Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Matchbox 1/72 Fairey Swordfish Mk.II

Zo, ik heb weer een lekker oud kitje van de stapel getrokken. Deze Matchbox Fairey Swordfish lag me al een hele tijd aan te kijken, maar Jan (Trajanus) kwam tussendoor met zijn geweldig leuke Japanse groepsbouw, dus drie Japanse vliegtuigen verder komt deze pas aan de beurt.

Afbeelding
Fairey Swordfish Mk.I

Fairey Swordfish
Het verhaal van de Fairey Swordfish zal velen hier niet onbekend zijn, maar toch even een korte toelichting. De Swordfish werd in 1933 ontworpen door Fairey als antwoord op een vraag van de Royal Navy om een nieuw verkennings- en torpedo vliegtuig dat zowel vanaf land als vanaf vliegdekschepen moest kunnen opereren. Fairey antwoordde met een flinke driezits tweedekker van klassieke met doek overtrokken constructie. Het toestel werd in 1936 operationeel en werd zowel gebruikt door de Fleet Air Arm van de marine als door Coastal Command van de luchtmacht. In 1939, bij het uitbreken van de oorlog, was het toestel in feite al verouderd. Maar omdat beoogde opvolgers niet van de grond kwamen of niet voldeden (o.a. de Fairey Albacore) bleef het toestel tot het eind van de oorlog in gebruik.

Afbeelding
Fairey Swordfish Mk.II met radarantennes aan de vleugelstaanders

Aanvankelijk werd de Swordfish ingezet waarvoor hij ontworpen was: als verkennings- en torpedovliegtuig. Ondanks forse verliezen wist het toestel enkele grote successen te behalen, waaronder het beschadigen van het Duitse slagschip Bismarck, wat tot zijn ondergang leidde, en het vernietigen van een aantal Italiaanse vlooteenheden tijdens de slag bij Taranto. Zijn lage snelheid, primitieve constructie en open cockpit voor de hele bemanning, maakte het toestel echter kwetsbaar en niet meer van zijn tijd. Later in de oorlog werd de Swordfish vooral ingezet als onderzeebootbestrijdingsvliegtuig. Daartoe werd het toestel in de Mk.II en Mk.III versies uitgerust met radar en geschikt gemaakt om raketten af te vuren en dieptebommen af te werpen. De laatste Swordfish eenheden waren begin 1945 nog operationeel. Het toestel werd uiteindelijk vanaf 1943 geleidelijk vervangen door de veel modernere (maar oerlelijke) Fairey Barracuda.

Afbeelding
Zicht op alle bommen en torpedorekken onder een Swordfdish Mk.I

De Swordfish kreeg de bijnaam 'stringbag' (boodschappennetje) vanwege de mogelijkheid hem helemaal vol te hangen met verschillende soorten munitie: een torpedo of raketten (niet allebei tegelijk), dieptebommen, conventionele bommen, markeringsrookbommen, etc. Onder de vleugels en de romp hing dan ook een hele batterij bommenrekken en ophangpunten.

De Swordfish was dus een echt werkpaard en een van die on-glorieuze toestellen die, hoewel verouderd, maar door bleven vechten bij gebrek aan alternatieven.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op zo 09 aug, 2020 16:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
De Matchbox kit

Ik ben in het gelukkige bezit van vier oude Swordfish kits:

Afbeelding
Veruit de oudste is de Airfix kit die in 1958 voor het eerst werd uitgebracht (er is sinds een paar jaar ook een heel goede Airfix new tool, maar ik houd niet van moderne kits). De Frog uit 1973 en de Matchbox uit 1974. De Revell is een vrij recente rebox van de Matchbox kit.

Afbeelding
De Matchbox kit werd voor het eerst uitgebracht in 1974. Deze uitgave is echter uit 1998 toen het merk Matchbox al overgenomen was door Revell.

Afbeelding
Het spuitgietwerk is dan ook conventioneel in één kleur lichtgrijs en niet in drie kleuren, zoals bij de oudere Matchbox uitgaven het geval was. Van één kant jammer vanwege de nostalgie, maar ach, uiteindelijk zie je er toch niets meer van.

Afbeelding
Een keurig decalvel voor twee versies: een witte Mk.II en een pikzwarte Mk.III met rode codes. Het wordt de witte Mk.II

Nou, aan de slag maar!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Cockpitinterieur

Zoals gebruikelijk begint ook bij deze kit het werk aan de cockpit. Omdat die cockpit open is en goed zichtbaar is het de moeite waard er wat aandacht aan te besteden.

Afbeelding
Dit is het cockpitinterieur zoals Matchbox dat voor mij in gedachten heeft. Nou, daar kunnen we nog wel wat meer van maken.

Afbeelding
Ik begin met het verwijderen van de linnen kap boven de middelste cockpit. Die diende bij de Mk.III om de radaroperator wat meer beschutting te geven als hij op z'n schermpje zat te turen. Maar aangezien ik een Mk.II maak, mag die weg.

Afbeelding
Daarna met de frees aan de slag om aan de binnenzijde de bevestigingspunten voor de Matchbox cockpitvloertjes weg te slijpen.

Afbeelding
Leuk! De oude Matchbox gietmal uit 1974.

Afbeelding
Deze twee plaatjes plastic vormen de basis van de nieuwe cockpit.

Afbeelding
De hoofdstructuur gebouwd.

Afbeelding
En verder gedetailleerd.

Afbeelding
Van de andere kant bezien.

Afbeelding
Ook nog wat aanvullend detail aangebracht op de zijkanten van de romp. (En wat blokjes styreen om het interieur op de goede plek te fixeren.)

Afbeelding
Even een testfitje. De romphelften zijn een beetje krom, dus het vraagt even wat tape om ze strak tegen elkaar te houden.

Afbeelding
Plaatje vanaf de andere kant.

Zo, en nu maar eens wat verf op het interieur.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Je kan terug van start gaan Huib, fijn! :-D

Leuke intro heb je geschreven. Ik kende het toestel nog niet, nu weet ik er dankzij jou al wat meer over. En dat zo'n "ouderwets-lijkende" tweedekker medeverantwoordelijk was om die gigantische Bismarck te kelderen! :o

De decals van je Matchbox kit zien er nog goed uit, met een toffe cartoon op de neus. Succes met de bouw, ik volg je! ;)

-edit- tijdens het typen zie ik net dat je al een eerste bouw-post geplaatst hebt.

Ongelooflijk knap die cockpit! en dat allemaal vertrekkend van 2 plastic plaatjes, hoedje af! :brouw:

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hij Huibt er weer lekker op los. Ik heb overwogen om deze tijdens onze Matchboxgroepsbouw een paar jaar geleden voor de ESM (groepje IPMS Noord) te bouwen, maar ben er niet aan toe gekomen. Leuk en flink vliegtuig.

Citaat:
Het toestel werd uiteindelijk vanaf 1943 geleidelijk vervangen door de veel modernere (maar oerlelijke) Fairey Barracuda.

Ik neem aan dat ook dat een project van jou zou kunnen zijn?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 8:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Je hebt er weer een prachtig interieur van gemaakt Huib, heel erg mooi.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk vliegtuig, alleen is de schaal wat klein :lol: . Veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Kijk dit bedoel ik nou met inspirerend!
Machtig mooi werk dat pitje. Maak je dit nu ook echt aan de hand van referentiemateriaal? Of is het ook veel gebaseerd op ervaring?
Het uitzoeken van wat je überhaupt moet maken neemt vaak nog meer tijd in beslag dan het Huiben zelf heb ik gemerkt. :wink:

Dit is er in ieder geval wel weer eentje om te volgen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2020 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Mooie cockpit Huib! lekker bezig weer :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor alle leuke reacties, heren!

Deef schreef:
Maak je dit nu ook echt aan de hand van referentiemateriaal? Of is het ook veel gebaseerd op ervaring?
Het uitzoeken van wat je überhaupt moet maken neemt vaak nog meer tijd in beslag dan ....

Nee, dit is allemaal gebaseerd op referentiemateriaal. Maar vanwege de kleine schaal vereenvoudig ik wel vaak dingen. Inderdaad, een belangrijk onderdeel van het modelbouwen is het zoeken naar referenties en daar gaat wel wat tijd inzitten. Maar dat vind ik altijd erg leuk om te doen.

tsjopper bob schreef:
Ik neem aan dat ook dat [Fairey Barracuda] een project van jou zou kunnen zijn?

Nou, ik vind dat ding zo lelijk dat ik dat nog nooit overwogen heb. Maar er is wel een mooie oude Frog kit van. Dus je brengt me op een idee. :D

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement