Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2020 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
En weer wat dingen gedaan.

Improvisorisch het boompje op de ondergrond bevestigd waar ik die in gedachten heb. Ikzelf denk dat het een goede aanvulling is om de aanblik van de referentiefoto’s te benaderen. Ik hoor graag wat anderen daarvan denken.

Ben bij de Sherman bezig geweest om de zaak naar elkaar toe te trekken door pigment te gebruiken.
Ik heb daarbij de voorkant als uitgangspunt genomen nadat ik daar het pigment afgezwakt had, omdat de aanblik me heel erg beviel. Op het achterdek ook met pigment gewerkt, heel voorzichtig aangebracht en daarna bijgewerkt (lees: wat afgezwakt). Ook de bovenkant van de koepel en de stowage kisten achterop de koepel en de romp met pigment bewerkt. Dat ziet er misschien nog wat grof uit, maar vind het zelf zeker niet misstaan. De linkerzijde van de Sherman is wat mij betreft een heel eind. De rechterkant van de tank moet nog.
Verder met Vallejo natural steel een beetje aan het chippen geweest, vooral bij de split hatches op de koepel. Bij de tankdoppen op het achterdek subtiel wat vuile plekken aangebracht.

Ook nog een keer goed naar de knielende Fallschirmjäger gekeken op de foto’s en ik ben van mening dat de highlights te hard zijn. Ben dus van plan om ze af te zwakken, waardoor deze natuurlijker overkomen.

Met balsahout geprobeerd om hout te verouderen en te breken om te kunnen gebruiken als puin op de ondergrond. Zoals gezegd wat balsahout gepakt, dat bewerkt met een wash van Vallejo oil earth en daarna op een stukje er een zwarte wash overheen gedaan. Aanblik is behoorlijk, al zeg ik het zelf.
Op de foto staat de aanblik van het balsahout na de oil earth wash. Heb geen foto gemaakt van het stukje na de zwarte wash.

photo 509103

photo 509102

photo 509101

photo 509100

photo 509099

photo 509090


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2020 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, tof hoe je gewoon stug doorgaat, vanuit je eigen motivatie en ervaring, om uiteindelijk tot een acceptabel of zeer acceptabel resultaat te komen. Inderdaad kun je met begroeing een hoop doen, ook om het nabij-gevecht dat deze lieden vaak moesten voeren met hun hand-gedragen anti-tankwapens sterker uit te beelden. Misschien kun je die vaart van de foto nog namaken, maar dan zou je de figuren allemaal op de kopse kant van de tank moeten positioneren.

Groets,

Anne

PS: morgen weer beginnen op school?

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2020 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt Anne.
Komt goed. We bouwen lekker door.

Momenteel een beetje futloos. Weinig energie en weinig zin, lesgeven vanuit thuis klinkt leuker dan het is. Dat heeft me een bak energie gekost en inderdaad vandaag weer begonnen en echt werkelijk waar alles wat je doet is vastgelegd met regels. Nee, leuk was anders vandaag. Had me de terugkeer op school anders voorgesteld.

Hieronder de tank zoals deze nu is. Ben er blij mee. Pigment aan de rechterkant wel weer wat afgezwakt, dat wil zeggen de overgang van stof naar geen stof geleidelijker gemaakt.

photo 509261

photo 509262

photo 509263

photo 509264

photo 509265

photo 509266

photo 509267

photo 509269

photo 509270

De afgelopen dagen ook flink gewerkt aan één van de Fallschirmjager en ook daar ben ik best blij mee.
Foto’s gemaakt binnen en buiten, kreeg hem eigenlijk nergens echt goed op de foto.

photo 509271

photo 509272

photo 509273

photo 509274

photo 509276

photo 509275

photo 509277

photo 509278

photo 509279

photo 509280


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hey Bas, je tank is prachtig, misschien een paar regenstrepen op de zijkant van je tank, en dat door de pigment laten lopen. In het vervolg zou ik toch een vernislaag aanbrengen. De washes en olieverven vloeien veel beter in elkaar. In plaats daarvan lijkt het in de basisverflaag te trekken - wat in dit geval goed uitpakt.

Ik kan je figuur slecht beoordelen want het verschil van de binnen- en buitenfoto is best groot. Op de 'buitenfoto' heeft je figuur rare highlights op zijn rug en een hele donkere schaduw in de plooien. Het wapen houd hij ook een beetje raar vast, draaien zodat het magazijn niet naar beneden wijst maar naar voren zoals op de boxart.

Mooie update verder, succes man.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Dank je voor je complimenten over de tank. En ook voor de suggestie, maar of ik dat nu nog aandurf? :mrgreen:

Ik begrijp je opmerkingen over het figuur volkomen. Martin Visser gaf eigenlijk hetzelfde aan als jij over de schaduwen. Was bezig geweest met de overgang tussen plooien en schaduwen, om die soepeler te krijgen, maar het werd niet wat het zou moeten zijn.
Ik heb met dit figuurtje een haat-liefdeverhouding tot nu toe.
Maar eens aan de gang met de schaduwen afzwakken door er met de verdunde basiskleur overheen te gaan.
Wat bedoel je precies met ‘rare highlights’ want misschien is dat één van de dingen die ik zie als ik naar het figuurtje kijk en kan ik er wat aan doen.

Wat betreft je opmerking over het wapen, die snap ik ook. Het was de bedoeling om het wapen inderdaad te bevestigen zoals op de boxart, maar er is bij deze set een best belangrijk probleem. De handjes zijn te smal voor de meegeleverde wapens. Ik heb de handjes al uitgehold en kreeg de MP40 niet beter bevestigd dan dit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2020 7:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bas, de highlights die je bijvoorbeeld ziet op de laatste foto. Bij de foto's die binnen gemaakt zijn zie je het minder. Misschien twee tinten highlights? Nogmaals, lastig te beoordelen - de werkwijze klopt.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 7:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Bas

Het is heel simpel, de highlights (HL) zijn te breed en te licht, daardoor ontstaat er een "vlak"

Nu is het op 1/35 heel moeilijk om een goede opbouw te verkrijgen en alleen ervaren masters kunnen dit wel. Maar als je nu echter de breedte halveert van de zichtbare HL en de HL alleen zichtbaar laat zijn op de tegenovergestelde hoogte van de plooi, dus echt op het hoogste punt. Je kan wel met deze breedte werken, maar dan moet je al met verschillende tinten gaan werken, dus vanuit de plooidiepte lichter laten worden. Ik zal eens kijken of ik wat simpele schetsjes kan maken zodat de droge theorie iets makkelijker weg te krijgen is.

Maar nu de praktijk; tja, dit wordt een hele klus om dat te herstellen. je bent in ieder geval bezig geweest met te dikke verf, dus te dekkend, jij moet echt leren om je verf meer te verdunnen of je techniek aanpassen.
Wat je nu zou kunnen doen zijn 2 dingen, 1 is wat arbeidsintensiever maar mooier, de ander sneller, maar het blijft pleisters plakken...............er is nog een derde keuze, maar die is afhankelijk van de breedte en beschikbaarheid van de schouders van je vrouw :lol: Je voelt hem al aankomen zeker...............total stripping

Nee, dat kan je altijd nog doen, maar methode 1
Maak een zeer verdunde verf aan met een mix van je HL en basiskleur, en penseel laagje voor laagje die zijde van de plooi waar je HL zit, het moet dus ook een gedeelte van de HL raken uiteraard, hiermee bouw je een overgang op, zou eventueel een plooidal lichter worden, dan kan je een paar keer een verdunde laagjesopbouw van basiskleur en schaduwkleur doen.
Ik spreek bij de HL dan echt over gekleurd water en minimaal 15 laagjes

Methode 2 maak een soort filter (glaze) aan van basiskleur en highlightkleur en penseel je hele figuur over en dat ik een paar sessies. D ereden waarom ik persoonlijk de sterk verdunde verf aanraad is de controle die je dan kan uitoefenen, het kost tijd, ja, maar mijn commentaar achteraf is veel pijnlijker.

Methode 2A een beetje een variant. Maak je glazing donkerder, en drybrush dan heel licht met een lichte kleur (HL2) de meest lichtopnemende delen


Je krijgt nu ook veel, inhoudelijke tips van Martin. Bepaal welke en mix desnoods de tip, niemand is de alwetende in deze en we spreken ieder vanuit onze eigen ervaring

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Ik heb je commentaar met een lach op m’n gezicht gelezen.
Hele duidelijke tips en ik ga er op m’n gemak mee aan de gang.

Ik zei al, haat-liefdeverhouding met dit figuurtje. Dat de HL te licht en te breed zijn dat zag ik op zich wel. :mrgreen: Het zijn nu inderdaad vlakken en dat klopt niet.
Maar wat ik tot nu toe ook deed, ik kreeg hem niet zoals ik wilde.
Ben eigenlijk alleen echt tevreden over zijn gezicht, hoewel zijn ogen wat scheef staan.

Bij de Amerikanen van het vorige dio ging het HL werk en shading best soepel, maar bij deze 2nd gen figuurtjes zitten zoveel meer plooien en dat schildert toch echt anders.
Dat in combinatie met de door mij gemaakte fouten, verklaart de huidige aanblik.

Ik blijf het waarderen dat mensen tijd steken in het kijken naar wat ik aan het doen en reageren met tips, opmerkingen, suggesties en kritiek. Dat hoeven ze niet te doen. Slechter ben ik er tot nu toe niet van geworden. Soms alleen gefrustreerd als iets niet lukte. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2505
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Bas,

Met de tips van Bert komt het met je figuurtje wel goed denk ik.
Ik probeer die highlights altijd minimaal te houden.
Lukt mij ook niet altijd hoor, het ene figuur vind ik weer beter als de ander maar probeer daar dan weer rekening mee te houden bij de volgende.
Juist de dunste en hoogste highlights doe ik minimaal.
Net als b.v. de naad van een broek of zak, naast het inlijnen alleen de meest hoge highlight heel licht raken.
Dit is dan meestal genoeg om de highlight te zien en het detail te tonen.
Vergeet je uitrusting van de figuren ook niet mee te nemen hè?
Deze hebben ook shadows en highlights. Dat is om het makkelijker te maken :lol:
Komt vast goed.
Dan de Sherman, ja, niet mijn smaak denk ik.
Ik vind het allemaal veel te licht geworden, weinig details uitgelicht. Beetje flets allemaal.
Vind dat jammer maar dat is mijn smaak, jij bent tevreden lees ik dus lekker verder gaan met het afronden van je figuren en diorama.
Ben je er al uit wat je met de straat ga doen?

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2020 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Zo zie je maar wat betreft de Sherman, zoveel bouwers, zoveel smaken. :D
De één vindt hem prachtig, ik ben tevreden en jij vind hem te flets, wat overigens geen probleem is hoor, want ieder heeft z’n voorkeuren.
Overigens heb ik de Sherman op een aantal plaatsen wel een pinwash gegeven, maar die zijn verloren gegaan na het verweren.
Maar misschien heb je nog tips waar ik iets mee zou kunnen met bepaalde details.

Wat betreft de straat, ik hou het bij wat er op de referentiefoto’s te zien is, dus puin en takken.

Dank voor je toelichting over de shadows en highlights.
Leerzaam om te lezen, heb er wel het één en ander uitgehaald.
Daar zit waarschijnlijk ook een denkfout van mij, dat ik elke highlight heel duidelijk wilde doen.
Dan hebben we denk ik alle factoren gehad die hebben geleid tot het resultaat zoals het nu is.
Bedankt voor het wijzen op het meenemen van de uitrusting. Zat wel in mijn achterhoofd, maar was nu meer gefocust op de kleding.

Nu we het hebben over oplichten van de uitrusting: hoe licht ik zwart op? Volgens mij had Anne het erover dat je dat met skintone kunt doen.

En nog een vraag: bij de FSJ waar we het nu over hebben, heb ik met donkergroen ingelijnd. Ik heb het idee dat je er geen bal van ziet. Zie ik dat goed of niet en als het inderdaad zo is, welke kleur kan ik dan beter gebruiken om in te lijnen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement