Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Ik ben momenteel een gele Citroën aan het spuiten.
Dit doe ik in een werkruimte waar geen kleden, doeken, gordijnen of ander tapijt is.
Wat mij opvalt is dat in de gele lak nu allemaal stofdeeltjes en zwarte haartjes zitten.
Dit vind ik raar, want de airbrush is schoon, verf is nieuw.
Het model is tevens ontvet, schoongemaakt met een stofvrije doek.
Daarna ook nog afgespoten met luchtdruk om dit juist te voorkomen.
Het zou dan 'moeten' zijn dat de stofdeeltjes en haartjes in de lucht zitten.
Dit zou voor mij een logische aanname zijn.
Ik heb geen spuitcabine, ik heb gewoon de ramen open.
Heb vandaag wel een spuitcabine met afzuiging besteld, wellicht dat dit het voorkomt?
Hebben jullie nog tips om een stofvrij model te spuiten zodat er ook geen stof op komt?
Even voor de duidelijkheid komt de stof erop tijdens het spuiten, dus niet daarna wanneer de verf opdroogt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Je model droog afspuiten met alleen luchtdruk zorgt er wel voor dat het model enigszins statisch wordt. Althans, ik kan uit je bericht niet opmaken of je een modelbouw-Citroen spuit of een echte auto, maar zeker op plastic modellen is dit wel iets om rekening mee te houden. Het wordt dan een magneetje voor alle stof dat ronddwarrelt.

Wat je kan proberen is een uur voordat je gaat airbrushen met een plantenspuit met water flink in de rondte spuiten. Daarmee laat je een groot deel van het stof neerslaan. De screen protector van je smartphone breng je met die reden ook het beste in je badkamer aan 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 jan, 2018 14:28 pm
Berichten: 63
Woonplaats: amsterdam
Stof is inderdaad altijd een groot probleem tijdens het spuiten en niet altijd te verkomen
Je model afspuiten met lucht is inderdaad geen goede optie zoals hierboven is beschreven
Ik gebruik zelf een soort make-up kwast voor de dames gekocht bij de drogist met lange slappe haren en daarna gebruik ik een kleefdoek gekocht bij Eric van de airbrushwinkel in Almere maar ik denk dat je die eventueel ook wel bij een schilderswinkel kunt kopen
Verder kun je je werkplek voor je gaat spuiten goed stofzuigen ik doe dat altijd een uurtje voor ik begin met spuiten
Maar denk ook eens aan je kleding die je draagt daar kan stof vanaf komen als je beweegt klink stom maar als ik spuit trek ik mijn T-shirt wel eens uit en ik gebruik een latex handschoentje waar ik de standaard mee vast hou waar mijn model op staat dit kan ook helpen
Lees dat je een afzuigertje hebt besteld mooi maar pas op ook deze zuigt stof langs of op je model naar zich toe
Als ik hem gebruikt zet ik vaak wat eerder aan zodat hij nog wat stof uit de omgeving weg haalt
Controleer ook tussen de lagen die je opbrengt of je iets ziet die kan je soms dan met een tandenstoker of pincet weghalen
Maar nogmaals er zijn geen garanties van geen stof op je model soms is het ook kwestie van geluk hebben
Groetjes Alex


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement