Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Firefly was een ontwerp voor een 2 persoons verkennings-/jachtvliegtuig voor de Fleet Air Arm (FAA). Het prototype vloog voor het eerst op 22 december 1941 en kwam in oktober 1943 in operationele dienst. Als jager was het ontwerp toen eigenlijk al achterhaald, maar het toestel zou goede diensten bewijzen als jachtbommenwerper en als nachtjager. Hoewel de topsnelheid aan de lage kant was, bleek de Firefly door gebruik te maken van zijn grote Fairey-Youngman flaps een hele korte draaicirkel te hebben en was zelfs in staat korter te draaien dan de Mitsubishi Zero!

Het toestel bewees zijn waarde tijdens de aanvallen op de Tirpitz in Noorwegen waarbij het luchtafweergeschut werd aangevallen en in de Pacific tijdens aanvallen op Japanse doelen. Tijdens de Koreaanse oorlog werden er talloze gronddoelen aangevallen tijdens close air support en interdiction missies. De Fireflies hebben in hun verschillende uitvoeringen bij diverse landen dienst gedaan en de laatsten werden halverwege de jaren zestig uit dienst genomen.

photo 531582

De Firefly Mk.I bij de MLD

860 squadron leverde in februari 1946 de Barracuda’s, oorspronkelijk bedoeld voor de strijd tegen Japan in het verre oosten, weer in bij de FAA. In plaats daarvan kwamen er 30 Fairey Fireflies Mk.I die waren aangekocht door de Nederlandse regering. De toestellen werden verdeeld over vliegtuig squadron (VSQ) 860 en het nieuw opgerichte VSQ 861. Na het opwerken ging VSQ 860 met 15 toestellen a/b van de Hr. Ms. Karel Doorman (ex. HMS Nairana, QH 1) naar Nederlands Indië, waar 860 luchtsteun verleende aan de mariniersbrigade en de landmacht tijdens de politionele acties. Nadat Indonesië zelfstandig werd kwamen de overgebleven Fireflies terug naar Nederland. (1 verongelukt direct bij de landing op Kemajoran na het afvliegen van de Doorman, 3 worden er tijdens de gevechtshandelingen neergeschoten).

photo 531581
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Tijdens het opwerken was gebleken dat de Hr. Ms. Karel Doorman te klein en te traag was voor operaties met de Firefly. Daarom werd VSQ 861 gedeactiveerd en de Fireflies werden op Valkenburg bij de GVO (GevechtsVliegOpleiding) geplaatst. Later werden de Fireflies bij VSQ 1 geplaatst en in 1952 werd VSQ 1 naar de Antillen verplaatst om daar de luchtverdediging op zich te nemen. De overige Mk.I’s werden omgebouwd naar T1 en T2 trainer versies. De Mk.I’s op de Antillen werden gedurende 1954 afgeschreven en gesloopt, de laatste trainers werden in 1962 gesloopt.

Het model

In 2014 ben ik, zonder een verslag te plaatsen, met de bouw van een Special hobby Firefly Mk.I begonnen. Ik wilde altijd al 1 van de Fireflies van onderstaande foto maken, deze hangt al van kinds af aan op mijn kamer. Mijn vader had deze van Valkenburg meegenomen toen de onderofficiers mess verbouwd werd.

photo 531583

Dutch Decal heeft de 11*28 uitgebracht in set 72018, het enige probleem was dat ik die niet had en deze allang uit productie is. Tijdens een bezoek aan de IPMS Flanders in Hoboken viste Paul (de boskabouwer) deze set voor mij uit de bak decals bij Flash Aviation, daar heeft hij een hele goede neus voor. Nu was er geen excuus meer en begon ik vol goede moed aan de Firefly.
Omdat dit nu niet bepaald de makkelijkst te bouwen kit is, werd deze vele malen van de werkbank verbannen en toch weer opgepakt.
Nu heb ik normaal gesproken met de jaarwisseling maar 1 goed voornemen en dat is “geen goede voornemens maken”. Deze keer ben ik daarvan afgeweken en heb me voorgenomen dat ik, voordat ik een nieuwe doos open, eerst een voortijdig gestopt model afmaak. Deze Firefly is de eerste die eraan moet geloven........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 09 mei, 2021 9:28 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Allereerst, zoals gewoonlijk, maar eens beginnen met de inhoud van de doos.

photo 531585

photo 531589

photo 531587

photo 531588

photo 531590

photo 531591

photo 531592

Dat ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit. Bij het droogpassen blijkt er toch wel wat werk in te zitten.

photo 531593

photo 531594

photo 531595

photo 531603

photo 531598

Er moet een shim tussen de romphelften om het glaswerk aan te laten sluiten.
photo 531596

De vloer voor de vlieger en waarnemer is één geheel, maar is tekort. Dan maar de zaag erin.
photo 531597

Na het schilderen blijken de resin delen mooi gedetailleerd te zijn.
photo 531599

photo 531600

De uitlaten moesten voor het samenbouwen van de romp al geplaatst worden. Omdat dat erg lastig is met schilderen de sleuven afgedekt met plastic card en het uitlaatspruitstuk zo dun gemaakt dat het naderhand kan worden aangebracht.
photo 531602

photo 531601

Verder de ontbrekende bevestigingsplaten voor de raketten gekopieerd met als voorbeeld PE delen die zijn meegeleverd met de Special Hobby Mk.IV.
photo 531584

photo 531586

Van de rest van het bouwproces heb ik geen foto's. Het betrof voornamelijk plamuren, schuren en re-scriben, juist die zaken die ik het minst leuk vindt van het modelbouwen :( .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
En dit is dan de huidige status.

photo 531606

photo 531605

Wordt vervolgd.........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hoi Sjaak,

Volgens mij heb je het ergste al gehad. Okee, je moet nog plamuren en zo maar de romp zit dicht en je hebt de vleugeldelen op elkaar gekregen.

Tijdens het lezen van je intro schoot mij te binnen dat er een tijdje terug best wat Firefly-liefhebbers zijn, die wel te porren waren voor een soort minigroepsbouw rond deze kist. Volgens mij hadden Peter Tripelpeter en Trajanus wel belangstelling.
Als de heren zich aandienen, doe ik ook mee :D. De Neptune is tenslotte toch al bijna klaar :mrgreen:

Succes met deze,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ook weer een flink karwei zo. Special hobby creëert altijd wat special extra werk zie ik. Doet me erg denken aan de strijd die ik had met mijn typhoon. Maar, zo te zien is het model in goede handen. En het schiet ook alweer op.

Veel plezier natuurlijk :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooie intro!
En het model ziet er tot op heden goed uit -net als sommige Roden kitje zien ze er vaak bedriegelijk mooi in het doosje :)
(ik heb nog een special hobby FH-1 Phantom liggen, al is die wel recenter)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! Ik volg deze met veel interesse, aangezien ik zelf de 2004 versie van Special Hobby in de stash heb, met de target tug boxart.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Paulus de Boskabouwer schreef:
Tijdens het lezen van je intro schoot mij te binnen dat er een tijdje terug best wat Firefly-liefhebbers zijn, die wel te porren waren voor een soort minigroepsbouw rond deze kist. Volgens mij hadden Peter Tripelpeter en Trajanus wel belangstelling.
Als de heren zich aandienen, doe ik ook mee :D. De Neptune is tenslotte toch al bijna klaar :mrgreen:
Zeg, Beukema, dat geheugen van jou mankeert niks geloof ik. Er staat mij vaag wat bij inderdaad, maar dat zal toch wel enige jaren geleden zijn geweest dat ik zoiets met mijn grote bek heb gezegd. :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Knappe bouw tot nu toe, ergens wel blij dat ik de Korea versie niet gekocht heb als ik dit zo zie.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Plasticprutser Peter schreef:
Paulus de Boskabouwer schreef:
Tijdens het lezen van je intro schoot mij te binnen dat er een tijdje terug best wat Firefly-liefhebbers zijn, die wel te porren waren voor een soort minigroepsbouw rond deze kist. Volgens mij hadden Peter Tripelpeter en Trajanus wel belangstelling.
Als de heren zich aandienen, doe ik ook mee :D. De Neptune is tenslotte toch al bijna klaar :mrgreen:
Zeg, Beukema, dat geheugen van jou mankeert niks geloof ik. Er staat mij vaag wat bij inderdaad, maar dat zal toch wel enige jaren geleden zijn geweest dat ik zoiets met mijn grote bek heb gezegd. :lol: :lol:
Nu is deze wel erg ver gevorderd voor een groepsbouw en gezien de pasvorm is dit geen kit die ik, zodra deze klaar is, als volgende uit de voorraad zou trekken voor een groepsbouw. Het plan is om hierna met de Barracuda te beginnen, dan heb ik 860 bijna op chronologische volgorde. Bovendien is de Barracuda van Special Hobby een kit die wél schijnt te passen :mrgreen:.

Het plan was om de resterende onderdelen klaar te maken voor de samenbouw. Na het spuiten zou het dan een makkie zijn de het model af te maken. De vorderingen tot nu toe:

Gaatje in de canopy van de waarnemer geboord zodat de (scheef geplaatste) antenne wat houvast zou hebben. Antenne in vorm gevijld zodat het ergens op begon te lijken en daarna voorzien van een gaatje en een stukje koperdraad.
photo 532293

De mal voor de propeller van de Martin Mariner wat aangepast d.m.v. een stukje styreen, vastgezet met cyanoacrylaat en in vorm gevijld. Wel eerst de lengte en draairichting bepalen.
photo 532292

De vinnen aan de raketten gelijmd en tot de conclusie gekomen dat ik de gaten beter had kunnen uitmeten met de vinnen gemonteerd :( , ze zitten nu te dicht op elkaar......
photo 532290

photo 532286

Toen wat aan het meten en tekenen gegaan en tot de conclusie gekomen dat Special Hobby er geen rekening mee had gehouden dat ik de raketten van een Hasegawa Avenger zou gaan monteren. Niet erg attent van ze :mrgreen: , dat zou iedere modelbouwer toch doen?
photo 532289

De bevestigingsplaten voor de raketten zijn te smal, nieuwe gaten boren lost dit probleem helaas niet op. Nog even nadenken hoe ik dit oplos. Ik kan de huidige platen eraf schuren en nieuwe maken die iets breder zijn, of de raketten eraf laten en alleen de montagepunten erop zetten. Dan is de kist net terug van de missie en zijn de raketten verschoten........
photo 532291

Verder de dekhaak in elkaar gezet en de passing daarvan in de romp wat aangepast.
photo 532288

photo 532287

Volgende stappen; oplossing bedenken voor de raketten, canopies monteren en de kieren die daarbij ontstaan wegwerken, canopies maskeren en daarna wordt het tijd voor het spuitwerk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement