Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de 1/72 Chinook van Revell en daar heb ik (zoals altijd) Revell's aqua voor gebruikt (stinkt niet, makkelijk te verdunnen en schoon te maken etc.)
Nou heb ik de heli gespoten met de kleurloze lak van Revell (01) ook aqua omdat ik eens een pinwash wilde proberen.

Daarvoor heb ik Revell enamel gebruikt, verdunt met Revell color mix. Nou blijkt dat ik nu mijn mooi gespoten aqua laklaag weg kan poetsen met dat goedje.

Volgens mijn logica kan dat helemaal niet (want: acrylverf en enamelverdunnen). Weet iemand wat hier aan de hand is?

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ten eerste, waarom heb je (nog) niks laten zien van je Chinook? Ik als heli-fan ben wel nieuwsgierig.

Ten tweede is volgens mij de colormix van Revell voor de aqua's en niet voor enamels, daar heb je thinner oid voor nodig. Wellicht doordat de colormix niet (goed) wordt gemengd met de enamel en daardoor je laklaag oplost en wegpoetst.

Na een aqua-laklaag zou je je pinwash met olieverf/terpentine kunnen gebruiken. Terpentine tast de aqua niet aan. Andersom zou je dus een aqua wash over een enamel laag kunnen doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Revell Colormix is een Thinner en dus wel voor de Enamels.

En ik denk wel dat deze thinner van invloed kan zijn op de laag van je aqua verf , je spuit immers ook geen thinner verdunde laklaag over aqua verf heen
dat vraagt ook om problemen.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Nou ja, sh*t happens

Ik weet nu in ieder geval wat ik moet gebruiken als ik een laag aqua verf moet verwijderen.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Er zijn inderdaad 2 color-mixen, 1 voor Aqua, en 1 voor Enamel. Die van de enamels is inderdaad behoorlijk aggresief, ik heb hetzelfde gehad... Met Humbrol enamel thinner of gewoon terpentine of wasbenzine gaat het wel goed.
Het is inderdaad wel een goede Aqua-stripper, want dat spul laat zich anders erg moeilijk verwijderen!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement