Nu aan het echte werk begonnen. De show case is rondom transparant, behalve de bodem. Dat wil ik ook zo houden, zodat er van alle kanten in kan kijken. Maar alleen een bodem vullen geeft te weinig hangar-idee. Daarom ga ik in de kap een deel van de dakconstructie bouwen. De constructie heeft wel wat dichterlijke vrijheid. Normaal gesproken maak je hem niet helemaal van H-balken. Maar ik vond de "verantwoorde" constructie te iel worden, dus toch alles H.
In de F16 zit een led-lamp in de motorruimte. En daarom wil ik ook de werkplaats verlichten. Dus dat betekent TL-bakken aan de dakconstructie. Daar heb ik kleinere H-balken voor gebruikt. In elk armatuur komt één SMD-LED. Aan beide einden zit een draad gesoldeerd. De LED zit in de balk geklemd en daarna zijn de draden gefixeerd met houtlijm. Met transparant polystyreen sluit ik de bak af. Het transparante deel is aan de buitenkant geschuurd in de lengterichting om wat diffusie te bewerkstelligen. Aan het einde even een controle of alles netje werkt.
Er komt ook een hangloopkraan aan de dakconstructie. Ook dat is met dichterlijke vrijheid. Er zal bij de KLu vast een ander type hangen. Dat mag de pret niet drukken. Voor de haak heb ik een stuk sprue getrokken en in een bocht gelegd. Vervolgens de onderdelen voor de rijdende dragers en de loopkat met de katrol voor de haak gemaakt.
En toen was het verven geblazen. Dit heb ik ouderwets met de hand aangepakt. Alleen het geel en het blauw komt uit oude Humbrol-enamelpotjes. En als ik zeg oud, dan bedoel ik serieus oud. De blauwe kleur heb ik gekocht toen ik in een grijs verleden een International truck bouwde en dat is ergens vóór 1980 geweest. Het geel is iets recenter. De pot geel werkte prima, maar het blauw bleef plakkerig. De oude schilderstruc om de plakkerige verf met azijn alsnog te laten drogen hielp, maar nog niet helemaal. Daarna de föhn erop gezet en dat loste het probleem vervolgens helemaal op.
En tot slot de kabel van de haak gemaakt met zwart garen. Die heb ik met CA-lijm stijf gemaakt. Het is staalkabel, dus die krijgt na verder drogen nog een ander kleurtje.
De F16 heeft alle de benodigde slangen gekregen, dus die is klaar om ingebouwd te worden.
Dat was voor dit weekend.
Cheers,
Jan