Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Na vele jaren zonder modelbouw, door een vriend geïnspireerd, ben ik weer eens aan het bouwen geslagen. De vroegere modellen waren "recht uit de fabriek", geen detaillering geen weathering. Dat was pakweg 35 jaar geleden voor de pro's. Dit keer wilde ik de lat wel hoger leggen. Deze ESCI-Revell-kit had ik nog staan na al die jaren. Dus een ideale kandidaat voor een eerste experiment met de detaillering en weathering. De gedachte was even snel een kit in elkaar gooien en dan vooral eerst met de weathering aan de slag. Dat pakte echter anders uit.

Ik zal beginnen met wat info van de kit en dan een eerste kijkje op de uitdaging.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op ma 16 nov, 2020 17:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Naast de kit heb ik nog wat detailleringssets aangeschaft. Weliswaar voor andere kits, maar met een beetje knutselen is dat wel bruikbaar voor de Revell-kit is mijn verwachting.

photo 518000
photo 518002
photo 518007
photo 518008

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Al snel bleek de vleugel zo krom als een hoepel. Ik las in D&S dat dit een bekend euvel is van deze kit en dat het meestal niet te verhelpen was. Dat laatste klopte het werd alleen maar erger. En uiteindelijk heb ik de zaag erin gezet:
photo 518009

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Om wat andere mankementen van het model te noemen:
- Raised panel lining
- De panel lining is erg inaccuraat en aan de onderkant vaag tot niet aanwezig
- Motor cooling vent is veel te hoog
- De klep van de refueling probe heeft veel te brede en diepe outline en klopt bovendien niet qua vorm
- Volledige fantasie wheelbays
- De motoruitlaat slaat nergens op
- De gunports zijn dicht
photo 518010
photo 518011

In het album: https://modelbrouwers.nl/albums/album/14690/ staan ook foto's van de bouwbeschrijving. Je kunt zien dat het wel wat summier is.

En toch ben ik aan de slag gegaan, vastbesloten om er toch iets van te gaan maken.
Ik heb al het nodige gedaan en het verslag volg in verdere posts.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Welkom JJ@MB

Nou, daar heb je jezelf wat op de hals gehaald. Maar anderzijds het hoeft niet altijd gemakkelijk te zijn en uitdagingen zijn er om aan te gaan. Esci heeft wat mij betreft een nog beroerdere reputatie dan het Revell van de jaren 70 en 80 en als ze dan samen een doos uitbrengen.... :lol:
Maar met geduld kan dit best een leuke Crusader worden, vooral met al de goodies die je erbij gehaald hebt. Ik denk dat het codewoord hier "geduld" is en zie het vooral niet als een race. (zei de man die aan de lopende band modellen post hier. :lol: )

Veel plezier, want daar gaat het om. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hallo Klaasdebrouwer,

Daar heb je helemaal gelijk in. De fun is waar het om gaat.

Ik zag jouw Jaguar kit van Kitty Hawk. Dat is wel andere koek :lol: !

Door de vleugel begon ik aan iets waar ik me nog nooit mee bezig gehouden heb, namelijk scratch-building (sort of...).
Eerst een ruwe vorm en daarna een hoop schuren. En uiteindelijk zag het er weer een beetje uit. De panel lines moeten nog een keer over, want in het zachte polystyreen ging ik wat te hard tekeer. Terwijl ik met die vleugel bezig was besloot ik om de vleugel maar in de start- en landings-configuratie te bouwen. Dus er moest ook een vulstuk in het centrum van de onderkant. En dat betekent ook dat de ruimte onder de vleugel aangepakt moest worden, want dat was gewoon een plat vlak. Die heb ik eruit gezaagd en vervolgens van real life foto's een interieur gemaakt. Met wat dichterlijke vrijheid. Straks onder de vleugel kan het ermee door.

photo 518033
photo 518034

Het gaat hard, want ik ben al sinds juni met deze kit bezig (niet al teveel tijd beschikbaar). Dus ik ga in vrij korte tijd heel wat foto's posten, tot ik "bij" ben op het punt waar ik nu ben met de bouw. Daarna zal het wat langzamer gaan.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op za 19 sep, 2020 10:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En dan de cooling duct van de motor. Die is op het model veel te hoog en hoekig. Met wat vijlen en schuren is dat wel verbeterd, maar er zat niet niet voldoende "vlees" om echt naar de reële afmeting te gaan. Dus het resultaat is nog iets te hoog. Het moet er maar mee.
photo 518051

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En toen de wheelbay van het hoofdlandingsgestel. Dat waren twee rechthoeken met wat frutsels. In werkelijkheid is de ronding van het motorcompartiment te zien. Dus daar moet wel wat gebeuren. De leidingen zijn nog steeds wel fantasie, mijn knutselcapaciteiten hebben duidelijk nog hun limieten. Het ziet er wel verbeterd uit. Bij het afbouwen met de luiken kijk ik wel of ik er nog een schepje op doe, of dat het zo genoeg is.
photo 518053

photo 518052


De gunports openen was een klein klusje. het oogt wel stukken beter.
photo 518054

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op za 19 sep, 2020 10:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Een veel grotere klus was de luchtrem. Die staat in de parkingarea over het algemeen een stuk open. Waar dat voor is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Als iemand het antwoord weet, dan houd ik me aanbevolen.

photo 518055


Op de onderkant van het model ontbreken de paneellijnen bijna volledig. Het was zoeken naar de goede plek om de zaag in te zetten. De luchtrem valt bovendien over het bevestigingspunt voor de hook-and-bridel-lanceerkabel. Die ontbreekt ook volledig aan het model (dit is overigens een euvel van alle modellen, ook die van Hasagawa). De ruwbouw is klaar. De bay boven de luchtrem bouw ik verder als ik de romp in elkaar zet. Ik heb de opening van de luchtrem nodig om het bakje van de ruimte onder de verhoogde vleugel goed op zijn plaats te krijgen bij het samenvoegen van de romphelften.

photo 518057

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De cockpit van het model is een echt drama. Ik heb de PE-onderdelen om de boel te pimpen. Maar de basis schiet zodanig tekort, dat die PE's een vlag op een modderschuit zullen zijn. Dit is wat ESCI-Revell ervan gemaakt heeft.

photo 518056

Voldoende ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen :-).

Eerst maar weer de zaag gebruikt, om een paar onderdelen als basis te gebruiken voor de nieuwbouw. En toen aan de slag. De canopy is op zich wel bruikbaar. Ik wilde er wel iets meer detail in aanbrengen.

photo 518058

De schietstoel zou een Martin Baker Mk7 voor moeten stellen. Ik heb bij de herbouw wat grove lijnen van de echte stoel nagebouwd en er de PE-onderdelen uit de Edwards-set aan toegevoegd.

photo 518059

Het instrumentenpaneel ontbeert ongeveer elke vormgeving die je kunt verzinnen. Als je de echte cockpit (dit is overigens een F-8J, maar de werkplek is nagenoeg dezelfde als een F-8E) ernaast houdt en met wat fantasie en PE, dan kun je er nog wel iets van maken.

photo 518060

Het verdere cockpitinterieur vergde ook wat knutselwerk. De groene LOX-tank is net te zien als het cockpitdak openstaat. Aangezien ik dat van plan ben, was inrichting van de avionics bay achter het cockpitbulkhead (die aan de canopy zit) nodig. Ik heb er ook nog een rechthoekige electronica-doos naast gezet, maar die staat niet op de foto.
Met de PE-sidepanels em de stoel op zijn plaats begint het wel ergens op te lijken.

photo 518062

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement