Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2020 7:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke bouw om te volgen dit. Mooie details in combinatie met mooi werk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2020 12:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 feb, 2016 20:41 pm
Berichten: 12
Woonplaats: Castricum
Gaaf! Ik vlieg zelf Chinook bij de Koninklijke Luchtmacht, en heb nooit van het bestaan van een civiele versie geweten. Erg tof om te lezen. leuk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2020 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Gaaf JP, wanneer mag ik een keer met je mee?
En tot die tijd: vul me gerust aan met technische details! Ik ben los op de B737, maar op het vlak van rotary wing ben ik een leek.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vintage Jet schreef:
Gaaf JP, wanneer mag ik een keer met je mee?


Dan heb je nog een klant.

Ik heb in 1995 op Deelen en Gilze gezeten als dienstplichtig sergeant. Heb een mooi blok mogen vliegen met dhr. Roelofs, destijds majoor volgens mij. Later commandant van 298. Ben een liefhebber van heli's, maar geen expert. Dus inside info wordt altijd op prijs gesteld.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2020 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De laatste update is al weer van een tijdje terug. Dat komt door gebrek aan tijd en de tijd die ik beschikbaar had, ging op aan andere zaken zoals de B747. Ondertussen heb ik in de avonduurtjes wat tijd gevonden voor kleine werkzaamheden.

photo 515749
Zo heb ik de intake screens onderhanden genomen. Bij Italeri vonden ze blijkbaar dat een dicht screen met de tekstuur van een raster zou volstaan. Ik vind dat geen fraaie oplossing, dus heb ik het frame behouden en het overtollige kunststof weggesneden.

photo 515748
Van een andere kit had ik nog een kegeltje liggen dat prima als voorvormer kon dienen, dus heb ik zelf een rastertje uitgesneden en in de juiste vorm gebogen. Dit is met witte lijm aan het frame vastgezet.

photo 515746
In inmiddels wit geschilderd. Nu lijkt het tenminste een beetje op een intake screen, waar je details doorheen kunt zien.

photo 515747
Ook heb ik de rotor drive shaft vastgelijmd. Dit is de kant die straks niet meer zichtbaar is, omdat de beplating maar aan één kant open komt te staan. Wel is nu goed de hoek zichtbaar waaronder de rotor as moet staan.

In de volgende update hoop ik meer te kunnen laten zien van de detaillering van de motoren.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lijkt wel op een commercial van KFC: Finger Licking Good !

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2020 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank je René. Vandaag dus precies 40 jaar geleden! Het model is niet af, maar dat is ook niet het streven geweest. Het moet hobby blijven en ik ben druk met andere zaken. Gelukkig vandaag wel tijd gevonden om de motor die open komt te staan van details te voorzien.

photo 516001
De motor uit de BlackDog kit.

Citaat:
Engine: licht gewicht krachtpatsers van Duitse afkomst.
De kracht van de BV-234 Chinook komt uit twee Honeywell AL 5512’s. Dat is de civiele variant van de standaard Chinook motor: T55-L-712. Deze motoren zijn in de jaren ’50 ontwikkeld door de fabrikant Lycoming, die vooral bekend is van simpele en betrouwbare luchtgekoelde zuigermotoren voor de kleine luchtvaart. In zo’n beetje elk sportvliegtuig gemaakt tussen 1950 en 1980 zit er wel een.

De ‘T55’ is een technische meesterwerk en was in 1950 het geesteskind van de Duitse wetenschapper op het gebied van turbinemotoren, Dr. Anselm Franz (1900-1994). In WO2 ontwikkelde Dr. Franz de beroemde Junkers Jumo 004-turbostraalmotor voor de Messersmitt ME262-jet. Na WO2 richtte de gasturbine-afdeling van Lycoming op. Hij ontwikkelde ook de AGT1500 gasturbine tankmotor voor de M1 Abrams Tank.

Ondanks de leeftijd van het originele ontwerp, worden sterk verbeterde versies nog steeds geproduceerd. De T55, voorzien van een turbofan, vormt ook de basis (core engine) van de Honeywell ALF 502/LF 507 die worden toegepast in jets als de BAe-146 (ALF 502), de AVRO RJ (LF 507) en de Bombardier Challenger 600.


photo 516002
en voorzien van kleur. De delen van de cowling die zichtbaar blijven, zal ik hierna wit spuiten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Was het niet handiger geweest om het witte eerst te spuiten? Ik neem aan dat je de rest van de motor met een kwastje hebt ingekleurd?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi René, ja dat was handiger geweest. Nu heb ik het chroom met een andere beurt meegenomen en als eerste gedaan, dus heb ik van van binnen naar buiten gewerkt en dat ging ook wel. De echte uitdaging komt straks als de motoren gemonteerd zijn en het schuur en spuitwerk van de rest van de romp gaat plaatsvinden...

photo 516185
Hier zie je ook dat de randen nog niet helemaal strak zijn. Dat werk ik weg als het rode vlak wordt gespoten. In elk geval is de drive shaft klaar.

photo 516186
En ook de motoren zijn klaar. De onderdelen liggen nog los (dus hier en daar zit het scheef op de foto).

Citaat:
De motor zelf weegt ongeveer 380 kilo en levert een kleine 4600 ‘rated shaft horsepower’. (vermogen gemeten aan de uitgaande as van de transmissie). Daarmee is deze motor relatief ligt in gewicht en tegelijk bijzonder sterk. Ter vergelijk: de Allison T56 uit de Hercules en Orion levert ongeveer het zelfde vermogen, maar weegt het dubbele. Motor totaal gewicht, klaar voor installatie (inclusief motor transmissie en uitlaatkegel) weegt 640 kg.

Een van de voordelen van het lichte gewicht is dat de motor vrij gemakkelijk in zijn geheel vervangen kan worden. Elke motor zit vast aan het frame met drie bevestigingspunten (twee voor, één achter). Voor onderhoud kan de beplating scharnierend open. Een opstapje dat in de sponsons is ingebouwd maakt dat een technicus er gemakkelijk bij kan. Vervolgens kan de hele motorbeplating over twee scharnieren wegklappen, waardoor de gehele motor vrij komt. De motorbedrading, brandstofleidingen en hydraulische componenten zijn aan de onderkant verbonden met ‘quick-disconnect’ koppelingen. Dit maakt een snelle motorwissel mogelijk.

photo 516187



tot de volgende, VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Prachtig VJ!

Ik kan erg genieten van je zeer gedetailleerde bouwsels.
De afwerking van de motor is ook weer onovertroffen.
Fraaie metaalkleuren en de verkleuring van de uitlaat zijn prachtig.

Oja en de leerzame verslagen, doorspekt met weetjes, natuurlijk ook.

Één kleine opmerking. Het stangetje dat de kap openhoudt lijkt mij enorm overscale (dik).
Mogelijk is hier iets dunners voor te vinden?

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement