Deef, de templates zijn nu gebruikt en goedgekeurd.
Links zijn de bouten rechtgeschaafd na ze met de Trumpeter graveerder te omcirkelen. Dat gaat wel niet zo nauwkeurig maar zo zien ze er meer uit als verzonken schroeven.
Hier zijn beide helften gedaan.
Deze luikjes zijn met de templates gegraveerd, hoewel de gebruikten gaten eerder bedoeld lijken als bevesting om aan een haakje te hangen.
Methode om de romp te kunnen klemmen zonder dat hij wegspringt.
Er is al heel wat geplamuurd en geschuurd, want een van de twee staartbomen is gelijmd.
Beide staartbomen zijn nu gelijmd, maar er is ook nog een extra tool gekocht om speciale vormen te kunnen graveren.
Omdat dit vrij kleine spullen waren met een standaard bezorgkost, heb ik de bestelling maar wat uitgebreid. Iemand heeft al handig mijn persoonsgegevens afgeschermd.
Voor dit bouwverslag van belang is wat er in de bovenhoeken ligt.
Dit is de Excel graveernaald in een houder, gelukkig met een veiligheidsdeksel er op. Ook heb ik nog een mal met volledige cirkels besteld naast die met de halve cirkels die toch lastig waren om om te draaien.
ik heb eens een vergelijkende test gedaan op een binnenvlak met de drie graveertools die ik nu heb. Telkens heb ik er wat lijm over gedaan zonder dat het geschuurd was. Daarbij merk je op dat de tool van Tamiya wel bredere lijnen geeft, maar dat die niet nageschuurd hoeven te worden. De tool van Trumpeter geeft een dunnere lijn, maar hier wordt materiaal weggedrukt. De steker van Excel is vergelijkbaar met de Tamiya tool qua lijnbreedte, want ze hebben de punt toch nog niet zo scherp gemaakt dat je je er snel aan zou bezeren, zoals die van Trumpeter.
De mal wordt nu uitgetest op de vleugels. Ik heb de indruk dat er soms wat weerstand ontstaat als je helemaal rond wil.
Toch is het resultaat aanvaardbaar.
De tweede staartboom wordt nu geplamuurd en geschuurd. Dit gebeurt met secondelijm, die soms over lijmnaden uitgesmeerd moet worden om putjes weg te werken.
Mooi Steven! Ook handig om de resultaten van de verschillende tools zo naast elkaar te zien! Maar welke ga je nu zelf het liefst gebruiken voor paneellijnen?
Deef, wat nu nog moet gebeuren zijn allemaal zaken die met malletjes gescribed moeten worden, plus de romp en de horizontale stabilisator. Dus eerst ben ik met de Excel bezig. De romp zal hier en daar met Tamiya gebeuren omdat die nog de troef heeft dat je lijnen kan induwen met het lemmet. Zo kan je over de lijmnaad gaan zonder te blijven hangen, wat met de haak van Trumpeter wel zou gebeuren. Die twee zal ik afwisselen afhankelijk van de vorm en hoe lang de lijnen moeten zijn. Korte stukjes zijn moeilijker met Tamiya omdat de tool zwaarder is.
Owja, dat heb ik ook al eens ondervonden, dat het induwen van paneellijnen vaak er makkelijk werkt voor dat soort toepassingen. Dank voor je uitgebreide reacties! Ik kijk uit naar de volgende update!
Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am Berichten: 2805
Mooi bezig, Steven. Je hebt nu al een hele serie van die scribe-mallen. Ik slijp overigens regelmatig m'n pin-vise en m'n trumpeter scriber op een fijn schuurpapiertje.
Even een korte reactie omdat ik vandaag weer heel wat gescribed heb. De hele romp is nu voorzien van gegraveerde paneellijnen, ik moest vandaag nog de horizontale stabilisator en de fuselage doen.
Op dit deel is vooral met de Trumpeter scriber gewerkt omdat het zo'n sterke afrondingen heeft. Het was daardoor ook moeilijker om sommige van de luikjes te graveren en het sjabloon stil te houden.
De stabilisator is gedeeltelijk met de Tamiya scriber gedaan. De trimvlakjes achteraan zijn met een microzaagje ingezaagd. Bij het samenvoegen van de twee helften bleek wel dat er bij beiden een afwijking op de middellijn zat waardoor die van boven en onder niet aansluit. Voor deze ronde luikjes was mijn extra aankoop van Voyager sjablonen wel handig. Let op de mooie textuur op het hoogteroer, dat textiel uitbeeldt.
Een andere reden waarom ik nog niet verder kon is mijn idee om de P-61 vliegend te bouwen. Ik had me dus al neergelegd bij het feit dat je dan 2/3 van de Eduard PE-set niet kan gebruiken, da's grotendeels voor de wheelbays. Maar een ander probleem was, dat je dan wel een bemanning nodig hebt. Hoewel er drie figuren meegeleverd zijn met de kit, is daar geen enkele van geschikt om in het vliegtuig plaats te nemen, het gaat om onderhoudstechnici. Ik heb dus even het net afgeschuimd om te zien of ik ergens iets kon vinden dat als gevechtsbemanning kon dienen. Ik vond de oplossing bij Passion132.
Dit zijn een P51-piloot en een generische US fighter pilot die dezelfde schaal en een bruikbare houding hebben om mijn actiescène te spelen. Een piloot steekt een hand uit de cockpit, dus die moet dan wel even gereconstrueerd worden. Ze hebben beide ook een luchtslang aanhangen, maar hun gezicht is nog vrij dus ik kan die er makkelijk af halen. Dit waren ook effectief de enige bruikbare figuren die ik nog kon vinden in het hele online gamma van pilotenfiguren 1/48. Daarmee heb ik nog wel geen derde bemanningslid, maar volgens deze foto met onderschrift hoef ik me daar niet echt zorgen om te maken.
De boordschutter werd dus blijkbaar geregeld thuis gelaten en de turret geblokkeerd. Het onderschrift vermeldt zelfs dat dit toestel verloren ging na een strafe, wat ik ook van plan ben uit te beelden. De kits die ik hiervoor verder nog wil gebruiken zijn tweemaal de volgende doos:
Maar daarvan verkeert de bemanning ook teveel in een rustpositie, dus moet er nog verder gezocht worden naar iets dat beter geschikt is. Deze kits kunnen ook nog verbeterd worden met Hauler setjes, maar die zijn vast ook nog moeilijk verkrijgbaar en zouden dan ook in tweevoud aangeschaft moeten worden.
Ondertussen zijn de bestellingen aangekomen in de groentenwinkel. Ik heb ze even naast wat spullen uit de modelbouwwinkel gelegd.
Ja, blijkbaar versturen ze bij Oupsmodel ook met Mondial Relay en daarbij kan je onze lokale groentenwinkel als bestemmeling aanduiden. Het volgende zat er in de doos, die verbazingwekkend compact was voor al dit leuks.
Alleen de Eduard kit is voor een andere bouwdoos, de rest gaat allemaal in dit project verwerkt worden. Het zijn tweemaal de interne en externe upgrade van Hauler voor de Sd.Kfz.251/1 D op 1/48 en ook nog een geschikte figurenset. Als we dat allemaal op een voetstuk zouden zetten en de P-61 daar dan ergens boven zouden monteren, zou dat er zo uitzien:
Ik heb het ongeveer op schaal proberen uit te beelden met wat begroeiing achter. Ik kan best de P-61 op een achterplaat monteren met een stuk van de vleugel afgesneden. Dan moet ik geen boom of standaard onder het toestel plaatsen om het omhoog te houden. Zo kan je ook nog driekwart van de scène blijven zien.
Nu terug over naar de constructie van de P-61, de halftracks zal ik misschien beter in het deel van de militaire voertuigen behandelen aangezien de constructie daarvan me nu ook wel een paar weken gaat kosten. Ik ben nu eerst verder gegaan met het interieur van Black Widow.
Het vloergedeelte stond helaas behoorlijk krom. Dat kwam waarschijnlijk omdat er een paar blokken met veel plastic onder het midden gegoten zaten, en een grote massa plastic koelt trager af dan een dunne plaat. Daardoor is de vloer in het midden gaan doorhangen en staan alle tussenschotten in de romp straalsgewijs op elkaar.
De oplossing is om in het midden een paar keer te zagen aan de binnekant, dat gedeelte zal toch niet meer zichtbaar zijn achteraf.
Nu kan de vloer hier in een rechte stand geforceerd worden. Zo hoeft hij niet met kracht ingeklemd te worden in de romphelften.
De figuur van PJ-models moest in de radar-operatorpositie gezet worden. Zijn arm moest ook afgebogen worden naar beneden om in de romp te kunnen zitten. Ik heb van beide figuren het gezichtsmasker weggehaald, dat ze los naast zich droegen. Dat leek me in een gevechtssituatie onwaarschijnlijk. Ik was niet eens zeker dat ze dat in een P-61 zouden meehebben, al is het te zien in een trainingsvideo voor dit toestel (zie op 13:35).
De piloot van CMK is dan met stoel en al geïntegreerd in de cockpit. Hij had al de ideale pose, wanneer hij met zijn benen rond de middenconsole geklemd werd. Ik heb het vizier van de kit ook vervangen door een stukje bijgesneden flash van de clearparts.
Een paar van de stukjes PE uit de riemenset zijn al aan de stoel van de piloot bevestigd, maar het is wachten op de verflaag voor de derde, lege stoel voorzien kan worden van de riemen. Omdat beide resinfiguren al riemen in resin om hebben, kan ook van die gelaserde riemenset maar weinig gebruikt worden. Nu zijn Amerikaanse riemen vast redelijk generisch, dus kunnen ze waarschijnlijk wel in andere kits opgebruikt worden. Nu kunnen we dus al een beetje beginnen schilderen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen