Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wolfman heeft een puike Landrover in 1:24 afgeleverd, zie elders in het autogedeelte. Ik had beloofd om wat foto's te plaatsen van die van mij, echter een iets kleinere uitvoering.

Mijn jongere broer woont op Vlieland en heeft ooit rondgereden in een knalblauwe Landrover en vroeg mij of ik daar een model van wilde maken. In mijn voorraad had ik nog een oud kitje van JB Models uit 1992. Ooit gekocht voor €1,-. Ik heb er zelf ook eens 2 van gebouwd, een Engelse met camo en een iets aangepaste van 'ons' Nederlandse leger, zie hieronder.
photo 281866

photo 281867

Ik neem aan dat de meesten wel waten wat een Landrover is, maar voor de volledigheid toch een beetje info, overgenomen van wiki:
Citaat:
De Land Rover is op de Amerikaanse Willys Jeep na het oudste terreinwagenmerk ter wereld. De wagen ontleent zijn naam aan de verwachting dat hij veel op het land gebruikt zou worden. Zo droeg de eerste brochure die werd uitgegeven nog voordat de auto in productie was de titel The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use.

De Land Rover wordt sinds 1948 gebouwd door Rover. De productie startte in Engeland, maar al snel werden Land Rovers in licentie gebouwd in onder meer Australië, Spanje, België en Duitsland. Dit kwam doordat deze landen grote partijen terreinwagens nodig hadden voor onder andere het leger en de politie. In Spanje werden de Land Rovers door Santana Motor S.A. gebouwd, in België door Minerva en in Duitsland door Tempo.

De Roverfabriek, die in 1947 werd gerund door twee broers, Maurice en Spencer Wilks, had na de oorlog overcapaciteit, omdat er jarenlang voornamelijk militaire goederen geproduceerd werden. In 1948 bouwden de broers de fabriek opnieuw op. Ze maakten een auto die op meer gebieden kon worden gebruikt dan de Willys Jeep. Hiervoor haalden ze hun oude Willys Jeep uit elkaar en bouwden met nieuwe en verbeterde onderdelen hun eigen terreinwagen: de Land Rover. De allereerste Land Rovers leken daardoor technisch nog veel op de Willys Jeep.

De Land Rover werd aanvankelijk geproduceerd door Rover. In 1967 werd Rover een onderdeel van Leyland Motors Ltd, later British Leyland (BL). In 1975 werd Land Rover een afzonderlijke werkmaatschappij binnen BL. De Rover Group werd in 1986 een onderdeel van British Aerospace, en werd in 1994 overgenomen door BMW dat Land Rover afsplitste en in 2000 verkocht aan de Ford Motor Company. Deze laatste verkocht het merk in april 2008 aan het Indiase Tata Motors. Samen met Jaguar is het bedrijf ondergebracht in Jaguar Land Rover.


De kit:
photo 527874

photo 527875

Zoals te zien is, erg basic, maar voor deze schaal prima om wat leuks mee te doen.

Om een beetje een basis te hebben, kreeg ik - slechts - 2 foto's. Een beetje gestretchte platen, dat wel, maar een duidelijk uitgangspunt.
photo 527873

photo 527872

Wat direct opvalt zijn de oversized wielen. Ik heb me laten vertellen dat het wielen waren die voor een Unimog bestemd zijn, ik kan me voorstellen dat je op het mulle zand niet vast wilt komen te zitten. Aan de andere kant kan het ook zijn dat het altijd beter, groter en extremer moet zijn dan de buurman op Vlieland. Wie wel eens op het eiland is geweest, weet een beetje wat ik bedoel.

In de basis zit het model snel in elkaar, zoveel onderdelen zijn er niet.
photo 527877

Even een dry-fit met de wielen uit de kit.
photo 527878

Maar ik wilde wat doen met die wielen. De wielen qua diameter iets groter maken, was een te grote uitdaging voor mij. De wielen dikker maken, zag ik nog wel als een haalbare uitdaging. Met een PE-zaagje heb ik heel voorzichtig de wielen doorgezaagd, er een plaatje styreen tussen gelijmd en op de juiste diameter gevijld. Het typt sneller dan het werk dat ik er aan heb gehad. Ik denk een uurtje per wiel, vooral het zagen wilde ik nauwkeurig doen. Ik wilde het aanzicht aan de buitenzijde (de band en de velg) intact laten, dus daar moest ik nauwkeurig voor zagen.
photo 527876

photo 527879

photo 527881

Een ander in het oog springend onderdeel was een andere voorbumper dan in de kit zat. Dus de kitversie eraf en van styreen een nieuwe gemaakt. Ook de knipperlampen op de motorkap zijn als extra aangebracht.
photo 527883

Het interieur is erg basic, alleen een stuur (Eengelse auto, dus aan de rechterzijde) en de zittingen. Omdat bij deze auto het stuur links zit, heb ik dat aangepast. Daarnaast nog een schakelpook aangebracht, verder heb ik niks gedaan.

Ik had het intereur en de onderzijde zwart gespoten, vervolgens een kleur blauw gemaakt die op het oog in de buurt kwam. Om de wielkasten zwart te houden, had ik van karton een malletje gemaakt.
photo 527886

photo 527884

Op mijn voorbeeld foto stonden de ramen in de beide portieren open. De raampjes zakken niet in de deur, maar je schuift één helft naar voren. Ik heb dit gesimuleerd door het raampje iets in te korten en het zo in het model aan te brengen. De canvas schotten zijn bij de Laro van mijn broer omhoog gerold, dus heb ik de zaag gezegd in het origineel. Vervolgens 2 mm styreenstaaf eronder gelijmd en dit grofweg met een vijl in profiel gevijld.
photo 527885

Daarna Tamyja-tape op aluminiumfolie geplakt en kleine sjorbanden gemaakt en aangebracht en een en ander in verschillende tinten groen gespoten.
photo 527887

Ik ben iets minder te spreken over de metalen beugels waarop het canvas dak rust, een paar zitten iets scheef.
photo 527888

Met wat styreen en koperdraad de buitenspiegels aangebracht, die zitten niet in de kit.
photo 527891

photo 527882

Omdat mijn broer een surfschool had (er liggen enkele planken in de bak), wilde ik als accessoire een surfplank toevoegen. Op het www wat afbeeldingen van een plank opgezocht en dit omgeschaald naar 1:76.
photo 527889

Wederom mijn voorraad styreen aangesproken en een uurtje vijlen/schuren later had ik een leuke plank.
photo 527890

photo 527892

Even gezocht in mijn decal-voorraad. De groene pijl is gemaakt van een Italeri-logo, dus kost me geen decal, het anti-slip vlak komt van een walkway van één of ander vliegtuig en de mooie dame is een nose-art van een vliegtuig wat er mooi op paste.
photo 527893

Qua ondergrondje wilde ik een stukje strand en omdat Vlieland bij Friesland hoort, heb ik dit van piepschuim gemaakt in de vorm van een 'pompeblêd'. Sporen in het zand, ingesmeerd met houtlijm, zand erover, klaar....
photo 527895

Om de surfplank niet aan het oog te onttrekken, heb ik hem op het dak gelijmd. Het zand heb ik met 2 kleuren bruin een kleurtje gegeven.
photo 527894

Omdat ik de rand van het styreen te ruw vond, wilde ik dit met plamuur glad afwerken. Grote fout van mij, in de plamuur zit een oplosmiddel van de piepschuim. Gelukkig was het zandgedeelte door de houtlijm hard en niet gesmolten, dus heb ik het meeste weggehaald en hield ik een dun plaatje over. Ik heb nog een strandpaal gemaakt om een strandsetting wat te verduidelijken.

Het ondergrondje heb ik op een houten zeshoekige tegel gelijmd (€1,50 bij een discount-winkel) en de beide originele foto's in klein formaat toegevoegd. Hieronder het eindresultaat. Ik ben benieuwd hoe mijn broertje het vind, als hij niet tevreden is, dan hou ik hem zelf. Ik ben wel tevreden.

photo 527880

photo 527896

photo 527897

photo 527898

photo 527899

photo 527900

photo 527901

photo 527902

(Valt me wel op dat op de foto's zo groot op het scherm er wat retoucheerwerk is (bumper, trekhaak etc. - dus het model is bijna klaar 8) )

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 9:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Wat kan je toch een hoop lol hebben voor een paar euro! Zo’n Landrover is heerlijk basic maar de verbouwing is goed uitgevoerd! Met het originele kenteken erbij maak je hem helemaal af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ben ik met je eens, maar het nummerbord op de voorbumper is 1,5 á 2 mm hoog en zelf printen zit er voor mij niet in. En zo'n kleine merkstift heb ik ook niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ik heb een deel van het bouwproces "live" mogen aanschouwen. Het is een toppertje geworden, René! :brouw:
En wat leuk voor Debbie dat ze uit de Perzische Golf terug is op het strand van Vlieland :lol:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Leuk om te zien hoe wat kleine aanpassingen een basaal model ineens zo veel meer leven geven!

Twee kleine puntjes:

- de knipperlampen voorop zijn misschien wat te groot uitgevallen.
- de plaatsing van de surfplank op het dak vind ik wat onnatuurlijk ogen; wellicht komt hij rechtopstaand tegen de laro aan toch beter tot zijn recht? (als dat nog mogelijk is)

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Wauw... Knappe verbouwing, zo op deze schaal. 'k Krijg al kramp in m'n vingers en starende ogen als ik zoiets kleins zie :lol:

Tevens mooi gevat in het mini diootje die zeker bijdraagt aan de sfeer rondom het model :mrgreen:
Ga je de koplampen nog weergeven in bv zilver o.i.d.? Die komen (op de foto) nog niet helemaal tot z'n recht

Ik gok zomaar dat de ontvanger hier content mee gaat zijn... Proficiat met dit model :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Peter, Debbie vond het daar veel te warm :lol:

MarChant schreef:
Twee kleine puntjes:

- de knipperlampen voorop zijn misschien wat te groot uitgevallen.
- de plaatsing van de surfplank op het dak vind ik wat onnatuurlijk ogen; wellicht komt hij rechtopstaand tegen de laro aan toch beter tot zijn recht? (als dat nog mogelijk is)


Ik vond de knipperlampen op de echte ook al aan de grote kant. Het zal op schaal om enkele tienden van millimeters gaan, dit laat ik zo.

Betreffende die surfplank, ik vond dit mooier dan om hem weg te stoppen in de laadbak. Rechtop staand heb ik overwogen, ik wil toch nog wat puntjes bijwerken, dus wellicht nog een extra plank. Wat is een surfschool ook zonder meerdere planken :lol:

Wolfman schreef:
Ga je de koplampen nog weergeven in bv zilver o.i.d.? Die komen (op de foto) nog niet helemaal tot z'n recht


De koplampen van de kit had ik al wel zilver gemaakt. Wellicht dat ik eerst even een vlak zwart ga maken en dan alsnog de lampen aanstippen met zilver.

Dank voor je compliment.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 18:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Een leuk modelletje geworden.
Inderdaad nog een paar puntjes bijwerken en een extra plank erbij maakt het wel wat meer af.

Dit kitje komt mij wel heel erg bekend voor, het lijkt verdacht veel op de Airfix kit van deze LaRo waarvan ik de hardtop uitvoering een aantal jaar teug gemaakt heb, uiteraard ook civiel :wink:

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 21:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk gedaan René, blijft mooi dit soort ''klassieke'' land rovers.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
OPGEPAST!!! WAT ZIET DE MAKRO-FOTO ER DRAMATISCH UIT!!! Ik zie nu nog steeds kleine puntjes om bij te werken, met het blote oog nauwelijks zichtbaar.

Ik heb er nog een plank bij gemaakt en deze 'speels' rechtop gezet tegen de Land Rover aan.

photo 529362

De voorgevel is iets bijgewerkt. Met de neus er boven op wordt het er niet strakker op, de voorzijde is slechts 2 cm breed. Het koplampvlak eerst weer zwart gemaakt en vervolgens de koplampen aangestipt met zilver. Rechts is beter gelukt dan links. Op de site van de RDW kun je een kentekencheck doen. Je typt een kenteken in en je krijgt allemaal gegevens betreffende dat kenteken. Ik heb dat voor deze ook gedaan, maar voordat ik op <enter> heb gedrukt, eerst even met het knipprogramma het kenteken uitgeknipt en dit in 'word' geplakt. Vervolgens het plaatje verkleind naar verschillende hoogtes waarbij bleek dat een hoogte van 2 mm het beste paste. Het is dus gewoon een stukje papier met houtlijm vastgelijmd.

photo 529363

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement