Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 12:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Goedemiddag mede bouwers,

Zoals misschien jullie al gelezen hadden wil mijn broer dat ik een dio ga maken over John Steele hangend aan de kerk.

Ik weet dat er op dit forum heel veel mede bouwers aanwezig zijn die erg goede WW2 kennis hebben.
Ik vind het een enorm interessant onderwerp wat nooit vergeten mag worden maar het is niet echt mijn interesse dat ik er heel veel van af weet.

Het duurt nog wel even voordat ik hieraan ga beginnen maar ik wil alvast een plan van aanpak gaan maken en de bouwdozen/artikelen in huis gaan halen.

Nu ben ik al aan het zoeken geweest op google.nl maar daar kom ik niet echt ver dan alleen een hangende John Steele.
Ik zoek ook meer een overzichts foto of plaatje wat er op dat moment rondom de kerk gebeurde. Wat voor figuren waren er aanwezig en waren er voertuigen aanwezig.

Ik wil geen hele grote dio gaan maken maar wil wel iets meer dan alleen een hangende John Steele.

Zijn er mede bouwers die mij daaraan kunnen helpen zodat ik een mooi beeld krijg van de situatie toen en ik daar een mooi dio van kan maken?

M.v.g.
Jeroen


Laatst bijgewerkt door A110 op zo 13 jun, 2021 12:00 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 16:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dat klinkt als een interessant onderwerp. Heb je een idee welke schaal dit moet worden? Met een volledige kerktoren, wordt het al gauw vrij groot.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja inderdaad, lijkt me ook een gewaagd project dat niet echt klein zal uitvallen... heeft je broer wel plaats genoeg? :D
En ja de schaal, ik veronderstel dat je 1/35 in gedachte hebt?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Zelf ben ik nu in 1/24 bezig, maar voor oorlog is de schaal 1/35 waarin het meeste te koop is, dus het word 1/35

Was niet van plan om heel die kerk te doen, vandaar de vraag of er duidelijke plaatjes/foto's zijn hoe de omgeving er toen uitzag zodat ik een plan kan maken.

Het is inderdaad een gewaagd project. Ik dacht dat hij een grapje maakte maar gisteren sprak ik hem weer en hij is dus bloedserieus.

Ik heb hier wat ideeën van youtube gehaald





Jeroen


Laatst bijgewerkt door StevenVD op di 12 mei, 2020 19:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Filmlinks gerepareerd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Steele_(paratrooper)#The_operation
https://en.wikipedia.org/wiki/Sainte-M% ... Day_battle

Ten tijde van de dropping rond 1:40 uur 's nachts was het gehele dorp al uitgelopen om onder leiding van een Duitse brigade een uitslaande brand op/nabij het dorpsplein te blussen. In de vuurgloed waren de dalende parachutisten goed zichtbaar voor de dus uitgebreid aanwezige Duitse soldaten. Of het dorpsplein ook het kerkplein is, wordt mij niet direct duidelijk, maar het meest waarschijnlijke scenario lijkt mij dat het daar sowieso erg druk was.

Steele heeft er zo'n twee uur gehangen, dus alles midden in de nacht, in de gloed van brandende gebouwen. Die sfeer alleen al lijkt me zeer moeilijk weer te geven in een dio. De werkelijke strijd om en inname van de stad brak pas later die ochtend los, toen Steele al gevangen was genomen (en weer ontsnapt). Dus ten tijde van zijn hangen aan de kerktoren was het vooral een kwestie van prijsschieten voor de Duitsers op de dalende parachutisten.

Hier verder nog een mooie foto van de kerk met plein nu en toen: https://www.normandy-excursions-and-tou ... re-eglise/ (Let wel: beide foto's zijn niet uit dezelfde hoek genomen, maar een kwartslag gedraaid ten opzichte van elkaar).

En hier een sfeerfoto van een straat met een brandend voertuig (ik denk Frans Civiel) en dode parachutisten hangende aan daken en lantaarnpalen: https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... xHy-6tP0m0

In Google Afbeeldingen zoeken op "st mere eglise 1944" levert al aardig wat sfeerbeelden op.

Ik zou zeggen: zet op het plein een Opel Blitz en misschien nog een truck, een Kubelwagen en wat BMW's. Een kleine Franse personenauto op zijn kant in een straat. Verder veel burgers die met emmers proberen brand(en) te blussen en veel Duitse soldaten die omhoog schieten en hier en daar een dode para.

Je zou ook kunnen overwegen het dio in 1/72 te doen. Is qua ruimte en budget misschien wat voordeliger...maar wel een stuk kleiner dan je gewend bent ;)

Oh en tot slot lijkt dit topic mij meer op zijn plaats in het "Referentie dio's etc."-forum.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 19:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb hier wel een handig boek liggen waar wat luchtfoto's van toen vergeleken worden met de situatie nu.

photo 507662

photo 507663

photo 507664

In de film "The longest day" vind je ook een evocatie van deze gebeurtenis:



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 19:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Bedankt voor de info alvast.

Ik denk dat ik er toch nog eens goed over na ga denken. Ik denk dat het toch een te ambitieus project gaat worden en dat voor een beginneling :shock:

Ik heb nu zeker een hoop informatie. Ik houd jullie op de hoogte wat het gaat worden.

Nogmaals bedankt,
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2020 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nu je het zelf zegt: ik begon me toch me af te vragen - voordgaande op je idee erover dat je beschreef - of je niet meteen de lat wat te hoog legt. Ik zou het een beetje bescheiden houden en me beperken tot de kerktoren en de hangende para alleen met misschien een paar Duitse soldaten aan de voet van de toren. Ik denk dat al de rest hier weinig ter zake doet, een te uitgebreid dio er rond bouwen gaat al vlug de aandacht van het hoofdthema afleiden: met name de hangende para. Dan wordt die een deeltje van het geheel waar snel zal worden overgekeken.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 mei, 2020 12:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
@walesha: Ja het plan was te groot. Ik zit nu inderdaad te denken om alleen maar de para hangend aan de (gedeelte) van de kerktoren te maken.

Dan blijft het inderdaad overzichtelijk en en gaat om de paratrooper.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep, 2020 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hierover een paar vragen heb gesteld en jullie hebben daar keurig een mooi en zeer bruikbaar antwoord opgegeven, nogmaals dank daarvoor.

Ik heb het even laten rusten maar het project gaat in mijn hoofd wel vorm krijgen.

De maten die ik heb doorgekregen van mijn broer zijn LxBxH 30x30x50. Hier zal ik mij aan moeten houden.

Ik denk dat deze maten best goed bruikbaar zijn voor een diorama in schaal 1/35 waarop ik wel een verhaal mee kan maken.
Een gedeelte van de kerk ga ik zelf maken van foam.

Nu kan ik nergens op internet vinden hoe hoog de kerktoren in het echt is. Is er iemand die dat weet?

Ik zal mij aan de hoogte van 50 cm moeten houden anders past het project niet in de kast.

Als ik uitga van die 50 cm dan kom ik uit op een werkelijke hoogte van +/- 17,5 meter.
Als ik de foto's bekijk is hij denk ik hoger. Wat is jullie mening hierover? En zou dit "raar" staan qua verhoudigen.

Hieronder een totaal overzicht en een uitsnede wat ik ga proberen na te maken. Dit komt op de rand van het dio te staan met dan voldoende ruimte op de voorgrond voor een verhaal.
Ik weet dat er in het echt een huis in brand stond. Dit wil ik veranderen door een Simca (staffwagen) te laten branden. Daarbij komt er nog een Duits voertuig met soldaten erin en Duitse soldaten die aan het schieten zijn. Het moet niet te heftig of te bloedig worden ivm de kinders.
Ik wil een beetje het verhaal neerzetten maar vooral mijn eigen fantasie erin verwerken. Ook komen er wat kleine grapjes in voor, zo is mijn broer ook, altijd ergens de lol van inzien. Dit wil ik dan ook een beetje terug laten komen in het diorama.

Afbeelding
Afbeelding

In afwachting van jullie reactie's
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement