Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik stuurde een tijdje terug een appje naar Martin Visser met de mededeling dat ik kleiner wilde gaan bouwen, lees een voertuig op een simpel ondergrondje met een paar figuurtjes. Beetje zoals de M10 van Jeroen Zuiderduin van een tijdje terug.

Maar door het Normandië drieluik waaraan ik nu bezig ben, begon Normandië nog meer te borrelen, dus dat voornemen is voorlopig aan diggelen. :lol:
Sinds ik als kleine jongen al vanaf m'n 2e tot m'n 15e op vakantie ging in Zeeuws-Vlaanderen trokken de bunkers daar van de Atlantikwall mijn aandacht. Eigenlijk zo lelijk als de nacht, maar voor mij hadden en hebben ze iets magisch. Moeilijk uit te leggen.
Doordat ik tijdens het bouwen vaak The Longest Day aan heb staan, was het vrij duidelijk dat het er maar eens van moest gaan komen: een stukje Atlantikwall tijdens D-Day. Mijn vrouw vroeg laatst al eens wanneer ik nou eens een bunker ging maken i.p.v. alweer een tank. :mrgreen:

De laatste weken veel op onderzoek geweest op het internet en foto's gezocht van de Atlantikwall in Normandië. Specifiek van Omaha Beach. Waarschijnlijk omdat ik van Dragon een setje tegen kwam van infanteristen op dat strand. Uiteraard ook het strand waar de heftigste strijd is geleverd en waar het bijna misging.
Daar kwam ik bij een Widerstandsnest (WN61, Colleville-sur-Mer) zoals de Duitsers ze noemden een bunker tegen aan het strand waar het kanon in stond dat ik graag wilde bouwen, namelijk de PAK 43/41, een 88 mm anti-tank gun.

Van daaruit begonnen met setjes bij elkaar te zoeken, die ik of helemaal of gedeeltelijk ga gebruiken.
Het is niet de bedoeling om een specifieke plaats van de Atlantikwall na te bouwen, maar een dio te maken dat onderdeel uitgemaakt zou kunnen hebben van deze linie. Onderzoek leert dat er vele verschillende typen bunkers gebouwd werden en dat er ondanks de standaardisatie van bunkertypes, er toch behoorlijk wat variatie was in de praktijk.

Titel van dit project overigens ontleend aan de beroemde zin van majoor Pluskat uit The Longest Day.
Ook al zat hij niet in Longues-sur-Mer in de vuurleidingsbunker waar die scene is opgenomen en was hij zeer waarschijnlijk ook niet degene die de invasievloot als eerste zag, de zin en de wanhoop die volgt na de observatie van de geallieerde schepen is zeer treffend.
Net zoals je de wanhoop proeft als je op Pointe du Hoc loopt tussen aan gort geschoten bunkers en de vele bomkraters. Het enige dat ik toen kon denken, was dat ik blij was dat ik geen Duitse soldaat was daar op 6 juni 1944.

Ter inspiratie geldt deze bunker van WN61:

photo 518789

Op onderstaande foto linksonder te zien met nummer R677:

photo 518788

Ik heb van Plusmodel deze kit aangeschaft, is niet 1 op 1 dezelfde als die op de foto's hierboven, maar wil de bunker voorzien van een flankerende muur linksvoor en aan weerszijden er zand tegenaan maken:

photo 519109

Dit zijn de onderdelen, gemaakt van keramiek:

photo 519110

Van Dragon, AFV en Tamiya het volgende besteld. Ik verwacht deze setjes en kits in zijn geheel of gedeeltelijk te gaan gebruiken.

Het 88 mm kanon van AFV, dat gaat net in de bunker passen, maar dat is dan ook precies zoals het was. Zie de eerste foto hieronder:

photo 518869

photo 519124

photo 519135

Setjes obstacles en zandzakken van Tamiya:

photo 519102

photo 519104

Van Dragon twee setjes Amerikaanse infanteristen, of ik het setje van de Rangers (gedeeltelijk) gebruik, weet ik nog niet:

photo 519100

photo 519099

photo 519111

Van Tamiya ook een setje met een mortar squad besteld en een setje infanteristen (weliswaar uit de Franse campagne van 1940), maar die heb ik juist besteld omdat ze qua uitrusting wat afwijken en daarmee niet elke Duitse soldaat er precies hetzelfde uit zou komen te zien.

photo 519105

photo 519103

Een plank erbij gepakt en de Duitse bunker erop "gebouwd" om eens te kijken hoe het allemaal zou uitkomen. Dat levert de volgende opzet op. Naast de bunker komt een stuk duin met loopgraven waarin het mortierteam zit en waarschijnlijk een deel van het setje Duitse infanterie. Ik weet dat de Duitsers voor o.a. mortieren zogenaamde tobruks bouwden.

photo 519143

Eens kijken of ik die van foam kan bouwen of dat ik het mortierteam in een open positie zet in de loopgraaf.
Verder moeten er een hoop prikkeldraadversperringen en obstakels voor de bunker en de duinen komen met aan het begin de Amerikanen die het strand proberen te bestormen.
Wat voor mij één van de uitdagingen zal zijn, is de chaos proberen weer te geven op het strand met ook geloofwaardig neergezette gesneuvelden.

photo 519133

Ik heb er megaveel zin in, alleen geen idee wanneer de bouw gaat beginnen. Wil eerst het Village Fighting en The Link Up dio's afronden en dan gelijktijdig aan dit project en het Crab dio (ja, die is er ook nog 8)) werken. Maar ja, zoals uit de eerste zin al blijkt, voornemens zijn er om te wijzigen. :mrgreen:


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op ma 07 dec, 2020 22:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas
Dit beloofd weer een mooi project te gaan worden.
Alleen door al het voorwerk heb je mijn aandacht getrokken.
Ik ga hier weer eens goed voor zitten, al die figuren in de vele poses gaan schilderen en verweren is al een klus op zich
Succes!

Jan wim buijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes met dit project, Bas. Als je nog info over de PaK 43 zoekt, ik had voor de Superheavy Tank nog dit in huis gehaald:

photo 514708

Wat de zandzakken en de Tsjechische egels betreft, die zijn me ooit zelf eens afgeraden hier toen ik ermee kwam aanzetten, waarop ik er zelf geboetseerd en gescratcht heb. Vergelijk maar:

photo 286600

De Tamiya zakken zonder massa, en hol onderaan, ik heb ze zelfs nog zitten opvullen maar ze "reageren" niet op elkaar...

photo 286842

De zelfgeboetseerde, ik denk dat je het verschil wel merkt, zelfs al waren dat mijn allereerste zandzakjes.

photo 331688

De Tamiya egels heb ik zelfs niet uit de sprue gehaald, ik heb meteen deze gebouwd uit Evergreen volgens de maten van die kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha Steven,

Dank!
Ik zie het verschil inderdaad wel met de zakken en zie ook wat je bedoelt met "niet op elkaar reageren."
Eens kijken wat ik daarmee ga doen.
Ik zal te zijner tijd zo'n Tsjechische egel in elkaar zetten, kijken hoe ze ogen.
Zelfde geld voor de zandzakken. Ik zal die eens neerleggen als ik het terrein zover heb, kijken of ik ze een beetje mooi kan integreren en als dat niet lukt, heeft zoonlief weer een grotere voorraad. :wink:
En dan verzin ik wel weer wat iets anders.

Het eerste waar ik me mee bezig ga houden als ik met de bouw start, is de vormgeving van het strand en de duinen, het integreren van de bunker daarin en het bouwen van de PAK want die moet in de bunker.
Daarna ga ik aan de slag met de obstakels op het strand. Ik heb dus nog even om daar naar te kijken.
Gezien de releasedatum van de Tamiya sandbag en obstacle setjes wist ik dat ik een risico nam, maar aangezien ze niet de wereld uit kosten, toch besteld.
Maar eens kijken of ik er iets mee kan en hoe ze ogen in het landschap als ik zover ben dat ik daar aan kan beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik wist het al toen ik dit topic opende, maar had de hoop dat ik me in zou kunnen houden met beginnen tot de twee andere genoemde Normandië projecten klaar waren.
Dat voornemen en die hoop kunnen nu alweer het ronde archief in. :mrgreen:
De meesten hier kennen me inmiddels. :lol:

Ik had nog twee grote, dikke stukken schuim liggen en ik ga die gebruiken om de zaak op te hogen en om er het begin van het duinenlandschap mee te maken.
Het moge duidelijk zijn, dat ik niet voor de zeekant van D-Day kies met landingsvaartuigen, maar voor het gedeelte aan het einde van het strand waar de Duitse versterkingen stonden.

Het is niet veel dat er gebeurd is. Plaat schuim neergelegd, de bunker erop gezet en afgetekend en daarna afgetekend waar de glooiingen moeten beginnen en die ook met een hobbymesje weggesneden.
Voor degenen die zich afvragen waarom de geschutsopening schuin op het strand gericht staat, dat is omdat de Duitsers dat deden om zo het strand kruislings onder vuur te kunnen nemen.

Ben aan het bedenken hoe ik de loopgraven ga creëren. Het plan is om met schuim de vorm te maken en dit dan na het in de primer zetten van het schuim met zand te bedekken.
Gezien het groffe karakter van het zand op Omaha beach kan ik voor het zand het kinetische speelzand gebruiken dat ik bij veel andere projecten ook gebruikt heb. Wellicht nog van dat fijne schelpenzand eroverheen of hoe dat spul ook heet. :D
I.v.m. de beschikbare ruimte zit ik erover te denken om de achterwand van de loopgraaf weg te laten en de loopgraaf tegen de achterrand aan te plaatsen omdat ik anders met de ruimte in de knel kom, denk ik.

photo 519245

Tot zover voor nu.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 14:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Je bent lekker bezig, Bas.

Zandzakken advies van Steven; +1

Ik hou het allemaal niet helemaal meer bij (excuse me, weinig tijd). Maar hierbij wil ik graag weer even mijn duit in het zakje doen.
Mooi onderwerp! Je bent ook goed van start met de research.

Voor het zand zou ik je zeker willen adviseren om een pakje Alebastine Muurvuller en een zakje zilverzand bij de bouwmarkt te halen.
!/3 zilverzand, 2/3 muurvuller ongeveer met elkaar mengen, DROOG!, uitstrooien en nat maken met een plantenspuitje verneveld water met wat afwasmiddel er door
(Afwasmiddel is belangrijk ivm breken oppervlaktespanning)

Je kunt hier met wat oefening zulke mooie structuren mee maken. Omdat je het droog strooit wordt het resultaat heel natuurgetrouw.
als het teveel uitvloeit door teveel water strooi je daar de droge mix weer overheen en zo kun je eindeloos door.

En last but not least; aan dit -droge- mengsel kun je ook nog pigmentpoeder toevoegen. Goed mengen. Dan kleurt het mengsel ook nog fraai door en door.
Ook hierbij experimenteren met de hoeveelheden.


Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op vr 02 okt, 2020 14:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha odorf,

Leuk dat je deze ook volgt en voorziet van advies.
Mijn projecten zijn er nooit slechter van geworden. :mrgreen:

Ik vrees dat ik tegen de tijd dat ik aan de zandzakken kan beginnen, op zoek moet naar een andere optie. Of ik moet wel in staat zijn om ze te laten "reageren", maar dat zie ik niet snel gebeuren. :wink:
Die van Steven zien er in ieder geval goed uit.

Deze week de meubels van het Village Fighting dio niet kunnen primen door het weer en zelf voelde ik me ook niet altijd even fit, dus geconcentreerd figuur schilderen was even geen optie.

Dan maar met stukken schuim verder werken aan de ruwe opbouw van een stukje landingsstrand, ook geen straf hoor. :D
Een dryfit van de bunker neergezet om de verhouding en afstanden goed in te kunnen schatten tot de rest van het strand en het beoogde stukje duin aan de rechterkant van de bunker en een figuurtje van het mortier squad in elkaar gezet om te bepalen hoeveel ruimte het mortier gaat innemen.
Het lijkt erop dat ik de loopgraaf toch met achterwand kan maken. Heeft zelf wel mijn voorkeur. De loopgraaf loopt recht, geen zigzag. Ik kom bij foto's van de Atlantikwall van nu resten tegen van zowel rechte als zigzagloopgraven.
Er lijkt ook genoeg ruimte om de mortier met ploeg in een enigzins versterkte positie in de loopgraaf te positioneren. Die heb ik op het schuim ingetekend.

Verder ook de scherfmuur voor de bunker op maat gemaakt van schuim.
De bunker bedek ik straks aan de zijkanten met zand, zoals ik al aangaf. Daarvoor maak ik eerst met schuim en karton een soort frame. Dit werd destijds met bunkers van de Atlantikwall veel gedaan en aan de bunker zitten in de zijkant openingen voor nabijverdediging die ik op die plaatsen bij een bunker nog niet ben tegen gekomen, niet op foto's als bij het bezoeken van bunkers. Die zijn dan meteen geloofwaardig weggewerkt.

Met reststukken schuim begonnen het stukje strand op te bouwen zodat de glooiingen straks echter lijken en niet zo kunstmatig recht, wat je al snel krijgt als je met een mesje stukjes gaat wegsnijden. Die opbouw is nog niet klaar, maar dit is zover ik nu ben. Straks de reststukjes enigzins op elkaar aan laten sluiten. Nu zijn het grote brokken.
Zit nog wel te denken of ik de glooiende stukken schuim afwerk met pleister en dan met zand bedek of dat ik het in de primer zet en dan met zand bedek.

photo 519491

photo 519492


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Als je af gaat smeren (prima) zou ik wel van te voren met een schroevendraaier wat gaatjes in het schuim prikken zodat het gipsmengsel wat houvast heeft. Gips/muurvullers hechten nauwelijks aan het schuim. En de toplaag brokkelt anders snel los.

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Bedankt odorf. Ik hou het in mijn achterhoofd. :D

Werk aan de ondergrond vordert goed. Met reststukken schuim begint er zich een redelijk golvend begin van de duinen te vormen.
Ik kan nog niet beginnen met het opbouwen van de bunker omdat eerst het kanon in elkaar moet, maar er is een onderdeel kapot dat vervangen moet worden en ik wacht nu op een nalevering.

Een gedeelte van de loop van de loopgraaf is uit het schuim gesneden, evenals de plaats van de mortierpositie. Het mortier staat overigens op een paar onderdelen na in elkaar.

Daarnaast begonnen met het in elkaar zetten van de figuurtjes.
Hoewel zowel de Dragon als Tamiya figuurtjes het niet halen bij de resin figuren die ik bij het The Link Up project gebruik, zijn het beiden helemaal geen onaardige setjes en in de spare box genoeg spul om het één en ander te upgraden.

Van de mortier squad staan er drie in elkaar. Of ik de vierde ook in elkaar zet, weet ik nog niet.
Van de Dragon figuurtjes staan er twee zo goed als in elkaar. Bij beide setjes vervang ik de hoofdjes door Hornet of Verlinden hoofdjes.
Bij de Tamiya figuurtjes vervang ik sommige uitrusting door die van Dragon en MiniArt uit de spare box. Bij de Dragon figuurtjes de canteens vervangen door die van Verlinden.

De Tamiya figuurtjes:

photo 519645

photo 519642

photo 519643

photo 519644

photo 519646

photo 519647

De Dragon figuurtjes tot zover:

photo 519650

photo 519648

photo 519651

photo 519649


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2020 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Er staan weer een paar figuurtjes in elkaar, die laat ik ter zijner tijd wel zien.
Vind ik nog altijd leuk om te doen: een hoop plastic onderdelen in elkaar plakken tot er weer iets herkenbaars op de werktafel ligt. :)

Gisteren de figuurtjes die ik tot zover heb op het "strand" geposteerd om te spelen met de opstelling daarvan.
Altijd leuk om te doen bij een dio: plaatsbepaling van alle onderdelen.
Te zien zijn ook de vorderingen bij de ondergrond, al kan ik me voorstellen dat mensen het moeilijk voor zich kunnen zien dat de onsamenhangend ogende stukken schuim straks een stukje strand- en duinlandschap is. :wink:
Waarschijnlijk overbodig om te melden, maar het landschap is ook nog niet zover dat ik het in de primer kan zetten. :mrgreen:
Duidelijk work in progress dus. :D
Plus dat er straks het dubbele aantal Amerikanen op het strand staat en er nog ongeveer 3 Duitsers bij komen, vurend op de Amerikanen vanuit het begin van de duinen.

photo 519816


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement