Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroenneke,

Zeg nooit nooit, maar de kans is echt groot dat het toch voorlopig het laatste Duitse kanon is voor mij.
De kans dat ik weer aan een Sherman begin is groter, niet in de laatste plaats omdat er nog een paar liggen te wachten in de stash. :lol: :mrgreen:

Op de voorkant van de box van de PAK staat heel mooi "highly represent complex construction".
Met die complex construction is echt niets teveel gezegd. :mrgreen:
Zelfs door het bouwen van een schaalmodel blijkt dat de Duitsers destijds geniale wapens maakten, maar tegelijkertijd ook veels te moeilijk dachten.

De uitdaging is wel om dat dynamische waar jij het over hebt er goed in te brengen. De chaotische situatie op de stranden.
Met de figuurtjes van de Dragon setjes moet ik een heel eind kunnen komen denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
De PAK is weer een paar stapjes verder.
De transportarmen staan zo goed als in elkaar.

photo 525377

3 Amerikaanse G.I.’s zijn qua basiskleuren zo goed als klaar. Moet hier en daar wel wat plekjes bijwerken, bijvoorbeeld op sommige banden.
Bij G.I. 2 moeten de banden in zijn geheel nog geschilderd worden.

Heb bij de onderste G.I. zijn broek een andere tint groen gegeven.

G.I. 1:

photo 525389

photo 525388

photo 525387

photo 525386

G.I. 2:

photo 525381

photo 525380

photo 525379

photo 525378

G.I. 3:

photo 525385

photo 525384

photo 525383

photo 525382


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
En weer wat verder. De PAK staat in elkaar.
Wat een kanon. :) Veel (kleine) onderdelen om te plakken.

In de twee transportarmen zitten twee contragewichten omdat anders door de aluminiumloop het kanon voorover valt, maar zoals op de foto’s hieronder wel een beetje te zien is, zijn die contragewichten nauwelijks genoeg om het kanon op z’n plaats te houden. De contragewichten worden door AFV in de kit meegeleverd.
Het rubber zit uiteraard nog niet goed om de wielen, dat is even improvisorisch gedaan voor het testplaatsen van de PAK in de bunker.

photo 525625

photo 525624

photo 525623

photo 525622

photo 525621

Ik had al gemeten of het kanon in de bunker zou passen en dat doet ‘ie op zich nog steeds.
Toch een addertje onder het gras, het kanon staat te hoog in de bunker.
Dat ligt waarschijnlijk aan Plusmodel, die hebben vermoedelijk de buitenmaten vanaf de oppervlakte van de grond tot de bovenkant gebruikt bij het maken van deze kit. Binnenin de Duitse bunkers ligt de vloer dieper. Iets waar ikzelf ook geen rekening mee heb gehouden, eerlijk gezegd. Hoewel ik het wel had kunnen weten door de Duitse bunkers die ik van binnen gezien heb.
De vloer moet dus dieper. Er zit een dik stuk schuim onder de bunker, dik genoeg om een stuk weg te halen. Daarna afsmeren met pleister.
Dat betekent waarschijnlijk wel dat het steunrekje aan de voorkant van de PAK eraf moet.

photo 525628

photo 525627

photo 525626

Begonnen met het in elkaar zetten van drie rangerfiguurtjes van het Dragon ranger setje. Qua uitrusting beetje afgewisseld tussen door Dragon meegeleverde uitrusting en die van Tamiya en resin onderdelen uit de spare box. Tamiya heeft behoorlijk gedetailleerde Amerikaanse uitrusting, mooier dan wat Dragon meelevert, eerlijk gezegd.
Hoofdjes zijn van Hornet, met helmen van een Bronco uitrustingssetje.
Er zijn hier en daar kieren te zien, sommigen zijn uiteindelijk niet te zien door de pose van het figuurtje. De kieren bij de nek gevuld met gel secondelijm, dus als het goed is zijn die na het primen al niet meer te zien.

photo 525678

photo 525676

photo 525677

photo 525675

photo 525673

photo 525674

In de spare box kwam ik nog munitiekisten van Tamiya tegen voor het kaliber van dit kanon, die gaan in de bunker een mooie stapel vormen samen met de kisten van het AFV setje dat ik besteld had voor dit project. Die van Tamiya staan inmiddels in elkaar.

photo 525679

Ook begonnen met het in elkaar zetten van de stalen versperringen van het MiniArt setje. Die zien er goed uit. Wel moet er hier en daar een randje plastic afgeknipt worden om het goed te laten passen, maar het detailwerk is prima in orde, vind ik.

En het naamplaatje is ook al enige tijd binnen. Ben aan het einde een uitroepteken vergeten, maar het staat zo eigenlijk ook goed.

photo 525672


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Met dit project weer wat stapjes verder.

De vloer in de bunker verlaagd. Daardoor staat de PAK nu laag genoeg. De vloer is nu alleen niet zo strak meer. Een laagje schuim weggesneden en toen aangesmeerd. Dat weer geschuurd. Als straks de bunker in de goede kleur staat, strooi ik wat zand over de vloer. Dat zal het één en ander maskeren en de PAK neemt straks ook een groot gedeelte van de vloer in beslag. Korte samenvatting: dat komt goed.
Daarnaast komt er op de vloer wat troep en hulzen te liggen en de grote opening van de bunker aan de voorkant wordt verkleind d.m.v. dezelfde methode die de Duitsers destijds toepasten, namelijk zandzakken neerleggen.

Er staan wat meer munitiekisten in elkaar, nu begonnen aan die van het AFV ammosetje. Ook alle stalen versperringen voor op het strand staan in elkaar. Afkomstig uit het MiniArt setje. Die bleken het meest gedetailleerd. Zodra ik het zand ga plaatsen, worden de versperringen geplaatst.

Aan de zij- en achterkant met plaster de meeste/grootste kieren en openingen opgevuld en dichtgesmeerd.
Het schuim is, op een paar randjes na, behandeld met grijze primer. Dat is op zichzelf al een mooie kleur voor de zij- en achterkant, maar die maak ik zwart. Vind dat net nog iets mooier.

In het gips van de bunker aan de voorkant met een boortje begonnen met schade van inslagen te creëren. Ook in het schuim een aantal gaten voor kraters gemaakt.

En dan hebben we nog de zandzakken. Zoals gezegd had ik setjes van Tamiya, Italeri en MiniArt besteld. Ben begonnen met het bekijken en neerleggen van de zakken van Tamiya en Italeri. Ik had het niet verwacht door eerdere geluiden, maar ik vind ze een stuk beter dan ik had gedacht. Het ‘niet reageren’ zoals Steven het noemde, vind ik eigenlijk toch wel meevallen. De zakken van Tamiya en Italeri zijn niet allemaal in dezelfde vorm gegoten en door een paar combinaties uit te proberen, past het soms heel behoorlijk in elkaar.
Dat die van Tamiya hol zijn van binnen is geen probleem, want daar is straks niets van te zien. Op zoek naar foto’s van loopgraven, kwam ik foto’s tegen van zandzakken bij Britse loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog en die sluiten overduidelijk ook niet allemaal mooi/goed op elkaar aan. En ik kan er altijd nog een beetje zand tussen smeren.

Voordat ik het zand ga plaatsen op het stukje duin, bevestig ik stangen met varkenskrullen (daar komt prikkeldraad aan te hangen) in het schuim zodat ik die kan primen als ik de bunker grijs spuit. Daarom eerst het schuim in de primer gezet, zodat dat niet aangetast wordt door de spuitbusprimer. Misschien dat ik de stalen versperringen dan ook al bevestig en prime, maar dat is misschien niet helemaal handig met schilderen en verweren.

De stalen versperringen staan dicht bij de duinen. Een foto van één van de Amerikaanse stranden laat zien dat dat toen voor kon komen. Ook een foto gevonden waar duidelijk prikkeldraadversperringen te zien zijn aan het begin van de duinen.

Hieronder de foto’s passend bij het bovenstaande epistel :mrgreen::

De algehele situatie nu:

photo 527603

De verkleinde opening door de zandzakken bij het kanon. Zandzakken zijn daar improvisorisch neergelegd. Nog niet gelet op het ‘reageren’. Hier nog geen beschadigingen in het gips aangebracht.

photo 527595

De beschadigingen in het gips tot dusverre. Met dubbelzijdige tape het stukje trapbeton aan het voorste dakdeel bevestigd, vandaar de duidelijk zichtbare kieren. Ook hier de zandzakken improvisorisch neergelegd om de opening van de bunker te verkleinen.

photo 527604

De kisten van AFV. Mooie houtstructuur erin. De ruwe randen laat ik zo. Vind ik qua aanblik het één en ander toevoegen. Op die manier zien ze er niet (te) nieuw uit.

photo 527602

De zandzakken van Tamiya. Even een paar neergelegd om combinaties uit te proberen:

photo 527601

photo 527598

Een paar zakjes van Italeri. Als ze straks geschilderd en verweerd in het dio liggen omringd door zand, vraag ik me af hoe goed het nog te zien zal zijn dat ze van plastic zijn.

photo 527600

De foto van een stuk loopgraaf uit de Eerste Wereldoorlog met zandzakken:

photo 527459

En als laatste een foto van een Amerikaans strand met stalen versperringen bijna in de duinen en een foto daaronder van een Brits strand met op de voorgrond de prikkeldraadversperringen aan het begin van de duinen.

photo 527599

photo 527597

Tot zover voor nu.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, Dragon heeft enkele figurensets, al weet ik er van maar eentje met gewone uniformjasjes, met mg-schutters die opgelegd vuren, bv. een schouder of tankmotordek gebruiken. Maar Tamiya heeft ook nog de MG- standaard voor AA vuur. Gewoon de mannetjes van de mortier gebruiken, en de MG dus even buiten gebruik (is ook lastig om een 1/35 MG in actie te laten zien in 1/35, is mijn betrokken mening;) Of toch een Dragon-set, zoals van die van Dragon, die van Kovel, is wel heftig maar zou misschien ook kunnen?!
Groetjes

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 1:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Bij action verkopen ze een soort bakklei waarvan ik zelf zakjes maakte. Denk dat het 2 euro was voor die pasta en dit is 1/4 wat ik gebruikte . Is ook in verschillende kleuren. Aardig wat zakjes voor geen geld. photo 527774



Mooi diorama. Ben benieuwd naar het eindresultaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 10:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor jullie input heren.

Jij ook David voor je feedback over de zandzakken.
Ze zien er heel gaaf en goed uit.
Ik ben eigenwijs, soms is dat een goede eigenschap :lol:, daarom ben ik toch wat gaan proberen en dryfitten met de zandzakken van Tamiya en Italeri.
Het ‘niet reageren’ vind ik meevallen, maar ik hoor zeker ook wat jij zegt en wat o.a. Steven en Peter eerder al aangaven.
Wat meespeelt is dat ik niet denk dat ik zandzakken zo mooi krijg als die van Steven of die van jou.
Heb niet zo’n hoge pet op van mijn eigen scratchkunsten.
Ik heb de tijd, dus als de Action weer open gaat, misschien maar eens die bakklei halen. Ik heb behoorlijk wat zandzakken nodig: voor de geschutsopening van de bunker en aan de voor- en achterkant van de loopgraaf.

Davidv: zou je me een PB kunnen sturen met een uitleg van hoe je die zandzakken gemaakt hebt van die bakklei?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Hoi Bas, ik denk dat je prima de zandzakken zelf kan maken. Ik denk dat de uitvoering van Davidv net iets te groot is maar het voordeel van zelf maken is dat je het helemaal kan maken zoals jij het wilt

Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 nov, 2007 23:18 pm
Berichten: 80
Woonplaats: Zichem Be
Je kan deze ook van gewone dasklei maken of miliput. Mijn zakjes zijn inderdaad wat groot (was een eerste probeersel)2cm lang genomen worstje gerold en dan met de cutter .daarna de randen tussen de pincet platgedrukt. Ik heb hier een linkje voor je waar het principe is uitgelegd en een maatvoering. Die man nam 1.8cm. https://modelwereld.wordpress.com/2013/05/18/zandzakken-maken/#more-57

Veel plezier. Btw jij kan veel ! zie maar nr je dioramas en je zelfbouw huisjes.

Ook nog een tip die ik tegenkwam. Als je zakken gemaakt zijn er een verbandgaasje indrukken voor de jutte na te bootsen .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha Martin en David,

Dank voor jullie aanmoedigingen en hulp qua aanwijzingen en de link.
Als de Action weer open is en m’n huis te koop staat, dan denk ik dat ik me toch maar aan de zandzakken ga wagen. :D
Vind iets uitproberen om zelf te maken niet erg, maar als het te koop is, dan koop ik het soms liever.

Voorlopig beoefen ik de hobby alleen online :mrgreen:. Door al het geregel en georganiseer van het online lesgeven, mijn kinderen die ik gedurende de dag aan het werk moet houden en het huis verkoopklaar maken, ontbreekt het aan tijd. Maar dat komt vanzelf wel weer. En ik klaag niet, want het vooruitzicht van ons nieuwe huis is de moeite meer dan waard. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement