Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
Deze doos vond ik bij een modelbouwzaak in Assen tijdens de afgelopen vakantie:

photo 517975

Een Airfix Vintage Classic van de Bismarck op schaal 1/600. Ik was al een tijdje het verslag van Harry aan het lezen over zijn Trumpeter Bismarck op 1/200 en toen ik deze zag kon ik hem niet laten liggen. Ik ben een paar weken geleden begonnen met de bouw, foto's van de sprues zoals ze waren heb ik niet maar ik wil er toch een brouwverslag van maken aangezien ik wel wat tips kan gebruiken.

Het idee was om weer een beetje in het modelbouwen in te komen (laatste keer dat ik een model heb afgebouwd is ruim 30 jaar geleden) en dacht dat het wel een leuk klein projectje zou zijn...

Eenmaal thuisgekomen uit de doos gehaald en bekeken. Laat ik zeggen dat het inderdaad een 'vintage Airfix' bleek te zijn. Veel flash, putjes en bultjes, kromme dekhelft, romphelften die totaal niet pasten, overal ejector marks en het lijkt er erg sterk op dat bij 1 van de sprues de matrijs niet goed op elkaar zat:

photo 517977

kromme dekhelft, goed vastzetten met tape als ik hem op de romp ga lijmen!
photo 517979

Fikse ejector marks op de roeren, hier al geplamuurd; de rand moest ook helemaal geplamuurd worden (zat op de niet uitgelijnde sprue):
photo 517980

Op die sprue zitten ook de guns. Na loshalen, bijvijlen en uitboren bleken ze totaal niet rond te zijn (ik ben van plan om het uiteinde van de loop eraf te halen en te vervangen door wat messing pijp van 1.4mm):
photo 517978

De romp is ondertussen al wel gelijmd, patrijspoorten uitgeboord, en flink met putty aan de slag geweest, in de primer gezet en gespoten met Tamiya XF-24 en XF-9:
photo 517985
photo 517984

En toen kwam ik erachter dat ik nogal een fout had gemaakt: domweg de schroefassen en roeren vergeten te plaatsen... De schroefassen bleken abominabel en niet mooi te krijgen (ze zaten op de niet uitgelijnde sprue). Ik heb ze ondertussen vervangen door messing pijp. De nieuwe schroefassen zijn wel wat langer maar ik heb de romp uitgeboord om ze op hun goeie plek te krijgen:
photo 517981

Aangezien de oorspronkelijke gaten voor de schroefassen niet meer bruikbaar zijn, deze geplamuurd:
photo 517986
Zoals jullie kunnen zien op bovenstaande foto is het afschuren van het plamuren van de romphelften niet goed gelukt. Ik heb Vallejo plastic putty gebruikt en ga het nog verder bijwerken om de romp helemaal glad te krijgen.

Tips hoe dit netjes te doen en goed te kunnen schuren zijn erg welkom, zeker gezien het volgende:
photo 517987

Had ik al gezegd dat het een echte Airfix vintage is? Dit is een stuk van het achterkasteel (als ik mij niet vergis 1 van de hangars), enorme kieren, hier eentje van minstens 1 millimeter. Het is echt priegelen op de vierkante micrometer.

Nuja, ik geef de moed niet op en ga stug door. Tot de volgende update!

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Dapper dat je deze aanpakt! Is zo te zien niet de makkelijkste kit om te bouwen/strak te krijgen. Er staat me bij dat ik wel eens een foto-ets set voor deze kit voorbij heb zien komen, maar ik kan hem nu niet meer vinden. Aangezien het Airfix is zal het van WEM geweest zijn. Enige ambities om die toe te passen?

Succes met deze brouw, ik ga hem volgen!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2020 7:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
KoenD, als je op deze schaal wat comfortabel wil bouwen, neem dan een doosje van een van de Japanse merken: Tamiya, Fujimi, Aoshima of Pit-Road (geen idee van waar dat komt). Airfix en Revell zijn op dit vlak in hetzelfde bedje ziek. Het zou me ook niet verbazen als de kit vergeleken met een plan niet helemaal lijkt op het origineel. Je merkt ook dat de opstaande wanden erg schuin staan. Ik heb een kit gemaakt van Revell waar ik de wanden helemaal heb afgeschaafd.

photo 94689

Let ook op de plek waar de roervlakken bevestigd moeten worden, die twee uitstulpingen zou ik vlak schuren. Je scratchwerk ziet er al onberispelijk uit. Ik zou het dek aan de onderkant half doorzagen onder de A-toren, dat vermindert de spanning bij het vastlijmen zodat je dek niet krom wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
Tijd voor een update!

@Bas, dankjewel. Ik had die PE set al gezien en ben flink aan het twijfelen geweest maar heb hem ondertussen wel besteld, en hij is onderweg. Ik dacht, ik moet toch ergens beginnen met wat ervaring op gaan doen met PE, en gezien de kwaliteit van de kit kan wat PE het in ieder geval niet slechter maken dan het al is :wink:

@Steven: klopt helemaal, ik ben er ondertussen achter gekomen dat het niet echt super lijkt; de roeren zijn veel te groot, de onderdelen waar de schroefassen uit komen kloppen niet, de barbettes zijn helemaal kaal, etc. Maar ik beschouw het maar als een 'oefen' model om mezelf een aantal technieken aan te leren en te experimenteren met plamuren, scratch builden en met PE werken. Bedankt voor je tip ivm het dek; bij een dry-fit zat er inderdaad nogal wat spanning op.

Ondertussen heb ik de schroefassen en de roeren bevestigd. De roeren heb ik flink verkleind, ze leken meer bedoeld voor een 1:350: bij een dry-fit staken ze bijna voorbij de achtersteven! Ik heb een bouwtekening gevonden op ww2db.com en die gebruikt om ze (enigzins) op maat te snijden/schuren. De schaal klopt nu aardig:

photo 518999

Ik heb ook het voordek onder handen genomen; de uitsparingen voor de anker gaten heb ik wat opgevuld; de vorm klopte totaal niet. Ik heb ook de meegegoten kettingen weggeschuurd, die ga ik vervangen door echte kettingen met schakels van 1mm:

photo 518996

Ik ook de 38cm main guns aangepakt door het voorste gedeelte te vervangen door wat Albion messing buis 1.4/1.2mm. Ziet er gelijk een heel stuk beter uit (maar ik moet er wel aan wennen dat het er op foto's altijd een heel stuk ruwer/lelijker lijkt dan met het blote oog!):

photo 518998

De 15cm guns ga ik wel helemaal scratch builden (de kit versie is onbruikbaar). Dit ziet er op zich wel aardig uit: evergreen 1,6mm met een 1.0/0.8mm messing buis maar het verschil tussen de twee delen is me eigenlijk te groot:

photo 518995

Ik twijfel nog wat het beste is; evergreen heeft geen staafjes van 1,4mm maar misschien dat de combinatie van een Albion 1.2/1.0 met een 1.0/0.8mm er wel beter uit ziet. Even naar de winkel!

Volgende stappen:

    15cm guns builden
    dek lijmen
    romp opnieuw spuiten

Koen

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
En weer terug van de winkel :D

Gisteren bezig geweest met de 15cm guns. Ik moet zeggen dat ik best wel tevreden ben met het resultaat en dat ik het scratchen wel erg leuk begin te vinden!

Hier de oorspronkelijke barrels, mijn eerste probeersel en hoe het nu is:

photo 519259

En twee uur verder hier het resultaat: 12 stuks 15cm barrels:

photo 519258

De PE is ondertussen ook aangekomen; gezien de kwaliteit van de kit lijkt het misschien een vlag op een modderschuit maar ik heb wel een hoop lol om te bedenken hoe ik er toch iets mooi van kan maken.

photo 519254

(op de rechtse fret zitten zelfs kettingen en hatches!)

Tot de volgende update,
Koen

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi begin voor een ‘herintreder’!

Ik stuiter hier niet heel vaak voorbij, maar ik wil je graag een paar tips geven voor het opvullen.

Grote kieren laten zich niet zo makkelijk opvullen met plamuur. Soms is het makkelijker om de kier op te vullen met een stripje (Evergreen) styreen.

Bij het plamuren kan het ook makkelijk werken om vóór het opsmeren aan weerszijden wat tape te plakken. Dan krijg je minder grote plakken plamuur en hoef je ook minder te schuren.

Vallejo Plamuur is fijn, maar vloeiende overgangen zijn wat lastig omdat de plamuur minder goed hecht met het kunststof. Tamiya ‘klassieke’ plamuur bijvoorbeeld zit oplosmiddel in en smelt meer vast. Ik ben de laatste tijd erg fan van secondelijm. Na droging kun je het perfect schuren/polijsten. Maar dat laatste leent zich niet zo goed voor grotere vlakken.

Succes! :brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Met de combinatie van baking soda en seconden lijn, kan je perfect grote gaten dichten,
Randjes insmeren met seconden lijm, besprenkelen met een beetje baking soda, deze stappen herhalen tot het gat dicht is, daarna netjes gladschuren
Gebruik dit systeem al jaren, en werkt tot nu toe perfect !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
he koen leuk weer een bismarck en dapper om deze te bouwen want ik zeg altijd hoe kleiner de schaalverdeling hoe moeilijker het word maar met die white ensign pe gaat hij enorm meerwaarde krijgen wat uiterlijk betreft. ik volg je en zodra de rug het weer toelaat ga ik ook verder met mijn bismarck en met de scherman tank.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
Dank voor de tips mannen, het opvullen met Evergreen had ik inderdaad niet aan gedacht; secondenlijm al wel wat gebruikt maar de combi met soda ga ik zeker uitproberen. Qua plamuur blijft het een beetje tobben; ik heb ook die van Mig geprobeerd maar die valt er na een tijdje gewoon af :x Nu bezig met Revell Putty voor het (dus opnieuw) opvullen van sinkholes van het 15cm geschut, die lijkt het redelijk goed te doen; wordt wel snel hard maar verdunnen met wat lijm houd hem wat langer zacht en bewerkbaar.

En Harry, erg leuk om van jou te horen! Ik ben zwaar onder de indruk van wat je tot nu toe met je Bismarck heb gedaan en kan alleen maar hopen dat ik een beetje in de buurt kom van jouw werk. En veel beterschap met je rug, ik hoop voor je (en voor ons!) dat het snel beter gaat - ik weet hoe naar het kan zijn :cry:

En nu tijd voor een update. Het was even geleden maar de hobbytafel moest verhuisd worden van de woonkamer naar zolder (mijn vrouw vond het niet zo leuk meer). Ik heb nu een lekker plekje waar ik helemaal los kan gaan :D.

photo 520076
Nog een beetje kaal wellicht, maar de plannen voor een stel mooie wandplanken zijn er al wel.

Ik ben daarna aan de slag gegaan met de 38cm geschutskoepels. De koepels zoals ze in de kit zitten zijn wel heel erg kaal; de range finders zitten te hoog en zijn te dik, geen periscopen, zichtluiken, ladders, klinknagels etc:

photo 520079

Veel te kaal en leeg, zeker op deze schaal. Met een beetje rondzoeken kom je al vrij snel uit bij Shapeways die voor veel te veel geld hele mooie 3D-geprinte geschutskoepels heeft. Dus zelf maar aan de slag. Met een vijltje, schuurpapier, vier miniscule stukjes evergreen, een potlood, geodriehoek en een rivettool en een hoop gepriegel kom je al een heel end:

photo 520073

Maar dat is het nog niet helemaal en dus voor het eerst in mijn leven aan de slag met PE! Dat ging gelukkig iets soepeler dan ik had gedacht (slechts 1 laddertje fijngeknepen), en met 2 kleine evergreen staafjes (op papiertape plakken en dan schuin afsnijden helpt tegen het wegschieten kwam ik achter) kan je ook iets fabriceren wat met wat fantasie op een periscoop lijkt:

photo 520074
photo 520077

Vergeleken met het origineel is het een aardige verbetering:

photo 520075

Nog 3 te gaan en dan weer verder met de 38cm barrels. Zoals ze er nu bij liggen is het wel aardig maar ik denk dat ik toch ga proberen om ze scratch te builden zoals ik gedaan heb bij de 15cm guns.

Tot de volgende update,
Koen

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Een eigen ruimte is altijd fijn. Kun je tenminste alles laten liggen :D.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement