Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2020 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Heyy medebrouwers,

na lang inactief te zijn geweest op het forum én in de hobby (alhoewel... 'lang' is relatief), heb ik toch weer besloten om tussen de drukte heen weer te gaan bouwen. De hobby is natuurlijk een superfijne uitlaatklep na de dagelijkse 'stress', die toch weer een klein beetje opgevoerd wordt. Het is namelijk zo dat ik in mijn examenjaar VWO zit, en rijlessen en werk ernaast heb. Daarom zeg ik dus vooraf:
het kan zo zijn dat updates lang gaan duren, alvast excuses daarvoor.
genoeg over m'n leven, hier het komende project:
photo 517580
De Revell kit is erg goed qua pasvorm. Over de historische accuratie kan ik weinig zinnigs zeggen, hier heb ik geen onderzoek naar gedaan, en daar heb ik ook helemaal geen zin in, sorry rivet counters! ;)
Daarbij een erg verfijnd Voyager Model PE setje, met niet te weinig onderdelen. Ik weet van tevoren al dat ik een enkel onderdeel niet ga gebruiken, maar ach... Dit is trouwens de eerste keer dat ik met zulke kleine PE onderdelen werk.

Fase 1: onderstel

photo 517581
in de instructies staan dat deze zijpanelen eerst bevestigd moesten worden, daarna de wielen die op de panelen zitten. Ik heb ze voor het gemak van de volgende fase nog even eraf gelaten.


Fase 2: tracks en hull
photo 517577
Ik gebruik de wielen als mal om de link & length tracks in de juiste vorm te krijgen. Het handigst lijkt mij het om de tracks in twee segmenten per zijde over te houden, met aan het ene segment de idler wheel, aan de ander de sprocket.
photo 517575

Ook heb ik in de tussentijd even de seam line tussen twee hull parts gedicht. echt een Plasmo actie, maar is dat uiteindelijk niet het doelniveau dat we allen willen bereiken? :)
photo 517574

Fase 3: Photo Etch
In deze stage heb ik een groot aantal PE onderdelen bevestigd. Dit ging met minder tegenslag dan verwacht. Wel was het metaal soms ietwat dik om te buigen (vooral lange stukken die heel smal waren, en door het midden moesten worden gebogen, zie afbeelding)
photo 517572
photo 517573

spatbord had iets te veel problemen, dus heb ik het expres verbogen om op schade te laten lijken.
photo 517570

engine deck
photo 517569
photo 517568

nog meer frutseltjes onder de loep
photo 517566

diorama concept
photo 517567
voor het diorama ontvang ik graag suggesties. Het liefst wil ik roeien met de riemen die ik heb, dus figuren bijkopen zal 'm niet worden. Alhoewel... :D

gegroet!

ps. ik hoop binnenkort weer wat progressie te maken. als het allemaal wat langzaam gaat, worden de updates kleiner.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Een mooie uitdaging, dit kitje. Wat betreft de historische correctheid kan ik alvast verklappen, dat de schaal dichter bij 1/76 zit dan 1/72, maar los in een dio maakt dat niet zoveel uit. Hou er wel rekening mee als je toch figuurtjes erbij gaat zetten, deze moeten dan niet te groot uitvallen.
Erg knap ook hoe je die kleine priegelige PE-deeltjes verwerkt, ik krijg dat nooit zo mooi voor elkaar. Een tip voor het plooien is om de PE te verhitten, hierdoor wordt het zachter. Dat kán handig zijn, maar soms ook niet omdat het dan weer té makkelijk plooit...

Wat betreft het dio, had je hier zelf al ideeën over? Zoals ik het nu zie, denk ik vooral "Sneeuw!".

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
aha, ach, dan is hij maar wat kleiner dan bedoeld. Het zij zo. Ik heb wel eens een tijd gehad dat ik erg gefrustreerd was als er historisch gezien een dingetje niet klopte, maar dat doet me nu niet veel meer. Het haalde te vaak de fun eraf voor me. Nu is de insteek: lekker bouwen, lekker verven, lekker verweren en lekker niet rivercounter worden :)

dank voor de PE warming tip, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik had voor het diorama een soort herfstachtig thema in gedachten. Misschien ga ik ook nog wel ergens een explosie maken met kerstverlichting en watten en zo. De scène die je daarbij moet indenken... De tank wordt geraakt door een granaat, en staat op het punt van complete vernietiging. het diorama noem ik dan naar zo'n domme uitkraam die je hoort als je op War Thunder wordt geraakt. Ik weet niet of je het kent, maar dan gaat 't ongeveer zo:
Je vliegt in een vliegtuig, en wordt door een vijand compleet aan flarden geschoten; beide vleugels weg.
de piloot zegt dan doodleuk: you've got a hole in your right wing!
Dat ben ik dus een beetje aan het bedenken.

excuses alvast, voor het feit dat er geen duidelijk verhaal in m'n berichten lijkt te zitten, zo typ nou eenmaal :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Sven, mooi model zo, ik meen je te kunnen herinneren van vroeger, maar ik zou zeggen, maak je dio zo klein mogelijk, want als je voertuig af is, kan het heel moeilijk zijn om de motivatie vast te houden. Beter dat je voertuig iets over de rand steekt, dan te groot dus. Ik weet niet wat voor technieken je qua camouflage kunt toepassen, maar een whitewash over een geschilderde camo kan al snel goed uitpakken.
Buiten dat: als je 'em in een ambush
-positie wil plaatsen is in of bij een schuurtje of huisje misschien leuker en realistischer dan een bosweg die op en neer loopt. Al ken je misschien (1 van) die bekende foto(' s) van die Jagdtiger in een Duits bos, misschien leuk ter inspiratie: https://pin.it/2rdkJjF

Doei! Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Klein updateje

Ik heb de rupsbanden en schürtzen toch bevestigd. Dit omdat het simpelweg te veel complicaties zal geven verder in het proces. Zie hier:
photo 518178
photo 518177
photo 518176
Ik heb tevens een poginkje tot boom maken gedaan. Half synthetisch, half echt plant, respectievelijk het schuurgedeelte van een spons en een of ander (on)kruid. Mijn mening: niet tevreden. Het bladerdak is neppig. Te plaatselijk, kijk maar...
photo 518175
photo 518173
photo 518174
Het naaldboompje is wel beter in mijn opinie, gemaakt op de plasmo manier, met een oude kwast.
photo 518171
Het diorama ga ik inderdaad kleiner maken denk ik. Gelijk een goede reden om de grote boom teniet te doen :)
Ik heb al een schuurtje of iets dergelijks geprobeerd te verzinnen, ik heb daarover nog niks concreet.

S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Sven,

Goed bezig! Gewoon lekker wat ideeën uitproberen en dan het beste kiezen (maar dat hoef ik je gezien je leeftijd niet te vertellen;) Wat ik bedoelde voor een huis bijvoorbeeld was deze: je kunt de tank er dan half inzetten.
Afbeelding
Voor de rest vind ik die eerste (loof) boom ook niet echt verkeerd, maar die tweede: sowieso tof idee en mooi uitgevoerd, ook al heb het idee misschien van internet.

Groetjes,

Anne

PS: anders heeft Pegasus Miniatures misschien iets qua hutjes ala Rusland

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 sep, 2020 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
een kleine update met close-ups en de tow cables.
de voorkant van de rechter track is zichtbaar scheef. dit ga ik maar in m'n dioramaatje proberen te verbergen of zo.
photo 519070
photo 519069
photo 519072
photo 519071


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de bouw lijkt me af! Wellicht moet er wat worden 'gerenoveerd' of iets dergelijks, maar dat zien we tijdens de verfsessies wel.
Even wat betere foto's:
photo 519147
photo 519148
photo 519149
photo 519150
photo 519151
photo 519152

Ik hoop snel te kunnen beginnen met verf!

Postscriptum: die buis die normaliter aan de zijkant van panthers zit, heb ik eraf gelaten, en de monteerplek gevuld. Dit omdat ik die kant wat leger wilde hebben (submotivatie zit 'm in het feit dat de photo etch daar fout ging :) ) op internet kwam een enkele jagdpanther zonder dat ding langs, dus het voelt niet 'inauthentic'. wat is het eigenlijk voor buis?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Vind het knap hoe je dat met de PE hebt gedaan op deze schaal. Ik heb er soms al moeite genoeg mee bij 1:35.

Lijkt alleen wel of de storage bins achter niet helemaal mooi sluiten of zie ik dat verkeerd?

In ieder geval succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 jun, 2017 14:07 pm
Berichten: 94
no leaf clover schreef:
Lijkt alleen wel of de storage bins achter niet helemaal mooi sluiten of zie ik dat verkeerd?

De linkse sluit inderdaad niet goed. Dit komt wel goed, ik ga daar een kleedje overheen leggen of zoiets dergelijks, quick fix! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement