Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hoi Rob, jij bouwt al jaren samen met John de meest obscure modellen en veelal betreft dit dan ook Resin werk.
Zou jij eens wat tips en trucs op papier kunnen zetten hoe je hier als nieuweling in de Resin wereld mee om zou kunnen gaan?
Moet je dit bijvoorbeeld altijd nat zagen en schuren, altijd met een masker voor, doe je dit werk meestal buiten?
Want ik heb nu wat modellen liggen waar de nodige mooi gegoten resin bij zit, ik durf er alleen niet mee te starten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Markie: Er zijn meer mensen met jouw vragen, ook bij de "klanten" voor de Q.E.D. zitten er een aantal. Ik heb al wat gemaakt en kan het je toesturen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met de cockpit. Die heeft erg weinig detail, alleen maar twee rechthoekjes die het voetenstuur moeten voorstellen en vier gaatjes voor de stoelen van piloot en co-piloot.

photo 523324

Dry fit van de stoelen laat zien, dat het een hele toer moet zijn geweest om met z'n tweeën in de cockpit te komen.
Ik wil in ieder geval coetenstuur en stuurknuppel in de cockpit maken. Dat zag er in werkelijkheid zo uit.

photo 523325

Een stuurknuppel in het midden en dubbel voetenstuur. Ik moet dan ook nog een brandblussertje maken. Te beginnen met het voetenstuur. Uit strip van 0,5 x 0,5 mm en 0,25 x 0,4 mm:

photo 523322

Losgesneden en met een stuurknuppel uit 0,5 en 0,7 mm staf:

photo 523320

Dan de uitlaat, of leiver de ontbrekende verbinding tussen de twee onderste cilinders en de grote uitlaat. Hiervoor was wat vertind kopredraad van 0,8 mm nuttig.

photo 523319

Gelijmd met dikke secondelijm, laten drogen en kijken of het bleef zitten als ik de motor weghaalde.

photo 523321

Yes, missie geslaagd. Wel is het duidelijk dat dit nooit is deze vorm gegoten had kunnen worden; die pootjes kunnen nooit goed lossend gemaakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na het nodige schilderwerk is de stand nu als volgt. Het plafond van de cabine heb ik lichtgrijs geschilderd, de tank donkergrijs.

photo 524172

De tank bevatte extra brandstof om het vliegbereik te vergroten; de normale tanks zaten tussen de liggers in de vleugel naast de romp. In de cabine stond nog een extra tank, zoals op deze tekening uit de bouwhandleiding te zien is.

photo 522922

De leiding tussen beide tanks ga ik weer van soldeertin maken. Over afwerking van de wanden van de cabine is geen enkele informatie te vinden. Gewoonlijk werden die afgewerkt met hout, vaak mahonie. Heb ik nu dus ook maar gedaan: eerst een laag Vallejo Model Color mahonie, daarna een niet dekkend laagje Vallejo Model Air mahonie. Dat geeft een aardig houtnerf effect. Het buizenframe heb ik lichtgrijs geverfd.

photo 524169

De vloeren heb ik ook lichtgrijs gehouden. In de cockpit zijn de pedalen van het voetenstuur en de stuurknuppel gelijmd (de knop moet nog zwart worden). De wanden van de cockpit worden ook lichtgrijs.

photo 524171

De stoelen in de cockpit bruin leer met een donkergrijs frame. De meegegoten stoelriemen op de rugleuning licht grijs met aluminium gespen, de riemen op de stoel PE uit mijn voorraad.

photo 524170

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De stoelen in cokpit en cabine gelijmd en de tank in de cabine. Natuurlijk eerst gechackt of dit zo de cabine in kon schuiven (eerste antwoord: nee, een klein duwtje en nieuwe lijm: antwoord ja).

photo 524339

Ik heb de derde stoel weggelaten, als je die neerzet kan er niemand meer langs. Bovendien ontbreekt echt betrouwbare informatie over de inrichting van The Virginia, dus waar ligt de waarheid?
De overgang tussen neus (mooie ronding) en romp (lekker hoekig) moest even gecorrigeerd worden.

photo 524338

En bij nadere inspectie zat het ook bovenop de neus niet goed.

photo 524340

Hier is het zwart ook al afgeplakt, want ter plaatse van de tape komt een paneel wat donkergrijs lijkt te zijn volgens het instructievel.

photo 524345

Ook schijnt daar nog een uitlaatgat te zitten (niet van de motor maar van ????).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Ja, vreemd dat soort van "uitlaatpijp ". Ik heb op wat foto's zitten turen, de pijp zit op de hoogte van de brandstoftank, die onder de cockpit vloer zit. Het gekke is, dat ik op een andere foto ook zo iets
aan de rechterkant zie. Voor een ontluchtingspijp lijkt het me veel te groot, misschien iets te maken met de verwarming in de cabine, lijkt me ook niet logisch op die plek.
Het blijft een raadsel. Net als ik heb gedaan, gewoon maar aanbrengen, het zit er, toch... :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2020 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@John: Ik heb je raad opgevolgd, het onbestemde gat zit er. verder heb ik de motor afgemaakt.

photo 524413

Cylinders gin metal, behuizing klepstoterstangen zwart, behuizing kleppen en frontale afdekplaat aluminium. Ook de Hamilton Standard schroef alumminium.

photo 524411

De uitlaat heb ik gun metal geschilderd. Op foto's ziet hij er niet erg "verbrand" uit.

photo 524412

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2020 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dry fit van de vleugel op romp met neus:

photo 524485

Voordat dit goed paste moest er nog fors geschuurd en gevijld worden, omdat anders romp en neus te veel samen geknepen werden. Ook een gaatje geboord voor de luchtinlaat van de interne oliekoeler; aan de andere zijkant zit de uitlaat. Daarna een dry fit van de cockpitramen.

photo 524482

Passing redelijk, hier en daar moet de neus nog wat geschuurd worden om de ramen netjes te laten passen. Daarna het dak er op.

photo 524484

Is wat aan de grote kant, maar daar is schuren goed voor. Wel is het matglas karakter van de "heldere" resin goed te zien. De cockpitramen hebben al een polijstbeurt gehad (maar nog niet genoeg). Wat erger was, was het achteraanzicht.

photo 524483

Het dak is te puntig en te hoog, het steekt ver boven de vleugel uit en staat gewoon open. Klopt ook niet echt met hoe het vliegtuig er op de foto uitziet. Hier is werk aan de winkel. Hierna heb ik het interieur in de romp gelijmd en de neus op de romp gezet. Weer moest hier noest geschuurd worden om het goed pas te krijgen.

photo 524479

Een laatste blik op het interieur:

photo 524480

photo 524481

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2020 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Daar moet heel wat aan veranderd worden inderdaad, veel succes Rob.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2020 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maar eens gekeken naar de stuurkabels. De kabels voor het hoogteroer en het richtingsroer komen vanaf de cockpitvloer omhoog langs de achterwand van de cockpit en lopen dan over drie rollen naar achteren.

photo 525189

Daarna lopen ze onder de vleugel boven de ramen en de deur langs naar de staartvlakken. Volgens de tekening in de handleiding zo:

photo 524345

En daar zie je onmiddellijk het probleem op het model.

photo 525190

Bij de rode cirkel gaat alles prima: drie schuine gaatjes geboord waar de kabels vanuit de cockpit naar buiten komen. Daarna wordt het lastiger. Boven de ramen, en speciaal boven de deur is te weinig ruimte om drie kabelgeleiders naast elkaar te plaatsen. Ik wil de kabelgeleiders maken zoals voor de Fokker F.VIII: oogjes gedraaid van 0,25 mm metaaldraad, die hebben een doorsnede van 0,8-0,9 mm. Dus bij de bleuwe cirkel zullen die door een oogje moeten en ook bij de groene. Bij de gele cirkel splitsen ze zich weer. De bovenste en de middelste kabel gaan dan naar het hoogteroer, de onderste naar het richtingsroer. Ik moet nog even kijken of de middelste kabel misschien nog een extra oogje nodig heeft om het stabilo vrij te houden.
Zoals op de foto te zien is, is de neus inmiddels zwart en donkergrijs geschilderd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement