Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2020 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
En weer een nieuw project. :D
Heb de laatste maanden echt teveel inspiratie (en een aantal hele gave kits in de stash) en te weinig tijd. :? :lol:
Waarom dan aan een nieuw project beginnen, hoor ik mensen al denken.
Terechte vraag, maar hebben jullie weleens dat als je een bepaald project eenmaal in je hoofd hebt, je op een gegeven moment niet anders meer kunt dan eraan beginnen?
Nou, dat heb ik nu zeg maar. :mrgreen:
Geen idee wanneer de bouw begint, maar dat zal binnen nu en het einde van de week wel gebeurd zijn. 8)

De titel geeft al weg dat dit project draait om Market Garden en wel om een stukje Hells Highway om precies te zijn.

Inspiratie komt van een tafereel uit dit boek van Jack Didden en Maarten Swarts:

photo 525233

Het tafereel in kwestie is deze:

photo 525229

photo 525230

Deze foto's (afkomstig uit bovenstaand boek) zijn genomen op de eerste dag van Market Garden en gaan over een tank trap die een aantal Fallschirmjäger opzetten.
Deze kostte de Britten in ongeveer 2 minuten 9 Shermans. Allemaal uitgeschakeld vanaf een paar meter afstand met o.a. de beruchte Panzerfaust.
In de film A Bridge Too Far wordt die aanval uitgevoerd door Duitse kanonnen opgesteld in een bos. Die scene verwijst naar dit voorval.
Dit project draait om één van de uitgeschakelde Shermans en minimaal 1 Brit die een krijgsgevangen gemaakte Fallschirmjäger wegvoert na het treffen.
Het is goed te zien aan de rotzooi die achter de Sherman ligt dat die een flinke klap gehad heeft. Ik hoop dit straks goed uit te kunnen beelden.

De hoofdrolspelers worden de Sherman V (M4A4) van Asuka, aan de foto's hierboven te zien heb ik nu wel de goede Sherman te pakken :wink: en zoals gezegd minimaal 1 Brit en 1 Fallschirmjäger.
Ook qua decals zit ik goed met deze kit want die bevatten de markings van de Irish Guards ten tijde van Market Garden.
Bij het setje Britten met de gevangennomen Duitser vervang ik de Duitse militair door het Duitse figuurtje met zijn kepie. Foto's uit die tijd laten zien dat er toen in de Fallschirmjägereenheden soldaten liepen die niet de typische FJ-uitrusting hadden. Van de twee Britten gebruik ik de achterste zeker en misschien ook de voorste.
De figuurtjes zijn allemaal resinfiguurtjes.

photo 525248

photo 525398

photo 525397

De omvang wil ik beperkt houden. Dit project wordt eigenlijk meer een voertuig met een ondergrond en een paar figuurtjes.
Daarom deze ondergrond van DioDump:

photo 525399

De figuurtjes zijn nog onderweg en de ondergrond moet nog besteld worden, maar de Sherman kit ligt hier al.
Hieronder foto's van de beschrijving en de sprues en op de laatste foto extra's en after marketspul die ik verwacht te gaan gebruiken.
Alleen al de sprues uitpakken en fotograferen is een leuk klusje want dan zie je de gedetailleerdheid van Asuka en dat is toch wel genieten.
Het Britse figuurtje voor de commandant lijkt wel beter te zijn dan het Amerikaanse figuurtje van de Sherman M4A1, maar die gebruik ik niet.

photo 525244

photo 525243

photo 525247

photo 525246

photo 525245

photo 525242

photo 525241

photo 525240

photo 525239

photo 525238

photo 525237

photo 525236

photo 525235

photo 525390


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 17 sep, 2021 12:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 11:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Lijkt me weer een mooi doel! Succes ermee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mij ook.

Succes Bas.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Je zorgt erg goed voor jezelf Bas. :mrgreen:
Succes.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Jeroen Zuiderduin schreef:
Je zorgt erg goed voor jezelf Bas. :mrgreen:

Iemand moet dat doen hè Jeroen. :wink: :lol:

Dank heren voor jullie reacties. :D

Van de week aan de onderkant van de romp begonnen, maar dat ligt meteen weer even stil want ik heb bij Resicast interieur besteld en wat stowage voor aan de koepel en wellicht ook te gebruiken voor de troep achter de tank.
De luiken komen open te staan in de romp en koepel en dan vind ik de aanblik van een leeg plastic bakje als romp geen gezicht.
Even kijken of de gun breech ook bij dat interieur zit. Zo ja, dan kan het losse setje dat ik al aangeschaft had, terug de stash in.

Kijkend op de foto naar de tank in kwestie, dan lijkt daar behoorlijk wat rook vanaf te komen. Kan dus aan de achterzijde van de tank aan de gang met pigment en ook op het motordek denk ik.
Lijkt een beetje op de Sherman vignette van Peter. Met dat verschil dat deze tank nog brandt of in ieder geval flink lijkt te roken. Bij die van Peter was het vuur al gedoofd meen ik.

De items die onderweg zijn:

photo 525519

photo 525518


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, weer toppertje van een idee weer deze: inderdaad ging het om Wehrmacht, Fallschirmjager, Luftwaffe disciplinair-gestrafte eenheden en Ss panzer-grenadier, dus qua uniform kan er een hele hoop. Meer hierover is te lezen in het prima boek: it never snows in September, a German view of Market garden als ondertitel, van Kershaw. De 75 mm kanonnen waren er wel, maar stonden langs de weg en waren niet zo mooi opgesteld als in de film. Vanwege een gebrek aan geschikte
cross-country-trekkers. Veel succes met deze, eventueel wil ik je nog wel het merk Adalbertus aanreiken tbv diverse Fallschirmjager gewonden en/of krijgsgevangenen. Eventueel wil ik dat crew figuurtje nog wel van je overnemen, alsmaar alleen als je het echt niet zelf gebruikt, bv. voor de Universal Carrier. Met vriendelijke groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Anne,

Dank voor je reactie.
Er stonden inderdaad 75 mm PAK kanonnen opgesteld en voor zover ik weet uitgeschakeld zonder een schot te lossen.
Heb je die figuurtjes van Adalbertus toevallig in je bezit?
Het Britse figuurtje mag je zo hebben. Stuur me maar een PB met je gegevens en ik stuur het naar je toe.

Kleine update: het naamplaatje, alweer enige tijd hier:

photo 525680


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Het losse gun mount setje van Resicast kan terug de spare box in.

De stowageset en het interieurset is binnen.

Het is zeer compleet. Interieur voor zowel de romp als de koepel.
Er wordt een complete gun mount en breech meegeleverd en ook een koepel uit één stuk. Daardoor kan bijna alles van de koepel van de Asuka kit in de doos blijven. Groot voordeel is dat er nu geen lijmnaden weggeschuurd hoeven te worden.
Veel onderdelen om te plakken, hier kan ik m’n lol mee op.

De Britse figuurtjes en de Duitse krijgsgevangene zijn ook binnen. Komende week eens in elkaar zetten en alvast hier laten zien.

Dit zijn de setjes van Resicast:

photo 526236

photo 526235

De inhoud van het stowagesetje:

photo 526231

En de inhoud van het interieurset:

photo 526234

photo 526230

photo 526228

photo 526227

photo 526233


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Zo Bas,

Daar heb je nog een uitdaging aan.
Leuk ook al die klompen resin weg halen en afwerken.
Denk je aan je gezondheid met die troep, maskertje op of lekker naar buiten.... :roll:
Ben benieuwd hoe je dit bevalt en of het ook allemaal past.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Peet,

Ik ben net zo benieuwd als jij of het allemaal gaat passen. :mrgreen:
Bij een eerdere Sherman heb ik een interieurset van Verlinden gebruikt, die zag er heel goed uit, maar deze set is volgens mij veel uitgebreider.
Deze set is ook gemaakt op deze Sherman kit, dus qua paswerk zouden er weinig tot geen problemen moeten zijn.

Er zal inderdaad een hoop aan restresin overblijven. Ik bewaar het, want het kunnen handige stukjes zijn om iets passend te maken. De reststukken zijn vaak rechte vormen, terwijl sprues altijd rond zijn.
Ik zal inderdaad oppassen. Mondmaskers had ik al in huis voor de coronaontploffing. :brouw:

Één van de Britten staat in elkaar. Het figuurtje dat ik sowieso ga gebruiken. De andere Brit gebruik ik misschien.
Samen met de Duitser op de foto gezet. De Brit is wat voller dan de Duitser. Voegt op zich ook wel weer wat toe, want zo lijkt de Duitser behoorlijk jong. Ook al iets wat in 1944 goed te zien was in het Duitse leger. Het feit dat ze steeds meer aangewezen waren op steeds jongere soldaten.

photo 526338

photo 526337

photo 526336

photo 526335


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement