Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2020 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
"Sank Sub, Open Club!"

Het vliegtuig

De Consolidated PBY Catalina (NAVO-codenaam: Mop), kortweg Catalina of Canso genoemd, was een door het Amerikaanse bedrijf Consolidated Aircraft ontworpen vliegboot, die zowel op het water als op een landingsbaan kon landen. De Catalina werd door onder andere de Amerikaanse marine, de RAF, de Russische en Canadese strijdkrachten gebruikt in de jaren vanaf 1936 tot na de Tweede Wereldoorlog. Het is met circa 4051 exemplaren het meest gebouwde watervliegtuig.

Tussen 1941 en 1957 waren vliegboten van dit type bij de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst (MLD) in gebruik. Het type is tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw actief geweest bij diverse luchtmachten en doet tot op heden dienst als blusvliegtuig bij het bestrijden van bosbranden.

De Catalina was de tegenhanger van de Japanse vliegboot de Kawanishi H8K (bij de geallieerden beter bekend als "Emily"), waarschijnlijk de beste vliegboot van de Tweede Wereldoorlog.
Bron: Consolidated PBY Catalina


Het plan

Op een motorfiets gerelateerd forum raakte ik in gesprek met iemand die een Catalina kitje had waar hij nooit aan toe gekomen was, en ook niet meer ging doen. Of ik er interesse in had. Nou ja, gaaf toestel natuurlijk, maar ja, tweedehands kitje... Maar hij verzekerde dat alles er nog in en bij zat, en hij had zelfs nog wel wat leuke goodies mee te sturen. Wat bleek, ik was in gesprek met een vrijwilliger van de stichting die de "Nederlandse" Catalina gerestaureerd had, een spuiter. Tja, de inmiddels digitaal opgestuurde foto's verkochten zichzelf wel, en het kitje werd opgestuurd! Met een mooie brochure er bij ontving ik de in goede staat verkerende doos:

photo 485521

Met deze achtergrond was ik eigenlijk van plan om de Nederlandse gerestaureerde versie te gaan maken. Maar na wat uitzoekwerk kwam ik er al snel achter dat de geschutskoepel op de neus van de gerestaureerde versie ontbrak. Aangezien het toestel voor de restauratie als blusvliegtuig dienst deed, was deze al een tijdje niet meer nodig geweest. Tja dat zou nog te overzien zijn. Maar er waren ook wat ramen toegevoegd aan de fuselage, hmm de drempel werd al wat groter.

photo 509399

Ik dook wat verder in de historie van de gerestaureerde Catalina en het bleek een Cat met negen levens te zijn. Geboren als Bureaunummer 2459 had het een heel rijtje registratienummers afgewerkt voordat het de Nederlandse PH-PBY werd. Ik kwam er achter dat dit ook de beroemde Catalina was die als meest succesvolle patrouillevliegtuig van de gehele geallieerde krijgsmacht beschouwd werd, omdat het drie Duitse onderzeeboten tot zinken had gebracht! Dat gegeven, samen met het feit dat ik dan een NAVY WW2 vliegtuig kon gaan maken, maakte de beslissing makkelijk, dit ging hem worden!

Het gehele verhaal, echt wel een aanrader om even te lezen, is hier te vinden: PH-PBY - Negen levens


De kit

Mooi doosje dus, mooie boxart. Het serienummer van de kit verraadt dat het om een uitgave van 1993/1994 gaat:

photo 509395

Maar ja, tweedehands, en dan ziet het er zo uit als je de doos opent:

photo 509394

Dus alles maar even ter controle uitgestald om te controleren op compleetheid en geen onderdeeltje ontbrak. slechts een paar hadden zich los weten te maken van hun sprues:

photo 509396

photo 509397

De clearparts heb ik even ter bescherming in een ziplockzakje gedaan. De decals zijn summier, maar ook niet van de versie die ik wil maken.
Ik heb nog een masking- en een PE-setje op de kop getikt. De ene weleenswaar voor de Revellkit, de andere voor de Academykit, maar ik kan er vast wel wat mee:

photo 509398

Stoeltjes, gunbarrels, riempjes, roostertjes, het zal vast wel wat toe kunnen voegen aan de bouw. En het maskingsetje leek me ook leuk om te proberen, we zien wel wat ik kan gebruiken en wat niet.
Nu ben ik hier en daar al aardig gewaarschuwd over deze kit van de mallen uit 1964. Ik heb hier en daar wat horrorverhalen gelezen over getordeerde fuselages, klinknagels zo groot als tennisballen, enz. enz.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van deze doos me heel erg meevalt! De romphelften en vleugels zijn mooi recht, de klinknagels zijn helemaal niet zo overdreven groot (nouja, vast niet exact op schaal, maar wanneer is een paneellijn of klinknagel dat nou wel bij een 1:72 kit?). Hoop doet leven!'

Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ik deze zo RUDD ga bouwen. Daarvoor is mijn interesse in het toestel te groot, ik ben van plan het interieur toch wel wat te gaan upgraden. Maar dat is voer voor volgende updates, morgen eerst maar eens naar de lokale modelbouwzaak voor wat Evergreen sheets en profieltjes!

Ik heb er weer hartstikke veel zin in, en ik hoop dat ik dit enthousiasme door middel van dit brouwverslag weer met jullie kan delen!

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op zo 07 jun, 2020 17:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2020 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Prachtig vliegtuig, en wat mij betreft heb je precies de juiste versie gekozen om te bouwen. Ga deze zeker volgen, Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 7:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Nieuw of tweedehands, al die airfix kitjes kwamen in die periodes zo raar in de doos, heel erg typisch, nooit mooie sprue's, altijd van die rare stukjes.
Maar Deef, we hadden het al over dit kitje gehad en nu snap ik ook het verhaal erachter, veel sterkte ;) Maar dat komt vast allemaal wel voor elkaar.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De Catalina vind ik persoonlijk één van de mooiste vliegtuigen uit WO2, deze ga ik zeker volgen! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Whoow.. gaaf man. Goeie tekst ook!
Succes met deze.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 12:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie intro Deef.
Een onmisbare bron is dit boek, veel foto';s en heel veel info over de cartlina's van de MLD:

https://www.deslegte.com/bewaker-van-de ... c-1522521/

Gebruikt als refmat voor de bouw van de mijne:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=47004


Als je interesse hebt wil ik hem mogelijk wel aan je verkopen.
vrGr
Jan

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor de interesse al mannen! Leuk!

En Jan, jouw topic heb ik de afgelopen maanden al menig keer door"gebladerd", erg mooi geworden trouwens!
Wat ik in ieder geval gelezen heb is dat een "profielaftaster" een onmisbaar stukje gereedschap is als je iets meer uit deze kit wil halen. Die vanmiddag dus maar opgehaald bij mijn schoonouders en nog een tussenstopje bij de lokale modelbouwwinkel gemaakt:

photo 509697

En we zijn onderweg! Cockpitje zit al bijna in elkaar:

photo 509699

Haha daar gaan we natuurlijk wel wat meer mee doen :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 8:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
De Catalina blijft in mijn ogen toch wel een van de mooiste. Mooi intro en ik wens je veel succes bij de bouw.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Mooi....Airfix kitje, doet mij aan vroeger denken. Succes met de bouw Dave :brouw:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dit wordt een aardige klus. Grappig ook hoe de sprues aan de vleugels vast zitten. Hoe maak je dit los zonder de randen te beschadigen? Maar dat komt wel goed. Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement