Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 dec, 2020 18:41 pm
Berichten: 10
Al eerst hoor ik dat ik dit bericht op de juiste plaats post. Excuus als dit niet zo is.

Ter voorbereiding op mijn eerste project een aantal vragen. Ik heb al veel op internet gezocht en gevonden, en een aantal YouTube video’s gevonden en daaruit een soort van plan samengesteld. Om teleurstelling te voorkomen en lekker aan de slag te kunnen vraag ik hier of het een beetje klopt wat ik gevonden heb, of dat er adviezen zijn!

Eerst over het schilderwerk.
Ik gebruik de meegeleverde Revell acrylverf, en heb een spuitbus primer en mat zwart gekocht zo ik zag op YouTube.

Ik dacht te begrijpen dat het aan te raden is eerst alles met een primer te spuiten, en in dit geval, en naar mijn uiteindelijke beeld wat ik in gedachten heb, hierna alles mat zwart te maken (behalve de zeilen). Daarna dan de delen d.m.v. Drybrush naar wens op kleur brengen voor en nadat ze verlijmt zijn, naar eigen inzicht. Vaak lees ik ook over een Wash, maar dat is me nog niet volledig duidelijk.
Ik wil een mooi mat donker schip, met ‘veroudering’ proberen te bewerkstelligen en detaillering accentueren. Wellicht als ik dat kan de houtnerf, wat ‘uitloop’ van zout water zogenaamd bij bijvoorbeeld de luiken op de romp, het vooraf goud gekleurde gedeelte zelf opnieuw maken met een veel subtielere goudkleurige drubrush, zijn dingen waaraan ik denk.

Dan over het lijmen.
Ik heb Revell Contacta gekocht. Niets spannends, op 1 vraag na. Ik begreep dat zulke lijm niet of niet goed op reeds geverfde onderdelen pakt of zelfs verf oplost? Stukjes blootkrabben dan maar waar dit kan? En als ik vooraf alles in de primer en mat zwart zet, zou ik dan helemaal niet meer goed kunnen verlijmen, of til ik daar wat te zwaar aan?

Uiteraard weet ik dat ik niet de meest hoogwaardige spulletjes heb, maar het is mijn eerst probeer projectje wat ik wil gaan beginnen;).

Mensen vast hartelijk dank voor jullie tips en adviezen!

Mijn spulletjes zover;
photo 526538


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Je hebt verf, penselen, pincetten en lijm.
Als je zelf dan een paar goede ogen en zin hebt is de basis al prima.
Het gros van wat ik bouw gebruik ik niet veel meer dan dit.
Het kan allemaal wat mooier met airbrush, een Dremel, noem maar op.
Maar dat is echt niet noodzakelijk.

Check op een proefstukje, bijvoorbeeld de binnenkant van de romp, of de primer en de kleurverf elkaar verdragen.
Dat wil nog wel eens botsen.
En daar kan je maar beter achter komen op een plaats waar het geen kwaad kan.

Inderdaad moet je de verf even weghalen op plaatsen waar je wilt lijmen.
De lijm smelt het plastic van beide delen een beetje waardoor ze met elkaar vermengen.
Met een verflaagje erop lukt dat niet goed.
Gaat prima met een nagelvijl, een zeer fijn schuurpapiertje, of áls je het heel mooi wilt doen: een tandartsboortje in je Dremel.

Voor het oud maken adviseer ik je om hier eens "weathering" in het zoekvenster in te tikken.
Heel veel informatie over te vinden.
(Op google ook trouwens)

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2020 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 dec, 2020 18:41 pm
Berichten: 10
Beste Bootjebouwer,
Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp, en het advies ter harte neem eerst eens aan de binnenzijde te testen, zit ik dan voorzichtig gezegd wel een beetje in de goede richting kwa idee van aanpak. Fijn dit te horen!

Wat het stukje verf weghalen waar gelijmd gaat worden betreft; zit zou dus ook bijvoorbeeld de gehele randen betreffen van stel een romp en een dek, wanneer deze vooraf in de primer en eventueel zwarte voorlak gezet is?

Over Weathering heb ik inderdaad veel gelezen en bekeken, zo kwam ik ook op het idee de boot veelal zwart te maken en ik denk een lochtgrijs en wit heel subtiel te gaan gebruiken daarop met drybrushen (lijkt me niet al te ingewikkeld, maar daar ga ik dan nog achterkomen)...
Ik ga in elk geval de term nog eens intypen en dat verder uitzoeken, want al ben ik een beginner, ik wil wel proberen er serieus iets moois van te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Voor je de romp of dekken gaat schilderen zou ik ze wel eerst aan elkaar lijmen. Vaak ontstaat er toch een kiertje als je twee romphelften aan elkaar lijmt en dat moet je dan eerst schuren en eventueel plamuren. Als je al geschilderd hebt dan wordt dat wel heel lastig. Goed kijken dus of je eerst dingen moet lijmen of dat je eerst kunt schilderen. Mag er een naadje zitten dan zou je eerst kunnen schilderen. Mag er geen naadje zijn dan eerst lijmen en schuren/plamuren

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 dec, 2020 18:41 pm
Berichten: 10
Bedankt voor de tip fvdm.
Daarom vroeg ik het inderdaad ; ik zag verschillende video’s waarin mensen de delen zelfs nog in de raampjes in de primer (en evt. basiskleur zetten), het dek verder verouderden en pas daarna in elkaar zetten en dus verlijmen.

Zoals je ook al zei, leek me dat niet te rijmen met het lijm/verf verhaal.

Anderszijds zou dat wel weer handiger zijn zo eerst bijvoorbeeld het dek te kunnen schilderen, maar als dat door de primer+basiskleur etc. niet goed te verlijmen is lijkt me dat inderdaad geen goede optie, afgaande op je advies...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 dec, 2020 18:41 pm
Berichten: 10
Zou iets in de richting van dit ‘Santa Maria’ schip op deze pagina
https://modelshipworld.com/topic/3962-how-to-make-plastic-look-like-wood/#comment-112427
wat te vooruitstrevend zijn, of iets in de richting wel haalbaar mits de juiste technieken gebruikt? Puur kwa hout kleur en aging dan.

Edit excuus, ik was de link vergeten in de post te plakken :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zelf vind eigenlijk haast nooit iets te vooruitstrevend. Door proberen ga je leren. Houd er wel rekening mee dat het moeilijk zal zijn en dat het resultaat niet altijd zal zijn wat je verwacht. Helemaal niet erg want door dingen die niet helemaal goed gaan leer je dus. Mijn advies zou zijn : ga het gewoon proberen en wees zuinig met lijm. Begin een topic en laat je adviseren door medebrouwers.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 18:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 dec, 2020 18:41 pm
Berichten: 10
Dat ga ik dan ook 1 deze dagen doen, eens een begin maken en kijken wat ik er van bak. Heb me even wat verdiept in het drybrush gedeelte en op wat ‘klad stukjes’ plastic geprobeerd. Nu wil ik eigenlijk nog even kijken wat een wash precies inhoud en of dat met deze verf ook te proberen is, en of dit ‘nodig’ is uiteraard. Ik probeer even zo veel mogelijk kennis op te doen nu ik toch nog even geen tijd heb om echt te starten. Gelukkig zal dat binnen een paar dagen anders zijn!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2021 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Leuk project om verf- en verouderingstechnieken op te oefenen en leren, kan je je aardig op uitleven.

Ik zou zeggen mbt primeren en verven etc. bouw eerst de delen zo veel mogelijk in elkaar, uiteraard hoekjes waar je niet meer bij kan even een kwastje verf geven. maar de grote delen als één geheel primeren, verven en verouderen is vaak beter en geeft een mooier resultaat. en je kan dan voor het spuiten nog een beetje met je lijm kliederen, hier en daar schuren, plamuren etc.
Bij mijn black pearl bijvoorbeeld heb ik de hele romp met dekken en details als één geheel gespoten en de masten met alle onderdelen zo veel mogelijk in elkaar gelijmd en als geheel gespoten, daarna masten en romp lijmen en verder afbouwen.

Ben benieuwd wat je ervan maakt maar in ieder gevaal veel plezier met de bouw, dat is trouwens het belangrijkste! :brouw:

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement