Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2020 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor je compliment betreffende de Chinooks. Ik ben er zelf ook best wel trost op. Op 1 staat de Desert Storm Chinook. Mijn 'Virgin Hunter' komt op 2 omdat die strak gespoten is. De MH47 SOE op 3 omdat deze een brute bak is. Op 4 staat de HC,1 'Pegasus' en een Jungle bird op 5. Ik heb er nog genoeg te bouwen (o.a. gunship en heb het idee om Model 347 te bouwen, maar dat zal een pittig project worden).

Bij mijn weten bouwde deze Italeri kit (MH47 SOE) best wel prettig. Passing was goed. Dan is het ook wel lekker als dat spul van Whirlybird (bits) goed past. Ik heb een paar jaar geleden een setje gebruikt om een SAR Alouette III van de Mld op te leuken. Basiskit van Heller en dus aangevuld met een setje van Whirlybird/Whirlybits --> beide staan op de verpakking
Afbeelding

Citaat:
Ben je er al achter René wat nu het verschil is tussen Whirlybird en Whirlybits?

Voor zover ik weet is het hetzelfde, zie ook de foto van de SAR

Citaat:
Langzaam raak ik bevangen door het Wentelwiekus Influenzavirus

Join the club

Volgens mij zijn er ook nog wel wat Vintige Civiele heli's te bouwen (o.a. Fairy Rotodyne)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Leuk om de Boeing-Vertol V-234 in civiele uitvoering gebouwd te zien. Veel succes met het ombouwen, je zult het nodig hebben.

Deze V-234 was een vervolgontwerp op het model dat ik heb klaarliggen om te bouwen de 1960'er Boeing Vertol BV-107-II (beter bekend onder de militaire noemers UH-46, CH-46).
Het verschil voor de BV-107-II was de 25 zitplaatsen i.p.v een grote laadruimte.
Zou zeggen, doe rustig aan, one modelkit at a time... Ik weet, ik weet... (Hoeveel modellen moet ik nog afbouwen, 1,2,3, veel) :oops:

:brouw: Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ha Ben, dank voor je advies. Ik zal het rustig aan doen :wink: De meeste brouwtijd gaat sowieso naar de 747. Aan de Chinook heb ik weinig anders gedaan dan een aantal details van het interieur opgepakt.

photo 508833
De stoeltjes zijn inmiddels losgesneden en de PE gebogen. Dat was nog een behoorlijke uitdaging omdat het metaal relatief dik is. Het beloven mooie stoeltjes te worden. Ik ben wel overtuigd van de vorm, die heel passend is bij de jaren '80. Weet iemand of je dit type stoeltje in 1/72 ook als los setje kan krijgen ergens?

photo 508834
De cockpit van de kit heeft enig (grof) detail. Ik ga gebruik maken van de PE, dus heb ik de panelen vlak geschuurd.

photo 508836

photo 508835
En de eerste cabine wanden (inclusief ruimte voor het toilet) staan op hun plaats!

Voorlopig is dit het 'bijproject', dus updates volgen elkaar niet zo snel op. Maar ik moet zeggen dat ik wel schik heb met mijn eerste helikopter!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Dat ziet er goed uit VJ :brouw: !

Ik moet nog een keer aan mijn Whirlybirds KLM Sikorsky S-61 gaan beginnen, dus ik volg jouw whirlybird ervaringen op de voet.
Ik heb bij de LHS in Aalsmeer ooit een 1/72 decalvelletje gezien voor een British Airways Bell Jet Ranger. Was erg miniem, alleen dat kleine Landor schema op de staart. Zal wel een executive heli geweest zijn voor de directie waarschijnlijk :wink:

photo 509023


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
British Airways Helicopters was een zelfstandige onderneming onder de vleugels van BA. De kern van de vloot bestond uit zware transporthelikopters zoals de Sikorski S-61. Daar werden in de jaren '60 en '70 vooral lijnvluchten mee uitgevoerd, zoals tussen Penzance en de Scilly Islands en de diensten tussen Birmingham, Heathrow and Gatwick Airport. Later is dit voortgezet in de 'Airlink high-frequency' shuttle service tussen Gatwick en Heathrow airports tussen 1978 en 1986 (tot de M25 ringweg rond Londen in gebruik werd genomen).

De Bell's (meerdere types) werden vooral gebruikt voor charterwerk. Daarbij werden ze bijvoorbeeld door de politie ingehuurd voor verkeerscontroles over de M6 motorway en voor diverse film en TV producties. En natuurlijk ook voor VIP vervoer. Zo werd de door jou genoemde G-AWGU veel gebruikt door BAH managing director Jock Cameron als zijn privé helikopter.... Een Bell 212 en een Ranger waren gestationeerd op Aberdeen (later het centrum voor de off-shore operatie met de Chinooks) en één Bell Ranger (G-AVIG) was gestationeerd op Inverness.

Alle types werden ook ingezet voor SAR werkzaamheden, toen BAH daar de gunning voor kreeg.
De gehele helikopteroperatie is in 1986, in de nasleep van het ongeluk met Chinook G-BWFC, over gegaan in de handen van Maxwell Aviation en kreeg de naam British International Helicopters. De opvolger exploiteerde de Penzance naar Isles of Scilly-route nog veertig jaar nadat deze voor het eerst werd uitgevoerd. In 2012 werd deze route geannuleerd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 29 mei, 2020 23:29 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Mooie vordering VJ

:brouw: Ben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei, 2020 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Vintage Jet schreef:
De stoeltjes zijn inmiddels losgesneden en de PE gebogen. Dat was nog een behoorlijke uitdaging omdat het metaal relatief dik is. Het beloven mooie stoeltjes te worden. Ik ben wel overtuigd van de vorm, die heel passend is bij de jaren '80. Weet iemand of je dit type stoeltje in 1/72 ook als los setje kan krijgen ergens?

:brouw: VJ


Volgens mij zijn de stoeltjes in de onderstaande link exact hetzelfde ..

https://www.aviationmegastore.com/5-dou ... art=102929

Ik heb er een keer mee in mijn handen gestaan maar voor vijf stuks vind ik ze wel prijzig..en waarschijnlijk nooit genoeg op voorraad als je een hele kist wil vol stouwen..
Ze hebben ook de single seat set voor dezelfde prijs..
Zelf zou ik als ik er een airliner mee vol wil hebben een mailtje sturen naar Whirlybirds aangezien de beste man heel toegankelijk is en je graag helpt!
Ik vind het wel een gaaf onderwerp VJ succes!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor de tip Jan. Ja, ik heb ze gezien bij de LHS. inderdaad prijzig. En niet onmogelijk om iets vergelijkbaars zelf te brouwen, als dat ooit een keer van pas komt. Maar dat is voor latere zorg. Nu weer even een update met betrekking tot het interieur. Al met een al veel kleine stapjes met veel droogtijd tussendoor. Ik ben ook met andere details aan de slag gegaan, maar daar later meer over (als er ook enig resultaat zichtbaar is).

photo 510144
Inmiddels heeft de cabinevloer kleur gekregen. In werkelijkheid was het tapijt rood, met eveneens rode stoelen. Dat ging mij net iets te ver in 1/72. Dus heb ik voor een meer contrasterende kleur gekozen die wel past bij een rood jaren '80 interieur. En met het schaaleffect meegenomen komt bruin het dichtste in de buurt. Voor de detaillering heb ik slijtsporen op de vloer gemaakt. Dat lijkt nu overdreven veel, maar ik schat in dat als straks de stoelen erin staan het mooi opgaat in het geheel.

photo 510143
Dit zijn de meegeleverde overhead bins. Het metaal was licht aan het corroderen, dus heb ik het opgeschoond met een fijne korrel.

photo 510145
Het buigen van het (niet voorgesneden) metaal was nog best lastig. Uiteindelijk heb ik een A4 papiersnijder gebruikt. Daarin heb ik het PE geklemd en zo had ik een harde rand om te buigen. Hier is het aan één kant verlijmt met KristalKlear. De overige delen van het interieur zijn hier nog los.

photo 510140
Alle 44 armleuningen bij elkaar. De cockpitstoeltjes heb ik inmiddels op kleur gespoten, maar daarvoor heb ik de op het model aangebrachte gordels eerst weggevijld. Dat los ik later op met PE.

photo 510141
En de stoeltjes voor de eerste spuitronde. Over de toegepaste kleuren (het waren twee tinten, om het gemakkelijk te houden) vertel ik meer in de volgende update.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Mooie vordering.

Misschien is het een idee om van rode verf een waterdunne wash te maken en daarmee een illusie creëren dat het tapijt rood is, op de foto's is het tapijt nu wel erg bruin. Wanneer je het resultaat te rood vindt kun je altijd met één van de kleuren die je al voor het tapijt heb gebruikt een zelfde wash maken en daarmee de roodheid verminderen.

Tapijt bestaat vaak uit meer dan een kleur als je het goed bekijkt, om dit na te maken gebruik ik altijd een lichte jutte-achtige onderkleur als primerlaag waarover ik met verschillende kleuren washes de uiteindelijke tint van het tapijt probeer te creéren.

Succes met het verder bouwen.

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Ben,

In eerste instantie had ik het tapijt bordeaux rood gemaakt. Maar het zag er uit als de boden van een roestige schuit. Daar ben ik overheen gegaan met dunne laagjes bruin, tot het niet meer op roest leek. Het resultaat komt overeen met de opengewerkte tekening op de eerste pagina van dit draadje. Daar zie je dat de tekenaar ook consessies moest doen en voor bruin koos.

photo 510191
Dit is één van de weinige kleurenfoto's van het standaard Boeing interieur dat in eerste instantie in de BV-234, dus ook die van BAH, was aangebracht. In mijn ogen net een vliegend bordeel zo. Het zou een chopper van Trump kunnen zijn ;-) (Flauw grapje: het IS een chopper van Trump Air, die tussen 1989 en 1992 LaGuardia airport verbond met Wall Street Heliport, West 30th Street Heliport, East Hampton Airport en natuurlijk Trump's casinos).

Om eerlijk te zijn zie ik met verf geen passende oplossing. Eventueel zou een geprint 'tapijt' uitkomst kunnen bieden. Maar eerst wil ik proberen hoe dit eruit gaat zien. Let wel: de lichte vlakken geven de (op schaal) gewenste kleur aan. De donkere vlakken staan voor de schaduwwerking van de stoelen (die er nog niet instaan). Nu ziet het er nog niet uit, maar het doel is diepte aanbrengen. Dus ik ga eerst kijken hoe het in zijn geheel eruit ziet en dan kan ik altijd nog jou tip met de wash toepassen. In elk geval dank voor het meedenken!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement