Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb deze even gemist maar vervolgens helemaal doorgelezen!
Wat een mooi resultaat tot zover weer Huib! En wat een details weer. De indeling van de cockpit vindt ik ook mooi gevonden, is dat een eigen indeling? Die gespen van de gordels zijn ook mooi gelukt bij je.

Ga zo doorb!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, Deef en Paul!

Paul1970 schreef:
De indeling van de cockpit vindt ik ook mooi gevonden, is dat een eigen indeling?

Nee hoor, zoveel mogelijk gebaseerd op referentiemateriaal. Wel wat vereenvoudigd natuurlijk voor deze schaal.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Lekker bezig Huib! De Airfix kit is al voorzien van veel van de door jou aangebrachte details, dat maakt mijn leven wat makkelijker. Dat doet echter niets af aan je prachtige scratch werk!
Wel een opmerking over de veiligheidsgordels, wat ik begreep van de posts op Britmodeller is dat de navigator en radio operator geeen gordels hadden, maar een staalkabel ("anti-cavorting chain") om zich aan het vliegtuig te zekeren. Ik meen die kabel en haak zelfs te zien op je foto bij de dame die de parachute aangeeft.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ben ik 2 weken weg, bouwt ie een Swordfish! Prachtig werk. Ben benieuwd hoe je de rigging gaat aanpakken en wil graag van je leren.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 27 aug, 2020 22:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Je maakt er weer werk van .
Mooi interieur geschrached en al die extra details erg knap. ik vind het ook leuk om te zien dat je steeds een stapje vooruitdenkt en nu al de doorvoeren voor de stuurkabels hebt gemaakt.

vroeg me alleen af hoe je dat spoor voor het waarnemersluik er zo recht in hebt gekregen.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, heren!

Deef schreef:
ik was bang dat de Extra Thin vlekken in de clearparts zou opleveren.

In dit geval was dat geen probleem omdat ik de raampjes na het lijmen nog ging schuren en polijsten.

Shake schreef:
ik begreep van de posts op Britmodeller is dat de navigator en radio operator geeen gordels hadden, maar een staalkabel

Hé, dat wist ik niet. Mooi weetje. Dankjewel Sjaak.
In dit filmpje zie je vanaf 27:10 wat er gebeurt als je niet met zo'n kabel (of riemen) vastzit. https://www.youtube.com/watch?v=6dmNyts7f1w Overigens een prachtige Royal Navy instructiefilm over het gebruik van de vliegtuigkatapult.

Timmie schreef:
vroeg me alleen af hoe je dat spoor voor het waarnemersluik er zo recht in hebt gekregen.

Dat zijn twee stukjes stretched sprue (dus niet gescribed) die ik met het timmermansoog onder op de romp gelijmd heb.

Trajanus schreef:
Ben benieuwd hoe je de rigging gaat aanpakken

Die komt pas helemaal op het eind, Jan.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ondervleugel

Verder met de vleugels.

Afbeelding
De vijf vleugeldelen. Zoals wel vaker bij oude kits is ook deze Swordfish een rare mengeling van versies. De grote oliekoeler op de neus is correct voor de Mk.II en de Mk.III, de afdekking van de middelste cockpit (die ik weggehaald heb) is alleen juist voor de Mk.III. Maar de met doek bespannen onderzijde van de ondervleugels hoort weer bij de Mk.I. Zo recht uit de doos kun je er dus geen correcte Swordfish van maken. Da's niet erg, want dan hebben we weer wat leuks te doen.

Afbeelding
Vanaf de Mk.II werd het doek aan de onderzijde van de ondervleugel vervangen door aluminiumplaat om het afvuren van raketten mogelijk te maken. (Anders zou de vleugel lekker mee gaan smeulen door de steekvlam van de raketmotoren.) De ribbels van het doek moeten dus weg. Het te schuren gedeelte heb ik afgeplakt.

Afbeelding
Na het schuren wat paneellijnen toegevoegd.

Afbeelding
Voorbereidingen voor het landingslicht. Links zie je ook nog de naad die ik gescribed heb, waar de vleugel kan openvouwen.

Afbeelding
Het landingslicht uit een stukje transparant plastic.

Afbeelding
Vastgelijmd, op maat geschuurd en gepolijst. De gloeilamp word gevormd door een geboord gaatje dat ik van binnen zilver heb geverfd.

Afbeelding
Handgrepen gemaakt aan de vleugeluiteinden. Die worden door het dekpersoneel gebruikt bij het op- of uitvouwen van de vleugels. Eerst een vierkantje uitgevijld, daarna een stukje plastic staaf erin gelijmd.

Afbeelding
De ondervleugels aan de romp gelijmd.

Afbeelding
Met plamuur de naadjes nog even weggewerkt.

Zo, en nu verder met de bovenvleugel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 11:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ziet toch wat goede research vermag!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk Huib die vleugel! Het geschuurde vlak met de paneellijnen ziet er uit of het nooit anders geweest is.
Het ziet er altijd zo mooi geordend en gestructureerd uit bij je, fijn om naar te kijken!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, Jan en Deef. De vaart zit er lekker in, dus nu verder met de:

Bovenvleugel

Afbeelding
Alle kitonderdelen voor de bovenvleugel.

Afbeelding
Bovenop de vleugel heb ik de bediening van de ailerons nog toegevoegd.

Afbeelding
Ik heb de vleugelsteunen alleen verlijmd aan de bovenvleugel, en de lijm laten uitharden terwijl de vleugel in de goede positie op de ondervleugel stond. Een potje lijm erop als gewicht om het zaakje stevig op z'n plek te houden.

Afbeelding
De contructie van Matchbox werkt wel makkelijk, maar laat lelijke sporen achter op de onderzijde van de bovenvleugel.

Afbeelding
Dus een en ander even volgestopt met wat plamuur.

Afbeelding
Na wat vijlen en schuren ziet het er dan netter uit. Ook de steunen tussen de ailerons zijn nu aan de bovenvleugel verlijmd.

Afbeelding
Even droogpassen. De bovenvleugel blijft los tot na het schilderen, decallen en verweren. Maar het begint nu op een Swordfish te lijken.

Nu verder met het landingsgestel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement