Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 503 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 51  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Fujimi 1/76 T34-76a

Ja, het volgende doosje had zich al ongemerkt aangediend, omdat ik hiervan de wielen had gebruikt voor de Matchbox T34:

Afbeelding
Dit is 'm. De Fujimi 1/76 T34-76a. Een mooi oud kitje uit 1974. Deze kit gold destijds als de beste kit van de T34 in 1/76 (in vergelijking met de Matchbox en de Airfix) en er valt nog steeds wat mooi van te maken. Let ook even op de dramatische box art waarin een Russische tankcommandant met zijn pistool een Duitse infanterist uitschakelt die net een bundelhandgranaten op de rupsband wil leggen.

Afbeelding
Wat zit er in het doosje? Twee sprues, en dit is de eerste met de bovenste romphelft en de toren.

Afbeelding
En de tweede met de onderste romphelft en de wielen.

Afbeelding
Dropveterrupsbandjes, waarschijnlijk vinyl, en een decalvelletje. Dat is alles.

Maar wat gaan we hier mee doen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
T34-76 model 1940

Het probleem met dit modelletje is dat er eigenlijk vrijwel precies in zit wat ik net gebouwd heb: een T34-76 model 1941. Dus da's een beetje saai om weer hetzelfde te bouwen. Eerst dacht ik hier een wat latere versie van te maken met de overgebleven geheel stalen loopwielen. Maar daar is inmiddels ook weer wat voor gekomen (een Esci /Italeri kitje). Dus nu heb ik besloten om deze te gaan 'terugbouwen' tot het eerste operationele model T34, de T34-76 model 1940.

Zo ziet die eruit:

Afbeelding
Het belangrijkste uiterlijke kenmerk van deze vroege versie is het kortere 76mm kanon en de afwijkende kanonmantel. Verder verschilt hij op details van de latere versies, waaronder periscopen, bestuurdersluik, gereedschapskisten, e.d. Wat je op deze foto ook ziet is een reserve differentieel en versnellingsbak op de motorkap. Ik schreef al eerder dat de eerste T34's geplaagd werden door mechanische problemen, waaronder een te zwakke en onbetrouwbare versnellingsbak. De tijdelijke oplossing was om een reserve exemplaar mee te nemen op het achterdek.

Afbeelding
Hier nog een plaatje van een Model 1940 met extra versnellingsbak achterop. Die gaat dus ook op mijn model komen.
Één probleempje: de wielen die ik hiervoor nodig heb, had ik nu juist gebruikt op het Matchbox model. :roll:
Nou, dan voor deze maar de Airfix wielen gebruiken. Die zijn ook best ok. Zo blijven we lekker kitbashen. :brouw:
En deze wordt gewoon groen, zoals in de zomer van 1941 gebruikelijk.

OK, aan de slag!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Komt goed met deze. Je kan ook eenns gaan voor een exemplaar met opgelaste panzerplaten als extra bescherming ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
En als je de setting van de laatste foto gaat bouwen, heb je het probleem van die 'lastige' dropveters ook niet, ben je toch accuraat aan het bouwen en is het weer eens wat anders. Hoef je alleen nog maar wat mannetjes in de juiste houding te 'Huiben'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 8:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ja leuk Huib! Meer! Meer! Meer!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, heren!

Silenoz schreef:
Je kan ook eens gaan voor een exemplaar met opgelaste panzerplaten als extra bescherming

Ja, da's ook nog een goed idee voor één van de volgende modellen. Hou ik in gedachten als optie.
tsjopper bob schreef:
En als je de setting van de laatste foto gaat bouwen, heb je het probleem van die 'lastige' dropveters ook niet

Alleen, waar zijn die rupsbanden dan gebleven? Moet ik er toch weer een diootje bij maken, en dat is niet zo mijn ding.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ie kan mooi zo op een sokkel imho? Gewoon twee trekkabels aan de trekogen als wordt ie gesleept. Wel mooi met die ice cleat (ijsschoen voor op de rupsen) net voor de tank.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Romp

Ik was al een tijdje geleden begonnen met deze, toen ik moest wachten op de verf voor de vorige. Dus het lijkt nu snel te gaan, maar dat valt wel mee.

Afbeelding
De onderste en de bovenste romphelft.

Afbeelding
De gereedschapskisten weggezaagd en geschuurd. Die komen bij dit model op een andere plek.

Afbeelding
Het ventilatierooster voor de motor open gezaagd.

Afbeelding
Van plastic strip een nieuw frame gemaakt, en heel fijn gaas uit een theezakje gehaald.

Afbeelding
Frame en gaas.

Afbeelding
Op z'n plek.

Afbeelding
Hier in vergelijking met de eerdere T34. Schaaltechnisch is dit fijne gaas veel realistischer. Maar het wordt denk ik wel een uitdaging om te voorkomen dat het helemaal dichtgeverfd wordt. We gaan het zien. Modelbouwtechnisch zou de uitkomst kunnen zijn dat het grovere gaas toch beter is.

Afbeelding
Daarna nog allerlei details toegevoegd aan de romp, waaronder en krik, sleepogen, krikblokken en kisten.

Afbeelding
Het bestuurdersluik aan de binnenkant gedetailleerd, zodat ik het met goed fatsoen open kan zetten.

Nu verder met de toren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat fijne gaas is (optisch) wel een flinke stap voorwaarts. Je kwast nog dus zou ik zo laat mogelijk hier een kleurtje overheen doen, in ieder geval flink verdunde verf, welke kleur dan ook.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 2:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Nog even feliciteren met je afgewerkt tankje. Magistraal in de verf gezet!
Succes met je volgende project.

Opmerkelijke boxart: lekker de vijand neerknallen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 503 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement