Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
En door. Meer graveerwerk natuurlijk maar daarnaast zijn de motoren zo goed als klaar en ben ik begonnen met onderdelen van het landingsgestel want natuurlijk als ik de deuren van het ruim open maak dan moeten die wielen er natuurlijk ook uit... ehm… ik bedoe... laat maar. Het wordt een demo model. :lol:

De leidingen aan de buitenkant van de motoren heb ik in een lichtere kleur burnt metal gespoten en daarna kon de tape er weer vanaf. Na een beetje bijtippen vind ik ze er leuk uit zien. Misschien ga ik nog wat weathering doen want die motoren zijn behoorlijk afgeragd.
Daarna ben ik begonnen met het neus wiel. Gaat zonder mankeren al leek het er in eerste instantie op dat ik de wielbak nooit aan zou kunnen brengen omdat deze te breed leek maar dat was eenvoudig opgelost met wat schuur en paswerk. Dat geheel ga ik wit spuiten en wat details aanbrengen misschien nog. De typische klem die ne neuswiel poot opvangt en daarmee de deuren meteen sluit ontbreekt maar zat er toch echt op bij de shuttle.
Qua graveren ben ik nu aan de neus en de cockpit begonnen. Het meeste gaat met behulp van flexibele metalen strips maar niet alles. Soms lukt het nog met tape maar dan moet ik heel voorzichtig schrapen. En het komt ook nog regelmatig voor dat ik uit de vrije hand moet schrapen. Maar vooralsnog gaat het de goede kant op.

Plaatjens
De motoren:
Getaped
photo 507128
En zonder tape
photo 507129
Oh, de eerste details in de laadbak. Wat stips (gewoon kit onderdelen) en het montagepunt van de Canadarm.
photo 507130
Neuswiel
photo 507131
photo 507132
Effe druk zetten en plop.
photo 507133
En aan de binnenkant zie je dan dit.
photo 507134
Graveer werk aan de neus
photo 507140
photo 507141
En de cockpit
photo 507139
photo 507142
Het kan er hier en daar wat rommelig uitzien omdat er ook nog wat lijnen doorheen lopen die ik aanbreng om te kunnen graveren. Dat zien we straks natuurlijk niet meer.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 13:32 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik had ff een tijdje hier niet gekeken. En het was me nog niet opgevallen dat je alle tegeltjes aan het ingraveren was. MAN! wat een klus. Maar wat een verschil ook. :brouw:
Heel erg goed bezig.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Arno. Het is inderdaad een flinke klus maar het is te doen al moet ik af en toe rare houdingen aannemen om te kunnen graveren. :lol:

Voor wat betreft dat graveren ben ik voor zover ik kan zien aan de bovenkant nu klaar al blijven er vast nog wat gebieden over die pas echt kunnen als ik de vleugels gemonteerd heb. Ook dan kan ik pas gaan beginnen aan de grootste graveer klus, de onderkant.
Om rond de ingang te kunnen graveren heb ik het decal gebruikt om de afmetingen goed te krijgen. Nu zijn de tegels op dat decal zwart terwijl de tegels in het echt allerlei tinten hebben behalve zwart maar de RESQUE pijl zit op dat decal. Ik overweeg nog of ik die pijl niet gewoon ga uitsnijden maar dat zien we later wel.
Verder had Tamiya de tegels op de bovenkant van de vleugels al wel mee gevormd. Met opliggende paneel lijnen. Maar, gelukkig vormen ze wel een mooi template wat me een hoop meet en tekenwerk scheelde. Al die tegeltjes zijn nu ook gegraveerd.

Daarnaast heb ik me bezig gehouden met de inhoud van het vrachtruim. Ik ga voor de vracht module. Weer eens wat anders dan Esa's Spacelab. Deels doe ik dat omdat het Spacelab wordt vergezeld door een Palet met ongedefinieerde pijlers. Geen idee wat dat voor moet stellen dus als iemand dat kan ophelderen, graag.
Het vrachtruim heeft van Tamiya een nette verzameling aan spanten gekregen en die kan ik mooi als referentie gebruiken om andere objecten te kunnen plaatsen. Ik begin daarbij met een strip aan weerskanten van het ruim waartegen stroompunten komen te zitten. Ineens krijgt dat apparaat iets heel gewoons. Al hebben we het niet over de gebruikelijke 230 volt stekkers natuurlijk maar toch.
Aan de rand van het ruim zitten ook nog een aantal metalen platen. Helaas is het vrijwel onmogelijk om het relief dat die platen hebben te simuleren. Als ik zelf kon foto etsen dan zou ik het proberen maar helaas, dat detail zal ontbreken. Al doe ik de platen er wel tegenaan. (ik zal Eduard eens aanschrijven, als goede klant heb ik wel een beetje inspraak verdiend denk ik ;) )
Ten slotte ben ik op zoek gegaan naar simulaties voor het beta cloth in het ruim. Ik ga daar voor een deel afplaktape voor gebruiken maar een spontane ingeving deed me in de verbanddoos kijken (heb ik niet trouwens, ligt allemaal in een kast). De bekende Hansaplast pleisters lijken wel voor deze taak gemaakt. Natuurlijk kleven ze al uit zichzelf maar ze hebben ook gaatjes, zoals je ook ziet in de lappen die in het ruim van de shuttle zitten. Natuurlijk moeten ze wel een andere kleur hebben maar ik denk dat dit een prima oplossing is.
Verder denkend lijkt het me de moeite waard om eens te kijken of ik iets vergelijkbaars kan doen met leukoplast tape om de beta cloth op de romp te simuleren. Qua textuur zit het volgens mij wel goed. Morgen even een rolletje halen.

Foto's van de stand van zaken.
De neus gegraveerd
photo 507527
photo 507528
Deze kerf laat ik zitten en ik ga de gaten voor de instrumenten later nog toevoegen. De kerf gaat hopelijk verdwijnen onder de bete cloth.
photo 507529
Vleugel gegraveerd
photo 507532
Het ruim zoals de kit het levert
photo 507525
Eerste strips er tegenaan.
photo 507526
photo 507524
Stekkerblokken etc
photo 507531
photo 507534
De genoemde platen in vier versies die elk hun eigen plek hebben.
photo 507533
De module
photo 507535
photo 507536
En hansaplast. Dit hadden de bedenkers vast niet in gedachte toen ze dit ontwikkelden.
photo 507537

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Jeetje Klaas-Jan je brouwt er weer iets moois van.....en buiten de box denken met je hansaplast, geweldig :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank je Ronald. En ik had niet eens in mijn vingers gesneden toen ik er aan dacht ;)

Het vrachtruim is al wat verder gevuld met pleisters en het lijkt te werken zoals ik wil. Ik hoop wel dat ik de handgrepen allemaal goed kan bevestigen. Maar goed, een stap per keer.
In dat vrachtruim komt natuurlijk ook het koppelstuk waarmee aan de Mir en het International Space Station kan worden gekoppeld. De vorm komt goed overeen met de werkelijkheid behalve dan dat ook dit onderdeel in de dekens gewikkeld is. Aan de binnenkant van het koppelstuk zitten nog wat details in de vorm van de zuigers waarmee de koppeling kan worden uitgeschoven. Ik laat hem wel in de ingetrokken stand al is het koppelstuk zelf een los onderdeel.
Aan de buitenkant heb ik de openingen voor de astronomische navigatie apparatuur open geboord. Daarnaast heb ik geëxperimenteerd met de hansaplast maar die bleek te dik te zijn en niet goed in kleine stukjes te snijden omdat het toch echt geweven materiaal is. Maar, de goedkoopste pleisters van Kruitvat, die hebben wel een goede textuur, zijn dun en kleven als de hel. Dus, dan die maar voor de buitenkant gebruiken. Ik heb op de neus de eerste stukjes aangebracht en ik ben benieuwd hoe het uitpakt als ik het straks ga spuiten.

Resultaten
Vrachtruim met meer bekleding
photo 507788
Koppelstuk
photo 507787
photo 507791
photo 507790
En wat je met pleisters allemaal nog meer kunt doen. :)
photo 507789
photo 507792
photo 507793

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Even weer een update. Best een hoop kunnen doen de afgelopen week al lijken het allemaal kleine dingetjes te zijn.

Na een tip van Shujaa die me verwees naar een video van een modelbouwer die een oplossing had voor de "thermal blankets", die ik steevast beta cloth heb genoemd tot zover, aan de buitenkant van de shuttle, ben ik het volgende gaan doen. Flinterdunne strips plastic sheet geven de randen aan van de blankets. Daaroverheen komen de goedkope pleisters van Kruitvat, zo goed als mogelijk op maat gesneden. Ik ben daarmee begonnen op de sponsons aan de achterkant, omdat het patroon daar redelijk eenvoudig lijkt. Het resultaat vind ik bevredigend. Om het geheel wat te sealen kwast ik er verdunde houtlijm overheen. Uiteindelijk gaat alles een laagje primer krijgen en hopelijk zit het daar ook allemaal mee vast. (Mr color licht grijs kan goed als primer fungeren want tjemig wat heeft die verf een goede hechting.)

Het vrachtruim heeft nu ook de volledige covering gekregen en er kunnen nu wat meer details bij zoals roosters en de kleine zuiltjes waaraan deuren van het laadruim kunnen worden verankerd. acht stuks aan elk uiteinde van het ruim. De roosters heb ik gemaakt van weer dat flinterdunne plastic sheet met daarachter wat restant rooster materiaal dat bij de Stirling van Italeri zat. vier grote en vier kleine roosters. Er zijn er meer maar die ga je amper zien dus die laat ik voor wat het is.
De luchtsluis heeft ook wat bedekking gekregen, net als de Canadarm.

Tenslotte ben ik ook begonnen aan de staart die nu met tegeltjes is bedekt. De thermal blankets moeten nog komen. Alles op zijn tijd.

Plaatjes ter verduidelijking.
Dunne strookjes styreen.
photo 508647
En deels bedekt
photo 508649
Evenals de luchtsuis.
photo 508648
photo 508650
Die netjes in het vrachtruim past.
photo 508651
Roosters
photo 508652
photo 508654
Vrachtruimklepklempunten. (weet ik veel hoe die dinge heten :lol: )
photo 508656
photo 508657
Canadarm
photo 508658
photo 508659
En alles op zijn plek
photo 508660
photo 508661
photo 508662
En tegels op de staart
photo 508653
photo 508655

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
:wink:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Je maakt er weer een werkje van, ziet er echt goed uit. Wacht geduldig op de volgende update :mrgreen:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2020 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Bij deze dan weer een update :lol:

Primer in het vrachtruim en aluminium op de betreffende onderdelen. Daarna het vrachtruim wit gespoten.
De staart heb ik nu ook voorzien van de ribben waarop de thermal blankets komen te zitten. Ik heb ook nog een stuk onder aan de staart geplakt zodat het meer lijkt op de werkelijkheid. :)

Fotootjes.

Primer en aluminium
photo 508721
photo 508722
photo 508727
Daarna wit erop. Ik ga hier nog een keer overheen met een ander merk wit. Ik ben niet tevreden hoe de Mig/Ammo verf zich gedraagt.
photo 508724
photo 508725
photo 508726
photo 508728
En de staart
photo 508723

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2020 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er goed uit Klaas. Die pleister doen het goed. Heb je die nog extra vastgezet?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement