Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
En nog wat spullen besteld voor op het strand en bij de stellingen.

Ben n.a.v. de suggesties van Steven nog eens rond gaan kijken naar tankversperringen en zandzakken. Wat ik al zei: ik wist dat ik met de Tamiya setjes een risico nam gezien de leeftijd ervan.
Betekent vaak niet veel goeds voor de detaillering, maar soms zou het zo maar mee kunnen vallen. Dat doet het niet, dat heb ik aan de sprues al gezien, dus zoonlief wordt blij want zijn voorraadje wordt groter. :mrgreen:

Heb van MiniArt twee setjes besteld en eentje van Italeri. Over die van Italeri heb ik m'n twijfels, maar wie weet hoe de zandzakken eruit zien als ik de sprues zie.
Mocht het Italeri setje toch tegenvallen, dan gaat die gewoon door naar de junior brouwer hier in huis. :lol:

De setjes:

MiniArt:

photo 520021

photo 520020

Italeri:

photo 520022


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 20:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Leuk project Bas,

Dat wordt weer een hele uitdaging denk ik zo.
Vind de mortier opstelling wat onlogisch daar maar moet het zien als het wat meer opgebouwd is.
Ik kan me wel vinden in het commentaar van Steven m.b.t de zand zakken. Ik denk dat je deze setjes ook wel aan je zoon kan geven :D
Vind het er zo onnatuurlijk uit zien. Zo stijf allemaal.
Waarom maak je ze niet zelf van putty?
Kan je alle kanten mee op en zal er zeker beter uit zien.

Vraagje,
Zou je die zittende Amerikaan wel die helm geven, met dat camo er op?
Lijkt mij vreemd of niet? Hadden ze dat al op tijdens de invasie?
Ik weet het niet, zou ook zo maar kunnen.

Succes, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Dank voor het meekijken.
Het zou inderdaad zomaar kunnen dat deze setjes ook naar zoonlief gaan. :mrgreen:
Ik heb het idee dat die van MiniArt wel wat zouden kunnen zijn, op de foto van het setje van Italeri oogt het zeker stijf, ik hoop dat het in werkelijkheid meevalt.
En als dat niet zo is, dan volg ik jou en Steven en maak ze zelf, want dan zit er niks anders meer op. :lol:

De camo op de helm kan. Zie onderstaande foto's van G.I.'s ten tijde van de invasie:

photo 520067

photo 520068

Bij de vormgeving van dit stukje Atlantikwall hou ik ongeveer onderstaande situatie aan en heb die, gezien het formaat van de plank, een beetje in elkaar geschoven.

photo 518788

Daar is naast de R677 geschutsbunker rechts een mortieremplacement te zien. Die ligt er redelijk dicht naast, maar in werkelijkheid wat verder naar achteren. Ik heb deze wat verder naar voren gehaald. Denk dat dat gezien de foto prima kan zo.

Rondom de mortieropstelling met schuim de zaak alweer verder opgebouwd. Daar begint zich nu echt een loopgraaf te vormen. Dat gaat lekker op het gemak vooruit.

De PAK is opnieuw binnen. Er was een onderdeel kapot geleverd en nu de vervangende kit binnen is, kan ik die gaan bouwen, want zodra die klaar is, kan die in de bunker.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Wat die mortier betreft staat ie in de schootslijn van de PAK, wat die bunker betreft de meeste bunkers met een PAK er in hadden wat nauwere openingen.
En wat ook een dingetje is hoe komt die PAK erin ? Halen ze hem uit mekaar ? of rollen ze hem er zo in ?

Gerhard

photo 520069
photo 520071


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Openingen voor een PAK bunker waren vaak kleiner, dat klopt en als er wel grote openingen waren dan werden die soms verkleind door de Duitsers door een muurtje van zandzakken.
De PAK werd erin gereden.
Dat kan bij de bunker die ik gebruik niet, maar dat vind ik een detail. Sommigen zullen daar misschien over vallen, maar straks zie je alleen de loop en misschien de wielen (maar zeer waarschijnlijk niet door de zandzakken die ik voor de opening wil plaatsen), dus valt het niet op.
Dit is de enige 1/35 geschutsbunker die ik kon vinden en zelf er eentje maken van schuim, zou niet de aanblik geven van deze kit.

Het mortier staat misschien wel in het schootsveld van de PAK, maar we praten hier over krombaangeschut en een recht vooruit vurend kanon. Het zou denk ik anders zijn als ik twee kanonnen zo neer had gezet.
Als ik het mortier net zover naar achteren zou hebben gezet als op de situatiefoto en het vuurt een granaat recht naar voren af, dan staat die volgens mij ook nog steeds in het schootsveld van de PAK.
Zelfs de Duitsers plaatsten posities in elkaars schootsveld bij de Atlantikwall heb ik inmiddels gemerkt, dus ik zit hier niet echt 'fout'.
Over de meeste van deze dingen heb ik bij de voorbereiding al nagedacht en deze zo goed mogelijk proberen te baseren op wat er destijds gedaan werd of het logisch eruit te laten zien als het geheel straks klaar is.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op vr 09 okt, 2020 17:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 17:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Bas,

Nooit op gelet met die camo op de helmen.
De foto’s vertellen genoeg denk ik. Thanks.
Ik ben ook benieuwd naar die andere setjes zandzakken. Hopen dat dit mee valt.
Goed verhaal over je opstelling. Moet het wel zien als het wat stappen verder is.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Leuk verteld, maar dan heeft de PAK maar het halve bereik, omdat de mortier in de weg zit..... geloof niet dat de Oosterburen zo dachten.... :mrgreen:
Maar goed, succes met je dio,..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
SNAFU schreef:
Leuk verteld, maar dan heeft de PAK maar het halve bereik, omdat de mortier in de weg zit..... geloof niet dat de Oosterburen zo dachten.... :mrgreen:


Ik snap je punt wel, maar de Duitsers plaatsten toch echt zaken in hun eigen schootsveld. Op onderstaande foto is op de achtergrond de grote geschutsbunker te zien, die werd vlak voor D-Day voltooid en werd gebouwd in het schootsveld van een tobruk met een koepel van een Franse tank links op de voorgrond. Die kon nog maar naar 2 kanten vuren. Deze situatie is dus niet ondenkbaar, in de praktijk bestonden er dus echt soortgelijke gevallen bij onze oosterburen.

photo 520080

Om terug te komen op de situatiefoto, daar is de mortierpositie wat meer naar achteren, maar ik geloof niet dat die mortier geen schoten naar voren loste op D-Day omdat ze dan in de baan van de PAK zouden zitten, terwijl de Amerikanen het strand op gestormd komen. Ik denk eerder dat alle registers qua vuurkracht werden opengetrokken.

Eerlijk gezegd wil ik het ook niet teveel analyseren, het is een dio voor de hobby. Een beetje creatieve vrijheid moet kunnen. Althans, dat is mijn opvatting.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
De afgelopen dagen langzaamaan verder gewerkt aan de vormgeving van de duinen en de loopgraaf met het schuim.

De loopgraaf is klaar qua diepte. Ook de versterkte positie is zo goed als klaar. Ik zie dat ik aan het uiteinde aan de strand nog een klein stukje van de wand van de loopgraaf moet maken van schuim.
Het is maar een stukje loopgraaf, ik heb deze daarom recht gehouden en geen zigzagvorm toegepast.
Bij de versterkte positie zit ik er over te denken om de opening te verkleinen door een dakrand aan te brengen.
Die is nu open met straks een betonnen rand, die waren er bij de Atlantikwall, maar er waren er ook met een betonnen dak met daarin een opening van waaruit gevuurd werd.
Ben daar nog over na aan het denken.

Hoewel de mortier in de versterkte positie zou kunnen aan het begin van het stuk duin gezien de getoonde situatiefoto, zit ik er toch over te denken om die te vervangen door een mitrailleur met een schutter en lader.
Dan loop ik er echter tegenaan dat ik alleen van Tamiya een setje mitrailleurschutters tegen kom, die heb ik al een keer besteld en die houden qua detailwerk niet over.
Qua resinfiguren ben ik ook geen schutters tegengekomen, maar misschien zoek ik op de verkeerde plaatsen. 8)
Daar denk ik ook nog even over na.

De muren van de bunker inmiddels op de ondergrond gelijmd en de vloer van de bunker met grijze primer geschilderd bedoeld voor schuim.
De scherfmuur voor tegen de bunker is gemaakt van schuim. Die is in de primer gezet en tegen de bunker gelijmd met witte houtlijm.
Daar heb ik beschadigingen op aangebracht.
De dakdelen worden erop gelijmd als de PAK klaar en geplaatst is. Op het dak komt er dan nog een laagje aarde ter camouflage.

Aan de zijkanten van de bunker blokken schuim aangebracht, nu bezig met die aan de strandkant af te vlakken, de landkant van de bunker is klaar en die worden bekleed met zand zodat een groot gedeelte van de bunker op die manier gecamoufleerd is.
Als de hele bunker in elkaar staat zal de betonkleur lichter worden, dan die van de scherfmuur. Dat laten foto's uit die tijd zien. Daarvoor gebruik ik spuitbusprimer van de Action.
Het omringende schuim heb ik tegen die tijd dan inmiddels geschilderd met de voor schuim bedoelde primer. Dan wordt het niet aangetast door de spuitbusprimer.

Aan de achterkant en zijkant werk ik het schuim af met pleister voor schuim van DioDump. Op die manier zijn alle kieren en naden straks mooi weggewerkt.
Daarna krijgt het nog een lik zwarte verf, net zoals de rand van de ondergrond.

Zoals te zien heb ik met rest- en afvalstukken schuim het stukje duin gevormd. De openingen tussen die stukjes worden nu opgevuld met kleinere stukjes restschuim en met een hobbymesje snij ik het daarna nog bij zodat eventuele nog bestaande kieren zo klein mogelijk worden of helemaal verdwijnen.
Met de kleinste stukken afvalschuim, die normaal gesproken weggegooid worden, de diepste stukken van kieren opgevuld. Zo hoeft er weinig tot niets weggegooid te worden.
Ik heb dit op deze manier gedaan om natuurlijke glooiingen te creëren en granaattrechters te maken. Die laatsten worden aangebracht voor ik ga primen.
Zo ontstaat er ook een landschap dat flink omgeploegd is door al het werk van het aanleggen van de bunkers en versperringen van de Atlantikwall. Want dat was op het moment van D-Day nog in volle gang.
Waar ik nu mee bezig ben is om bij de overgang van strand naar duin, het begin van het stuk duin steiler te maken. Het loopt nu te gelijkmatig op naar mijn zin. Het duin moet op zichzelf al een soort van hindernis zijn en dat is het nu niet.

Weer een heel verhaal, maar dan is het plaatje tot zover ook compleet. :D

photo 520562

photo 520560

photo 520561

photo 520563


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ziet er al goed uit Bas.

Ik weet niet waarmee je de basis gaat afwerken maar ik gebruik tegenwoordig Sculptamold voor.
Het is gips met papiermaché. Het droogt niet te snel uit waardoor je het langer kan bewerken.

Dit is de enigste winkel die het verkoopt in NL

https://www.bentinkmodelspoor.nl/gereed ... 18219.html

Misschien heb je er wat aan.

Succes verder en ook deze blijf ik uiteraard weer volgen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement