Naast de B-4 howitzer wilde ik ook nog een tractortje bouwen en dat word de T-20. Dit geinige voertuigje heb ik al een tijdje in mijn voorraad liggen.
Ik ben echt een liefhebber van kleine rupsvoertuigjes zoals Kettenkrad, m29 weasel, lloyd, TKS, UE renault, maar ook dit soort personeelstractors zoals de T-20.
Een klein beetje wiki-geschiedenis van dit kleine trekkertje hierboven en beneden:
The T-20 was designed in 1936 at the Ordzhonikidze Moscow Plant no.37. They were manufactured during 1937-1941 at Factory no. 37, as well as at STZ and GAZ.
The tractor was designed to tow light artillery pieces such as the 45mm anti-tank gun and the 120mm heavy mortar.
The tractor could tow the weapons themselves plus a small quantity of ammunition, usually towed in a limber, along with up to six crewmen.
Occasionally, two limbers were towed to increase the ammunition supply.
The forward compartment provided space for the driver and vehicle commander.
It was fully armored and had a ball-mounted DT machinegun. The rear compartment held the gun crews, seated back-to-back in outward-facing bench seats.
A canvas top could be erected for protection in poor weather.
The T-20 tractor was used by the Red Army during the Winter War and during World War II.
During Operation Barbarossa, some T-20 tractors were used as armored fighting vehicles, though after 1941 they were used only as artillery tractors.
Both Finland and Nazi Germany used captured vehicles. Romania had captured 36 T-20 tractors by 1 November 1941.
During the spring and summer of 1943, all but two of these were refurbished by the Romanians.
Because these vehicles were based on an agricultural tractor of which very large numbers had been captured in Transnistria,
and because their Ford-type engines were familiar to the Romanians and spares were available, the tractors' overhaul and maintenance were simple tasks.
In early 1944 they were fitted with hooks which enabled them to tow the 50 mm Pak 38 anti-tank gun.
The 34 tractors (known officially as the Senileta Ford Rusesc de Captura) were subsequently issued to the 5th and 14th Infantry Divisions (twelve each),
the 2nd Armoured Regiment (six) and the 5th Cavalry Division (four).
All were apparently lost during the subsequent battles or confiscated by the Soviets after the 23 August coup.
VariantsAn expedient variant was built in 1941, the ZiS-30, mounting the ZIS-2 57mm anti-tank gun.
The Germans also modified some captured examples by mounting a 3.7 cm Pak 36 anti-tank gun on top.
Approximately 4401 T-20 tractors were built between 1937 and 1941.
Een interessant rupsvoertuigje dus. En er rijden er nog een aantal gerestaureerde exemplaren rond.
De kit is van Parc Models, maar volgens mij is het een zoveelste x heruitgave van AER models:
De doos met inhoud is netjes verzorgd, met beschrijving en decals:
De kit laat zich vrij snel bouwen al, waren de beschrijvingen omtrent de positionering van de verschillende onderdeeltjes niet altijd even duidelijk.
Ook is er wat passing-problematiek met de bankjes op het achterstel. Ik heb proberen uit te zoeken of ik iets scheef had bevestigd, maar kon niets afwijkende vinden.
Bij plaatsing van de achterbak met spatborden en eveneens motorkap, alwaar de banken bovenop komen heeft een hoogteverschil met de zijkanten van het onderstel.
Hierdoor ontstaat er een kier aan beide kanten onder het spatbord. Ik heb dit opgehoogd met kleine plastic strips zodat het nu dicht is.
Ik heb ook het AER embleem maar weggehaald. dat moet nog best zorgvuldig gebeuren, anders rag je zo de kleine klinknageltjes mee..
Het enige wat nog erop moet is de wielophanging en het geschut aan de voorkant.
De bestuurderscabine is trouwens ook nog wel een secuur werkje, met veel droogpassing vooraf.
Daarmee voorkom je de meeste kieren.
Later meer voortgang
Greetz.
David