ga oplaadbare batterijen AA kopen, dus dat zal 8 x 1,2 V = 9,6 V zijn.
Iets minder snel, maar dat moet prima kunnen. Ik heb een plankje moeten loszagen. Ik ga dit anders bevestigen en het e.e.a. hoger maken. Op de plankjes komen straks kolen.
Dit zijn echte steentjes die zwart geverfd en gelijmd moeten worden op de plank. Eén plankje zal dan losgemaakt kunnen worden om bij de electronica te kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Geluid werkt prima met de Arduino nano + DFplayer mini MP3 en een 3W 4 ohm speaker. In die DFplayer gaat een micro SD kaart waar .mp3 bestanden op staan.



Ik ben ook begonnen met het in elkaar zetten van het frame van de boiler. Het is een behoorlijk lang stuk zoals je ziet.

Afbeelding

Knappe jongen die dat los krijgt:

Afbeelding

Op dit houten skelet komen metalen plaatjes. Deze moeten gebogen worden. Ik moest even creatief zijn om iets te vinden met de juiste diameter:

Afbeelding

Waar ik afgelopen week tegenaan liep was dat ik grote plannen had voor de rookgenerator. Ik heb het idee om een klep in te bouwen en wat slangen.
Maar zoals je ziet in onderstaand filmpje, zal de warme 'rook' snel weer neerslaan op de koude binnenkant van de slang. Dit wordt dus niets.
Ik heb ook wat testen gedaan met een ventilator. Maar hier krijg je niet echt het karakteristieke 'puf, puf, puf' zoals bij een echte locomotief.

Wat we ook opvalt is dat de rookgenerator zelf al puft. Dat ziet er nog 100x beter en authentieker uit dan alles wat ik zelf kan doen met een ventilatortje.
Dus ik laat die rookgenerator voor wat het is en bouw die in de schoorsteen in.



Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2021 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Update

Ik ben begonnen aan de boiler. Lang stuk hoor! Je kunt je voorstellen dat het zo groot mogelijk moest zijn, zodat er meer water omgezet kan worden in stoom. Dus meer kracht en je kunt er langer mee doen.

Alle metalen plaatjes zijn bevestigd aan het houten frame. Je wilt niet weten hoeveel klinknagels (= spijkers met bolle kop) erin moeten.

Afbeelding

Nu met achtereenvolgens:
- schoorsteen
- stoomkamer (waar de stoom verzameld wordt om vervolgens naar de cilinders geleid te worden)
- zandopslag (vanuit hier gaan er buizen naar de wielen waar de machinist zand kan sproeien voor grip)
- kamer met veiligheidskleppen om de stoom te laten ontsnappen bij bepaalde druk. Anders ontploft de boiler.

Afbeelding

Primer, gewoon goedkoop spul van Action. Werkt prima:

Afbeelding

Met zijdeglans donkergroene acrylverf van OcCre zelf. Ik heb geen airbrush, dus het is met een kwast beschilderd. Verdund en 4 lagen aangebracht.

Afbeelding

Volgende stap is de boiler afwerken en aan het onderstel beginnen. Hier wordt een motor ingebouwd, dus dat wordt nog spannend om te kijken of alles past.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2021 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Een nieuwe update voor het modelbrouwvolk!

Update
Ik ben bezig geweest met de lampen de laatste week. Hierbij een paar foto's.
De boiler is nu volledig geverfd en het voorste deel is bevestigd.

Afbeelding

Ik heb een lamp met een LED'je bevestigd:

Afbeelding

Om de draden te verstoppen, moest ik een gaatje boren in het aluminium. Heel gedoe om die draden door het gat te krijgen, maar het is gelukt.

Afbeelding

Alle lampen zijn geverfd. Ik weet zeker dat jullie ze wel leuk vinden!

Afbeelding

Even testen... en toen was er licht. Misschien dat ik het LED'je geel/oranje kleur voor een wat warmere tint.

Afbeelding

Volgende ding op de planning is het bouwen van de chassis. Dit is nog wel een dingetje, aangezien er een motor in bevestigd wordt.
Da's nogal een precies klusje.

Tot de volgende keer!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2021 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het er mooi uitzien. Ga zo door.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2021 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Thnx man! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Wat een gaaf ding. Ik wist wel dat Occre boten maakte, maar niet dat ze ook locomotieven in het programma hebben.
Tot nu toe mooi strak in de verf.

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Dankje! Ja, het is acrylverf dat met een kwast is aangebracht, 4 lagen.
Beetje onzinnig om alleen voor dit project aan airbrush aan te schaffen, dus vandaar. Resultaat oogt prima moet ik zeggen.

Occre heeft naast schepen en locomotieven ook een hele collectie trams in de schappen. Daar kun je ook hele mooie kunstwerkjes van maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm
Berichten: 29
Update

Dag modelbrouwvolk! Nieuwe foto's voor vandaag en ook nog eens een filmpje.

Voor de duidelijkheid heb ik even het deel gearceerd waar ik mee aan het werk ben:

Afbeelding

We starten met een houten skelet waar metalen plaatjes op bevestigd zijn.

Afbeelding

Ik moest wat houten balkjes toevoegen om iets te hebben voor de spijkers om in te slaan.

Afbeelding

Op het loopvlak is een net diagonaal gelijmd. Vergelijkbaar met een vliegenhor. Dit voor het traanplaat effect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geverfd:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende foto's laten dit deel zien:

Afbeeldingafbeeldngen

Afbeelding

Afbeelding

Om de 12 V motor vast te zetten, moest ik het harde chassis zagen en vijlen. Ik heb niet echt gereedschap voor metaalbewerking dus het kostte me wat uurtjes. :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De DC motor met wielen bevestigd:

Afbeelding

Afbeelding

Klein filmpje om te laten zien dat het geheel rijdt:



Hier zien we het middelste deel van het chassis:

Afbeelding



En de beste foto's zijn voor het laatst bewaard. Hier zie je het voorste chassis met alle metalen delen gelijmd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

See you next time!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement