Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
@Veleno + @VJ: :) Hartelijk dank voor de complimenten heren!

@Flynn: Dat is een goeie :D ! Ik ga een aansteker slopen en testen. Heb ik alleen wel 16 aanstekers nodig mocht het lukken :shock: ...

@Ferry: Goed idee! Alleen denk ik dat horlogeveertjes te klein zijn.. Het veertje moet een diameter hebben van tegen de 2,7mm, dan vult ie de opening boven het zuigertje mooi op.

@René: Dat is ook zeker een optie! Niet eens aan gedacht... Dan heb ik zeker een passend veertje als het lukt.

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken heren :brouw: ! Wordt vervolgd..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is jullie vast niet vreemd om allerlei prulletjes te bewaren om die eventueel later voor modelbouw te gebruiken. Zo heb ik een bakje met allerlei onderdeeltjes die misschien van pas komen. Eén van de dingen die daarin zitten zijn kleine G4 halogeen spotjes:

Afbeelding

Als je goed kijkt, dan zie je dat hier ook "veertjes" in zitten.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Ha FokkerFan! Dat is een originele :wink: !
Alleen is dat veertje weer té klein.. ik moet ongeveer 2,7mm brede veertjes hebben. Ook zou het erg moeilijk zijn om ‘m uit dat glas te halen, en dit lijkt me een fijn wolfram draadje, zeer fragiel..
In ieder geval dank voor het meedenken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Dick, is het een optie om zelf een veertje te wikkelen van een stugge draad? Stel je steekt een as in de boormachine, wikkelt zo langzaam een veer op. Dan kun je die daarna op maat snijden.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Bas_ schreef:
Dick, is het een optie om zelf een veertje te wikkelen van een stugge draad? Stel je steekt een as in de boormachine, wikkelt zo langzaam een veer op. Dan kun je die daarna op maat snijden.

- Bas


Ha Bas,

Dank voor de tip; Tjopper Bob gaf het ook al aan, is inderdaad een optie :D ! Alleen gezien de zeer kleine afmeting die ik nodig heb zal het wel handwerk worden...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Zo, zijn we weer met de gear.
Volgens mij was ik vergeten te vertellen dat er nóg meer onderdelen op de gear moeten...
Dus bij deze: er moeten nóg meer onderdelen op de gear bevestigd worden!
En wel deze (pak maar een vergrootglas :shock:):

photo 519975
Ik heb het over H8, H13 en 2x H9:
photo 519976
Dit lijken mij zuigertjes/trekstangen die de bogies kunnen optrekken of laten hangen tijdens de landing..?

In ieder geval op deze schaal nog steeds kleine deeltjes, dus voorzichtig uitsnijden...
photo 519977

Nu komt het kunststukje.. het grootste asje moet liggen op het bovenste scharnier, en het kleinste asje vlak voor het scharnierpunt van de bogie.
Vervolgens moeten de zuigertjes / trekstangetjes aan de uiteinden van deze asjes bevestigd worden. Gepriegel dus...
Maarrr... ik mag dus niet het onderste asje vastlijmen, want dan is de volledige verstelbare hoogte-functie verdwenen omdat de bogie dan niet meer kan scharnieren! Dus dat moet dan maar los blijven, staat niet leuk maar ik denk niet dat het uiteindelijk nog opvalt in de complexiteit van de gehele constructie..

Het ziet er uiteindelijk dus zo uit:
photo 519978

Gelukt, op naar een test-fit van het landingsgestel in de wheel bay :D !

Eerst goed de handleiding bestudeerd...
photo 520055

photo 520054

photo 520057

...want ik ga alle gesorteerde genummerde gears nu even in de wheel bay plaatsen.. dus vooral niks door elkaar halen en nummers kwijtraken.
Dus ik heb preventief de nummerposities van de gears op de bay aangegeven met Tamiya tape:
photo 520056

Dus nu alle gears plaatsen. Sommige gaatjes en gears moesten lichtelijk bijgeschuurd of wat groter geboord worden om alles te laten passen, maar uiteindelijk zit alles in positie:
photo 520058

En nu de boel omdraaien om ‘m op z’n pootjes te laten staan:
photo 520063

Yess :mrgreen: !! Nu zie ik waar ik het allemaal voor doe. Wat een constructie..
En nu even spelen met de verstelbare hoogte.
Eerst alle gears level zetten:
photo 520062

En nu alleen rechts de gears helemaal uit en links in:
photo 520061

photo 520059

En nu alle gears van achter in en dan naar voren steeds verder uit, dus eigenlijk als je de romp naar achteren wilt kantelen:
photo 520065

Nu alle gears helemaal uit:
photo 520064

En helemaal in:
photo 520066

Zoals je ziet, 0,5 cm in hoogte verstelbaar en zelfs kantelbaar.
En dit is nog zonder veertjes...
Met veertjes heb ik in principe een ‘zelf-levellend’ platform. Te gek!

Alleen nog steeds de grote vraag...
Kan het uiteindelijk het grote gewicht dragen :| ??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Dick K schreef:
Dank voor de tip; Tjopper Bob gaf het ook al aan

Oh ja excuus, nu zie ik het ook ja, even overheen gelezen!

Dick K schreef:
Maarrr... ik mag dus niet het onderste asje vastlijmen, want dan is de volledige verstelbare hoogte-functie verdwenen omdat de bogie dan niet meer kan scharnieren! Dus dat moet dan maar los blijven, staat niet leuk maar ik denk niet dat het uiteindelijk nog opvalt in de complexiteit van de gehele constructie..

Er zit niets andes op dan onderdeel H9 ook uitboren en verend te maken! :lol:

Maar zonder gekheid: erg indrukwekkend allemaal. Je hebt wel als voordeel dat de massa van het model zich over 14 punten gaat verdelen (als ik de neuswielen niet meereken). Hopelijk valt de massa die elk veertje op moet vangen daarom mee.

Keep it up!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Sorry dat het misschien een saai 'hoe-maak-ik-een-Antonov 225-landingsgestel'-verslag wordt, maar ik kan er weinig aan doen... :(

Even wat cijfers ter verduidelijking:
Van de in totaal 975 onderdelen van deze kit bestaat het grootste deel voornamelijk uit landing gear: 642 onderdelen.
Het flightdeck bestaat uit 40 onderdelen en de motoren zijn goed voor 150 onderdelen in totaal.
Zoals je ziet gaat het grootste deel dus over de landing gear... Ik hoop dat het jullie niet gaat vervelen, maar er komen nog aardig wat foto's aan voordat het klaar is.
Voor de volhouders en geduldigen, dank voor de interesse :brouw: !

Maar weer verder met de gear.
Eerst eens kijken hoe de gear staat onder de romp, en of ze wel een beetje recht staan. Tijd voor een dry-fit:
photo 520302

photo 520303

photo 520299

photo 520300

photo 520301

Ziet er goed uit, en zo te zien staande meesten recht. Alleen bij foto 4 zie je enkele gears net iets omhoog staan; leuk om te weten dat ik de gears dus ook nog in hoogte kan aanpassen, zodat ze allemaal uiteindelijk netjes de grond raken.
De gear is alleen op deze manier erg wankel, dus tijd voor constructie-versteviging.

De gear wordt ondersteund door een ophanging, welke bestaat uit voornamelijk (simpel gezegd) stangen in een soort driehoek-constructie welke kunnen scharnieren als het landingsgestel inklapt.
Dit zijn de onderdelen die ik al deels in elkaar gezet had:
photo 519030
en deze:
photo 519031

De bouwtekening zegt het vrij simpel: verlijm deze onderdelen in een kaarsrechte lijn met elkaar.
Ik vertrouwde dat niet, die afstand moet maar net kloppen..
Dus even testen, alleen dat ging niet zo 123. Want ik zal die losse onderdelen bij elkaar moeten houden, nog niet lijmen want ik weet niet of ze in een hoek komen te staan, maar ik moet het wel passen met de gears in de wheel bay.
Dus weer even brainstormen hoe ik die losse onderdelen bij elkaar houd.. met asjes! Net als bij de gear.
Alleen zijn deze onderdeeltjes wel heel erg klein en fragiel.. Maar toch geprobeerd, met dit resultaat:
photo 520304

photo 520308

photo 520307

photo 520305

photo 520306
Zoals je ziet, ik heb nu een gear die in hoogte verstelbaar is maar ook nog eens half kan inklappen : ) !
Dus verder met andere gears.
Dit lukte met in totaal 3 gears:
photo 520330
...en toen begonnen de problemen.

Er zijn dus 2 soorten ophanging voor de 2 soorten gears, en bij de voorste 6 zijn de onderdeeltjes nog redelijk makkelijk te boren en te bewerken.
Maar bij de achterste 8 ophangingen zijn de onderdeeltjes niet meer te boren eigenlijk, te klein en te smal, dus daar boorde ik scheef of naast met als resultaat dat niet alle ophanging scharnierend gemaakt kan worden.

Achteraf gezien vroeg ik me ook af: waarom moet de gear eigenlijk naar binnen kunnen scharnieren? Leuk om te weten dat het kan bij dit model, maar ik ga het zeker niet constant optillen of demonstreren.
Daarbij moet ik het juist van stevigheid hebben bij dit zware grote model, dus laat maar. Nice try, maar ik ga de ophanging gewoon verlijmen. Dus mini-project gestopt.

Om de ophanging zo recht en stabiel mogelijk te maken, moet ik toch weten wat de juiste positie van de gears is als deze gigant op een oppervlak staat. Pas dan 'centeren' alle wielen zich en staan de gears recht. Daarna kan ik pas de juiste positie van de ophanging bepalen.
Dus alle wielen aan de gears gedaan (dry-fit) en vervolgens de wheel bay in de fuselage geklemd.
Weer een kleine mijlpaal; hij staat voor het eerst op z'n wielen :mrgreen: :
photo 520695

photo 520694

photo 520696

photo 520699

Het staat mooi en recht! Enkele kleine scheve afwijkingen van wielen, maar sommige wielen klemden behoorlijk en anderen hangen los om de assen van de gears, dus dat wordt pas bij verlijmen op het laatst recht gecorrigeerd.
Nog even een schaal vergelijking (ik kan het niet laten :wink: ) met 1:72 figuurtjes:
photo 520697

photo 520698

Volgende keer laat ik zien hoe ik de ophanging deels ga bevestigen, want ook hiervoor geldt dat dit nog niet geheel kan bevestigen omdat ik de gear en wheelbay nog moet airbrushen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het alleen maar mooi en ben het zeker nog niet zat. De techniek van het landingsgestel is alleen maar interessant.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Waw man, top! Dit is echt geen sinecure om al die wieltjes mooi recht te plaatsen. Ik heb al last met een simpel landingsgestel :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement