Dat is een goede... scherp gezien. Het was mij eerlijk gezegd ontgaan. Ik had wel gezien dat latere versies een diffusor in the uitlaat hebben en dat was nog niet zo ten tijde van de BV-234 (die de 'rechte' en gladde uitlaat van de CH-47C heeft). Ik had me slechts op dat detail gericht.
next-generation T55 engine (25% meer vermogen en 10% minder verbruik dan vorige versies). Hedendaagse Chinook uitlaten hebben verticale ringen rond de uitlaat.
Nieuwsgierig naar het wel en wee van de horizontale ribbels in het Italeri model, ben ik op zoek gegaan naar de oorsprong in de realiteit. En die heb ik niet echt kunnen vinden. Ben wel benieuwd wie het weet. De uitlaat van de Italeri kit (en de daarop gepasseerde BlackDog aftermarket engine) lijkt nog het meest af te komen van een model CH-47A. Misschien een kwestie van een oud onderdeel dat niet is meegenomen bij het updaten van de mallen door de jaren? In elk geval ga ik het niet meer veranderen. Dat zou veel werk opleveren en waarschijnlijk wordt het er niet fraaier op. Nu glimmen ze mooi en dat laat ik zo.
Omdat ik even geen update heb een bloedstollend mooie foto die ik op internet tegenkwam:
Dust lights up the rotors of a CH-47 Chinook helicopter as US Army paratroopers load for an air-assault mission near Combat Outpost Ab Band, in Ghazni Province, Afghanistan, May 23, 2012. U.S. Army / Sgt. Michael J. MacLeod
VJ