Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Aloha,

Nu mijn DC-10 klaar is (link, te vinden onder de eindfoto's) hierbij mijn volgend project, de Boeing 717. Anders dan wellicht sommigen van jullie ben ik allesbehalve een 'frequent flyer' dus op mijn airliner 'CV' staan niet al teveel verschillende toestellen. De Boeing 717 heb ik echter wel mee gevlogen, en wel op Hawaii! Hier ben ik geweest op huwelijksreis, en om van eiland naar eiland te hoppen gebruik Hawaiian Airlines dit toestel. Onderstaande foto is er dan ook een van eigen makelij. Mijn doel is om hetzelfde toestel te maken als degene waarmee we destijds van Honolulu naar Big Island te vliegen. In ons geval was dat de NH487HA, met de naam Po'ouli. (Voor wie het wil weten: de Po'ouli is een inmiddels uitgestorven inheemse vogelsoort die voorkwam op Honolulu en Maui.)

Afbeelding
Mijn eigen vakantiekiekje

Afbeelding
Bron: Wikipedia [link origineel] [licentie]

Het origineel
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het spoor altijd een beetje bijster raak tussen de DC-9, MD80, MD90 en B717. Onderstaand een poging dit in een notendop samen te vatten:

Iedereen kent de DC-9. Douglas bouwde deze aanvankelijk als aanvulling op de DC-8 en moest de markt voor kortere afstanden gaan bedienen. De eerste vlucht van dit toestel was in 1965. Ook de KLM had hem in dienst, maar dat geldt voor alle toestellen waarvan de naam begint met DC- :lol:. De DC-9 was in 5 varianten te koop; de eerste was de DC-9-10. Als je deze ziet en vergelijkt met de latere varianten is dit een heel snoezig kort toestelletje :). De -20, -30, -40 en -50 waren steeds iets langer. De DC-9-30 is verreweg de meest verkochte variant; van de bijna 1000 gebouwde exemplaren nam deze variant meer dan de helft voor zijn rekening.

Eind jaren '70 was -inmiddels- McDonnel Douglas bezig met een nieuwe variant van de succesvolle DC-9. Er waren inmiddels betere motoren verkrijgbaar en men wilde tevens een nog langere variant uitbrengen. Omdat de jaren '80 inmiddels voor de deur stonden is de serie uiteindelijk MD80 gedoopt. Hoewel ze in uiterlijk erg op de DC-9 lijken, zijn er wel grote verschillen. De vleugels zijn groter, de cockpit was sterk gemoderniseerd, ze zijn langer en hadden een groter bereik. De tail cone is ook anders dan de DC-9, hoewel deze gedurende de bouw nog weer zou wijzigen. De MD80 series (6 varianten), was een nog groter succes dan de DC-9 met bijna 1200 stuks verkocht.

Omdat de MD80's steeds langer waren geworden, wilde McDonnel Douglas eind jaren '80 een nieuwe generatie DC-9's op de markt zetten met een kortere romp. Deze zouden bekend worden als de MD90. Een grappig detail is dat McDonnel Douglas de MD90 aanvankelijk wilde voorstuwen met een propfan, maar hier was geen interesse voor. Het programma bleef lang onzeker, maar kort nadat de propfans werden vervangen door conventionele turbofan motoren werden de orders binnen gesleept. Er werden slechts 2 varianten van gemaakt en een doorslaand succes werd het niet met 116 verkochte toestellen.

De laatste variant, de MD95, viel terug op de DC-9-30, alleen met opnieuw betere motoren en een modernere cockpit. Een reden hiervoor was dat op dat moment vele DC-9-30's vanwege ouderdom werden afgestoten, en McDonnel Douglas hoopte in dit gat te springen met hetzelfde toestel, maar moderner, stiller en zuiniger. De MD80 en -90 serie was steeds langer geworden, en het nieuwe toestel moest weer in de wat kleinere markt gaan zitten waar de kleinste 737 van concurrent Boeing net te groot voor was.

In 1997 viel echter het doek voor McDonnel Douglas en werd de fabriek overgenomen door Boeing. Waar de productie van de MD-11 het veld moest ruimen omdat deze concurreerde met de eigen toestellen, zag Boeing wel brood in de MD95 en gaf het een eigen naam; de Boeing 717. De tijden waren echter veranderd; er was veel concurrentie gekomen in de markt waar de DC-9 zich bevond. De A318, Bombardier CRJ200, Embrear en zelfs de eigen B737-600 visten allemaal in dezelfde vijver (Fokker was toen helaas al failliet). Er werden er slechts 155 van gemaakt en in 2005 trok Boeing de stekker uit de productie en verdween de naam McDonnel Douglas voorgoed.

Hawaiian maakt sinds 2001 gebruik van de B717, met momenteel 18 stuks in de vloot.

De kit
Dit is mijn derde Eastern Express kit. De eerste, een KLM MD11 was mijn eerste airliner, toen wist ik nog niet beter, maar met de kennis van nu kan ik zeggen dat het een dramatisch slechte kit is. De tweede, een Mil MI-26 is zo mogelijk nog slechter. Het is dat ik de B717 al had liggen, anders had ik hem denk ik van PAS besteld (er staat hier overigens een iets ouder brouwverslag van de PAS 717). Maar, ik ben positief verrast. Eastern Express kan het wel. Goed, het is vervelend dat de onderdelen in de sprues niet genummerd zijn, en Eastern Express heeft altijd wat veel flare op de onderelen, maar de fit is goed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er in 2019 op vakantie mee begonnen (ik neem meestal wel een hobbyprojectje mee, verf-/spuitwerk gaat wat ver, maar schuren/plamuren gaat prima).

De kit bevat al de goede decals, maar omdat ik goede ervaringen met met de decals van Draw heb ik daar ook een setje van besteld. En last but not least een setje cockpit- en cabineramen van Authentic Airliners. Let's get building!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Laatst bijgewerkt door Bas_ op ma 11 jan, 2021 22:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
En hier direct het vervolg:

Zoals gezegd begon ik op vakantie met dit model. Omdat ik balanceergewichtjes was vergeten, heb ik twee stuivers in de neus gelijmd.

Afbeelding

Nu kon de romp worden samengelijmd. Het cockpitraam zit er nog niet in. Dit is zo'n model waarbij de wielbak met deels het neuswiel er al in erin gelijmd moet worden. Onhandig, want dat moet straks allemaal weer worden afgeplakt. Als de wielbak klaar is plaats ik deze er van bovenaf in, daarna sluit ik het model met het cockpitraam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na enig schuurwerk de huidige status:

Afbeelding

Afbeelding

What's next? Wielbak met neuswiel plaatsen, cockpitraam en beginnen met de motoren.

Tot slot nog even een vraag. De vleugels dienen Boeing Grey te worden. Ik heb deze kleur gekocht van XtraColor (#301) en toegepast op mijn EasyJet 737, maar ik twijfel of die niet net een tikkie te gelig is. Als ik op Internet zoek vind ik vele meningen die eigenlijk alleen maar meer verwarren. Jullie enige suggestie?

Tot zover, wordt vervolgd!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik ben groot fan van DACO Airliner Wing Grey!

Leuk toestel, veel plezier en ik ben benieuwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 566
Woonplaats: Katwijk
Ik heb op britmodeller hele discussies gelezen over de "juiste" grijs. Iedereen had z'n eigen mening. De meeste die voor kwam waren: model master voodoo grey en mr.color 338.
Ik kies zelf voor 338 voor m'n A310.

Succes met je 717. Heb de demo nog zien vliegen op Le Bourget vliegbeurs.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Altijd leuk een toekomstig model met een achtergrond verhaal! Dat maakt het altijd weer net even ietsje specialer. Ik heb zelf de kit van PAS liggen, maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met Eastern Express. Hun kits zijn altijd een beetje Hit and Miss heb ik het idee. Hun IL-14 (waar ik binnenkort bij een buddy build aan ga beginnen) ziet er bijvoorbeeld ook prima uit (zeker beter dan de Amodel versie).

Wat betreft je vraag: ik zweer bij ModelMasters (Xtracolor) Canadian Voodoo Gray (die gebruik ik echt heel veel, o.a. ook weer bij mijn 767 die nu op de werkbank ligt). Helaas wordt deze kleur niet meer gemaakt (vorig jaar heb ik bij de enige online shop die ze nog had hun voorraad van 6 potjes leeggekocht. Daar kan ik gelukkig even meer vooruit). Een goed alternatief is overigens inderdaad de de Mr. Color 338.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Gaaf onderwerp! Mooie livery en interessante introductie. Dat wordt genieten. Zelf gebruik ik het (mogelijk iets te lichte) Xtra color X260 (ral 7035) graag voor Boeing grey. Bij de recente KLM white top 747 heb ik daar veel gebruik van gemaakt. Inderdaad is X301 te geel en X363 te donker (beiden 'Boeing Grey'). Succes!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Leuk onderwerp :D ! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ik heb ooit in de zomervakantie 2000 in een Hawaiian DC-9 van Oahu naar Maui gevlogen, sindsdien altijd een voorliefde gehad voor de DC-9 / MD-80 / 717.
Ik zat achterin dus had zicht op de engines, was echt leuk!
De Hawaiian livery is erg mooi!

Ik zoek ook al heel lang naar een juiste kleur grijs, ‘McDonnell Douglas Grey’. Geen kleurcodering tot nu toe gevonden.. ik heb die kleur nodig voor de staart, neuskegel en vleugels van m’n 1:72 American Airlines 747 (met Space Shuttle) en m’n 1:72 American Airlines MD-80.
Ik ben benieuwd of dat hetzelfde als Boeing grey is?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dick K schreef:
Ik zoek ook al heel lang naar een juiste kleur grijs, ‘McDonnell Douglas Grey’. Geen kleurcodering tot nu toe gevonden.. ik heb die kleur nodig voor de staart, neuskegel en vleugels van m’n 1:72 American Airlines 747 (met Space Shuttle) en m’n 1:72 American Airlines MD-80.
Ik ben benieuwd of dat hetzelfde als Boeing grey is?


Ik denk dat er niet veel verschil in zal zitten, net als Airbus grey. Ik zit ook altijd met hetzelfde dilemma. De Voodoo grey waar malair het over heeft schijnt de beste "out-of-the -can" oplossing te zijn. Je zou zelf met Revell 371 (60%) en 374 (40%) kunnen experimenteren als je die in je bezit hebt.

Verder vind ook ik dit een gaaf model en project! Hopelijk is de pasvorm goed. Ik wil de pas models 717 ooit nog eens in Midwest kleuren maken. Ook heb alles voor een Hawaiian 767 in bezit. Als ik dit model zo zie wil ik er meteen aan beginnen, maar eerst maar eens andere projecten afronden... :wink:

Succes met de kit!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 19:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dick K schreef:
Ik zoek ook al heel lang naar een juiste kleur grijs, ‘McDonnell Douglas Grey’. Geen kleurcodering tot nu toe gevonden..

Die kleurcode is DN3635

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Dank jullie wel heren :brouw: ! Ik ga op zoek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement