Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 jun, 2020 12:19 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Veleno,

Die staat te wachten op de nieuwe decals van F-DCAL. Die verwacht ik vandaag of morgen in huis (besteltijd ongeveer 3 weken). De decals van LPS, die ik eigenlijk wilde gebruiken, bleken al snel te slecht om een mooi resultaat mee te verkrijgen. Dus dan maar even geduld. Maar hij komt er aan deze zomer!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jun, 2020 13:06 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
tsjopper bob schreef:
Kom je er ook mee weg om alleen het gangpad als tapijt uit te voeren? Ik kan het op je originele foto niet duidelijk zien. Het model gaat uiteraard uit van een harde bodem (metaal?) en jij wilt een effect van tapijt. Wellicht een strook fijn schuurpapier (korrel 1000, 1200 of wat dan ook) en dat in tapijtkleur spuiten.

René, wat denk je hier van (het ligt nog los, vandaar hier en daar nog opstaande randjes)? Het is 'gewoon' schuurpapier en de kleur lijkt me gedekt genoeg voor een tapijt. Het lijkt me niet dat ze echt een vuurrode loper hebben uitgelegd in zo'n Rig-hopper ;-)

photo 510891
Ik vind het een geweldige vondst van je!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jun, 2020 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het zelf ook wel staan.

Schouderklopje voor mijzelf :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jun, 2020 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Mooi tapijtje hoor, prima oplossing zo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 8:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Mooi gedaan!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ziet er heel mooi uit! Je zou er bijna instappen. Misschien nog wat zandkorrels strooien ter simulatie van alle achtergebleven broodkruimels in het tapijt? :)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2020 13:03 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Broodkruimeltjes strooien is een goed idee ;-)

Hierbij twee updates in één, want ondertussen heb ik ook de cockpit afgerond.

photo 511174
Als eerste is het tapijt aangebracht. Nogmaals dank aan René voor een briljant idee!

photo 511171
En met de stoelen erin ziet het er zo uit.

Ondertussen dus de cockpit. Hieronder een referentie foto van het echte toestel.
photo 511175
Let wel, dit is een foto van airframe MJ002, dus exact de kist die ik aan het brouwen ben, tijdens een operatie in Afghanistan.

photo 511176
De setup van de cockpit voor het opbouwen van de cabine. Opvallend is dat de aanwijzingen van Italeri een fout bevat: de 'collective' (die bij de Chinook overigens 'thrust rod' worden genoemd) staan op de bouwaanwijzing verkeerd om.
Recht voor de stoel van de piloot staat de 'cyclic control column' (vergelijkbaar met een stuurknuppel) en links naast de stoel staat de 'thrust rod'.

Citaat:
Met de cyclic regelt de vlieger de geprogrammeerde cyclische kanteling van rotorschijven.
photo 511193
Voorwaartse cyclische input vermindert de stuwkracht (collectieve spoed) in het voorste rotorsysteem en verhoogt de stuwkracht op het achterste rotorsysteem, waardoor de neus naar beneden kantelt en de luchtsnelheid verhoogt. Andersom, achterwaartse cyclische input verhoogt de stuwkracht op de voorste rotor en vermindert de stuwkracht op het achterste rotorsysteem, waardoor het toestel de neus omhoog beweegt en de luchtsnelheid verlaagt.

photo 511191
De zijdelingse besturing (links/rechts) wordt bereikt door de laterale kanteling van beide rotorschijven, waardoor de romp om zijn lengteas draait.

photo 511194
Met de 'thrust rod' regelt te vlieger de lift en de voortstuwingskracht.

Dan zijn er ook twee voetpedalen, waarmee de neus naar links en rechts kan bewegen.
photo 511192
Dit gebeurt door differentiële laterale kanteling van beide rotorschijven, waardoor het vliegtuig om zijn verticale as draait.


photo 511177
Bij de PE van de cockpit zijn twee bordjes met te tekst "FIRE EXT", waarmee de locatie van een brandblusser wordt aangeduid. Die moet er dan natuurlijk wel zijn...

photo 511172
En hier is het geheel samengebouwd. De eerste brandblusser is aangebracht tussen de stoelen van de vliegers, de andere zit bij de achterste uitgang.

photo 511173
De volgende stap is het aanbrengen van de glazen neus met overhead panel. Maar dat stel ik uit tot later, want inmiddels zijn de decals voor de 747 binnen, dus daar ga ik mij de komende weken weer mee bezig houden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jun, 2020 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf interieurtje hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun, 2020 7:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Héél gaaf, hoewel ik zelf mijn privéhelikopter niet zo zou inrichten heb je er wel echt een sfeervolle cabine van gemaakt.
Wat zitten die ramen trouwens hoog! Beter dat, dan als lange Nederlander constant gebogen moeten zitten om iets te kunnen zien. Ik moest ook lachen om dat ene achterwaartse bankje. Zouden die plekken duurder zijn of juist goedkoper?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jun, 2020 20:16 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Jelle, de ramen zitten op de juiste hoogte. De stoelleuningen zijn gewoon veel te kort... Het viel mij ook pas op toen de stoelen erin zaten en ik ga er niets meer aan veranderen. In schaal zouden deze leuningen onder je schouderbladen blijven. Ach, dan compenseer ik het toch met extra detail aan de buitenkant?

photo 511281
Dus kocht ik het setje met de opengewerkte rechter motor... kon het niet laten :roll:
Voor de (linker) motor van het model, daarachter de open motor (volgende foto wél scherp), rechts daarnaast de engine transmission en helemaal rechts de air inlet bypass screen. Daarover later meer, want dat raster van Italeri kan echt niet zo.

photo 511282
De ruimte voor het opvouwbare onderhoudsplatform. Bedoelt om op te staan als aan de motor wordt gesleuteld.

photo 511279

photo 511280
En de aft rotor drive shaft. Om de rotor-as onder de juiste hoek te laten draaien, heb ik de opening onder een kleine hoek geboord.

Kortom; nu leg ik deze echt even weg, want ik ga de B747 decallen. En ik heb voor het einde van deze maand nog een kleine dead line voor het werk, dus wordt vervolgd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vintage Jet en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement