Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 21:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik had even zin om een eenvoudig kitje te doen. Gewoon even lekker bouwen aan een niet alledaags model, dat bovendien hier nog nooit gestart en beschreven is. Daarom heb ik deze kit uit de stash getrokken: de Vultee Vengeance II duikbommenwerper van Revell uit 1996, hoewel de oorspronkelijke kit uit 1970 stamt en door Frog werd uitgebracht. Eens zien of we daar wat leuks van kunnen maken. Ik ben er al een sinds 17 maart mee bezig en vorder gestaag, dus dit verslag wordt er eentje van "grote stappen, snel thuis".

Afbeelding

Vultee Vengeance II, een geschiedenis

Het Franse Armée de l’Air was in 1940 op zoek naar een geschikte duikbommenwerper en vond Vultee in de VS bereid er een te ontwerpen. De ontwikkeling van wat toen de V72 heette werd uit particuliere fondsen bekostigd in de hoop het vliegtuig op de markt aan meerdere landen te kunnen verkopen. De Fransen bestelden er 300, die vanaf oktober 1940 geleverd zouden worden, maar door de val van Frankrijk in juni 1940 kon daar niets van terechtkomen.

Afbeelding

Een Vengeance van Sq. 12 van de RAAF in volle vlucht, Merauke, Nieuw Guinea, december 1943. (Bron: Wikipedia)

Op hetzelfde moment ging de British Purchase Commission op zoek naar een duikbommenwerper, mede geïnspireerd door het succes van de Duitse Stuka. Men wilde een eigen equivalent, die net als de Stuka grondtroepen kon ondersteunen. Het enige vliegtuig dat daarvoor in aanmerking kwam was de V72, inmiddels door Vultee de “Vengeance”(“Wraak”) gedoopt. Engeland had op dat moment echter geen mogelijkheid om die zelf te produceren. De Slag om Engeland was immers al begonnen en men had de handen al vol aan de productie van jagers, bommenwerpers en (zee)verkenners. Er werden er 200 besteld, en nog 100 extra die in december 1940 moesten worden afgeleverd.

Afbeelding

Vengeance van Squadron 21 op Nadzab vliegveld, Nieuw Guinea, februari 1944. (Bron: Wikipedia)

Ontwikkeling & productie

Consolidated Vultee en Stinson in Nashville namen de productie op zich, daarbij later geassisteerd door Northrop in Hawthorne, dat de Vengeance in licentie bouwde. Het prototype maakte zijn eerste vlucht in maart 1941, waarna nog meer Engelse bestellingen volgden. Toen de Verenigde Staten deel gingen nemen aan de oorlog kreeg de Vengeance de aanduiding A-31 (A=Attack), terwijl de Engelsen voor de A-31 de aanduiding Mk. I, II en III gebruikten: 3 subversies van hetzelfde toestel met nauwelijks uiterlijke verschillen. Na aanpassingen werd hij omgedoopt tot A-35 (RAF: Vengeance IV), maar geen een A-35's werd ingezet aan het front.

Afbeelding

Deze foto van een Amerikaanse Vengeance, gemaakt in december 1942, laat de bijzondere vleugel zien.

De Vengeance bleek een robuust en betrouwbaar toestel. Romp en vleugels waren geheel van metaal en de ruime cockpit, die plaats bood aan een vlieger en een waarnemer/schutter/radiotelegrafist in tandemzit, was bepantserd. Tijdens de eerste vliegproeven bleek er een probleem te zijn met het zwaartepunt van het vliegtuig. Door een rekenfout lag dat verder naar achteren dan gedacht. Om die reden werd het middelste deel van de vleugel opnieuw ontworpen en schuin naar achteren geplaatst. De buitenste vleugeldelen bleven zoals ze waren maar kwamen nu in een hoek te staan. Dat verklaart de horizontale “knik”. Gevolg was dat het zicht naar voren en het grondzicht voor de vliegers beperkt was, mede ook door de grote ronde cowling en zij klaagden daar dan ook over.

Afbeelding

Een Vengeance van Squadron 21 RAAF keert terug van een missie (februari 1944). Let op de uitgeklapte duikremmen. (Bron: Wikipedia)

Het probleem van het zwaartepunt werd nooit helemaal opgelost, want met een lege achterste cockpit en open kap werd het vliegtuig instabiel. De vleugels waren aan boven- en onderzijde uitgerust met duikremmen (zie foto). De standaard bewapening bestond uit 4 miltrailleurs in de vleugels en 2 in de achterste cockpit. De Vengeance had een inwendig bommenruim voor 2 500 lb bommen (ca. 900 kg) en kon nog 2 250 lb bommen (400 kg) onder vleugelrekken meenemen als ‘overload’. Het toestel was zo ontworpen dat het verticale duikvluchten kon maken zonder van zijn koers af te wijken door de liftwerking van de vleugels te reduceren tijdens de duik. De motor leverde 1600 PK, die van de Vengeance IV 1700 wat een snelheid van maximaal 440 km/u mogelijk maakte.

Afbeelding

Een waarnemer/schutter met zijn dubbele Browning mitrailleurs in de achterste cockpit. (Bron: Wikipedia)

Van de 1528 Vengeances werden er in het kader van de Lend-Lease overeenkomst 1205 geleverd aan Engeland, die ze vervolgens doorgaf aan de Royal Australian Air Force (RAAF) voor operaties boven Nieuw Guinea, maar vooral aan de RAF in Azië en de Indiase luchtmacht voor operaties boven het Birmese front. Omdat men in 1940 nog dacht grote aantallen van dit type nodig te hebben, werd een tweede productielijn opgezet door Northrop. Een deel van de vliegtuigen werd als A-31 opgenomen door de USAAF. De standaard A-31, die Britse 0.303 inch mitrailleurs had, werd “veramerikaniseerd” en omgedoopt tot A-35. Inmiddels was duidelijk geworden, dat er geen echte verbeteringen konden worden aangebracht binnen het kader van het vliegtuig zelf: hij was gewoon verouderd. Deels werden ze werd omgebouwd tot doelsleepvliegtuig en bleven tot 1945 in gebruik. De laatste productiebatch werd verkocht aan Brazilië.

Afbeelding

Een flight Vengeances van Squadron 24 op de terugweg van een een missie boven Nieuw Guinea in februari 1944. De kit die ik bouw hoorde bij dit squadron.

Operationele inzet

Toen de Vengeance in november 1942 klaar was voor operationele inzet en aan de RAF geleverd werd, bleek de wereld van de luchtoorlog totaal veranderd te zijn. Ervaringen tijdens de Slag om Engeland en in Noord Afrika lieten zien hoe kwetsbaar de duikbommenwerper was voor jageraanvallen. Het concept van de niet te stoppen duikbommenwerper bleek totaal achterhaald. Net als bij de Stuka bleek de Vengeance alleen inzetbaar bij volledig luchtoverwicht en zelfs dan nog alleen met voldoende jagerescorte. De Britten besloten daarom het toestel in te zetten in India en Birma, waar meer “leftovers” terechtkwamen, zoals verouderde versies van de Hurricane en de Wellington. Door goede escorte en het ontbreken van Japanse jagers in gebieden waar de Vengeance werd ingezet, alsmede haar vermogen tot verticaal duiken, bleven de verliezen beperkt.

Afbeelding

Onderhoud aan een Vengeance, februari 1944. (Bron: Wikipedia)

De Vengeance is nooit een spectaculair vliegtuig geworden, maar meer een werkpaard dat in enkele gebieden goed werk heeft gedaan. Mede omdat in de geschiedschrijving relatief weinig aandacht is geweest voor de oorlog in het “Birma/India/China Theater”, is er ook minder belangstelling voor het materieel dat daar is ingezet (en dat zien we terug in de modelbouw, waar deze oorlog ook een stiefkind is).

Ze waren berucht en geliefd om hun “pin point accuracy” als duikbommenwerpers en zagen kans om zelfs in de dichte jungles van Birma en Nieuw Guinea de Japanners ernstig te verzwakken doordat ze veelvuldig werden ingezet tegen vaak goed gecamoufleerde konvooien, spoorlijnen, depots, versterkingen, troepenconcentraties, vliegvelden en zelfs onderzeeërs in de Australische kustwateren.

De meeste bemanningen waren positief over de Vengeance; “I remember the Vultee as a lovely aircraft to fly, an aircraft that was hard to stall and was fully aerobatic. You could do anything in them, rolls, loops, stall turns, and there was enough room in the cockpit to hold a ball. I used to like flying them, although a lot of blokes thought that they were too cumbersome.”.

De Vengeance is van mei 1942 tot juli 1944 ingezet tegen Japan in Zuidoost Azië en gold als een effectief aanvalsvliegtuig. Na juli 1944 stapten de 19 Engelse Vengeance-squadrons over op modernere en meer effectieve jachtbommenwerpers, zoals de P-47 Thunderbolt, terwijl de 5 Australische squadrons met de B-24 Liberator gingen opereren. Deze hadden bovendien een veel groter operationeel bereik dan de Vengeance.

Nadat ze uit de actieve dienst aan het front waren teruggetrokken bleef Engeland nog grote aantallen ontvangen op grond van lopende Lend/Lease contracten. Vele daarvan waren van het type Vengeance Mk. IV die men ombouwde tot “high speed target tugs” voor de RAF en de Fleet Air Arm en die ontdaan waren van hun bewapening. Naast de VS en het VK gebruikten Brazilië en Frankrijk de Vengeance: Brazilië voor de onderzeebootbestrijding tot 1948, de Fransen in Noord Afrika tot 1945.

Afbeelding

Een Amerikaanse A-35B Vengeance (RAF: Vengeance IV) doelsleper. Het vliegtuig is ontdaan van zijn mitrailleurs. (Bron: Wikipedia)


* Clip: Vultee Vengeance of No.8 Squadron, Indian Air Force
https://www.youtube.com/watch?v=b8RqlK1 ... ratRakshak

* Walkaround: https://aussiemodeller.com.au/pages/His ... eance.html

* Bronnen:

Bill Gunston: The illustrated encyclopedia of combat aircraft of World War II - A technical directory of the warplanes of 1939-1945; London, Salamander Books 1978, p. 253

Jane’s fighting aircraft of World War II, London 1946/47, reprint 1994

Vultee A-31 Vengeance: Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Vultee_A-31_Vengeance

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 17 jul, 2021 19:54 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hallo Trajanus,

Nou met bovenstaand epistel heb je meteen een mooie referentie neergezet voor dit dit apparaat want dit is een tamelijk onderbelicht type.
Jouw verhaal deed mij eraan denken dat ik ooit het genoegen gehad om de ouwe FROG-kit te bouwen en dat er ook nog ergens een fotootje in een van mijn Brouwersalbums moest staan:

photo 46608
Het model heb ik niet meer, gelukkig hebben we de foto's nog...

De goeie ouwe tijd: recht uit de doosch, met de kwast en in een weekje klaar :wink:

Maak er wat moois van!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Weer een mooi intro Jan! Het blijft een aparte verschijning. Op de doos van de kit zie je de knik in de vleugel niet.
Veel plezier en succes met deze Jan.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Jan, fijn te lezen dat je deze gaat aanpakken! Een niet alledaags toestel, maar daarom juist heel leuk. Mooie boxart van Jaroslav Velc op de doos, heel sfeervol.

Benieuwd naar je eerste updates, ik volg!

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie intro Jan!
Volg deze weer met interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi apart onderwerp. Je zegt het goed, deze kisten hebben niet de aandacht gehad die ze verdienden. Enigszins overschaduwd door spitfires en Hellcats die alle aandacht op leken te kunnen eisen zijn dit soort relatief obscure vliegtuigen in de krochten van de geschiedenis verstopt. Goed dus om er aandacht aan te besteden.

Hoe zijn de Revell/Frog onderdelen?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 17:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor de belangstellende reacties mannen!
@ Paulus, soms is het gewoon leuk om naast ingewikkelde projecten gewoon iets simpels van te maken. Ik zeg maar zo: “Slechte kits bestaan niet, slechte bouwers wel”, :lol: :lol: :lol: waarbij ik zijzelf vooral als goedwillende amateur beschouw. Ik beleef heel veel plezier aan deze “simpele" bouw. En soms heb ik ineens weer dat gevoel dat ik als jochie had als ik weer F 1,20 bij elkaar had gespaard, een zakje Airfix kon kopen en me op de heenweg naar de speelgoedwinkel verheugde op het keuzeproces dat zou komen….
@ Paul1970: Ja, die knik maakt het een bijzonder vliegtuig, maar er zijn er 2: zowel horizontaal (een grote die je alleen van boven of van onderen ziet), als verticaal (een kleine die je alleen ziet als je ervoor of erachter staat.
@ Klaas: zie hieronder

Dan de kit zelf:

De boxart is hierboven al getoond dus dat doe ik hier nu niet. Je kunt twee uitvoeringen van de Vengeance maken met deze kit. De eerste is de Vengenace II van de RAF South East Command (SEAC), Kumbhirgram, India, 1943, actief in het grensgebied van India en Birma:

Afbeelding

De tweede is een Vengeance II van de RAAF, 10th Group, Nadz Air Base, Zuidoostelijk Nieuw Guinea, 1943-1944. En die ga ik bouwen, niet alleen omdat ik het schema prachtig vind, maar ook omdat hij mooi bij mijn Boomerang past en ze samen hopelijk een fraai duo vormen straks in de vitrinekast:

Afbeelding

In kleur ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Junglekleuren: varengroen in combinatie met lederbruin (al lijkt me light earth waarschijnlijker). Daarnaast wit als groepsmarkering en azuurblauw voor de onderzijden.

Nu is het een beetje flauw om een kit uit 1970 af te zeiken. Natuurlijk kan hij niet op tegen al het moois dat tegenwoordig uitkomt. Maar voor die dagen is deze kit echt prima. De onderdelen zijn wat grof, maar het plastic is van prima kwaliteit en er is geen flash te zien. Er zijn weinig details, zowel in de cockpit als aan de buitenkant. Voor de cockpit heb ik een dashboard en wat "radioapparatuur" bijgevoegd. De bijgeleverde poppetjes heb ik vervangen door vliegers van Airfix, die wat beter gevormd zijn.

Helaas zijn de panellines niet verzonken, maar liggen ze "op" de romp. Je moet goed kijken om ze te zien. En dat is lastig, vooral omdat je de bomdeuren en de cowlingflaps nauwelijks kunt zien. Er zijn 2 technieken die ik graag wil leren: scriben en riggen. Hier ligt een kans: het wordt bij dit model scriben. M.b.v. een rolletje dynotape en wat gereedschap van Trumpeter heb ik voorzichtige pogingen gedaan om bomdeuren en cowling flaps te scriben. Het is niet perfect, maar toch... Foto's volgen nog.

Bij een kit uit die dagen hoort ook dat het glaswerk te dik is. Gelukkig is het kraakhelder en zijn de wat grove raamstijlen goed te onderscheiden. Heel handig als je zelf moet masken en geen masking setje beschikbaar is. Het lukt mij niet meer om raampjes apart te masken, dus doe ik de stijlen eerst in de breedte en daarna in de lengte en werk de hoeken met een cocktailprikker bij. De binnenkant doe ik eerst met Kruitvat Parket Plus alvorens alles vast te lijmen. Ik vind het jammer dat de canopycap van de schutter niet wordt meegeleverd. Die klapte hij op en schoof die naar achteren als er geschoten moest worden. Nu lijkt het of hij altijd in de buitenlucht zit. Hetzelfde probleem had ik ooit bij mijn Aichi Val, waarvan de glasdelen ook veel te dik waren, maar daar kon ik het oplossen door een canopydeel weg te laten.

De decals lijken me prima. Revell maakt hier bij re-releases van oudere kits echt goed werk van, heb ik ondervonden:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie intro, Jan. En een heerlijke oude kit. Ik ga met je meegenieten.
En ja, die met de witte staart is de mooiste natuurlijk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 12:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt Huib!

De eerste fase is het samenstellen van de cockpit, zoals dat meestal gaat. Hij is wat Spartaans en ik voeg er e.e.a. aan toe; stuurknuppel, dashboard e.d. De mannetjes van deze kit zien eruit of ze onder de tram zijn gekomen, maar ik had nog wat recente Airfix-vliegers die beter gedetailleerd zijn. Eén daarvan had geen voeten, maar door een fraai staaltje chirurgie kwam dat goed. Ze pasten niet helemaal goed in de stoeltjes, maar als gevolg daarvan zitten ze er niet bij alsof het robots zijn.

Afbeelding

Na assemblage en de eerste verfronde ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Ben vergeten foto's te maken van de cockpit toen alles klaar was, zodat je de toegevoegde details niet kunt zien. Nu kon de romp worden gesloten. Dat ging probleemloos maar er waren we een paar plamuur-/schuurrondes nodig om het "knap" te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Beetje jammer dat de duikremmen in de vleugels zijn meegegoten. Had ze graag als losse onderdelen gehad. Ik heb nog wat scribing werk gedaan aan rolroeren en flaps.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie "classic" Jan. Die zie je hier niet vaak voorbij komen. Ik vind 'm ook wel een beetje op een Aichi Ryusei lijken. (Volgens mij heb jij die ook gebouwd :wink: )

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement