Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank je, Peter. Ja, al die verschillende Franse camouflages zijn wel een feest. En een mooie aanleiding om me eens wat meer in die tamelijk onbekende maar wel heel interessante Franse tanks uit 1940 te verdiepen.

Decals

Na een laagje glans is het tijd voor de decals. En met de velletjes uit de kit en het aftermarket setje kon ik alle kanten uit. Ik heb twee fictieve tanks gemaakt, maar wel geïnspireerd op foto's en afbeeldingen van hoe ze er echt uitzagen.

Afbeelding
De H39 heeft torennummer 93 gekregen en maakt deel uit van een infanteriedivisie in 1940.

Afbeelding
De H35 late versie is een commandotank van het 4e regiment kurassiers, 1e Division Légère Mechanisee.

En nu op naar de verwering.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Wat is nou de reden voor die "puzzelstukjescamouflage"? :roll:
Kan me niet voorstellen dat je tanks daar minder zichtbaar van worden.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, da's een leuke vraag, en één waar ik alleen maar speculerend op kan antwoorden. Ik kan relatief weinig informatie over de Franse tanks vinden. Buiten het Franse taalgebied is er niet zoveel over geschreven. Mijn belangrijkste naslagwerk, "Tous les Blindés de l'Armée Francaise, 1914-1940" bevat veel informatie, maar niet over de geschiedenis en ontwikkeling van de camouflagepatronen.

Afbeelding
Verder wel een heel fraai boek met alle typen en hun ontwikkeling, gezien vanuit de Franse strategische en tactische concepten over het gebruik van tanks.

In zijn algemeenheid kun je stellen dat dit een 'disruptive pattern' is, dat door de vrij willekeurige plaatsing van lichte en donkere vlekken het beeld van de tank opbreekt, zodat van afstand moelijker te zien is wat voor object het betreft. Daarbij is ook gekozen voor veelvoorkomende kleuren in de natuur, in de hoop dat de tank in verschillende landschappen en omgevingen minder opvalt. Het wetenschappelijk onderzoek naar camouflage stond in de jaren '30 nog in de kinderschoenen, en het was meer de verbeelding van de legerleiding die bepaalde wat voor camouflages werden toegepast, dan dat daar wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag lag. Tegenwoordig wordt er veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en zelfs dan blijkt dat het nut van camouflagepatronen beperkt is en vooral afhangt van omgeving en lichtval.

In de jaren '30 bestonden er verschillende opvattingen over camouflage. Die liepen uiteen van het Duitse egaal donkergrijs, dat van een voertuig een donkere schaduw maakt, tot de meest wilde experimentele patronen met paars, roze, geel en lichtblauw erin, waar de Fransen mee experimenteerden. De ervaringen tijdens de oorlogsjaren leidden ook niet tot het 'perfecte' camouflageschema. Waar de Duitsers, juist uit hun ervaringen aan het Oostfront, overgingen van donkergrijs naar tamelijk woeste driekleurenschema's, conformeerden de Britten zich van twee en driekleurenschema's (Caunter camouflage) uiteindelijk aan het Amerikaanse egaal donker olijfgroen, wat ook bleek te voldoen. Twee tegengestelde bewegingen dus.

De conclusie is feitelijk (en dat geldt nog steeds) dat ieder goed overdacht camouflageschema in bepaalde omstandigheden goed werkt, maar in andere omstandigheden tamelijk waardeloos is. Universele camo's worden wel als zodanig verkocht (Multicam!) maar werken niet zoals beloofd.

Het leuke van de Fransen is dat zij al vanaf de Eerste Wereldoorlog experimenteerden met hele wilde camouflages, en daar verder in gingen dan de meeste andere landen. Aangezien de militaire rol van de Fransen na 1940 uitgespeeld is, zien we daar later niets meer van terug. De snelle afgang van de Franse legers in 1940 heeft ook hun leuke camouflagepatronen in de vergetelheid doen belanden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 6:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Jouw puzzelstukjes zijn weer goed gelukt Huib! Wat zit dat weer mooi in de verf!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank je, Paul

Verwering
Verder met de verwering. Die doe ik even per tank omdat ik bij beide tanks een iets ander proces toepas. Dat komt door de verschillende kleurenschema's.

Afbeelding
Dit is de uitgangspositie bij de H35. Ik vind de kleuren hier nog veel te fel en de contrasten te hoog.

Afbeelding
Daarom gooi ik er een lekkere dikke filter van okerkleurige olieverf overheen. Die trekt de kleuren goed naar elkaar toe, vervaagt alles een beetje en geeft ook meteen een wat viezig en stoffig uiterlijk, dat wel past bij het mooie zonnige zomerweer van mei en juni 1940.

Afbeelding
Na de filter ingekapseld te hebben met Parket+ heb ik een donkerbruine pointwash aangebracht om alle paneellijnen, holtes en diepliggende plekken te accentueren. In de ventilatieroosters op het motordek heb ik pikzwarte en heel matte plakkaatverf laten lopen.

Afbeelding
Daarna heb ik het hele model gedrybrushed met een heel lichte zandkleur, chips aangebracht met een grafietpotlood, en wat modder gemeten op de wielen en de onderzijde. Die modder tamponeer ik met verschillende kleuren enamelverf met een oud penseeltje. Matte lak eroverheen, en klaar.

Tot zover de H35, nu verder met de H39:

Afbeelding
Omdat de H39 een veel donkerder camouflage heeft, heb ik hier een paart dingen anders gedaan. Ik ben begonnen met het aanbrengen van regenstrepen door kleine stipjes onverdunde witte olieverf van boven naar beneden uit te smeren met een droge kwast.

Afbeelding
Daarna een laagje glans en een donkerbruine pointwash om de diepte te accentueren.

Afbeelding
En zwarte plakkaatverf in de ventilatieroosters op het motordek.

Afbeelding
Dan een drybrush met een licht olijfgroene kleur, en 3D chipping met hetzelfde lichtgroen en donkergrijs. Ik heb voor 3D chips gekozen omdat die beter afsteken tegen de donkere camouflagekleuren van dit modelletje. En uiteraard nog wat modder aangebracht.

Afbeelding
En dan nog een plaatje van de verweerde en bemodderde wielen en rupsen. Door de modder is het onderscheid tussen beide tanks bijna niet meer te zien.

De volgende stap zal de laatste zijn: eindmontage en nog wat accessoires toevoegen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik zoeken naar Huib zijn volgende bouwwerken, was ie gewoon verder gegaan in hetzelfde topic.
En hoe, ik kijk twee weekjes niet en hij heeft nog twee van die gekke dingen gemaakt.

Voor wat betreft die camouflage, zal dat niet op dezelfde manier gebruikt worden als de camouflage op sommige oorlogsbodems? Gewoon zulke rare vlakken en lijnen zetten dat je geen idee hebt waar je naar aan het kijken bent?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Eindmontage en laatste details

De laatste stappen voor de kleine Hotchkiss tanks.

Afbeelding
Rupsbanden en wielen op hun plek gelijmd. Wat gereedschapjes ertussen geklemd om ze mooi recht te laten uitharden.

Afbeelding
Ondertussen verder met drie tarpjes van papieren zakdoekje en naaigaren.

Afbeelding
Het papier nat gemaakt met verdunde houtlijm en toen in de gewenste vorm opgerold, met een touwtje erom.

Afbeelding
Geverfd en verweerd.

Afbeelding
Ook nog twee sleepkettingen en een antenne voorbereid.

Afbeelding
De tarpjes op de klimstaarten bevestigd. Spanbanden van tape.

Afbeelding
De klimstaarten aan de tanks gelijmd. Als laatste onderdeeltjes de nog ongeverfde stabilisatiestangen aangebracht.

Afbeelding
Stabilisatiestangen geverfd en verweerd en een sleepketting aangebracht.

Afbeelding
Hetzelfde bij de H39.

Afbeelding
Als laatste nog de kwetsbare antenne erop.

Afbeelding
Klaar! Binnenkort eindfoto's.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ze zien er echt supergaaf uit, zo klein, zoveel detail.......nice Huib :brouw:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Zeker netjes Huib,

Ze zien er goed uit.
Mooie kleine pareltjes. Op naar nummer 3?

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Zo klein en gedetailleerd. Mooi werk man !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement