De Lockheed P2V-5 Neptune van de Marineluchtvaartdienst. Een conversie van de 1:72 Hasegawakit.IntroLaten we eerlijk zijn, de Neptune is een appetijtelijke verschijning. Enige dissonant is de radarbult onder de verder prachtige romp en met zijn (of haar) slanke vleugels is dit gewoon een mooi vliegtuig.
En... het adagium "
What Looks Right Flies Right" gaat dan ook zeker op voor de Neptune. Niet alleen qua vliegeigenschappen maar ook qua onderhoud en takenpakket voldeed het uitstekend.
Deze vroege variant van de Neptune heeft altijd op mijn verlanglijstje gestaan.
En dan graag een grijs-witte van onze MarineLuchtvaartdienst met die heule grote registraties erop: prachtig.GeschiedenisDe eerste vlucht vond plaats in 1945.
12 Stuks gebruikt door de Marineluchtvaartdienst van 1953 tot 1962. De toestellen zijn overgenomen door Portugal.
In dienst gekomen als opvolger van de Harpoon. De P2V-5 stond aan de wieg van de lange afstand onderzeebootbestrijding in NAVO-verband. In eerste instantie ingezet als lange afstandspatrouillevliegtuig,
werd het type met
ups and downs steeds verder verbeterd voor haar taak als onderzeebootbestrijder. In deze rol werd het vervangen door de modernere P2V-7 die deze taak tot 1982 naar grote tevredenheid heeft ingevuld.
Registraties:S-21 t/m S-32
S is de 19e letter van het alfabet, op de toestellen aangebracht als 19*21 t/m 19*32
Later gewijzigd in 087 t/m 097
De kit met toebehoren:FROG-Hasegawa-Revell Lockheed P2V-7 Neptune
De conversieset:
Blackbird BMA72029 Conversieset Neptune P2V-5/ MR.1 (resin)
Alternatief: Falcon 4603 Triple conversion set VIII (vacform)
Decals:
DutchDecal set 72018 Blauwe MLD-uitvoering
DutchDecal set 72087 Alle MLD- uitvoeringen (aanbevolen)
De hardware, uitgebreid met een setje resinwielen en zelfgegoten vleugelpylons van ShakeBelangrijkste referenties:Neptune Op de grens van zee en Lucht
Dutch Profile Neptune P2V-5
Dutch Profile Neptune P2V-7B
In Action P2 Neptune
70 jaar MarineLuchtvaartdienst N.Geldhof
Warpaint P2 Neptune
Modelbouw in Plastic 1990-1 en 2014-2
Website suggesties: https://kw.jonkerweb.net/https://p2vneptune.com/http://tailspintopics.blogspot.com/ (aanbevolen)
Het planOmdat de P2V-5 tamelijk veel afwijkt t.o.v. P2V-7 is een omvangrijke conversie nodig. En omdat ik toch al genoeg andere kits in de stash had, bleef het bij een wens.
De drempel om er werk van te maken werd weggenomen toen het Engelse Blackbird Models in 2017 een resin conversiesetje aankondigde van de Engelse P2V-5-variant, de MR.1.
Samen met Sjaak “Shake” een bestellinkje geplaatst en vol nieuwsgierigheid de postbode afgewacht om te zien wat wij voor onze dure Britse pondjes mochten verwachten.
De conversieset is bruikbaar maar de prijs/kwaliteitverhouding had iets beter gekund.
Tja, en dat viel toch wel een beetje tegen. De set is bruikbaar voor een MLD-kist maar er blijven tamelijk veel onderdelen over. De gietkwaliteit is wat grof maar vrijwel geen luchtbellen. Eén romphelft bleek krom.
De romp is niet heel logisch opgedeeld dus dat wordt een kleine uitdaging.
Modelbouw In Plastic no. 1990-1 bevat nuttige maattekeningen.die de leidraad zullen worden voor deze ombouw.En hoort de neuswielkast niet uit het midden te zitten? Verder veel onderdelen die overbodig zijn voor de MLD-versie. Wat mij het meeste tegenviel, was de kwaliteit van het transparante resin. Vrij dof en… helaas een luchtbel, precies midden in de cockpitkap.
Hmm, was het Falconsetje toch geen betere optie geweest?
Omdat ik ook nog geen P2V-7-kit en decals beschikbaar had, was er voldoende reden om om dit project nog even voor me uit te schuiven.
Eind 2019 kwam Dutch Profile met een uitgave over de MLD P2V-5, een welkome bron van informatie want er is niet bijster veel materiaal over dit type, laat staan over het gebruik bij de MLD.
En waar een Profile is… is een decalset. En hoera, met de optie voor de grijs-witte uitvoering. Het begon dus weer te kriebelen.
https://www.dutchprofile.nl/mainNu nog een donorkit scoren.
Toevallig had een bouwmaat van mij nog een ouwe Hasegawadoos liggen waar hij toch niet zoveel mee kon, De inhoud was wat beschadigd omdat er blijkbaar op gestaan was.
In de beide romphelften en een vleugeldeel zaten wat barsten. Dat maakt mij niet zoveel uit, tenslotte moet toch de zaag erin.
Kortom: alle seinen staan op groen om te beginnen aan dit ombouwproject.
Groet,
Paul