Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Dag mede modelbrouwers,

Het is inmiddels alweer ruim 8 jaar geleden dat ik de 1:144 Space Shuttle van Revell heb gebouwd. Ik heb mijn exemplaar gebaseerd op NASA's laatste Space Shuttle missie STS-135, te weten de Atlantis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto is het bovenste deel van Revell's beschamende poging tot het reconstrueren van het "Mobile Launch Platform" te zien. De verhouding klopt totaal niet, maar het ontbreekt aan werkelijk enig niveau van detaillering. Dus ik was destijds al van meet af aan overtuigd dat ik dit launch platform niet zou bouwen, maar slechts als statief voor de shuttle zou gebruiken.
Daarmaals was mijn oog reeds gevallen op Edu-Craft's papieren model van het Mobile Launch Platform (MLP) én de Crawler. Beiden heb ik dus aangeschaft, dit topic zal alleen gaan over de bouw van het MLP. De Crawler komt dus later.

Eenmaal gereed, zal het model er zo uit zien.

Afbeelding

Een uitermate realistisch schaalmodel dus, zeer nauwkeurig op schaal en voorzien van werkelijk alle details die op het MLP te vinden zijn. Zoveel is duidelijk dat het een zeer uitdagende bouw is, maar ik heb inmiddels al tamelijk wat uitdagende papercraft projectjes gedaan (lang niet allemaal hier tentoon gesteld) dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

Het tempo van dit topic zal wisselend zijn. Soms ben ik gemotiveerd een paar dagen flink door te pakken, soms weer een paar weken niet. Maar ik zal gestaag mijn vorderingen hier met jullie delen.

Educraft is gevestigd in Burbank, California. Zodoende dus een tijdje moeten wachten op de levering. In dit geval dus een pakketje ontvangen voor het MLP en de Crawler. Er wordt tevens een CD-ROM bijgeleverd met daarop de PDF manual waarin in redelijk detail de bouw wordt beschreven, begeleid door veel referentie foto's van het MLP en de Crawler.
Aanvankelijk viel me de kwaliteit van het papier tegen, of beter gezegd, de dikte. Anderzijds maakt dit de bouw wel wat eenvoudiger. Te dik papier werkt immers minder prettig in het geval van vouwen en buigen.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen maar voortvarend aan de slag gegaan. Er wordt gestart met het bouwen van de basis van het MLP. Voor de stevigheid is het noodzakelijk dat je niet alleen de basis, maar ook gaandeweg de bouw diverse onderdelen intern verstevigd met dik karton.

Te beginnen met de zijwanden en het deck van het MLP. Allen worden intern voorzien van stevig karton (+/- 3 mm dik).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In dit geval wegens de grote oppervlakte gekozen voor applicatie middels dubbelzijdige tape om vervorming van het papier door de lijm te voorkomen, aangezien het vrij dun papier is.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens is het noodzakelijk om wederom met karton een soort frame te construeren voor stabiliteit en stevigheid uiteraard. Dit heb ik overigens met een hetelijm pistool gedaan, dat werkt uitermate goed voor dit soort toepassingen naar mijn bescheiden mening.

Afbeelding

Afbeelding

En daarmee is dan ook direct de basis gereed. Vanaf hier zal het voornamelijk om detaillering gaan.

Afbeelding

Afbeelding

De 3 blast chambers zijn voorzien van een opstaande rand, ik kon geen specifieke benaming hiervoor vinden. Hiervoor eerst de basis gemaakt en met een grijze marker de randjes voorzien van kleur om witte vouwrandjes te camoufleren. Vervolgens de textuur aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan verder aan het blast deck. Dit betreft een subtiele verhoging van het platform achter de blast chambers. Ook deze is verstevigd met karton.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Solid Rocket Boosters (SRB's) van de Space Shuttle vinden hun plekje uiteraard in de twee naast elkaar gelegen blast chambers. De SRB's zullen rusten op hold downs die in de blast chambers geplaatst zijn. Dit betreft een 8-tal 2-delige componenten die op hun beurt ook weer verstevigd worden met karton.

Eerst maar eens beginnen met een van de statiefjes om te zien hoe deze het best te vervaardigen.

Afbeelding

Afbeelding

Gevolgd door de rest, uiteraard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens geplaatst in de blast chambers.

Afbeelding

Afbeelding


Tot zover! Afgezet tegen het resultaat, zitten er al aanzienlijk wat uren in bovenstaande. Verwacht dus s.v.p. niet binnen een week de eindfoto's te zien. :wink:

Het resultaat tot dusverre is wel zeer bevredigend. Het blijft me verbazen wat voor mooie resultaten men kan bereiken met zoiets eenvoudigs als papier. Het is w.m.b. de ultieme vorm van handwerk, aangezien de meeste onderdelen ook nog vorming nodig hebben alvorens ze geplaatst kunnen worden.

Wordt vervolgd, bedankt voor het kijken! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dit is weer eens wat anders. Ik ben het helemaal met je eens dat die crawler van Revell echt nergens op slaat. Dat vond ik al toen ik die kit gebouwd heb toen ik 12 was. :lol:

Dit is wel een mooie oplossing. Het lanceerplatform leent zich natuurlijk prima voor dit medium al zie ik genoeg ronde objecten en dat vond ik altijd wel lastig als ik met papier aan de slag ben gegaan. Die kartonnen versteviging lijkt ernstig nodig en ik heb de indruk dat je het karton daarvoor zelf bij de supermarkt moet halen uit de kartonnen dozen bak of wordt dat ook meegeleverd en uitgelegd in de instructies?

Veel plezier natuurlijk :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Hi Loek,

Wat ontzettend gaaf dat je deze gaat bouwen.
Zelf volg ik al jaren Gino die bij het forum Raumfahrer.net deze set bouwt.
En ik kan je vertellen dat ie tot waanzinnig detailleren is gegaan.

Kijk eens op deze site en het onderstaande topic voor neer inspiratie

https://www.raumfahrer.net/forum/smf/in ... ic=10470.0


Voor mij als spacegek sta ik constant te smullen van dit topic. Ik ga je volgen want ik wil in de toekomst ook wat van Edu Craft bestellen.


Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Klaasdebouwer schreef:
Die kartonnen versteviging lijkt ernstig nodig en ik heb de indruk dat je het karton daarvoor zelf bij de supermarkt moet halen uit de kartonnen dozen bak of wordt dat ook meegeleverd en uitgelegd in de instructies?


Dank voor je reactie! Je hebt inderdaad gelijk, ik heb verzuimd het te benoemen in mijn post, maar die kartonnen versteviging zul je volledig zelf moeten vervaardigen. Ik heb inderdaad een stevige doos gebruikt als donor. In dit geval 3 mm dik karton. Op zichzelf niet super sterk, maar als constructie wel erg sterk.


@spacegek

Ook jij bedankt voor de reactie. Ik zie inderdaad dat de beste man nog enkele stapjes verder gaat met deze kit. Erg imposant, misschien kan ik wat nuttige tips & tricks overnemen. :wink: Bedankt voor het delen.

Vooralsnog lijkt me deze Edu-Craft kit een erg mooi project met een heel mooi resultaat als gevolg, mits je er de nodige aandacht aan besteedt. Het is zeker geen gemakkelijk project. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de prijs incl. verzendkosten vanuit de US behoorlijk vind. In ieder geval als je bedenkt dat je slechts een stapeltje A3 velletjes en een CD-ROM'metje krijgt. Ik begrijp dat er waarde zit in de tot standkoming en ontwerp van een dergelijke kit, maar de verzendkosten zijn behoorlijk.

Binnenkort meer! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement