Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 1:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 526527

Ik loop al een tijdje rond met het voornemen om eens iets te gaan doen met de kit van de P-61 Black Widow die ik enkele jaren geleden gewonnen heb op een zeer productieve tombola toen het nog allemaal op wieltjes ging voor modelbouwevenementen.

photo 526490

Dit is niet meer de interessantste kit op de markt om een 1/48 Black Widow mee te maken. Hij dateert van 1974 en dat is duidelijk te zien aan de sprues.

photo 526489

photo 526498

Iemand wat flash gezien soms?

photo 526500

photo 526503

photo 526502

photo 526499

photo 526501

Ik vond onlangs een oud Frans boek uit 1980 in de kringloopwinkel waar er warempel heel wat plaatjes van dit model in stonden, waaruit bleek dat er toch nog iets van te maken moet zijn.

photo 526504

photo 526505

photo 526506

photo 526524

photo 526523

(https://www.scalemates.com/books/avions-maurice-mouton-michel-mouton--126734, heb er zelfs een pagina voor moeten aanmaken).

In die tijd waren er blijkbaar zelfs al waaghalzen die de motoren en neusradar demonteerden en er een diorama mee maakten.

photo 526508

photo 526507

Om er nu nog iets zinnigs mee te gaan doen, heb ik me toch maar voorzien van wat extra's om deze kit terug voor de dag te kunnen laten komen.

photo 526491

Speciaal hiervoor heb ik een graveertool gekocht. Het zijn namelijk nog opliggende paneellijnen, terwijl de kit van Great Wall Hobby al ingegraveerd is. Ik heb hier echter nog geen enkele ervaring mee en ik heb ook nog geen Dymo om te kunnen traceren.

photo 526492

Ik heb wel de beste referentie gevonden die er voor deze kist is, In Action. Ik vond er ook de naam van een kist die ik liever wilde bouwen dan die met de gifgroene cowlings op de cover. Ik wilde er een met D-Day markings en dan kon ik deze bouwen:

photo 526528

photo 526525

photo 526526

Dat kan je met deze decalset rechts op de foto doen:

photo 526497

Verder heb je wel wat PE nodig. Ik kocht het exterieur en riemen voor de piloten.

photo 526493

photo 526494

photo 526496

Voor het boordgeschut was er een resinsetje.

photo 526495

Het is niet de eerste P-61 die ik bouw, maar de vorige is al zeker 25 jaar geleden en het was de 1/72 Airfix versie. Die heeft nog aan een touwtje gehangen op m'n kamer, hij zit nu opgeborgen in een doos. Het plan is eigenlijk om deze kit nu ook vliegend te bouwen, want op de grond ziet hij er extra log uit met die dikke achterwielen en het is een onverbeterlijke staartzitter. Nog een ideetje van me was, om op een of andere manier ook een colonne van 1/48 Duitse half-tracks in de opstelling te verwerken, ik heb namelijk nog twee Tamiya 1/48 Sd.Kfz. 251 D's in bezit waar ik verder toch niks mee ga doen. Maar dit alles onder voorbehoud, want misschien graveer ik het wel naar de knoppen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf project Steven! Ik vind de P-61 een prachtig toestel, maar weinigen lijken het met me eens te zijn. Zelf heb ik dezelfde kit en extra's liggen behalve dan de decals en heb er soortgelijke ideeën mee als jij dus ik ga even bij je af kijken. Ondank de leeftijd is het ook een mooie kit qua details. Alleen die paneellijnen zijn wat jammer. Mijn aanpak is eerst met de punt van een scherp mes voorzichtig een lijn trekken langs de opliggende lijnen. Als die lijn die genoeg is, dan kan je daarna de paneellijnen wegschuren en met het graveermes verdiepen zonder opstaande randen te krijgen. Ik heb dit per onderdeel gedaan, althans twee vleugelhelften heb ik vooralsnog gedaan.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ben benieuwd!

Deze -in Monogram-jasje- heb ik in mijn jonge jaren nog in elkaar geplakt.
Ik vind het (ook) een prachtig toestel.
Blijkbaar had ik toen iets met dubbelstaarters, want naast de Black Widow heb ik toen een Noratlas en een P38 gebouwd.
Maar na crashes en verbouwingen bleef er steeds minder van over.

Succes, ook met de flash en paneelnaden.

:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Steven,

Mooi, dat je dit oudje wil gaan bouwen. :D
Het is en blijft een aparte kist, de moeite waard om er wat moois van te maken. Ik vind de opstaande panellijnen bij dit model wel meevallen. Ik heb ze toendertijd zo gelaten, maar ik zou ze nu ook wel opnieuw scriben.

Als je het aandurft, kan je er ook de zaag inzetten en er geheel iets anders van maken. :lol:

Voor inspiratie plaatjes van mijn bouwsels:

photo 433318

photo 433319

Veel succes met jouw model !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuk, deze blijft maar terugkomen. Ik hoop wel dat ze die mallen eens gaan verbeteren. Desnoods in een nieuwe tooling maar wel de originele kit. Verder is het gewoon een leuke kit om te bouwen. Denk wel aan het neusgewicht want deze wil echt achteroverleunen en dat doorzichtige pootje vind ik maar niks. :lol:

Veel plezier met de bouw. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2020 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk!

Ik heb deze nooit moeders mooiste gevonden, maar dat hoeft ook helemaal niet met oorlogsvliegspul!
Dattie rete-interessant is, is veel belangrijker! 8)

Ik volg! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2020 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooie oude kit, Steven. Dat zijn de leukste!

Succes met scriben. Een tijdje geleden heb ik er een korte tutorial over geschreven. Voor als je er wat aan hebt: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=52479

Ik vind die scriber van Tamiya overigens een vrij brede lijn geven. Zelf gebruik ik liever een iets smallere scriber van Trumpeter. Maar omdat deze kit in 1/48 is, is het misschien ook geen probleem.

Veel plezier en succes!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 0:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor al jullie aanmoedigingen, ik ben al begonnen met het graveren, na het lezen van Huib's tutorial. Het is geen superdeluxe-resultaat, maar ik merkte dat de opliggende belijning ook niet altijd mooi recht verloopt, dus ik hoop dat er toch sprake is van een verbetering. Ik heb alle vleugels nu gedaan en alle staartdelen. Ik heb ook de roosters die Eduard vervangt, uitgesneden achter de cowlings. Ik heb nog geen van de kleine luikjes en dekseltjes gegraveerd aangezien dit met de graveerder niet lukt. Ik zal ook aan zo'n sjabloon moeten raken, dus er zit nog een eindejaarsbestelling aan te komen hier.

photo 527696

photo 527698

photo 527697

photo 527699

Nu wacht me nog de romp en het hoogteroer. Ik merkte wel dat mijn plan voor een diorama enigszins tegen de bedoelingen van de Eduard uitbreidingskit ingaat, want die gaat blijkbaar voor 90 procent naar de aankleding van de wheelbays. En die ging ik net dicht laten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 3:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Toch heb ik nog maar een bestelling gedaan, want ik was niet tevreden over het enige luikje dat ik al had aangedurfd om te graveren. Met veel moeite was het wel gelukt er een lijn om te trekken, maar het was niet helemaal met vaste hand gelukt. Dat kon ik me niet voor het hele toestel permitteren, dus heb ik nog wat spullen besteld bij de Sockelshop.

photo 528905

(en dan ook maar twee mooie kits besteld)

photo 528906

Ik heb maar niet gezocht naar de Verlinden etsmallen, maar naar wat spul dat ik al elders tegengekomen was. In het Voyager setje zitten ronde en rechthoekige vormen, in het iets duurdere setje van Tamiya zitten afgeronde vierkanten. Het mes van Trumpeter heeft ook een fijnere punt dan dat van Tamiya, maar ik snap nu waarom dat duurder was. Het puntje van Trumpeter is echt vlijmscherp en er zal dus ook een beschermdop voor moeten gezocht worden, want die zit er niet bij. Die van Tamiya is veilig inklapbaar en er zitten ook een paar reservelemmets bij.

photo 528907

De instructies raden af om diameters van minder dan 30mm te graveren, dan kunnen de plaatjes vervormd raken.

photo 528908

photo 528909

photo 528910

De volgende luikjes heb ik al eens proefgepast. Ik heb er ook eentje al gegraveerd met behulp van de Trumpeter tool. Misschien toch nog een naald opzoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Steven, ik gebruik mijn pinvise voor het scriben met die sjablonen. Daar heb je goed grip op, en het buigt niet mee zoals een naald.

Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement